Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna håller sina händer över sina bröst

Bröstcancer – åtta sätt att skydda sig enligt forskningen

Ungefär en av åtta kvinnor kommer att utveckla bröstcancer någon gång under sin livstid. Men det finns sätt att skydda sig mot sjukdomen – bland annat genom livsstil och kost. 
Här är åtta av dem.

Varje dag insjuknar 20 kvinnor i bröstcancer. De flesta av dem är i medelåldern och äldre. Antalet fall har dessutom ökat drastiskt de senaste årtiondena. Det är en skrämmande statistik men de goda nyheterna är att det i alla fall finns saker du kan göra för att minska risken att drabbas. Mycket kan göras bara man upptäcker sjukdomen i tid – och man kan minska risken genom att leva hälsosamt.

Många fall skulle kunna undvikas 
I Sverige är ungefär en fjärdedel av all cancer hos kvinnor bröstcancer. Motsvarande för män är prostatacancer, enligt uppgifter från Karolinska Institutet.
Endast tre av hundra fall uppges vara av ärftlig karaktär, skriver tidningen Daily Mail, och enligt en rapport från World Cancer Research Fund skulle så många som 20 000 brittiska kvinnor årligen kunna undvika bröstcancer om de bara levde sundare, och gjorde sådant som att minskade tobak, stress, alkohol och ökade motion.
Även som insjuknad finns det saker att göra men den informationen är vi mer sparsamma med, i alla fall denna gång.

Idag erbjuds de flesta standardbehandling
Effekten av läkemedelsbehandling mot bröstcancer är väldigt olika. Eftersom vården ännu saknar möjlighet att förutse resultatet erbjuds många patienter standardbehandling. Inom kort startas en studie på Akademiska sjukhuset, den första i sitt slag i världen, där man systematiskt testar hur känsliga samtliga bröstcancertumörer är för olika läkemedel. Målet är att kunna erbjuda patienterna den mest träffsäkra behandlingen, skriver Medicinsk Access.
Men det är inte det vi ska fokusera på här. Däremot på vad forskningen säger om hur man kan skydda sig med hjälp av livsstil och näringsämnen. Here we go.

 

8 saker som kan skydda mot bröstcancer

 

1. D-vitamin
Den vetenskapliga litteraturen har länge stöttat D-vitaminets gynnsamma roll när det gäller att både överleva cancer och vara motståndskraftig gällande utveckling av cancer.
Kvinnor som har bröstcancer tenderar att ha låga nivåer av vitamin D - och brist på D-vitamin associeras även med ökad risk för sjukdomen. Kvinnor som överlever sjukdomen (och även andra cancertyper, som kolorektalcancer och lymfom) tenderar att ha höga/tillräckliga nivåer.
Studier indikerar även, bland annat, att D-vitaminet kan bidra till att stoppa spridningen – genom att göra cellerna i bröstet ”smartare”.

Läs mer:
Forskning: D-vitamin ger ökad canceröverlevnad
• Forskning: Starkt samband mellan D-vitaminbrist och bröstcancer

2. Selen
Kvinnor som äter selenrik kost löper lägre risk att dö i bröstcancer, visar en svensk studie från 2012.
En bröstcancerpatient med högt daglig intag av spårämnet selen före hon diagnostiserats med sjukdomen har bättre chanser att överleva än någon med lågt selenintag, rapporterar svenska forskare.
Studien som publiceras i tidskriften Breast Cancer Research and Treatment stöder tidigare studier som funnit en skyddande effekt av selen på vissa cancerformer.
Flera forskare tror också att selen har en plats i framtidens cancerbehandling.

Läs mer:
Selen kan minska kvinnors dödlighet i bröstcancer
Selen – framtidens cellgift?

3. Fettsyror/fiskolja
Att äta fisk kan öka överlevnadschansen hos kvinnor med bröstcancer, visar ny amerikansk forskning. Med hjälp av en enkät med cirka 1 400 kvinnor med sjukdomen fann forskarna att kvinnor som åt mycket fisk hade nära en tredjedels lägre risk att dö i förtid. Kvinnorna intervjuades tre månader efter diagnos och följdes sedan under ett genomsnitt av 14,7 år, skriver tidningen Daily Mail. Resultaten, som publicerats i tidskriften Cancer, visar att kvinnor som rapporterade de högsta intagen av färsk tonfisk hade en 29 procent lägre risk att dö i förtid - oavsett orsak, jämfört med dem som aldrig åt det. De kvinnor om åt annan typ av ugnsbakad fisk hade 25 procent lägre risk. Teorin är att det är de fleromättade fettsyrorna i fisk som har anti-inflammatoriska effekter och som kan minska tillväxten av cancerceller.

