Kvinna håller sina händer över sina bröst

Bröstcancer – åtta sätt att skydda sig enligt forskningen

Ungefär en av åtta kvinnor kommer att utveckla bröstcancer någon gång under sin livstid. Men det finns sätt att skydda sig mot sjukdomen – bland annat genom livsstil och kost. 
Här är åtta av dem.

Varje dag insjuknar 20 kvinnor i bröstcancer. De flesta av dem är i medelåldern och äldre. Antalet fall har dessutom ökat drastiskt de senaste årtiondena. Det är en skrämmande statistik men de goda nyheterna är att det i alla fall finns saker du kan göra för att minska risken att drabbas. Mycket kan göras bara man upptäcker sjukdomen i tid – och man kan minska risken genom att leva hälsosamt.

Många fall skulle kunna undvikas 
I Sverige är ungefär en fjärdedel av all cancer hos kvinnor bröstcancer. Motsvarande för män är prostatacancer, enligt uppgifter från Karolinska Institutet.
Endast tre av hundra fall uppges vara av ärftlig karaktär, skriver tidningen Daily Mail, och enligt en rapport från World Cancer Research Fund skulle så många som 20 000 brittiska kvinnor årligen kunna undvika bröstcancer om de bara levde sundare, och gjorde sådant som att minskade tobak, stress, alkohol och ökade motion.
Även som insjuknad finns det saker att göra men den informationen är vi mer sparsamma med, i alla fall denna gång.

Idag erbjuds de flesta standardbehandling
Effekten av läkemedelsbehandling mot bröstcancer är väldigt olika. Eftersom vården ännu saknar möjlighet att förutse resultatet erbjuds många patienter standardbehandling. Inom kort startas en studie på Akademiska sjukhuset, den första i sitt slag i världen, där man systematiskt testar hur känsliga samtliga bröstcancertumörer är för olika läkemedel. Målet är att kunna erbjuda patienterna den mest träffsäkra behandlingen, skriver Medicinsk Access.
Men det är inte det vi ska fokusera på här. Däremot på vad forskningen säger om hur man kan skydda sig med hjälp av livsstil och näringsämnen. Here we go.

 

8 saker som kan skydda mot bröstcancer

 

1. D-vitamin
Den vetenskapliga litteraturen har länge stöttat D-vitaminets gynnsamma roll när det gäller att både överleva cancer och vara motståndskraftig gällande utveckling av cancer.
Kvinnor som har bröstcancer tenderar att ha låga nivåer av vitamin D - och brist på D-vitamin associeras även med ökad risk för sjukdomen. Kvinnor som överlever sjukdomen (och även andra cancertyper, som kolorektalcancer och lymfom) tenderar att ha höga/tillräckliga nivåer.
Studier indikerar även, bland annat, att D-vitaminet kan bidra till att stoppa spridningen – genom att göra cellerna i bröstet ”smartare”.

Läs mer:
Forskning: D-vitamin ger ökad canceröverlevnad
• Forskning: Starkt samband mellan D-vitaminbrist och bröstcancer

2. Selen
Kvinnor som äter selenrik kost löper lägre risk att dö i bröstcancer, visar en svensk studie från 2012.
En bröstcancerpatient med högt daglig intag av spårämnet selen före hon diagnostiserats med sjukdomen har bättre chanser att överleva än någon med lågt selenintag, rapporterar svenska forskare.
Studien som publiceras i tidskriften Breast Cancer Research and Treatment stöder tidigare studier som funnit en skyddande effekt av selen på vissa cancerformer.
Flera forskare tror också att selen har en plats i framtidens cancerbehandling.

Läs mer:
Selen kan minska kvinnors dödlighet i bröstcancer
Selen – framtidens cellgift?

3. Fettsyror/fiskolja
Att äta fisk kan öka överlevnadschansen hos kvinnor med bröstcancer, visar ny amerikansk forskning. Med hjälp av en enkät med cirka 1 400 kvinnor med sjukdomen fann forskarna att kvinnor som åt mycket fisk hade nära en tredjedels lägre risk att dö i förtid. Kvinnorna intervjuades tre månader efter diagnos och följdes sedan under ett genomsnitt av 14,7 år, skriver tidningen Daily Mail. Resultaten, som publicerats i tidskriften Cancer, visar att kvinnor som rapporterade de högsta intagen av färsk tonfisk hade en 29 procent lägre risk att dö i förtid - oavsett orsak, jämfört med dem som aldrig åt det. De kvinnor om åt annan typ av ugnsbakad fisk hade 25 procent lägre risk. Teorin är att det är de fleromättade fettsyrorna i fisk som har anti-inflammatoriska effekter och som kan minska tillväxten av cancerceller.

