Kvinna håller sina händer över sina bröst

Bröstcancer – åtta sätt att skydda sig enligt forskningen

Ungefär en av åtta kvinnor kommer att utveckla bröstcancer någon gång under sin livstid. Men det finns sätt att skydda sig mot sjukdomen – bland annat genom livsstil och kost. 
Här är åtta av dem.

Varje dag insjuknar 20 kvinnor i bröstcancer. De flesta av dem är i medelåldern och äldre. Antalet fall har dessutom ökat drastiskt de senaste årtiondena. Det är en skrämmande statistik men de goda nyheterna är att det i alla fall finns saker du kan göra för att minska risken att drabbas. Mycket kan göras bara man upptäcker sjukdomen i tid – och man kan minska risken genom att leva hälsosamt.

Många fall skulle kunna undvikas 
I Sverige är ungefär en fjärdedel av all cancer hos kvinnor bröstcancer. Motsvarande för män är prostatacancer, enligt uppgifter från Karolinska Institutet.
Endast tre av hundra fall uppges vara av ärftlig karaktär, skriver tidningen Daily Mail, och enligt en rapport från World Cancer Research Fund skulle så många som 20 000 brittiska kvinnor årligen kunna undvika bröstcancer om de bara levde sundare, och gjorde sådant som att minskade tobak, stress, alkohol och ökade motion.
Även som insjuknad finns det saker att göra men den informationen är vi mer sparsamma med, i alla fall denna gång.

 

Idag erbjuds de flesta standardbehandling
Effekten av läkemedelsbehandling mot bröstcancer är väldigt olika. Eftersom vården ännu saknar möjlighet att förutse resultatet erbjuds många patienter standardbehandling. Inom kort startas en studie på Akademiska sjukhuset, den första i sitt slag i världen, där man systematiskt testar hur känsliga samtliga bröstcancertumörer är för olika läkemedel. Målet är att kunna erbjuda patienterna den mest träffsäkra behandlingen, skriver Medicinsk Access.
Men det är inte det vi ska fokusera på här. Däremot på vad forskningen säger om hur man kan skydda sig med hjälp av livsstil och näringsämnen. Here we go.

8 saker som kan skydda mot bröstcancer

 

1. D-vitamin
Den vetenskapliga litteraturen har länge stöttat D-vitaminets gynnsamma roll när det gäller att både överleva cancer och vara motståndskraftig gällande utveckling av cancer.
Kvinnor som har bröstcancer tenderar att ha låga nivåer av vitamin D – och brist på D-vitamin associeras även med ökad risk för sjukdomen. Kvinnor som överlever sjukdomen (och även andra cancertyper, som kolorektalcancer och lymfom) tenderar att ha höga/tillräckliga nivåer.
Studier indikerar även, bland annat, att D-vitaminet kan bidra till att stoppa spridningen – genom att göra cellerna i bröstet ”smartare”.

Läs mer:
Forskning: D-vitamin ger ökad canceröverlevnad
• Forskning: Starkt samband mellan D-vitaminbrist och bröstcancer

2. Selen
Kvinnor som äter selenrik kost löper lägre risk att dö i bröstcancer, visar en svensk studie från 2012.
En bröstcancerpatient med högt daglig intag av spårämnet selen före hon diagnostiserats med sjukdomen har bättre chanser att överleva än någon med lågt selenintag, rapporterar svenska forskare.
Studien som publiceras i tidskriften Breast Cancer Research and Treatment stöder tidigare studier som funnit en skyddande effekt av selen på vissa cancerformer.
Flera forskare tror också att selen har en plats i framtidens cancerbehandling.

Läs mer:
Selen kan minska kvinnors dödlighet i bröstcancer
Selen – framtidens cellgift?

3. Fettsyror/fiskolja
Att äta fisk kan öka överlevnadschansen hos kvinnor med bröstcancer, visar ny amerikansk forskning. Med hjälp av en enkät med cirka 1 400 kvinnor med sjukdomen fann forskarna att kvinnor som åt mycket fisk hade nära en tredjedels lägre risk att dö i förtid. Kvinnorna intervjuades tre månader efter diagnos och följdes sedan under ett genomsnitt av 14,7 år, skriver tidningen Daily Mail. Resultaten, som publicerats i tidskriften Cancer, visar att kvinnor som rapporterade de högsta intagen av färsk tonfisk hade en 29 procent lägre risk att dö i förtid – oavsett orsak, jämfört med dem som aldrig åt det. De kvinnor om åt annan typ av ugnsbakad fisk hade 25 procent lägre risk. Teorin är att det är de fleromättade fettsyrorna i fisk som har anti-inflammatoriska effekter och som kan minska tillväxten av cancerceller.

