Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Grönsaker mix

Byt ut maten som gör dig deppig – mot maten som gör dig glad

Fakta

Byt ut kost som är inflammationsdrivande, som till exempel:
1. Socker, läsk och sötsaker.
2. Vitt mjöl som finns i vitt bröd, vit pasta, vitt ris, bakverk.
3. Rött kött. Byt oftare ut mot grönsaker, baljväxter, rotfrukter och fisk.
4. Snabbmat, färdigmat, pulverprodukter. Har ofta högt GI (höjer blodsockret snabbt) och innehåller tillsatser.
5. Margarin. En ”nyckelprodukt” som bidrar till att utveckla inflammationer, enligt den nya studien.

Satsa på kost som är inflammationshämmande, till exempel...
1. Gröna bladgrönsaker som broccoli, spenat, grönkål med mera. Extremt rika på antioxidanter och andra ämnen som främjar kroppens friska processer.
2. Övriga grönsaker, baljväxter, örter, rotfrukter, frukter, bär och nötter.
Ju starkare färger desto mer antioxidanter som rustar oss mot stress och sjukdomar. Blåbär, björnbär, jordgubbar och rödbetor är till exempel tydligt inflammationslindrande. Även nötter är bra; de fleromättade fettsyrorna skyddar mot inflammation.
3. Olivolja. Innehåller växtkemikalier med antiinflammatorisk verkan. Rik på enkelomättade fetter som sänker nivån av blodfetter och motverkar åderförkalkning.
4. Kryddor. Ingefära, vitlök, gurkmeja, curry, chili och kanel är exempel på kryddor som anses mota bort inflammationer.
5. Kaffe, vin och kakao.
• Kaffe: Växtkemikalier har antiinflammatorisk verkan. Innehåller också flavonoider som skyddar mot cancer.
• Vin, helst rött: Alkoholen samt växtkemikalier i druvskalen anses motverka inflammationer – förutsatt att man dricker i små mängder.
• Mörk choklad (med kakaohalt på minst 70 procent). Antioxidanterna i kakaon stärker oss mot inflammationer och motverkar åderförkalkning.

Källor: Studien ”Inflammatory dietary pattern and risk of depression among women” och boken ”Maten som stärker vår hälsa” av Charlotte Erlanson-Albertsson.

Inflammationsdrivande mat gör dig sjuk och deppig och inflammationshämmande kost gör dig frisk och glad. Det visar en ny studie från Harvard. 

Rött kött, socker och vitt mjöl kan orsaka hjärtkärlsjukdomar, diabetes och cancer. Men inflammationsdrivande mat gör oss inte bara sjuka utan ökar även risken för att bli deprimerade, visar en ny studie.
Här är livsmedlen du ska undvika – och maten som gör dig glad.

 

Vitt mjöl kan skapa kroniska inflammationer
Inflammationer är en viktig del av kroppens naturliga immunförsvar. Det är med hjälp av inflammationer vi skyddas mot bakterier, virus och skadliga partiklar men med mycket rött kött, socker, vitt mjöl och processad mat blir immunförsvaret ”överstimulerat”, vilket på sikt kan orsaka kroniska inflammationer vilket skadar blodkärlen.
Forskare har på senare år sett ett tydligt samband mellan dessa inflammationer och de vanliga sjukdomarna demens, hjärtkärlsjukdomar, diabetes och cancer, skriver Expressen.

Omfattande studie med nästan 45 000 kvinnor
Enligt en ny omfattande studie från Harvard kan inflammationsdrivande mat göra oss deprimerade. Studien, där man sedan 1996 har följt 43 685 amerikanska kvinnor i åldern 50–77 år,  visar att risken för depression och annan psykisk ohälsa ökar vid intag av denna kost. Ingen av kvinnorna i studien hade tidigare haft diagnosen depression eller behandlats för depression när studien startade – men under studiens gång fick 2 594 kvinnor diagnosen.

Matvanor avgörande
Kvinnornas matvanor undersöktes vid sex tillfällen samtidigt som man tog blodprov för att spåra kronisk inflammation. Resultatet visade att kvinnorna som åt en kost med mycket vitt mjöl, socker, rött kött och margarin samt drack sockrade drycker löpte 29-41 procent större risk att drabbas av depression än de som åt en sundare kost.