Läs mer:
Omega-3 mot inflammation
Fiskolja bästa fettet för tarmfloran

 

4. Amning
Forskning har visat att mammor som ammar sina barn löper mindre risk att utveckla bröstcancer.
– Amning anses kunna minska risken att utveckla bröstcancer något. Vi vet inte varför exakt. Det kan bero på att äggstockarna inte producerar ägg så ofta när du ammar. Eller det kan bero på att amning kan göra brösten mer resistenta mot de förändringar som kan leda till cancer , sa Fiona Osgun, hälsoinformatör vid Cancer Research UK, i ett uttalande 2014.
Men ny forskning 2016 visar att amning kanske inte alls det enda sättet att förbättra bakteriefloran i brösten utan att det faktiskt går att få i sig de nyttiga bakterierna på annat sätt.
Forskning visar nämligen att båda ”goda” och ”dåliga” bakterier lever i mjölkgångarna - oavsett om en kvinna någonsin har producerat mjölk eller inte. Enligt studien, som publicerats i Applied and Environmental Microbiology, har funnit att man genom att tillföra kroppen probiotiska bakterier – inte bara direkt kan lyckas påverka och bekämpa cancer utan att det även kan vara möjligt att öka mängden goda bakterier så att de manövrerar ut de dåliga. Läs mer under nästa punkt.

5. Goda bakterier
Kvinnor med högre nivåer av ”goda” bakterier i brösten löper lägre risk att drabbas av bröstcancer – medan kvinnor med högre nivåer dåliga bakterier är ”mer benägna att utveckla cancer”, enligt forskarna bakom en ny kanadensisk studie.
Studien visar att kvinnor med friska bröst har högre nivåer av de ”goda”, hälsofrämjande bakterierna Lactobacillus och Streptococcus i sina vävnader, jämfört med kvinnor som har bröstcancer. Dessa ”goda” bakterier skyddar kroppen genom att producera antioxidanter – kemiska ämnen som hindrar skador på celler orsakade av de syremolekyler som kallas fria radikaler.
Forskarna menar nu att kvinnor bör uppmuntras att äta och dricka livsmedel rika på probiotika och/eller äta kosttillskott med probiotika, också kallat mjölksyrebakterier, för att skydda sig mot bröstcancer.

Läs mer:
 Kvinnor med ”goda” bakterier i brösten får mer sällan bröstcancer
• Skillnaden mellan olika typer av ”nyttiga bakterier”
• Lilla probiotikaskolan: Lär dig om bakterierna som styr hälsan

6. Frukt och grönt
Studier visar att livsmedel som grönsaker, bär och frukt kan minska risken att drabbas av cancer medan rött kött kan öka risken. 
Att frukt och grönt minskar risken specifikt för bröstcancer har flera studier visat. Bland annat har en metaanalys, publicerad i den brittiska tidskriften Journal of the National Cancer Institute (JNCI), visat att frukt och grönt särskilt minskar risken för svårbehandlad bröstcancer. Broccoli är extra bra eftersom det innehåller stora mängder av ämnet sulforafan som har visat sig kunna stoppa brösttumörer.
En annan studie från Harvard School of Public Health visar att tonårsflickor som ser till att få i sig sina fem om dagen kan minska sin risk att utveckla bröstcancer med upp till 25 procent.
Och ju tidigare man börja äta grönt (fiberrikt), desto större blir skyddet, hävdar Harvardforskarna.
Forskarna fann, efter att under 25-år registrerat 90 534 kvinnornas kostvanor respektive deras förekomst av bröstcancer, att för varje tiogramsökning av fiber per dag under tonåren minskade risken att senare utveckla bröstcancer med mer än en åttondel, det vill säga 13 procent.
Tio gram är till exempel ett äpple och två skivor fullkornsbröd eller 1,2 deciliter kokta bönor och 1,2 deciliter kokt blomkål eller squash.

