Kvinna håller sina händer över sina bröst

Bröstcancer – åtta sätt att skydda sig enligt forskningen

Ungefär en av åtta kvinnor kommer att utveckla bröstcancer någon gång under sin livstid. Men det finns sätt att skydda sig mot sjukdomen – bland annat genom livsstil och kost. 
Här är åtta av dem.

Varje dag insjuknar 20 kvinnor i bröstcancer. De flesta av dem är i medelåldern och äldre. Antalet fall har dessutom ökat drastiskt de senaste årtiondena. Det är en skrämmande statistik men de goda nyheterna är att det i alla fall finns saker du kan göra för att minska risken att drabbas. Mycket kan göras bara man upptäcker sjukdomen i tid – och man kan minska risken genom att leva hälsosamt.

Många fall skulle kunna undvikas 
I Sverige är ungefär en fjärdedel av all cancer hos kvinnor bröstcancer. Motsvarande för män är prostatacancer, enligt uppgifter från Karolinska Institutet.
Endast tre av hundra fall uppges vara av ärftlig karaktär, skriver tidningen Daily Mail, och enligt en rapport från World Cancer Research Fund skulle så många som 20 000 brittiska kvinnor årligen kunna undvika bröstcancer om de bara levde sundare, och gjorde sådant som att minskade tobak, stress, alkohol och ökade motion.
Även som insjuknad finns det saker att göra men den informationen är vi mer sparsamma med, i alla fall denna gång.

 

Idag erbjuds de flesta standardbehandling
Effekten av läkemedelsbehandling mot bröstcancer är väldigt olika. Eftersom vården ännu saknar möjlighet att förutse resultatet erbjuds många patienter standardbehandling. Inom kort startas en studie på Akademiska sjukhuset, den första i sitt slag i världen, där man systematiskt testar hur känsliga samtliga bröstcancertumörer är för olika läkemedel. Målet är att kunna erbjuda patienterna den mest träffsäkra behandlingen, skriver Medicinsk Access.
Men det är inte det vi ska fokusera på här. Däremot på vad forskningen säger om hur man kan skydda sig med hjälp av livsstil och näringsämnen. Here we go.

8 saker som kan skydda mot bröstcancer

 

1. D-vitamin
Den vetenskapliga litteraturen har länge stöttat D-vitaminets gynnsamma roll när det gäller att både överleva cancer och vara motståndskraftig gällande utveckling av cancer.
Kvinnor som har bröstcancer tenderar att ha låga nivåer av vitamin D – och brist på D-vitamin associeras även med ökad risk för sjukdomen. Kvinnor som överlever sjukdomen (och även andra cancertyper, som kolorektalcancer och lymfom) tenderar att ha höga/tillräckliga nivåer.
Studier indikerar även, bland annat, att D-vitaminet kan bidra till att stoppa spridningen – genom att göra cellerna i bröstet ”smartare”.

Läs mer:
Forskning: D-vitamin ger ökad canceröverlevnad
• Forskning: Starkt samband mellan D-vitaminbrist och bröstcancer

2. Selen
Kvinnor som äter selenrik kost löper lägre risk att dö i bröstcancer, visar en svensk studie från 2012.
En bröstcancerpatient med högt daglig intag av spårämnet selen före hon diagnostiserats med sjukdomen har bättre chanser att överleva än någon med lågt selenintag, rapporterar svenska forskare.
Studien som publiceras i tidskriften Breast Cancer Research and Treatment stöder tidigare studier som funnit en skyddande effekt av selen på vissa cancerformer.
Flera forskare tror också att selen har en plats i framtidens cancerbehandling.

Läs mer:
Selen kan minska kvinnors dödlighet i bröstcancer
Selen – framtidens cellgift?

3. Fettsyror/fiskolja
Att äta fisk kan öka överlevnadschansen hos kvinnor med bröstcancer, visar ny amerikansk forskning. Med hjälp av en enkät med cirka 1 400 kvinnor med sjukdomen fann forskarna att kvinnor som åt mycket fisk hade nära en tredjedels lägre risk att dö i förtid. Kvinnorna intervjuades tre månader efter diagnos och följdes sedan under ett genomsnitt av 14,7 år, skriver tidningen Daily Mail. Resultaten, som publicerats i tidskriften Cancer, visar att kvinnor som rapporterade de högsta intagen av färsk tonfisk hade en 29 procent lägre risk att dö i förtid – oavsett orsak, jämfört med dem som aldrig åt det. De kvinnor om åt annan typ av ugnsbakad fisk hade 25 procent lägre risk. Teorin är att det är de fleromättade fettsyrorna i fisk som har anti-inflammatoriska effekter och som kan minska tillväxten av cancerceller.

