Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna håller sina händer över sina bröst

Bröstcancer – åtta sätt att skydda sig enligt forskningen

Ungefär en av åtta kvinnor kommer att utveckla bröstcancer någon gång under sin livstid. Men det finns sätt att skydda sig mot sjukdomen – bland annat genom livsstil och kost. 
Här är åtta av dem.

Varje dag insjuknar 20 kvinnor i bröstcancer. De flesta av dem är i medelåldern och äldre. Antalet fall har dessutom ökat drastiskt de senaste årtiondena. Det är en skrämmande statistik men de goda nyheterna är att det i alla fall finns saker du kan göra för att minska risken att drabbas. Mycket kan göras bara man upptäcker sjukdomen i tid – och man kan minska risken genom att leva hälsosamt.

Många fall skulle kunna undvikas 
I Sverige är ungefär en fjärdedel av all cancer hos kvinnor bröstcancer. Motsvarande för män är prostatacancer, enligt uppgifter från Karolinska Institutet.
Endast tre av hundra fall uppges vara av ärftlig karaktär, skriver tidningen Daily Mail, och enligt en rapport från World Cancer Research Fund skulle så många som 20 000 brittiska kvinnor årligen kunna undvika bröstcancer om de bara levde sundare, och gjorde sådant som att minskade tobak, stress, alkohol och ökade motion.
Även som insjuknad finns det saker att göra men den informationen är vi mer sparsamma med, i alla fall denna gång.

Idag erbjuds de flesta standardbehandling
Effekten av läkemedelsbehandling mot bröstcancer är väldigt olika. Eftersom vården ännu saknar möjlighet att förutse resultatet erbjuds många patienter standardbehandling. Inom kort startas en studie på Akademiska sjukhuset, den första i sitt slag i världen, där man systematiskt testar hur känsliga samtliga bröstcancertumörer är för olika läkemedel. Målet är att kunna erbjuda patienterna den mest träffsäkra behandlingen, skriver Medicinsk Access.
Men det är inte det vi ska fokusera på här. Däremot på vad forskningen säger om hur man kan skydda sig med hjälp av livsstil och näringsämnen. Here we go.

 

8 saker som kan skydda mot bröstcancer

 

1. D-vitamin
Den vetenskapliga litteraturen har länge stöttat D-vitaminets gynnsamma roll när det gäller att både överleva cancer och vara motståndskraftig gällande utveckling av cancer.
Kvinnor som har bröstcancer tenderar att ha låga nivåer av vitamin D - och brist på D-vitamin associeras även med ökad risk för sjukdomen. Kvinnor som överlever sjukdomen (och även andra cancertyper, som kolorektalcancer och lymfom) tenderar att ha höga/tillräckliga nivåer.
Studier indikerar även, bland annat, att D-vitaminet kan bidra till att stoppa spridningen – genom att göra cellerna i bröstet ”smartare”.

Läs mer:
Forskning: D-vitamin ger ökad canceröverlevnad
• Forskning: Starkt samband mellan D-vitaminbrist och bröstcancer

2. Selen
Kvinnor som äter selenrik kost löper lägre risk att dö i bröstcancer, visar en svensk studie från 2012.
En bröstcancerpatient med högt daglig intag av spårämnet selen före hon diagnostiserats med sjukdomen har bättre chanser att överleva än någon med lågt selenintag, rapporterar svenska forskare.
Studien som publiceras i tidskriften Breast Cancer Research and Treatment stöder tidigare studier som funnit en skyddande effekt av selen på vissa cancerformer.
Flera forskare tror också att selen har en plats i framtidens cancerbehandling.

Läs mer:
Selen kan minska kvinnors dödlighet i bröstcancer
Selen – framtidens cellgift?

3. Fettsyror/fiskolja
Att äta fisk kan öka överlevnadschansen hos kvinnor med bröstcancer, visar ny amerikansk forskning. Med hjälp av en enkät med cirka 1 400 kvinnor med sjukdomen fann forskarna att kvinnor som åt mycket fisk hade nära en tredjedels lägre risk att dö i förtid. Kvinnorna intervjuades tre månader efter diagnos och följdes sedan under ett genomsnitt av 14,7 år, skriver tidningen Daily Mail. Resultaten, som publicerats i tidskriften Cancer, visar att kvinnor som rapporterade de högsta intagen av färsk tonfisk hade en 29 procent lägre risk att dö i förtid - oavsett orsak, jämfört med dem som aldrig åt det. De kvinnor om åt annan typ av ugnsbakad fisk hade 25 procent lägre risk. Teorin är att det är de fleromättade fettsyrorna i fisk som har anti-inflammatoriska effekter och som kan minska tillväxten av cancerceller.