Minskar östrogennivåerna i blodet
Harvardstudien föreslår att man genom att äta mer fiberrikt minskar risken för bröstcancer, detta delvis genom att man på detta sätt bidrar till att minska höga östrogennivåer i blodet, något som annars är starkt kopplat till cancerutveckling.
Professor Tony Howell vid välgörenhetsorganisationen Genesis Breast Cancer Prevention Centre i Manchester har berättat om ytterligare forskning.
– Olivolja, nötter fisk och kyckling har god effekt på många delar av kroppen. Att äta en kalorisnål låghydratkost i två dagar och medelhavskost övriga fem dagar minskar risken för bröstcancer.

Läs mer:
• Frukt och grönt kan minska risken för svår bröstcancer
• Ny studie avslöjar hur unga tjejer kan minska sin risk för bröstcancer
• Läkare: Dåliga kostval orsak till en tredjedel av all cancer

 

7. Kaffe
Redan tidigare har forskning visat att kaffe kan ge ett skydd mot bröstcancer. En studie från 2015, gjord vid Lunds universitet och Skånes universitetssjukhus i samarbete med forskare i England, visade bland annat kaffe kan hämma tillväxten av bröstcancertumörer och minska risken för återfall hos kvinnor som fått diagnosen bröstcancer och behandlas med läkemedlet tamoxifen.

Läs mer:
• Kaffe kan skydda mot återfall i bröstcancer

8. Motion
Regelbunden fysisk aktivitet är ett av dina viktigaste skydd mot alla former av cancer, även bröstcancer.
En svensk undersökning som sammanfattat all tidigare forskning om sambandet mellan motion och bröstcancer fann man att motion reducerar risken att drabbas av bröstcancer med 966 procent. Procentsatsen berodde på mängden och hur hård träningen var. Generellt verkade det vara bäst att träna hårt i korta intervaller. Det behöver inte vara ett stenhårt gympass utan det kan räcka med en snabb, pulshöjande promenad, menar experter.
Undersökningen visar också att motion är en effektiv medicin även för den som redan har bröstcancer. Träningen reducerar nämligen risken att dö av cancern senare med upp till 50 procent. Samtidigt kände de bröstcancerdrabbade sig mindre påverkade av trötthet som ofta är en effekt av sjukdomen.
Träning stärker dels immunförsvaret så att det blir bättre på att bekämpa de skadliga ämnen som ständigt invaderar kroppen, dels ökar träning produktionen av testosteron, vilket också anses spela in. I synnerhet intensiv konditionsträning flera gånger i veckan har en gynnsam effekt. Rekommendationen är minst två timmar per vecka där du får upp pulsen. Trettio minuter per dag är en annan, kanske ännu bättre, tumregel. Utnyttja helt enkelt alla tillfällen du kan till att få upp flåset en smula.
– Det är aldrig för sent att börja motionera, men ju tidigare man bygger in vardagsmotion i sitt liv desto bättre, har Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande i Bröstcancerföreningarnas riksorganisation, tidigare sagt till tidningen Expressen.

Intresserad av mer läsning i ämnet?
Vad bra, Kurera har nämligen skrivit massor om sambandet kring cancer och faktorer som kost, näring och livsstil. Här är ett urval:

Magnesium kan minska risken för cancer i bukspottskörteln
Svenska kvinnors rätt till hormoner som inte ökar bröstcancerrisken
Nya rön: Rabarber kan halvera antalet cancerceller på 48 timmar
Inaktivitet och dålig kost ökar risken för cancer
• Övningar: Rehabilitering för bröstcancerpatienter
Sanna Bråding om cancer – och kostens vikt för hälsan
• Maten som skyddar mot cancer
Vegokost minskar risken för hjärtsjukdom och cancer
• 16 livsmedel som skyddar mot cancer
• Åtta vetenskapliga teorier om varför kött orsakar cancer
• Maten som skyddar mot cancer
• Ny studie: Vasaloppsåkare drabbas mer sällan av cancer
• Allt fler drabbas av prostatacancer – men det finns naturlig hjälp
En fiberrik kost kan sakta ner utvecklingen av prostatacancer
• Hög D-vitaminstatus kopplat till ökad överlevnad vid koloncancer
• Gurkmeja kan förebygga cancer och Alzheimers

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

Forskning

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare i Skåne jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

Maria Helander: “Hälsa börjar med en vilja att ta hand om sig själv”

Mental hälsa

Att vara snäll mot sig själv, vad är det egentligen? Är det att unna sig bakelser och shopping? Nej, det är betydligt mindre glamouröst men mer angeläget och innebär bland annat att bli bättre på att säga nej till andras önskemål och att känna efter vad du själv vill. Samtalsterapeuten och beteendevetaren Maria Helander som skrivit boken ”Självsnäll” om varför det är viktigt och tipsar om hur vi kan bli bättre på det.

