Bygg upp hälsan med naturens starkaste antioxidant

Fakta

Så funger astaxanthin
Leder och muskler
Astaxanthin har en antiinflammatorisk effekt och kan därför dämpa smärtor. Vi reumatisk värk kan algen minska överaktiviteten i immunsystemet. Det tar tid för antioxidanten att dämpa inflammationer i kroppen. Den jobbar mjukare än syntetiska inflammationshämmare och tar flera vägar för att attackera inflammationer. En cox-2 hämmare har ett enda mål som den attackerar vilket är en anledning till det snabba resultatet. Ett NSAID-preparat ger oftast kraftiga biverkningar. Fördelen med ett kosttillskott är att det är skonsamt mot kroppen. Även de som lider av fibromyalgi kan få lindring av astaxanthin.

Mag-tarmbesvär
Inflammation i magtarmkanalen minskas av astaxanthin eftersom den hämmar mag-tarmbakterien helicobacter pylori, en bakterie som två tredjedelar av världens befolkning bär på. Helicobacter pylori kan ge magkatarr och leda till magsår. Antioxidanten skyddar mot uppkomsten av olika magproblem.

Vid träning
Studier har visat att astaxanthin ger snabbare muskelåterhämtning eftersom det har visat sig att algen har en positiv effekt på syresättningen i musklerna. Astaxanthin minskar skador som kan uppkomma vid träning.

Astaxanthin har också en hälsobringande effekt på:
Hjärnan. Förebygger demenssjukdomar.
Huden. Hyn blir fuktigare, mer elastisk och ungdomligare. Synliga effekter av solskador minskas på huden.
Ögonen. Motverkar trötthet om du sitter framför en dator länge. Hjälper mot åldersförändringar i gula fläcken.
Hjärtat. Skyddar hjärta och kärl mot åderförkalkning.
Förkylningar. Stärker immunförsvaret.
Den främsta egenskap är att den dämpar inflammationer som kan ligga bakom fler svåra sjukdomar och ett för snabbt åldrande.

Skördas inte från havet
• Råvaran i kosttillskottet Astaxanthin odlas i ett slutet system av rörformiga bioreaktorer. Den skördas inte från havet och stör därför inte ekosystemet.
• En god idé är att ta astaxanthin direkt efter en måltid, då förstärks effekten. Rökare får ett minskat upptag.
• Det tar tid innan ett tillskottet verkar. Effekten kommer inom några veckor.
• Det finns cirka 100 kliniska studier på naturligt astaxanthin.

Har du hört talas om kungen av karotenoider? Den som ger flamingon och laxen dess rosa färg och tuppen sin röda kam.
Naturens starkaste antioxidant lever i hav och insjöar och är unik på flera sätt.
Astaxanthin, som utvinns från en mikroalg, är kanske just vad du behöver om du vill återhämta dig och bygga upp hälsan på ett skonsamt sätt.

Två tredjedelar av vår jord är täckt av vatten. Under ytan, i havets djup men också i sjöar och dammar finns världens största trädgård av växter. Här i hav och sjöar har algerna sitt rike.
Havets egna grönsaker är näringsrika och har en rad olika hälsobringande effekter som kan göra dig friskare, piggare och vackrare.
Det finns över 9 000 alger som delas in tre grupper, bruna, röda och gröna alger.

►Läs också: Astaxantin kan minska muskelskador vid träning

 

6 000 gånger starkare
Naturens starkaste antioxidant, astaxanthin, kommer från en grön alg som paradoxalt nog är mest känd för sitt röda innehåll. Ur algen utvinns ämnet astaxanthin, som är hela 6 000 gånger starkare än C-vitamin, 800 gånger starkare än Q10 och 550 gånger starkare än grönt te.
Den encelliga mikroalgen Haematococcus pluvialis förekommer där det finns gott om solljus och frodas i både insjöar, ytvatten i dammar och ute i skärgården. Algen är egentligen bara små mörka prickar som flyter omkring.
När algen kämpar för att överleva allt från näringsbrist till starkt solljus skiftar den färg från grön till röd och det är under omvandlingsprocessen som den producerar ämnet astaxanthin för att skydda sig mot de skadliga UV-strålarna.