Läs mer:
Omega-3 mot inflammation
Fiskolja bästa fettet för tarmfloran

4. Amning
Forskning har visat att mammor som ammar sina barn löper mindre risk att utveckla bröstcancer.
– Amning anses kunna minska risken att utveckla bröstcancer något. Vi vet inte varför exakt. Det kan bero på att äggstockarna inte producerar ägg så ofta när du ammar. Eller det kan bero på att amning kan göra brösten mer resistenta mot de förändringar som kan leda till cancer , sa Fiona Osgun, hälsoinformatör vid Cancer Research UK, i ett uttalande 2014.
Men ny forskning 2016 visar att amning kanske inte alls det enda sättet att förbättra bakteriefloran i brösten utan att det faktiskt går att få i sig de nyttiga bakterierna på annat sätt.
Forskning visar nämligen att båda ”goda” och ”dåliga” bakterier lever i mjölkgångarna – oavsett om en kvinna någonsin har producerat mjölk eller inte. Enligt studien, som publicerats i Applied and Environmental Microbiology, har funnit att man genom att tillföra kroppen probiotiska bakterier – inte bara direkt kan lyckas påverka och bekämpa cancer utan att det även kan vara möjligt att öka mängden goda bakterier så att de manövrerar ut de dåliga. Läs mer under nästa punkt.

5. Goda bakterier
Kvinnor med högre nivåer av ”goda” bakterier i brösten löper lägre risk att drabbas av bröstcancer – medan kvinnor med högre nivåer dåliga bakterier är ”mer benägna att utveckla cancer”, enligt forskarna bakom en ny kanadensisk studie.
Studien visar att kvinnor med friska bröst har högre nivåer av de ”goda”, hälsofrämjande bakterierna Lactobacillus och Streptococcus i sina vävnader, jämfört med kvinnor som har bröstcancer. Dessa ”goda” bakterier skyddar kroppen genom att producera antioxidanter – kemiska ämnen som hindrar skador på celler orsakade av de syremolekyler som kallas fria radikaler.
Forskarna menar nu att kvinnor bör uppmuntras att äta och dricka livsmedel rika på probiotika och/eller äta kosttillskott med probiotika, också kallat mjölksyrebakterier, för att skydda sig mot bröstcancer.

Läs mer:
 Kvinnor med ”goda” bakterier i brösten får mer sällan bröstcancer
• Skillnaden mellan olika typer av ”nyttiga bakterier”
• Lilla probiotikaskolan: Lär dig om bakterierna som styr hälsan

6. Frukt och grönt
Studier visar att livsmedel som grönsaker, bär och frukt kan minska risken att drabbas av cancer medan rött kött kan öka risken. 
Att frukt och grönt minskar risken specifikt för bröstcancer har flera studier visat. Bland annat har en metaanalys, publicerad i den brittiska tidskriften Journal of the National Cancer Institute (JNCI), visat att frukt och grönt särskilt minskar risken för svårbehandlad bröstcancer. Broccoli är extra bra eftersom det innehåller stora mängder av ämnet sulforafan som har visat sig kunna stoppa brösttumörer.
En annan studie från Harvard School of Public Health visar att tonårsflickor som ser till att få i sig sina fem om dagen kan minska sin risk att utveckla bröstcancer med upp till 25 procent.
Och ju tidigare man börja äta grönt (fiberrikt), desto större blir skyddet, hävdar Harvardforskarna.
Forskarna fann, efter att under 25-år registrerat 90 534 kvinnornas kostvanor respektive deras förekomst av bröstcancer, att för varje tiogramsökning av fiber per dag under tonåren minskade risken att senare utveckla bröstcancer med mer än en åttondel, det vill säga 13 procent.
Tio gram är till exempel ett äpple och två skivor fullkornsbröd eller 1,2 deciliter kokta bönor och 1,2 deciliter kokt blomkål eller squash.

Minskar östrogennivåerna i blodet
Harvardstudien föreslår att man genom att äta mer fiberrikt minskar risken för bröstcancer, detta delvis genom att man på detta sätt bidrar till att minska höga östrogennivåer i blodet, något som annars är starkt kopplat till cancerutveckling.
Professor Tony Howell vid välgörenhetsorganisationen Genesis Breast Cancer Prevention Centre i Manchester har berättat om ytterligare forskning.
– Olivolja, nötter fisk och kyckling har god effekt på många delar av kroppen. Att äta en kalorisnål låghydratkost i två dagar och medelhavskost övriga fem dagar minskar risken för bröstcancer.

Läs mer:
• Frukt och grönt kan minska risken för svår bröstcancer
• Ny studie avslöjar hur unga tjejer kan minska sin risk för bröstcancer
• Läkare: Dåliga kostval orsak till en tredjedel av all cancer

7. Kaffe
Redan tidigare har forskning visat att kaffe kan ge ett skydd mot bröstcancer. En studie från 2015, gjord vid Lunds universitet och Skånes universitetssjukhus i samarbete med forskare i England, visade bland annat kaffe kan hämma tillväxten av bröstcancertumörer och minska risken för återfall hos kvinnor som fått diagnosen bröstcancer och behandlas med läkemedlet tamoxifen.