Läs mer:
Omega-3 mot inflammation
Fiskolja bästa fettet för tarmfloran

 

4. Amning
Forskning har visat att mammor som ammar sina barn löper mindre risk att utveckla bröstcancer.
– Amning anses kunna minska risken att utveckla bröstcancer något. Vi vet inte varför exakt. Det kan bero på att äggstockarna inte producerar ägg så ofta när du ammar. Eller det kan bero på att amning kan göra brösten mer resistenta mot de förändringar som kan leda till cancer , sa Fiona Osgun, hälsoinformatör vid Cancer Research UK, i ett uttalande 2014.
Men ny forskning 2016 visar att amning kanske inte alls det enda sättet att förbättra bakteriefloran i brösten utan att det faktiskt går att få i sig de nyttiga bakterierna på annat sätt.
Forskning visar nämligen att båda ”goda” och ”dåliga” bakterier lever i mjölkgångarna - oavsett om en kvinna någonsin har producerat mjölk eller inte. Enligt studien, som publicerats i Applied and Environmental Microbiology, har funnit att man genom att tillföra kroppen probiotiska bakterier – inte bara direkt kan lyckas påverka och bekämpa cancer utan att det även kan vara möjligt att öka mängden goda bakterier så att de manövrerar ut de dåliga. Läs mer under nästa punkt.

5. Goda bakterier
Kvinnor med högre nivåer av ”goda” bakterier i brösten löper lägre risk att drabbas av bröstcancer – medan kvinnor med högre nivåer dåliga bakterier är ”mer benägna att utveckla cancer”, enligt forskarna bakom en ny kanadensisk studie.
Studien visar att kvinnor med friska bröst har högre nivåer av de ”goda”, hälsofrämjande bakterierna Lactobacillus och Streptococcus i sina vävnader, jämfört med kvinnor som har bröstcancer. Dessa ”goda” bakterier skyddar kroppen genom att producera antioxidanter – kemiska ämnen som hindrar skador på celler orsakade av de syremolekyler som kallas fria radikaler.
Forskarna menar nu att kvinnor bör uppmuntras att äta och dricka livsmedel rika på probiotika och/eller äta kosttillskott med probiotika, också kallat mjölksyrebakterier, för att skydda sig mot bröstcancer.

Läs mer:
 Kvinnor med ”goda” bakterier i brösten får mer sällan bröstcancer
• Skillnaden mellan olika typer av ”nyttiga bakterier”
• Lilla probiotikaskolan: Lär dig om bakterierna som styr hälsan

6. Frukt och grönt
Studier visar att livsmedel som grönsaker, bär och frukt kan minska risken att drabbas av cancer medan rött kött kan öka risken. 
Att frukt och grönt minskar risken specifikt för bröstcancer har flera studier visat. Bland annat har en metaanalys, publicerad i den brittiska tidskriften Journal of the National Cancer Institute (JNCI), visat att frukt och grönt särskilt minskar risken för svårbehandlad bröstcancer. Broccoli är extra bra eftersom det innehåller stora mängder av ämnet sulforafan som har visat sig kunna stoppa brösttumörer.
En annan studie från Harvard School of Public Health visar att tonårsflickor som ser till att få i sig sina fem om dagen kan minska sin risk att utveckla bröstcancer med upp till 25 procent.
Och ju tidigare man börja äta grönt (fiberrikt), desto större blir skyddet, hävdar Harvardforskarna.
Forskarna fann, efter att under 25-år registrerat 90 534 kvinnornas kostvanor respektive deras förekomst av bröstcancer, att för varje tiogramsökning av fiber per dag under tonåren minskade risken att senare utveckla bröstcancer med mer än en åttondel, det vill säga 13 procent.
Tio gram är till exempel ett äpple och två skivor fullkornsbröd eller 1,2 deciliter kokta bönor och 1,2 deciliter kokt blomkål eller squash.