Läs mer:
Omega-3 mot inflammation
Fiskolja bästa fettet för tarmfloran

4. Amning
Forskning har visat att mammor som ammar sina barn löper mindre risk att utveckla bröstcancer.
– Amning anses kunna minska risken att utveckla bröstcancer något. Vi vet inte varför exakt. Det kan bero på att äggstockarna inte producerar ägg så ofta när du ammar. Eller det kan bero på att amning kan göra brösten mer resistenta mot de förändringar som kan leda till cancer , sa Fiona Osgun, hälsoinformatör vid Cancer Research UK, i ett uttalande 2014.
Men ny forskning 2016 visar att amning kanske inte alls det enda sättet att förbättra bakteriefloran i brösten utan att det faktiskt går att få i sig de nyttiga bakterierna på annat sätt.
Forskning visar nämligen att båda ”goda” och ”dåliga” bakterier lever i mjölkgångarna – oavsett om en kvinna någonsin har producerat mjölk eller inte. Enligt studien, som publicerats i Applied and Environmental Microbiology, har funnit att man genom att tillföra kroppen probiotiska bakterier – inte bara direkt kan lyckas påverka och bekämpa cancer utan att det även kan vara möjligt att öka mängden goda bakterier så att de manövrerar ut de dåliga. Läs mer under nästa punkt.

5. Goda bakterier
Kvinnor med högre nivåer av ”goda” bakterier i brösten löper lägre risk att drabbas av bröstcancer – medan kvinnor med högre nivåer dåliga bakterier är ”mer benägna att utveckla cancer”, enligt forskarna bakom en ny kanadensisk studie.
Studien visar att kvinnor med friska bröst har högre nivåer av de ”goda”, hälsofrämjande bakterierna Lactobacillus och Streptococcus i sina vävnader, jämfört med kvinnor som har bröstcancer. Dessa ”goda” bakterier skyddar kroppen genom att producera antioxidanter – kemiska ämnen som hindrar skador på celler orsakade av de syremolekyler som kallas fria radikaler.
Forskarna menar nu att kvinnor bör uppmuntras att äta och dricka livsmedel rika på probiotika och/eller äta kosttillskott med probiotika, också kallat mjölksyrebakterier, för att skydda sig mot bröstcancer.

Läs mer:
 Kvinnor med ”goda” bakterier i brösten får mer sällan bröstcancer
• Skillnaden mellan olika typer av ”nyttiga bakterier”
• Lilla probiotikaskolan: Lär dig om bakterierna som styr hälsan

6. Frukt och grönt
Studier visar att livsmedel som grönsaker, bär och frukt kan minska risken att drabbas av cancer medan rött kött kan öka risken. 
Att frukt och grönt minskar risken specifikt för bröstcancer har flera studier visat. Bland annat har en metaanalys, publicerad i den brittiska tidskriften Journal of the National Cancer Institute (JNCI), visat att frukt och grönt särskilt minskar risken för svårbehandlad bröstcancer. Broccoli är extra bra eftersom det innehåller stora mängder av ämnet sulforafan som har visat sig kunna stoppa brösttumörer.
En annan studie från Harvard School of Public Health visar att tonårsflickor som ser till att få i sig sina fem om dagen kan minska sin risk att utveckla bröstcancer med upp till 25 procent.
Och ju tidigare man börja äta grönt (fiberrikt), desto större blir skyddet, hävdar Harvardforskarna.
Forskarna fann, efter att under 25-år registrerat 90 534 kvinnornas kostvanor respektive deras förekomst av bröstcancer, att för varje tiogramsökning av fiber per dag under tonåren minskade risken att senare utveckla bröstcancer med mer än en åttondel, det vill säga 13 procent.
Tio gram är till exempel ett äpple och två skivor fullkornsbröd eller 1,2 deciliter kokta bönor och 1,2 deciliter kokt blomkål eller squash.

Minskar östrogennivåerna i blodet
Harvardstudien föreslår att man genom att äta mer fiberrikt minskar risken för bröstcancer, detta delvis genom att man på detta sätt bidrar till att minska höga östrogennivåer i blodet, något som annars är starkt kopplat till cancerutveckling.
Professor Tony Howell vid välgörenhetsorganisationen Genesis Breast Cancer Prevention Centre i Manchester har berättat om ytterligare forskning.
– Olivolja, nötter fisk och kyckling har god effekt på många delar av kroppen. Att äta en kalorisnål låghydratkost i två dagar och medelhavskost övriga fem dagar minskar risken för bröstcancer.

Läs mer:
• Frukt och grönt kan minska risken för svår bröstcancer
• Ny studie avslöjar hur unga tjejer kan minska sin risk för bröstcancer
• Läkare: Dåliga kostval orsak till en tredjedel av all cancer

7. Kaffe
Redan tidigare har forskning visat att kaffe kan ge ett skydd mot bröstcancer. En studie från 2015, gjord vid Lunds universitet och Skånes universitetssjukhus i samarbete med forskare i England, visade bland annat kaffe kan hämma tillväxten av bröstcancertumörer och minska risken för återfall hos kvinnor som fått diagnosen bröstcancer och behandlas med läkemedlet tamoxifen.

