Boosta din träning med polyfenoler

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

Enligt Världshälsoorganisationen WHO beror var tionde stroke och var tredje kranskärlssjukdom på att vi äter för lite frukt och grönsaker. För att i möjligaste mån förhindra sjukdomar gäller det förstås att fylla på med så näringsrik kost som möjligt.

Har du hört tals om polyfenoler? Det är ett ämne som ger frukt, bär och grönsaker sin färg. Polyfenoler är näringsrika, fungerar som antioxidanter och skyddar dina celler – och fungerar lite som ett rostskydd eftersom de förhindrar oxidation. 

Bra polyfenolkällor är förutom frukt och grönsaker också choklad, nötter, kaffe och oliver. Förutom att polyfenoler skyddar mot sjukdomar så är de populära bland dem som tränar lite hårdare eftersom polyfenolerna gör att kroppen undviker inflammation vid hårdare belastning. Studier har även visat att återhämtningen efter en fysisk aktivitet blev bättre.

 

LÄS OCKSÅ: Broccoli kan sänka blodtrycket

Kan öka prestationen
I den vetenskapliga tidskriften, Sports Medicine, redovisades polyfenolernas effekt på återhämtning och prestationsförmåga. Den som tog ett koncentrat av antioxidantrika polyfenoler en timma före tränings-
passet kunde enligt analyserna förbättra sin uthållighet och prestera bättre. Anledningen ansågs vara ett förbättrat blodflöde ända ut i kroppens minsta blodkärl, kapillärerna. Studier har också bekräftat att den som ökar sin dos av polyfenoler ökade prestationen och fick en bättre återhämtning.

Den som tränar seriöst och kanske lite hårdare kan ha problem att få i sig den mängd frukt, bär och grönsaker som behövs för att få effekt vid träning. Då kan det underlätta at ta ett tillskott med de antioxidantrika polyfenolerna. Ett exempel på ett sådant är Pomi-T som innehåller granatäpple, gurkmeja, grönt te och broccoli. 

Granatäpple har länge varit en populär polyfenolkälla för kroppsbyggare och det finns visst stöd i vetenskapliga analyser att granatäpple har effekt för träning. I en placebokontrollerad studie publicerad på US National Library of Medicine National Institutes of Health har forskarna kunnat konstatera att granatäpple påskyndar återhämtningen av muskelskador och ömhet samt minskar inflammatoriska markörer efter ett styrketräningspass. När forskarna jämförde med placebo kunde de se att granatäppledryck förbättrade prestationsförmågan och reducerade markörer för inflammation och muskelskador med upp till 20 procent.

LÄS OCKSÅ: Därför är granatäpple, tranbär och rödbeta bra för hälsan

Hälsofrämjande ämnen
En annan känd polyfenolrik källa är grönt te. Studier har visat att ett tillskott med koncentrat av grönt te kan minska inflammation i musklerna vid träning, och därmed gynna den som tränar. 

Andra analyser har visat att grönt te har positiva effekter på träningsuthålligheten. I en tio veckor lång studie på möss där forskarna matade dem med ett grönt te-extrakt kunde mössen simma 24 procent längre innan orken tog slut. För att utesluta att den nya energin berodde på koffein användes ett te som bara innehöll en liten mängd koffein. 

 

Det är tidigare känt att katekiner i grönt te har cellskyddande egenskaper, men det verkar även kunna öka användningen av fett som bränsle under träning och bevara glykogenlagren, vilket kan betyda att du orkar träna längre.

I en annan studie där försökspersonerna bestod av cyklister fann forskare en liknande effekt av grönt te på uthålligheten. Cyklisterna tog ett grönt te-extrakt i tio veckor och analyser visade att idrottsmännen använde mer fett, istället för kolhydrater, som bränsle under uthållighetsövningarna. 

Curcumin, det aktiva ämnet i gurkmeja, har i studier visat sig ha en något minskad belastning på skador och sår i musklerna vid träning hos friska aktiva män som tog tillskott med gurkmeja under fyra veckor. 

Broccoli är den fjärde polyfenolkällan i Pomi-T. Den är inte bara bra vid återhämtning, det har också visat sig att broccoli både kan bevara och vara till nytta för den som vill bygga muskler och broccoli är därför populärt bland kroppsbyggare och andra idrottare. Men oavsett om du tränar eller inte så främjar polyfenoler din hälsa.

