Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kolesterol

Bortglömd fettsyra höjer det goda kolesterolet

Fakta

•Lecitin finns i 40 procent av hjärnans nervceller.
•Brist på lecitin kan göra huden torr. Tio procent av överhudens vikt består av lecitin.
•Kan förebygga åldersrelaterade degenerativa förändringar i hjärnan.
•Innehåller inositol som är en viktig komponent för varje cellmembran.
•Innehåller också kolin som är viktigt för ämnesomsättningen och överföringen av nervsignaler till och från hjärnan.
• Finns naturligt i vete, sojabönor, majs, ägg, smör, solrosolja och kött.

Hört talas om fettsyran lecitin? Den föll i glömska när fiskoljorna gjorde sitt intåg under 1990-talet. Lecitin är mest känt för att det bidrar till bättre minne, koncentration och inlärning. Men det  kan även höja det goda kolesterolet – HDL och sänka det som kallas det onda kolesterolet – LDL.

Kolesterol är ett livsnödvändigt ämne och ingår som en byggsten i varje cell i kroppen. Det behövs bland annat för att stabilisera och bygga upp cellmembran, de skal som skyddar cellerna. Kolesterol är en byggsten till könshormonerna testosteron och östrogen men också vitamin D är ett steroidhormon som bildas av kolesterol. En av uppgifterna kolesterol har är att förse celler med blod som behöver det. Den transporten sker i två ”paketlösningarna” och går under namnen HDL, det goda kolesterolet och LDL, det onda kolesterolet. Det goda kolesterolet har en skyddande funktion och hjälper bland annat till med att föra bort för höga halter av det onda kolesterolet till levern där det oskadliggörs.

 

LÄS OCKSÅ: Vad vet du om lecitin?

Högt kolesterol kan ge hjärtsjukdomar
Den som har ett högt kolesterolvärde kan få åderförkalkning som i sin tur ökar risken för olika hjärtsjukdomar. Det vill säga om det onda kolesterolet är högt. Om det goda kolesterolvärdet däremot är högt då minskar risken för hjärtsjukdom.
Ofta märker man inte att man har för högt kolesterolvärde men några tecken på detta är att man kan få knutor i senor på händer och fötter samt gulvita avlagringar runt ögonen. Andra symtom kan vara smärta i bröstet som ibland strålar ut i armarna eller upp mot halsen vid ansträngning. Smärta i vaderna är också tecken på för högt kolesterolvärde.

Arv och miljö spelar in
Arv och miljö har betydelse för halten kolesterol i blodet. Det finns flera ärftliga former och vad man äter har betydelse för kolesterolvärdet. Det har i flertalet studier visat. Medelhavskosten, som anses vara den bästa för hälsan och därmed också kolesterolvärdet, har låga halter av mättat fett. Den innehåller lite mejeriprodukter och charkuterier och höga halter av omättat fett som finns i fisk. Medelhavsmaten består också av olivolja, mycket frukt samt grönsaker och baljväxter – livsmedel som har en gynnsam effekt på kolesterolnivåerna.

LÄS OCKSÅ: Rödris sänkte Ingas höga kolesterol

Fettsyran påverkar kolesterolvärdet
Vår hjärna består till 40 procent av fettsyran lecitin och närmare 70 procent av leverns fettvävnad består av lecitin. Höga koncentrationer finns också i nerver, benmärg, njurar och könskörtlar. Lecitin hamnade i skymundan av fiskoljan i mitten av 1990-talet när den gjorde sitt stora genombrott. Det är en beståndsdel i det goda kolesterolet och en så kallad fosfolipid, som är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran. Lecitin höjer det goda kolesterolet, HDL, och sänker den skadliga LDL-formen. Det bidrar även till att kolesterolet inte lika lätt fastnar på kärlväggarna och omvandlar dessutom kolesterol och fett till mer former som lättare transporteras i kroppen. Detta är speciellt värdefullt vid hjärt- och kärlbesvär.