Läs mer:
Omega-3 mot inflammation
Fiskolja bästa fettet för tarmfloran

 

4. Amning
Forskning har visat att mammor som ammar sina barn löper mindre risk att utveckla bröstcancer.
– Amning anses kunna minska risken att utveckla bröstcancer något. Vi vet inte varför exakt. Det kan bero på att äggstockarna inte producerar ägg så ofta när du ammar. Eller det kan bero på att amning kan göra brösten mer resistenta mot de förändringar som kan leda till cancer , sa Fiona Osgun, hälsoinformatör vid Cancer Research UK, i ett uttalande 2014.
Men ny forskning 2016 visar att amning kanske inte alls det enda sättet att förbättra bakteriefloran i brösten utan att det faktiskt går att få i sig de nyttiga bakterierna på annat sätt.
Forskning visar nämligen att båda ”goda” och ”dåliga” bakterier lever i mjölkgångarna - oavsett om en kvinna någonsin har producerat mjölk eller inte. Enligt studien, som publicerats i Applied and Environmental Microbiology, har funnit att man genom att tillföra kroppen probiotiska bakterier – inte bara direkt kan lyckas påverka och bekämpa cancer utan att det även kan vara möjligt att öka mängden goda bakterier så att de manövrerar ut de dåliga. Läs mer under nästa punkt.

5. Goda bakterier
Kvinnor med högre nivåer av ”goda” bakterier i brösten löper lägre risk att drabbas av bröstcancer – medan kvinnor med högre nivåer dåliga bakterier är ”mer benägna att utveckla cancer”, enligt forskarna bakom en ny kanadensisk studie.
Studien visar att kvinnor med friska bröst har högre nivåer av de ”goda”, hälsofrämjande bakterierna Lactobacillus och Streptococcus i sina vävnader, jämfört med kvinnor som har bröstcancer. Dessa ”goda” bakterier skyddar kroppen genom att producera antioxidanter – kemiska ämnen som hindrar skador på celler orsakade av de syremolekyler som kallas fria radikaler.
Forskarna menar nu att kvinnor bör uppmuntras att äta och dricka livsmedel rika på probiotika och/eller äta kosttillskott med probiotika, också kallat mjölksyrebakterier, för att skydda sig mot bröstcancer.

Läs mer:
 Kvinnor med ”goda” bakterier i brösten får mer sällan bröstcancer
• Skillnaden mellan olika typer av ”nyttiga bakterier”
• Lilla probiotikaskolan: Lär dig om bakterierna som styr hälsan

6. Frukt och grönt
Studier visar att livsmedel som grönsaker, bär och frukt kan minska risken att drabbas av cancer medan rött kött kan öka risken. 
Att frukt och grönt minskar risken specifikt för bröstcancer har flera studier visat. Bland annat har en metaanalys, publicerad i den brittiska tidskriften Journal of the National Cancer Institute (JNCI), visat att frukt och grönt särskilt minskar risken för svårbehandlad bröstcancer. Broccoli är extra bra eftersom det innehåller stora mängder av ämnet sulforafan som har visat sig kunna stoppa brösttumörer.
En annan studie från Harvard School of Public Health visar att tonårsflickor som ser till att få i sig sina fem om dagen kan minska sin risk att utveckla bröstcancer med upp till 25 procent.
Och ju tidigare man börja äta grönt (fiberrikt), desto större blir skyddet, hävdar Harvardforskarna.
Forskarna fann, efter att under 25-år registrerat 90 534 kvinnornas kostvanor respektive deras förekomst av bröstcancer, att för varje tiogramsökning av fiber per dag under tonåren minskade risken att senare utveckla bröstcancer med mer än en åttondel, det vill säga 13 procent.
Tio gram är till exempel ett äpple och två skivor fullkornsbröd eller 1,2 deciliter kokta bönor och 1,2 deciliter kokt blomkål eller squash.