Jyrki har fått ett bättre fokus

Jyrki Kinnunen.

 

Jyrki Kinnunen, 42, från Älvsjö har tränat triathlon i tio år och deltar i tuffa utmaningar som Iron Man. Det innebär flera timmars träning varje dag och för Jyrki och alla andra som sysslar med uthållighetssporter gäller det att äta mycket och bra, få tillräckligt med sömn och fylla på med kosttillskott när det behövs. I november förra året började Jyrki med de polyfenolrika tillskottet Pomi-T.

– Jag tycker att jag känner mig mer fokuserad när jag tränar. Det är just när jag känner mig som tröttast som jag märker skillnad. Den mest påtagliga skillnaden är att jag ständigt hade en lätt snuva som besvärade mig, men det har jag inte haft sedan jag började med tillskottet, säger Jyrki.

Av Inger Palm

Läs mer om polyfenolerFruit-Derived Polyphenol Supplementation for Athlete Recovery and Performance


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Therese Lilliesköld vet vad katter behöver

Husdjur

Therese Lilliesköld är antrozoolog och har skrivit boken ”Katt och människa emellan”, där hon beskriver vår relation till ett av våra mest populära husdjur. I boken ger hon svar på frågor om kattens gåtfulla egenskaper och beskriver det unika band som uppstår mella katten och dess människa.

Ulrika Davidsson recept

Ny livsstil på 66 dagar – del 1

Recept

På bara 66 dagar kan du få mer energi, gå ner i vikt och få en lugnare mage. Här får du ett smakprov på några recept ur de första fem veckornas veckomeny, ur kostrådgivaren Ulrika Davidssons nya bok "66 day challenge". Nästa vecka publiceras fortsättningen.

Bröd från bageriet är bäst för kroppen

Kost

När forskare i Örebro jämförde surdegsbröd bakade i ett lokalt bageri med de tio mest sålda bröden i butik visade det sig att kroppen kunde ta upp nästan all näring från bageribrödet. Men mineralerna i butiksbröden passerade rakt igenom oss. Anledningen till att kroppen kunde tillgodogöra sig bageribröden så bra var tack vare den långa jäsningen.

Så nyttigt är propolis

Eko/miljö

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

 

Ingefära tog bort smärtan i Lailas höft

Hälsa

En lång flygresa med ett alldeles för trångt utrymme gav Laila Sund, 81, en inflammation i ett muskelfäste i höftleden. Hon fick tre kortisonsprutor som hjälpte under en period, men när smärtan kom smygandes tillbaka provade Laila något helt nytt. Ett tillskott med ingefära och gurkmeja tog bort värken helt och nu tränar Laila återigen tre gånger i veckan utan problem.

Nya rön: Så sparar vi på snö när vintrarna är gröna

Forskning

Just nu pågår sportlovet i delar av Sverige och gröna spår och backar har och är ett problem för landets skidanläggningar i södra och mellersta delarna. Alla skidälskare får därför bege sig en bit upp i landet för att hitta snö att åka. Vid Luleå universitet har forskare i en ny studie undersökt bästa sätten att lagra snö – och hittat ett sätt som varken är dyrt eller svårt.

En enkel sockerart kan motverka urinvägsbesvär

Hälsa

En av tre svenska kvinnor drabbas av upprepade infektioner i urinblåsan och i urinröret. Symtomen är urinträningningar och en svidande känsla när man kissar. Nu finns en ny lösning på problemet: D-mannos, en enkel sockerart som spolar bort E-coli bakterierna från slemhinnan och tar bort den brännande känslan.

Ovanlig cancer vanligare i norr

Forskning

En speciell form av lymfkörtelcancer tillhör en av de mer ovanligare formerna av cancer. Sjukdomen är av någon okänd anledning tre gånger så vanlig i Sverige som i övriga världen. Men vad som är ännu mer speciellt är att denna typ av cancer är närmare fem gånger så vanlig i norra delarna av Sverige.