Medelhavskost gör oss gladare
Det fanns ingen klar koppling mellan kroppsvikt och depression. En normalviktig löper lika stor risk att påverkas negativt av maten, enligt studien.
Klassisk medelhavskost – som domineras av kallpressad olivolja, grönsaker, baljväxter, örter, kryddor och frukt samt måttliga mängder fisk – minskar däremot inflammationsprocesserna i kroppen. Den maten gör oss alltså gladare.
Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi i Lund, har läst Harvard-forskarnas artikel, som publicerades i tidskriften ”Brain, behaviour and immunity”.
– Studien är stor och mycket intressant. Den visar framför allt hur viktigt det är att vi börjar äta mer från växtriket, främst grönsaker. En kost som vi är skapta för, som vi utvecklats av och mått bra av både fysiskt och psykiskt, säger hon till Expressen.
– Samtidigt behöver vi minska på mängden rött kött, mjölmat, socker, färdigmat och snabbmat och livsmedel med högt GI.

Antioxidanter troligen viktiga
Att den grönare, mer fiberrika och ursprungliga medelhavskosten påverkar vår psykiska hälsa positivt tror Charlotte Erlanson-Albertsson har att göra med två saker: Att vi får i oss massor av antioxidanter som är hälsofrämjande för kroppens olika system och stärker oss mot sjukdomar. Och att en ”grön” kost tar tid att spjälkas vilket innebär att tarmhormoner som stimulerar humöret – så kallade ”lyckohormoner” – frigörs. Mikrofaunan i tjocktarmen gynnas vilket också gör att vi känner oss mer tillfreds.
– Tarmarna trivs när de får jobba. En vit kost med mycket socker och vitt mjöl absorberas i övre tarmen och magen blir ”arbetslös”. Vi blir låga, trötta, energilösa – och riskerar att bli sjuka på sikt, förklarar hon.

 

Glad av grön kost
Den grönare, mer fiberrika och ursprungliga medelhavskosten tar tid att spjälkas vilket innebär att tarmhormoner som stimulerar humöret – så kallade ”lyckohormoner” – frigörs.

Deppig av vit kost
Socker och vitt mjöl absorberas i övre tarmen och magen blir ”arbetslös”. Vi blir låga, trötta, energilösa. Kvinnor som äter en vit kost löper 29-41 procent större risk att drabbas av depression jämfört med de som äter en sundare kost, visar ny omfattande Harvard-studie.

Av Isabelle Hedander



Fakta

Byt ut kost som är inflammationsdrivande, som till exempel:
1. Socker, läsk och sötsaker.
2. Vitt mjöl som finns i vitt bröd, vit pasta, vitt ris, bakverk.
3. Rött kött. Byt oftare ut mot grönsaker, baljväxter, rotfrukter och fisk.
4. Snabbmat, färdigmat, pulverprodukter. Har ofta högt GI (höjer blodsockret snabbt) och innehåller tillsatser.
5. Margarin. En ”nyckelprodukt” som bidrar till att utveckla inflammationer, enligt den nya studien.

Satsa på kost som är inflammationshämmande, till exempel...
1. Gröna bladgrönsaker som broccoli, spenat, grönkål med mera. Extremt rika på antioxidanter och andra ämnen som främjar kroppens friska processer.
2. Övriga grönsaker, baljväxter, örter, rotfrukter, frukter, bär och nötter.
Ju starkare färger desto mer antioxidanter som rustar oss mot stress och sjukdomar. Blåbär, björnbär, jordgubbar och rödbetor är till exempel tydligt inflammationslindrande. Även nötter är bra; de fleromättade fettsyrorna skyddar mot inflammation.
3. Olivolja. Innehåller växtkemikalier med antiinflammatorisk verkan. Rik på enkelomättade fetter som sänker nivån av blodfetter och motverkar åderförkalkning.
4. Kryddor. Ingefära, vitlök, gurkmeja, curry, chili och kanel är exempel på kryddor som anses mota bort inflammationer.
5. Kaffe, vin och kakao.
• Kaffe: Växtkemikalier har antiinflammatorisk verkan. Innehåller också flavonoider som skyddar mot cancer.
• Vin, helst rött: Alkoholen samt växtkemikalier i druvskalen anses motverka inflammationer – förutsatt att man dricker i små mängder.
• Mörk choklad (med kakaohalt på minst 70 procent). Antioxidanterna i kakaon stärker oss mot inflammationer och motverkar åderförkalkning.