Detta händer i hjärnan när vi slutar vara kära

Mental hälsa

När vi blir kära sätter det igång en rad reaktioner i kroppen men också i hjärnan. Ett flertal hormoner och signalsubstanser är inblandade och bildar tillsammans en veritabel cocktail i hjärnan som gör att förälskelsen slår de flesta känslor. Men vet du vad det är som händer när vi slutar vara kära?

kvinna i mössa

Därför gör hampa under för din hud

Hälsa

Trendingrediensen hampa är på allas läppar och används i alltifrån kläder till livsmedel. Men även hud, hår och naglar får en rejäl boost av hampa. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du använder oljan på bästa sätt.

 

Finalisterna i “Årets matbluff” utsedda

Eko/miljö

För fjärde året i rad har den ideella konsumentföreningen Äkta vara tagit fram fem finalister till antipriset ”Årets matbluff”. Sojagrädde med två procent soja och glutenfritt teff- och bovetemjöl med tre procent teff är två av finalisterna av de totalt 162 nomineringarna som kommit in från allmänheten.

Ny rapport ska öka kunskap om minnessjukdomar

Forskning

Idag har ungefär 160 000 svenskar en demenssjukdom. Antalet demenssjuka väntas öka till 250 000 inom 30 år. Detta på grund av att det stora antalet personer som föddes på 1940-talet då uppnår en hög ålder. Alzheimerfonden har därför tagit fram Sveriges första vetenskapliga alzheimerrapport som ska kunna läsas av gemene man för att öka kunskapen om minnessjukdomarna.

Hittade du också en halsduk eller ett par vantar?

Allmänt

Medlemmar i svenska kyrkan har stickat vantar, halsdukar och strumpor och lagt ut för att visa på kraften i goda handlingar. I gryningen till den 14 januari lades deras stickade alster ut i hela landet. På lapparna stod det till exempel: Fryser du? Den här halsduken är inte borttappad, den handgjord. Ta den, varsågod.

Studie: Apor föredrar socker framför alkohol

Forskning

Har du någonsin undrat varför djur äter jäst frukt som innehåller alkohol? Vi drar ofta slutsatsen att det beror på att de i likhet med oss människor skulle tycka om att berusa sig. Nu har forskare undersökt om apors beteende kan avlöja något om människans benägenhet till alkoholism.

Hella gör rent hus utan gifter och kemikalier


Eko/miljö

För tre år sedan kom Hella Nathorst-Böös ut med boken "Häxans hus" full av tips på hur man lever mer giftfritt både när det kommer till hemmet men också hygien och hudvård. Sedan dess har intresset bara ökat och nu ges boken ut på nytt. Kurera växlade några ord med Hella om varför det är så viktigt att detoxa sitt hem och fick några användbara tips.

 

Nu kan Maja svälja sina tabletter

Övrigt

Maja, 11 år, har alltid haft stora besvär att svälja tabletter, som till exempel Ipren och Alvedon. Sedan provade Majas mamma Eva att trä över tabletterna med ett litet hölje med god smak. Då kunde Maja svälja utan problem. – De smakar jättegott. Mina har kolasmak, säger Maja.

Ann-Kristin Sundin: “Mjölk är fortfarande hälsosamt”

Kurera debatt

Alla har en åsikt om mat, oavsett vilka vi är och vad vi arbetar med. Anledningen är så klart enkel – alla äter, och alla påverkas av maten vi väljer att lägga på tallriken. Då är det desto viktigare att de budskap som konsumenter nås av är vetenskapligt behäftade och tål att utmanas och kritiseras. Inte minst diskuteras mjölk och mjölkprodukter i många sammanhang när gäller allt från hjärtkärlhälsa till skeletthälsa, och felaktigheterna som vi möts av är flera.

Studie ska undersöka vad fysisk aktivitet kan göra för deprimerade

Forskning

Att fysisk aktivitet gör oss piggare och gladare, det vet alla som motionerar. Men kan även deprimerade och isolerade personer få effekt av fysisk aktivitet och undvika att falla tillbaka i sjukdomen? Det ville forskare vid Lunds universitet ta reda på. Därför startade de en studie där 100 deprimerade patienter med en eller flera depressioner bakom sig får lära och träna.