 

“Att vara snäll mot sig själv är inte att vara självisk”

Krönikan

När jultomten kommer frågar han om det finns några snälla barn. Snällhet lyfts fram som en eftersträvansvärd egenskap och vem vill inte bli vänligt bemött. Men vi tänker oftast på snällhet som något vi är eller gör mot andra – inte oss själva. Maria Helander har skrivit boken "Självsnäll" och i den här krönikan berättar hon mer om hur vi kan göra för att vara lite snällare mot oss själva.

Nya siffror avslöjar – magproblem ökar bland unga män

Mage

Nästan hälften av alla unga män i Sverige har det senaste året haft problem med magen – en ökning med 22 procent sedan 2017. Färsk statistik visar också att majoriteten av svenska män i åldern 16–30 år är allätare, medan kvinnor ofta väljer vegetariskt eller växtbaserat flera gånger i veckan.

Få bättre relationer med kärlekens språk

Mental hälsa

Brukar din partner göra små tjänster som underlättar för dig i din vardag? Då är det troligt att det är hens kärleksspråk. Själv kanske du är mer för att ge gåvor. I så fall har ni olika kärleksspråk. Något som kan leda till problem men det finns också metoder att lära sig att bli bättre på att förstå varandras sätt att visa kärlek.

 

Co-enzym Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

“Rödbetsjuicen sänkte mitt blodtryck”

Hälsa

När Ann-Christine Westman, 57, skulle operera höften var blodtrycket så högt att läkarna ville vänta med operationen. Istället för blodtryckssänkande medicin drack Ann-Christine rödbetsjuice – och inom några dagar var trycket normalt. Nu dricker hon ekologisk rödbetsjuice varje dag, ett extra glas om stressen ökar och hon känner att blodtrycket går upp.

Grattis tidningen Kurera – nu fyller vi 20 år!

Hälsa

Ändra inte ett vinnande koncept, brukar det heta. Det har väl sällan varit så sant som i år när vi firar att Kurera fyller 20 år. ”Vi kommer att göra allt för att det ska bli en så intressant tidning inom ämnet egenvård som möjligt för er.” Så skrev tidningens första chefredaktör i sin allra första ledare. Det är ord som vi kan skriva under på – vartenda ett.

 

Boosta din träning med polyfenoler

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

Ledarskapscoachen: “En frisk arbetsplats ger en god arbetsmiljö”

Krönikan

Vi är många som funderar över orsakerna bakom den växande psykiska stressrelaterade ohälsan. Nästan var femte svensk äter psykofarmaka för att lindra besvär som ångest, sömnproblem och depression. Många medicinerar för att stå ut med sin vardag skriver Lina Lanestrand, ledarskapscoach i denna krönika där hon lyfter fram vikten av frisk arbetsplats.

Studie: Träning gynnsamt för demenssjuka

Mental hälsa

Fysisk träning, sociala aktiviteter och individanpassad rehabilitering kan förbättra tillvaron för demenssjuka och deras anhöriga, det är slutsatsen av en ny avhandling från Umeå universitet som visar att äldre med demens mår bra av högintensiv fysisk träning. 

“I ett rättssäkert och demokratiskt samhälle borde 5G stoppas”

Kurera debatt

5G ska snart rullas ut i Sverige, vår digitala tillvaro kräver högre hastigheter. Smarta hem och självkörande bilar – allt baseras på trådlös teknik som behöver snabb uppkoppling för att fungera. Men alla är inte positiva, enligt Mona Nilsson på Strålskyddsstiftelsen finns det skäl att vara på sin vakt då hon menar att det föreligger avsevärda risker för hälsa och miljö, hon förespråkar därför att utbyggnaden stoppas.

 

Sällskapsdjur – lyckopiller på fyra ben

Husdjur

Husdjur fyller en viktig funktion i våra liv, de håller oss sällskap och sprider glädje och kan vara roliga lekkamrater till barnen och ett tryggt sällskap till våra gamla. Men de kan även hjälpa till vid olika former av  funktionsnedsättning och vara ett stort stöd för de som lider av psykisk ohälsa.

Ny antibiotikaresistent bakterie funnen

Forskning

Inom samma familj som salmonella och E-colibakterier har det påträffats en hittills okänd antibiotikaresistent bakterie hos en patient i Kungälv. Fyndet gör att läkare kan undvika bredspektrumantibiotika som driver utvecklingen av resistenta bakterier.