Läs mer:
• Kaffe kan skydda mot återfall i bröstcancer

8. Motion
Regelbunden fysisk aktivitet är ett av dina viktigaste skydd mot alla former av cancer, även bröstcancer.
En svensk undersökning som sammanfattat all tidigare forskning om sambandet mellan motion och bröstcancer fann man att motion reducerar risken att drabbas av bröstcancer med 966 procent. Procentsatsen berodde på mängden och hur hård träningen var. Generellt verkade det vara bäst att träna hårt i korta intervaller. Det behöver inte vara ett stenhårt gympass utan det kan räcka med en snabb, pulshöjande promenad, menar experter.
Undersökningen visar också att motion är en effektiv medicin även för den som redan har bröstcancer. Träningen reducerar nämligen risken att dö av cancern senare med upp till 50 procent. Samtidigt kände de bröstcancerdrabbade sig mindre påverkade av trötthet som ofta är en effekt av sjukdomen.
Träning stärker dels immunförsvaret så att det blir bättre på att bekämpa de skadliga ämnen som ständigt invaderar kroppen, dels ökar träning produktionen av testosteron, vilket också anses spela in. I synnerhet intensiv konditionsträning flera gånger i veckan har en gynnsam effekt. Rekommendationen är minst två timmar per vecka där du får upp pulsen. Trettio minuter per dag är en annan, kanske ännu bättre, tumregel. Utnyttja helt enkelt alla tillfällen du kan till att få upp flåset en smula.
– Det är aldrig för sent att börja motionera, men ju tidigare man bygger in vardagsmotion i sitt liv desto bättre, har Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande i Bröstcancerföreningarnas riksorganisation, tidigare sagt till tidningen Expressen.

Intresserad av mer läsning i ämnet?
Vad bra, Kurera har nämligen skrivit massor om sambandet kring cancer och faktorer som kost, näring och livsstil. Här är ett urval:

Magnesium kan minska risken för cancer i bukspottskörteln
Svenska kvinnors rätt till hormoner som inte ökar bröstcancerrisken
Nya rön: Rabarber kan halvera antalet cancerceller på 48 timmar
Inaktivitet och dålig kost ökar risken för cancer
• Övningar: Rehabilitering för bröstcancerpatienter
Sanna Bråding om cancer – och kostens vikt för hälsan
• Maten som skyddar mot cancer
Vegokost minskar risken för hjärtsjukdom och cancer
• 16 livsmedel som skyddar mot cancer
• Åtta vetenskapliga teorier om varför kött orsakar cancer
• Maten som skyddar mot cancer
• Ny studie: Vasaloppsåkare drabbas mer sällan av cancer
• Allt fler drabbas av prostatacancer – men det finns naturlig hjälp
En fiberrik kost kan sakta ner utvecklingen av prostatacancer
• Hög D-vitaminstatus kopplat till ökad överlevnad vid koloncancer
• Gurkmeja kan förebygga cancer och Alzheimers

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.

C och en kvinna som snyter sig

Förkorta förkylningen med C-vitamin

Naturlig hälsa

Hösten närmar sig med stormsteg och med den följer ofta förkylningar som byter av varandra samt en lång rad med sjukdagar. Det finns en mängd, mer eller mindre beprövade, huskurer att ta till för att lindra symptom som följer med sjukdomen. En av dessa som nu får stöd genom ny forskning är att inta höga doser av C-vitamin.

halsovalet2018 fi

Feministiskt initiativ: “Minska köttkonsumtionen”

Politik

Inför valet 2018 har Kurera skickat ut en enkät till samtliga riksdagspartier med frågor som rör hälsa och miljö.  Vi har även slängt in en joker i leken och idag har turen kommit till Feministiskt initiativ där riksdagskandidaten Sandra Isaksson och Gubb Marit Stigsson, miljöpolitisk talesperson har svarat på frågor från Kureras expertpanel.

man som svetsar man som fiskar carl schlyter

Carl Schlyter: “Arbetstid – en klimatfråga”

Kurera debatt

Den före detta Miljöpartisten och avgående riksdagsmannen Carl Schlyter skriver i detta debattinlägg att minskad arbetstid inte bara gynnar vår hälsa genom att det ger oss mer tid för återhämtning, det gynnar även klimatet då det visat sig att vår resursförbrukning minskar när vi går ned i arbetstid. Lägg till basinkomst på det och vi har ett recept på ett friskare och friare samhälle.

linser, bönor med mera abc

Kureras närings-ABC för veganer

Kost

Såväl nyblivna som rutinerade veganer bör vara noga med att se till att få i sig rätt näring. Med en helt växtbaserad kost kan det nämligen vara svårt att få i sig alla nödvändiga näringsämnen.