Källor: Studien ”Inflammatory dietary pattern and risk of depression among women” och boken ”Maten som stärker vår hälsa” av Charlotte Erlanson-Albertsson.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana,  humle och silverax hjälper dig att somna, men också magnesium ger ro på kvällen.

Ljusa plagg hängande på galgar

Här är de miljövänligare textilvalen

Eko/miljö

Det bästa för miljön att köpa second hand eller laga sina kläder. Men när du ändå vill köpa nytt finns det bättre och sämre textilval att göra. Visste du till exempel att polyester framställs av olja, medan det naturliga valet hampa tillför jorden näringsämnen?

Omega-3 viktigt för kvinnor över 50 som tränar

Forskning

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

lever i genomskärning

Fettlever förkortar livet

Forskning

Ungefär 15 procent av svenskarna har så kallad fettlever. Det betyder att fett lagrats in i levern och ökar risken för skrumplever. En analys visade att personer med fettinlagring i levern kommer att ha förkortad sitt liv med i snitt tre år.

 

Ung kvinna snyter sig med hund i famnen

Allergivänliga husdjur, finns det?

Husdjur

Vissa hundar och katter sägs vara mindre allergiframkallande än andra. De kan därmed locka husdjurssugna personer som vanligen tvekar på att skaffa fyrbent vän på grund av sin sin allergi. Men stämmer det verkligen att vissa raser är ”allergivänliga”?

Ugnsfrittata med broccoli

Smidig ugnsfrittata med broccoli och ost

Recept

Visst är det skönt med maträtter som bara går att ösa ner i en form och ställa in i ugnen? Den här smarriga, enkla versionen av en frittata är fylld med broccoli och ost och dessutom får du användning för torra brödbitar som annars kanske hade gått till svinn!

Alun hjälper dina svullna ben

Hälsa

Tunga, trötta och svullna ben som spänner och gör ont... När kirurgen Ivan Letterfors, som opererar åderbråck, hörde talas om krämen som stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningar i benen vaknade hans intresse. Tack vare honom kom alunkrämen till Sverige och många kan kasta sina stödstrumpor. 

 

kvinna tar sig i ögat

Vitamin B3 kan motverka glaukom

Hälsa

Glaukom är en ögonsjukdom som gör att synen kan gå förlorad. Upp emot 200 000 svenskar beräknas ha sjukdomen och 80 miljoner totalt i hela världen. Svenska forskare har tittat på effekten av vitamin B3 som behandling av glaukom.

kvinna tittar ut över vatten

Trött och utmattad? Här är näringen som ger energi

Naturlig hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

Jamande kattunge i gräset

Det betyder din katts jamanden

Husdjur

När din katt jamar kan det betyda en rad olika saker, från att den är sjuk till att den är uttråkad och vill ha uppmärksamhet. Men hur vet du vilket jam som signalerar smärta, respektive kel? Vi reder ut mjauandet!

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Kost

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

 

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

glad gravid kvinna

Vanliga värktabletter kan påverka fostret

Gravid/barn

Paracetamol är en smärtdämpande substans som finns i värktabletter som Alvedon. En studie vid Karlstad universitet visar att paracetamol kan påverka fostret negativt. – Vi säger inte att kvinnor helt ska sluta ta paracetamol, men man bör överväga om man behöver ta den varje gång, säger Carl-Gustaf Bornehag, professor i folkhälsovetenskap.

Hund sträcker fram tassen till pojke

Så undersöker du din hund hemma 

Husdjur

Om du regelbundet känner igenom din hund och lär dig hur den ser ut och beter sig så upptäcker du snabbt när något avviker. Det säger veterinären Sara Klinga Myr som har skrivit en pedagogisk handbok för stora och små som vill lära sig att undersöka sin hund på egen hand.

Ung kvinna ligger på soffa och håller i temugg

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektiva blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka varmt te med örterna i utspädd form kan också hjälpa.

 

kvinna talar i telefon

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hud

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Starta våren med Sannas vattenfasta

Naturlig hälsa

Att låta kroppen vila från mat sätter igång självläkning och föryngring. Nu när värmen och ljuset börjar komma tillbaka kan det vara en god idé att fasta. Forskaren och författaren Sanna Ehdin höll på i två år innan hon blev nöjd med sin bok – Sannas Fastebok. Det är både en guide och en vetenskaplig genomgång om vattenfasta. Är du redo att prova?