LÄS OCKSÅ: Hur har du det med minnet? Brist på fettsyran lecitin kan ge glömska

Sänker stresshormonet kortisol
Vid långvarig stress utarmas kroppen på vitaminer, mineraler och fettsyror vilket kan leda till näringsbrister och dåligt minne. Lecitin sänker stresshormonet kortisol, ger bättre minne och förbättrar inlärning. Om en hormonell obalans uppstår i hjärnan – vilket gör att noradrenalinet ökar hastigheten på de kemiska processerna i kroppen – märks detta genom att hjärtat klappar fortare. Signalämnet acetylkolin, som bildas av lecitin, fungerar som en broms i denna process. Har du för lite lecitin så kan till exempel inte acetylkolin bildas. Acetylkolin är en viktig signalsubstans i hjärnan och behövs för bland annat minne och koncentration.

 

LÄS OCKSÅ: Vad du bör veta om blodfetter

Ger bättre minne och koncentration
Lecitin framställs av fettet från bland annat sojabönor. De sojabönor som finns i Alfred Vogels Lecithin är ekologiskt odlade och inte genmanipulerade. De filtreras så att inga äggviteämnen blir kvar, därför kan även sojaallergiker ta denna produkt. Alfred Vogel ordinerade lecitin till de patienter som hade problem med närminnet, om de var nervösa och oroliga. Vogel upptäckte att när han gav lecitin till sina patienter blev deras tankeförmåga och minne bättre men också förmågan att koncentrera sig.

LÄS OCKSÅ: Okoncentrerad och dåligt minne? Det kan vara brist på lecithin

Kombinera lecitin med B-vitaminer
Den som har sömnproblem, känner nervositet och rastlöshet kan kombinera lecitin med ett B-vitaminkomplex. Då både preparaten förstärker varandra. B-vitamin är viktigt för hjärnans funktioner, bland annat reglerar B-vitamin blodsockret. Brist på B-vitamin ger nedsatt glukostolerans, och då stiger blodsockervärdet för mycket efter en måltid samt att det inte går ner som förväntat, trots att man inte har diabetes. Det beror på att cellerna är mindre känsliga för insulin eller att bukspottskörteln inte tillverkar tillräckligt med insulin. En kur med lecitin och B-vitamin kan på kort tid påverka minne och koncentration positivt.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 

 


Fakta

•Lecitin finns i 40 procent av hjärnans nervceller.
•Brist på lecitin kan göra huden torr. Tio procent av överhudens vikt består av lecitin.
•Kan förebygga åldersrelaterade degenerativa förändringar i hjärnan.
•Innehåller inositol som är en viktig komponent för varje cellmembran.
•Innehåller också kolin som är viktigt för ämnesomsättningen och överföringen av nervsignaler till och från hjärnan.
• Finns naturligt i vete, sojabönor, majs, ägg, smör, solrosolja och kött.

B-vitaminer bra för hjärnan

Att kombinera lecitin med B-vitaminer ger en ännu bättre effekt. B-vitamin ger ett jämnt humör, mental uthållighet och fysisk energi. B-vitamin är också nödvändigt för nervcellernas livskraft och utveckling. De fyra viktigaste B-vitaminerna för hjärnan är B1, B6, folsyra och B12. Studier har visat att B12-brist är 300 procent vanligare bland de som inte äter ett vitamintillskott.
B1 är en kraftig antioxidant som är inblandad i flera ämnesomsättningsprocesser i hjärnan. Hög alkoholkonsumtion kan ge B1-brist, vilket kan leda till allvarliga psykiska problem.
B6 skyddar blodkärlen och förvandlar blodsocker till glykos, som är hjärnans enda bränsle. Den som kommit upp i medelåldern behöver 20 procent mer B6 för att tankeförmågan ska fungera normalt än de som är i 20-årsåldern.
Folsyra främjar blodcirkulationen i hjärnan och kan vara bra för de som lider av en mild depression. Låga nivåer av folsyra kan öka risken för demens.
B12-brist är vanligt. 4 av10 personer i åldern 60-69 år har brist på B12 och när man passerat 80 år har alla B12-brist.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

 

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Hjärnblödningen fick mig att omvärdera livet”  

Intervju

Hon är ett levande bevis på hur ohälsa kan vändas till hälsa. Efter en svår hjärnblödning i ungdomen har Zarah Öberg tagit sig tillbaka till livet – som hon viger helt till att förmedla kunskap och hjälpa människor till bättre hälsa ur ett holistiskt perspektiv. Hon vill ständigt utvecklas och lära nytt och brinner extra starkt för barn, djur och natur.