Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

1. Passionsblomma

Med en god natts sömn är du piggare. Passionsblommans lugnande effekt är välkänd. Den beror på att växten ökar mängden tillgängligt GABA, som är ett av hjärnans viktigaste ämnen. Sömnsvårigheter och oro beror ofta på att det finns för lite GABA tillgängligt i hjärnan.

 

2. Mineraler

Järnbrist är en vanlig orsak till att kvinnor är trötta. Finns det för lite järn i kroppen produceras mindre hemoglobin och då uppstår blodbrist som gör oss trötta.
Magnesium är avslappnande och påverkar sömnen positivt och en god nattsömn gör ju underverk gällande hur pigg man är dagen därpå.

Läs också: Migränen försvann med magnesium

3. Adaptogener

Maca balanserar hormonerna och är bra vid minskad sexlust, trötthet och mild depression.
Rosenrot ger ökat energi och uthållighet.
Rysk rot ger snabb energi. Redan inom en halvtimma kan du bli piggare.
Schisandra används vid mental och fysisk trötthet och har tydliga effekt vid träning.
Ginseng är uppiggande, förbättrar minnet och koncentrationsförmågan. Ger en långvarig uppiggande effekt.
Aswagandha minskar stress, ger lugn och energi.

4. Aminosyror

Glutamin förbättrar hjärnans funktion, lindrar trötthet, förbättrar sårläkning, bygger och underhåller muskler och kan ge ett gladare humör. Andra aminosyror som kan hjälpa mot trötthet är tyrosin, kanitin, lysin, methionin och arginin.

 

5. Q10

Q10 är ett ämne som finns i nästan alla kroppens celler och är bra för hjärtat. Q10 behövs för att kroppen ska kunna omvandla maten vi äter till energi. Den kroppsegna produktionen börjar att avta redan i 20-årsåldern. Vid intensiv träning förbrukas stora mängder Q10. Brist på Q10 kan orsaka muskelsvaghet och såväl fysisk som psykisk utmattning. En studie visar även att Q10 kan hjälpa vid fibromyalgi.

6. Vitaminer

B-vitaminer bidrar till energi. Särskilt viktiga är vitaminerna B1, B5, B6, B12 och folsyra.
D-vitaminbrist kan till exempel ge trötthet, muskelsvaghet och depressioner.
C-vitaminbrist ger symtom som trötthet, svaghetskänsla och irritation. C-vitamin är delaktig i syresättning av blodkärlen samt ökar kroppens möjligheter att handskas med fysisk och psykisk press.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.