Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Bröd från bageriet är bäst för kroppen

Surdeg

Surdeg används som jäsningsmedel vid bakandet av bröd. Surdeg är en blandning av rågmjöl, vetemjöl och vatten samt innehåller vild jäst och mjölksyrabakterier. När bakterierna växt till sig i rumstemperatur ska surdegen sedan försvaras i kylskåp och matas med vatten och mjöl en gång i veckan.

När forskare i Örebro jämförde surdegsbröd bakade i ett lokalt bageri med de tio mest sålda bröden i butik visade det sig att kroppen kunde ta upp nästan all näring från bageribrödet. Men mineralerna i butiksbröden passerade rakt igenom oss. Anledningen till att kroppen kunde tillgodogöra sig bageribröden så bra var tack vare den långa jäsningen.

Nikolai Scherbak som är forskare i biologi vid Örebro universitet undersökte tillsammans med sina kollegor vad som händer när bröd passerar genom magsäck och tarmar. För att göra det återskapades processen i labbet där man valde att titta på hur just mineraler beter sig.

Forskarna valde tio surdegsbröd från ett bageri i Kumla med de tio mest populära industritillverkade bröden, som även de innehöll surdeg, dock i betydligt mindre mängd. De bröd som bakas i industrin tillverkas snabbt från mjöl till limpa på lite drygt en timma där surdegen är ett konserveringsmedel och mer är till för smakens skull.

 

LÄS OCKSÅ: En av tre väljer helt surdegsbröd

Tiden är viktigt
Mjöl innehåller mineraler som magnesium, kalcium, kadmium, järn, koppar och zink, men i mjöl finns också fytinsyra. Det är mjölets naturliga försvarsämne och finns mest i ytterskalet på obehandlade sädesslag. Och syftet med fytinsyra är att den skyddar mot skadedjur samt för att säden inte ska mögla eller gro för tidigt.

Bröd från bageriet tog mellan 16 och 18 timmar att baka och resultatet av studien visade att kroppen kan ta upp mineralerna i brödet på grund av att den långa jäsningen gör att fytinsyran hinner brytas ned. Fytinsyran i mjölet hindrar nämligen kroppen från att ta upp näringen.

– Förutom tiden är även pH-nivån viktig för att bryta ner fytinsyra. Den bryts ner snabbare i en sur miljö, säger Nikolai Scherbak.

Forskarna fann också att det bara fanns fytinsyra kvar i ett av de tio undersökta bageribröden. Att flera av de industrijästa butiksbröden är märkta som surdegsbröd tycker Nikolai Scherbak är vilseledande. Han anser att det borde stå att surdeg är tillsatt, inte att det är ett surdegsbröd.

Av Inger Palm

Källa: Örebro universitet 


Surdeg

Surdeg används som jäsningsmedel vid bakandet av bröd. Surdeg är en blandning av rågmjöl, vetemjöl och vatten samt innehåller vild jäst och mjölksyrabakterier. När bakterierna växt till sig i rumstemperatur ska surdegen sedan försvaras i kylskåp och matas med vatten och mjöl en gång i veckan.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.