Minskar östrogennivåerna i blodet
Harvardstudien föreslår att man genom att äta mer fiberrikt minskar risken för bröstcancer, detta delvis genom att man på detta sätt bidrar till att minska höga östrogennivåer i blodet, något som annars är starkt kopplat till cancerutveckling.
Professor Tony Howell vid välgörenhetsorganisationen Genesis Breast Cancer Prevention Centre i Manchester har berättat om ytterligare forskning.
– Olivolja, nötter fisk och kyckling har god effekt på många delar av kroppen. Att äta en kalorisnål låghydratkost i två dagar och medelhavskost övriga fem dagar minskar risken för bröstcancer.

Läs mer:
• Frukt och grönt kan minska risken för svår bröstcancer
• Ny studie avslöjar hur unga tjejer kan minska sin risk för bröstcancer
• Läkare: Dåliga kostval orsak till en tredjedel av all cancer

 

7. Kaffe
Redan tidigare har forskning visat att kaffe kan ge ett skydd mot bröstcancer. En studie från 2015, gjord vid Lunds universitet och Skånes universitetssjukhus i samarbete med forskare i England, visade bland annat kaffe kan hämma tillväxten av bröstcancertumörer och minska risken för återfall hos kvinnor som fått diagnosen bröstcancer och behandlas med läkemedlet tamoxifen.

Läs mer:
• Kaffe kan skydda mot återfall i bröstcancer

8. Motion
Regelbunden fysisk aktivitet är ett av dina viktigaste skydd mot alla former av cancer, även bröstcancer.
En svensk undersökning som sammanfattat all tidigare forskning om sambandet mellan motion och bröstcancer fann man att motion reducerar risken att drabbas av bröstcancer med 966 procent. Procentsatsen berodde på mängden och hur hård träningen var. Generellt verkade det vara bäst att träna hårt i korta intervaller. Det behöver inte vara ett stenhårt gympass utan det kan räcka med en snabb, pulshöjande promenad, menar experter.
Undersökningen visar också att motion är en effektiv medicin även för den som redan har bröstcancer. Träningen reducerar nämligen risken att dö av cancern senare med upp till 50 procent. Samtidigt kände de bröstcancerdrabbade sig mindre påverkade av trötthet som ofta är en effekt av sjukdomen.
Träning stärker dels immunförsvaret så att det blir bättre på att bekämpa de skadliga ämnen som ständigt invaderar kroppen, dels ökar träning produktionen av testosteron, vilket också anses spela in. I synnerhet intensiv konditionsträning flera gånger i veckan har en gynnsam effekt. Rekommendationen är minst två timmar per vecka där du får upp pulsen. Trettio minuter per dag är en annan, kanske ännu bättre, tumregel. Utnyttja helt enkelt alla tillfällen du kan till att få upp flåset en smula.
– Det är aldrig för sent att börja motionera, men ju tidigare man bygger in vardagsmotion i sitt liv desto bättre, har Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande i Bröstcancerföreningarnas riksorganisation, tidigare sagt till tidningen Expressen.

Intresserad av mer läsning i ämnet?
Vad bra, Kurera har nämligen skrivit massor om sambandet kring cancer och faktorer som kost, näring och livsstil. Här är ett urval:

Magnesium kan minska risken för cancer i bukspottskörteln
Svenska kvinnors rätt till hormoner som inte ökar bröstcancerrisken
Nya rön: Rabarber kan halvera antalet cancerceller på 48 timmar
Inaktivitet och dålig kost ökar risken för cancer
• Övningar: Rehabilitering för bröstcancerpatienter
Sanna Bråding om cancer – och kostens vikt för hälsan
• Maten som skyddar mot cancer
Vegokost minskar risken för hjärtsjukdom och cancer
• 16 livsmedel som skyddar mot cancer
• Åtta vetenskapliga teorier om varför kött orsakar cancer
• Maten som skyddar mot cancer
• Ny studie: Vasaloppsåkare drabbas mer sällan av cancer
• Allt fler drabbas av prostatacancer – men det finns naturlig hjälp
En fiberrik kost kan sakta ner utvecklingen av prostatacancer
• Hög D-vitaminstatus kopplat till ökad överlevnad vid koloncancer
• Gurkmeja kan förebygga cancer och Alzheimers

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.