Kan inte bli en fri radikal
Antioxidanter som astaxanthin är kroppens försvar mot de elaka fria radikalerna. Ett överskott av fria radikaler är det som benämns som oxidativ stress.
Det är kroppen själv som producerar de fria radikalerna som en biprodukt vid syreomsättningen. Om proteiner, fetter och DNA oxideras tappar kroppen och cellerna sin vitalitet.
Oxidativ stress är inte bra för oss men fria radikaler är dock inte enbart av ondo. De behövs till en viss del i vårt immunförsvar.
Stress, sömnbrist, hård fysisk träning, undermålig kost och miljöföroreningar är alla faktorer som ökar oxidation. Ett för snabbt åldrande, hjärt-kärlsjukdomar, ledvärk och rynkor orsakas av för mycket oxidativ stress.
Astaxanthin skiljer sig från många andra antioxidanter. Den kan inte, som andra antioxidanter, förvandlas till en fri radikal när den utför sitt arbete. Astaxanthin behåller sin styrka och sin skyddande effekt genom hela sin välgörande process.

►Läs också: Ett förkylningspreparat mot fibromyalgi

Jobbar i cellens kraftstation
Antioxidanten är också unik på så sätt att den skyddar cellerna både inne i och utanför cellen. Den förmågan har ingen annan antioxidant.
Astaxanthin verkar i mitokondrierna, cellernas kraftverk och efter en tid med astaxanthin känner du förmodligen att du inte är lika lätt trött som innan.
Antioxidanten har också en annan mycket ovanlig egenskap, den fungerar i både den fettlösliga och vattenlösliga delen av cellen. Andra antioxidanter som exempelvis E-vitamin kan endast skydda den fettlösliga delen av cellen och C-vitamin arbetar bara i den vattenlösliga delen.

Kan passera blod-hjärnbarriären
Astaxanthin är även en karotenoid vilket är organiska fettlösliga färg- och näringsämnen som också förekommer i växter, svampar och vissa bakterier.
Till skillnad mot många andra karotenoider så förvandas inte astaxanthin till A-vitamin. För höga nivåer av vitamin A i kroppen är skadligt. Men astaxanthin är alltså helt ofarligt.
Redan på 1950-talet visste forskarna att astaxanthin kunde passera blod-hjärnbarriären och nå ögon och hjärna med sina hälsobringande egenskaper.
Astaxanthin är lite av ett universalmedel med sina många stärkande effekter på kroppen och det kanske inte är helt självklart vad du ska ta den för.

►Läs också: Bekämpa sommarförkylningen – och stärk ditt immunförsvar

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Så funger astaxanthin
Leder och muskler
Astaxanthin har en antiinflammatorisk effekt och kan därför dämpa smärtor. Vi reumatisk värk kan algen minska överaktiviteten i immunsystemet. Det tar tid för antioxidanten att dämpa inflammationer i kroppen. Den jobbar mjukare än syntetiska inflammationshämmare och tar flera vägar för att attackera inflammationer. En cox-2 hämmare har ett enda mål som den attackerar vilket är en anledning till det snabba resultatet. Ett NSAID-preparat ger oftast kraftiga biverkningar. Fördelen med ett kosttillskott är att det är skonsamt mot kroppen. Även de som lider av fibromyalgi kan få lindring av astaxanthin.

Mag-tarmbesvär
Inflammation i magtarmkanalen minskas av astaxanthin eftersom den hämmar mag-tarmbakterien helicobacter pylori, en bakterie som två tredjedelar av världens befolkning bär på. Helicobacter pylori kan ge magkatarr och leda till magsår. Antioxidanten skyddar mot uppkomsten av olika magproblem.

Vid träning
Studier har visat att astaxanthin ger snabbare muskelåterhämtning eftersom det har visat sig att algen har en positiv effekt på syresättningen i musklerna. Astaxanthin minskar skador som kan uppkomma vid träning.

Astaxanthin har också en hälsobringande effekt på:
Hjärnan. Förebygger demenssjukdomar.
Huden. Hyn blir fuktigare, mer elastisk och ungdomligare. Synliga effekter av solskador minskas på huden.
Ögonen. Motverkar trötthet om du sitter framför en dator länge. Hjälper mot åldersförändringar i gula fläcken.
Hjärtat. Skyddar hjärta och kärl mot åderförkalkning.
Förkylningar. Stärker immunförsvaret.
Den främsta egenskap är att den dämpar inflammationer som kan ligga bakom fler svåra sjukdomar och ett för snabbt åldrande.

Skördas inte från havet
• Råvaran i kosttillskottet Astaxanthin odlas i ett slutet system av rörformiga bioreaktorer. Den skördas inte från havet och stör därför inte ekosystemet.
• En god idé är att ta astaxanthin direkt efter en måltid, då förstärks effekten. Rökare får ett minskat upptag.
• Det tar tid innan ett tillskottet verkar. Effekten kommer inom några veckor.
• Det finns cirka 100 kliniska studier på naturligt astaxanthin.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.