Minskar östrogennivåerna i blodet
Harvardstudien föreslår att man genom att äta mer fiberrikt minskar risken för bröstcancer, detta delvis genom att man på detta sätt bidrar till att minska höga östrogennivåer i blodet, något som annars är starkt kopplat till cancerutveckling.
Professor Tony Howell vid välgörenhetsorganisationen Genesis Breast Cancer Prevention Centre i Manchester har berättat om ytterligare forskning.
– Olivolja, nötter fisk och kyckling har god effekt på många delar av kroppen. Att äta en kalorisnål låghydratkost i två dagar och medelhavskost övriga fem dagar minskar risken för bröstcancer.

Läs mer:
• Frukt och grönt kan minska risken för svår bröstcancer
• Ny studie avslöjar hur unga tjejer kan minska sin risk för bröstcancer
• Läkare: Dåliga kostval orsak till en tredjedel av all cancer

 

7. Kaffe
Redan tidigare har forskning visat att kaffe kan ge ett skydd mot bröstcancer. En studie från 2015, gjord vid Lunds universitet och Skånes universitetssjukhus i samarbete med forskare i England, visade bland annat kaffe kan hämma tillväxten av bröstcancertumörer och minska risken för återfall hos kvinnor som fått diagnosen bröstcancer och behandlas med läkemedlet tamoxifen.

Läs mer:
• Kaffe kan skydda mot återfall i bröstcancer

8. Motion
Regelbunden fysisk aktivitet är ett av dina viktigaste skydd mot alla former av cancer, även bröstcancer.
En svensk undersökning som sammanfattat all tidigare forskning om sambandet mellan motion och bröstcancer fann man att motion reducerar risken att drabbas av bröstcancer med 966 procent. Procentsatsen berodde på mängden och hur hård träningen var. Generellt verkade det vara bäst att träna hårt i korta intervaller. Det behöver inte vara ett stenhårt gympass utan det kan räcka med en snabb, pulshöjande promenad, menar experter.
Undersökningen visar också att motion är en effektiv medicin även för den som redan har bröstcancer. Träningen reducerar nämligen risken att dö av cancern senare med upp till 50 procent. Samtidigt kände de bröstcancerdrabbade sig mindre påverkade av trötthet som ofta är en effekt av sjukdomen.
Träning stärker dels immunförsvaret så att det blir bättre på att bekämpa de skadliga ämnen som ständigt invaderar kroppen, dels ökar träning produktionen av testosteron, vilket också anses spela in. I synnerhet intensiv konditionsträning flera gånger i veckan har en gynnsam effekt. Rekommendationen är minst två timmar per vecka där du får upp pulsen. Trettio minuter per dag är en annan, kanske ännu bättre, tumregel. Utnyttja helt enkelt alla tillfällen du kan till att få upp flåset en smula.
– Det är aldrig för sent att börja motionera, men ju tidigare man bygger in vardagsmotion i sitt liv desto bättre, har Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande i Bröstcancerföreningarnas riksorganisation, tidigare sagt till tidningen Expressen.

Intresserad av mer läsning i ämnet?
Vad bra, Kurera har nämligen skrivit massor om sambandet kring cancer och faktorer som kost, näring och livsstil. Här är ett urval:

Magnesium kan minska risken för cancer i bukspottskörteln
Svenska kvinnors rätt till hormoner som inte ökar bröstcancerrisken
Nya rön: Rabarber kan halvera antalet cancerceller på 48 timmar
Inaktivitet och dålig kost ökar risken för cancer
• Övningar: Rehabilitering för bröstcancerpatienter
Sanna Bråding om cancer – och kostens vikt för hälsan
• Maten som skyddar mot cancer
Vegokost minskar risken för hjärtsjukdom och cancer
• 16 livsmedel som skyddar mot cancer
• Åtta vetenskapliga teorier om varför kött orsakar cancer
• Maten som skyddar mot cancer
• Ny studie: Vasaloppsåkare drabbas mer sällan av cancer
• Allt fler drabbas av prostatacancer – men det finns naturlig hjälp
En fiberrik kost kan sakta ner utvecklingen av prostatacancer
• Hög D-vitaminstatus kopplat till ökad överlevnad vid koloncancer
• Gurkmeja kan förebygga cancer och Alzheimers

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Glasburkar med rawbollar med pepparkakssmak

Raw pepparkaksbollar med apelsin

Recept

Tid för adventsmys, tända ljus och julgodis! Men allt godis behöver inte innehålla vitt socker och mjöl utan kan istället innehålla många vitaminer och mineraler – samtidigt som de är söta och goda. Rulla ihop och bjud på dessa raw pepparkaksbollar och njut!

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

 

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

 

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.