Stockholm har fått landets första meditationsstudio

Mental hälsa

I New York och San Fransisco rullar sedan några år meditationsbussar på gatorna. I Sverige har kanske meditation främst varit något som utövas i samband med yoga eller på vissa center men nu blir det ändring på det. Mindstory i Stockholm är en studio helt vikt åt olika former av meditation, dit den stressade storstadsbon kan gå för att landa.

 

kvinna som äter sallad

Ät dig symptomfri från sköldkörtelsjukdom

Forskning

Närmare en halv miljon lider av någon form av sköldkörtelsjukdom i idag – de flesta är kvinnor. Den senaste forskningen visar att du kan minska dina symptom och öka din livskvalitet genom att ställa om din kost. – Redan efter några veckor kan du märka skillnad, säger Karl Hultén, biomedicinare och expert på kost och livsstil vid autoimmun sjukdom.

Hund under småbarnsåren kan skydda mot schizofreni

Husdjur

Att växa upp i ett hem med hund kan fungera som ett skydd mot att senare i livet utveckla den svåra psykiska sjukdomen schizofreni, det visar en ny studie. Man undersökte även kopplingen till bipolär sjukdom, dock utan resultat. Även kopplingen mellan tidig exponering för katter och senare risk för psykisk störning undersöktes.

Så gör du din egen hostmedicin

Förkylning

Har du haft influensa eller kanske bara en vanlig förkylning under senhösten och nu under vintern? Då kanske du fortfarande dras med rethosta och halsont. Vanlig hostmedicin säljs för flera hundra miljoner varje år men det finns ingen vetenskaplig grund för att dessa fungerar. Honungsvatten med citron eller timjan är en gammal beprövad huskur som kan lindra hosta och halsont.

 

Helen Alfredsson: ”Jag tycker om att vara tråkig”

Hälsa

Golfproffset Helen Alfredsson har levt sitt liv i resväska. Men nu har hon landat – efter än 30 år år utomlands och en lång rad segrar i golftävlingar världen över har hon hittat lugnet i vardagen i Onsala utanför Göteborg, tillsammans med Kent. Och i hemmet i Florida, för hon är hemma även där.

Alpdoktorns idéer är idag vetenskapligt bevisade

Hälsa

Den schweiziska hälsopionjären Alfred Vogel ägnade hela sitt liv åt att örter, naturmediciner och patienter. För ”alpdoktorn” var hälsa en harmonisk kombination och en välbalanserad livsstil –  god sömn, sunda matvanor, motion och livsglädje.  I dag är flera av Alfred Vogels upptäckter vetenskapligt bevisade.

Behöver vi gå 10 000 steg om dagen för att må bra?

TRÄNING

Det har väl inte undgått någon att vi rekommenderas att gå 10 000 steg om dagen, vilket är mellan sju och åtta kilometer, för att må bra. Men behöver vi verkligen gå så långt? Och vem bestämde att 10 000 steg är optimalt? Ny forskning visar faktiskt att det troligtvis räcker att gå 6 000 steg om dagen, vilket är mellan fyra och fem kilometer, för att uppnå en större hälsovinst.

Hjärnforskaren om beröring – det är livsviktigt!

Mental hälsa

Närhet och beröring är inte bara en fråga om kramar och sex, vi behöver beröring för att fungera som människor och det är ofta de små gesterna som betyder mest. Kurera ställde några frågor till hjärnforskaren Helena Backlund Wasling som i sin bok ”Närmare” ger en förståelse för varför det är så vikitigt att vi faktiskt tar i varandra.

 

Tips på vanor som ger en god hjärnhälsa

Mental hälsa

För att ta hand om vår kropp på bästa sätt behöver vi äta en näringsrik och varierad kost och ägna oss åt någon form av motion men även hjärnan behöver sitt för att må bra. Här kommer några tips på hur du blir bättre på att ta hand det du har i knoppen.

Björn Klinge: “Vår hälsa sitter i munnen”

Hälsa

Övertandläkare Björn Klinge blev uppmärksammad för ett experiment där han låtsades vara tandlös för att undersöka hur han blev bemött. Björn förespråkar att tandvård ska ingå i den vanliga sjukvården. I en ny bok vill han bidra till att öka kunskapen om munhälsans koppling till resten av kroppen.