Läs mer:
• Kaffe kan skydda mot återfall i bröstcancer

8. Motion
Regelbunden fysisk aktivitet är ett av dina viktigaste skydd mot alla former av cancer, även bröstcancer.
En svensk undersökning som sammanfattat all tidigare forskning om sambandet mellan motion och bröstcancer fann man att motion reducerar risken att drabbas av bröstcancer med 966 procent. Procentsatsen berodde på mängden och hur hård träningen var. Generellt verkade det vara bäst att träna hårt i korta intervaller. Det behöver inte vara ett stenhårt gympass utan det kan räcka med en snabb, pulshöjande promenad, menar experter.
Undersökningen visar också att motion är en effektiv medicin även för den som redan har bröstcancer. Träningen reducerar nämligen risken att dö av cancern senare med upp till 50 procent. Samtidigt kände de bröstcancerdrabbade sig mindre påverkade av trötthet som ofta är en effekt av sjukdomen.
Träning stärker dels immunförsvaret så att det blir bättre på att bekämpa de skadliga ämnen som ständigt invaderar kroppen, dels ökar träning produktionen av testosteron, vilket också anses spela in. I synnerhet intensiv konditionsträning flera gånger i veckan har en gynnsam effekt. Rekommendationen är minst två timmar per vecka där du får upp pulsen. Trettio minuter per dag är en annan, kanske ännu bättre, tumregel. Utnyttja helt enkelt alla tillfällen du kan till att få upp flåset en smula.
– Det är aldrig för sent att börja motionera, men ju tidigare man bygger in vardagsmotion i sitt liv desto bättre, har Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande i Bröstcancerföreningarnas riksorganisation, tidigare sagt till tidningen Expressen.

Intresserad av mer läsning i ämnet?
Vad bra, Kurera har nämligen skrivit massor om sambandet kring cancer och faktorer som kost, näring och livsstil. Här är ett urval:

Magnesium kan minska risken för cancer i bukspottskörteln
Svenska kvinnors rätt till hormoner som inte ökar bröstcancerrisken
Nya rön: Rabarber kan halvera antalet cancerceller på 48 timmar
Inaktivitet och dålig kost ökar risken för cancer
• Övningar: Rehabilitering för bröstcancerpatienter
Sanna Bråding om cancer – och kostens vikt för hälsan
• Maten som skyddar mot cancer
Vegokost minskar risken för hjärtsjukdom och cancer
• 16 livsmedel som skyddar mot cancer
• Åtta vetenskapliga teorier om varför kött orsakar cancer
• Maten som skyddar mot cancer
• Ny studie: Vasaloppsåkare drabbas mer sällan av cancer
• Allt fler drabbas av prostatacancer – men det finns naturlig hjälp
En fiberrik kost kan sakta ner utvecklingen av prostatacancer
• Hög D-vitaminstatus kopplat till ökad överlevnad vid koloncancer
• Gurkmeja kan förebygga cancer och Alzheimers

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Med en doft av oundvikligt uppror och villkorslös kärlek

Skönhet

Livet ska vara stort, vackert och dofta gott, det tycks tidigt ha varit viktiga aspekter av tillvaron för operasångaren Rickard Söderberg. Det och att värna allt levande, han bestämde sig redan som barn för att han inte ville äta något som hade föräldrar. Nu är han aktuell med den egna doften ”Marsha” – givetvis vegansk och i mesta möjliga mån ekologisk.

Sverige brinner – hur släcka oro och stress?

Krönikan

Sverige står i lågor. I skrivande stund härjar 83 bränder i terräng och många har flytt från sina hem. Inte bara personer som är direkt i de elddrabbade områdena påverkas, många känner oro och stress, och känsla av otillräcklighet. Vissa kanske till och med känner skam för att man inte kan göra något, eller för att man själv har det bra. Tanja Dyredand, stesscoach och yogalärare ger i denna krönika tips på hur du kan hantera oro och stress under kris. 

mind 2018 hjarnans genvagar

Mind 2018: Din hjärnas genvägar

Mental hälsa

Vår hjärna är väldigt listigt konstruerad, den har många knep att spara tid och energi i sitt arbete med att göra världen begriplig för oss. Dessa kallas kognitiva bias och anävnds för att bland annat skapa trygghet men de kan också skapa oro och det helt i onödan berättar stresscoachen Karin Isberg,

kvinna hos läkaren bild på bakterier

Bakterier kan ligga bakom endometrios

Forskning

Bakterier och endotoxiner kan ligga bakom kvinnosjukdomen endometrios enligt ny forskning. Detta genom att de orsakar inflammation och vissa läkemedel som i dagsläget används för att behandla sjukdomen kan istället bidra till att förvärra problemet.

mat slängs

Nationellt program för minskat matsvinn

Politik

Matsvinn är ett stort problem, det påverkar både miljön och innebär stora ekonomiska förluster för både individ och samhälle. Nu har Livsmedelsverket på regeringens uppdrag tagit fram handlingsplanen "Fler gör mer" för minskat matsvinn i landet.

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?