Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Grönsaker mix

Byt ut maten som gör dig deppig – mot maten som gör dig glad

Fakta

Byt ut kost som är inflammationsdrivande, som till exempel:
1. Socker, läsk och sötsaker.
2. Vitt mjöl som finns i vitt bröd, vit pasta, vitt ris, bakverk.
3. Rött kött. Byt oftare ut mot grönsaker, baljväxter, rotfrukter och fisk.
4. Snabbmat, färdigmat, pulverprodukter. Har ofta högt GI (höjer blodsockret snabbt) och innehåller tillsatser.
5. Margarin. En ”nyckelprodukt” som bidrar till att utveckla inflammationer, enligt den nya studien.

Satsa på kost som är inflammationshämmande, till exempel...
1. Gröna bladgrönsaker som broccoli, spenat, grönkål med mera. Extremt rika på antioxidanter och andra ämnen som främjar kroppens friska processer.
2. Övriga grönsaker, baljväxter, örter, rotfrukter, frukter, bär och nötter.
Ju starkare färger desto mer antioxidanter som rustar oss mot stress och sjukdomar. Blåbär, björnbär, jordgubbar och rödbetor är till exempel tydligt inflammationslindrande. Även nötter är bra; de fleromättade fettsyrorna skyddar mot inflammation.
3. Olivolja. Innehåller växtkemikalier med antiinflammatorisk verkan. Rik på enkelomättade fetter som sänker nivån av blodfetter och motverkar åderförkalkning.
4. Kryddor. Ingefära, vitlök, gurkmeja, curry, chili och kanel är exempel på kryddor som anses mota bort inflammationer.
5. Kaffe, vin och kakao.
• Kaffe: Växtkemikalier har antiinflammatorisk verkan. Innehåller också flavonoider som skyddar mot cancer.
• Vin, helst rött: Alkoholen samt växtkemikalier i druvskalen anses motverka inflammationer – förutsatt att man dricker i små mängder.
• Mörk choklad (med kakaohalt på minst 70 procent). Antioxidanterna i kakaon stärker oss mot inflammationer och motverkar åderförkalkning.

Källor: Studien ”Inflammatory dietary pattern and risk of depression among women” och boken ”Maten som stärker vår hälsa” av Charlotte Erlanson-Albertsson.

Inflammationsdrivande mat gör dig sjuk och deppig och inflammationshämmande kost gör dig frisk och glad. Det visar en ny studie från Harvard. 

Rött kött, socker och vitt mjöl kan orsaka hjärtkärlsjukdomar, diabetes och cancer. Men inflammationsdrivande mat gör oss inte bara sjuka utan ökar även risken för att bli deprimerade, visar en ny studie.
Här är livsmedlen du ska undvika – och maten som gör dig glad.

 

Vitt mjöl kan skapa kroniska inflammationer
Inflammationer är en viktig del av kroppens naturliga immunförsvar. Det är med hjälp av inflammationer vi skyddas mot bakterier, virus och skadliga partiklar men med mycket rött kött, socker, vitt mjöl och processad mat blir immunförsvaret ”överstimulerat”, vilket på sikt kan orsaka kroniska inflammationer vilket skadar blodkärlen.
Forskare har på senare år sett ett tydligt samband mellan dessa inflammationer och de vanliga sjukdomarna demens, hjärtkärlsjukdomar, diabetes och cancer, skriver Expressen.

Omfattande studie med nästan 45 000 kvinnor
Enligt en ny omfattande studie från Harvard kan inflammationsdrivande mat göra oss deprimerade. Studien, där man sedan 1996 har följt 43 685 amerikanska kvinnor i åldern 50–77 år,  visar att risken för depression och annan psykisk ohälsa ökar vid intag av denna kost. Ingen av kvinnorna i studien hade tidigare haft diagnosen depression eller behandlats för depression när studien startade – men under studiens gång fick 2 594 kvinnor diagnosen.

Matvanor avgörande
Kvinnornas matvanor undersöktes vid sex tillfällen samtidigt som man tog blodprov för att spåra kronisk inflammation. Resultatet visade att kvinnorna som åt en kost med mycket vitt mjöl, socker, rött kött och margarin samt drack sockrade drycker löpte 29-41 procent större risk att drabbas av depression än de som åt en sundare kost.

Medelhavskost gör oss gladare
Det fanns ingen klar koppling mellan kroppsvikt och depression. En normalviktig löper lika stor risk att påverkas negativt av maten, enligt studien.
Klassisk medelhavskost – som domineras av kallpressad olivolja, grönsaker, baljväxter, örter, kryddor och frukt samt måttliga mängder fisk – minskar däremot inflammationsprocesserna i kroppen. Den maten gör oss alltså gladare.
Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi i Lund, har läst Harvard-forskarnas artikel, som publicerades i tidskriften ”Brain, behaviour and immunity”.
– Studien är stor och mycket intressant. Den visar framför allt hur viktigt det är att vi börjar äta mer från växtriket, främst grönsaker. En kost som vi är skapta för, som vi utvecklats av och mått bra av både fysiskt och psykiskt, säger hon till Expressen.
– Samtidigt behöver vi minska på mängden rött kött, mjölmat, socker, färdigmat och snabbmat och livsmedel med högt GI.

Antioxidanter troligen viktiga
Att den grönare, mer fiberrika och ursprungliga medelhavskosten påverkar vår psykiska hälsa positivt tror Charlotte Erlanson-Albertsson har att göra med två saker: Att vi får i oss massor av antioxidanter som är hälsofrämjande för kroppens olika system och stärker oss mot sjukdomar. Och att en ”grön” kost tar tid att spjälkas vilket innebär att tarmhormoner som stimulerar humöret – så kallade ”lyckohormoner” – frigörs. Mikrofaunan i tjocktarmen gynnas vilket också gör att vi känner oss mer tillfreds.
– Tarmarna trivs när de får jobba. En vit kost med mycket socker och vitt mjöl absorberas i övre tarmen och magen blir ”arbetslös”. Vi blir låga, trötta, energilösa – och riskerar att bli sjuka på sikt, förklarar hon.

 

Glad av grön kost
Den grönare, mer fiberrika och ursprungliga medelhavskosten tar tid att spjälkas vilket innebär att tarmhormoner som stimulerar humöret – så kallade ”lyckohormoner” – frigörs.

Deppig av vit kost
Socker och vitt mjöl absorberas i övre tarmen och magen blir ”arbetslös”. Vi blir låga, trötta, energilösa. Kvinnor som äter en vit kost löper 29-41 procent större risk att drabbas av depression jämfört med de som äter en sundare kost, visar ny omfattande Harvard-studie.

Av Isabelle Hedander


Fakta

Byt ut kost som är inflammationsdrivande, som till exempel:
1. Socker, läsk och sötsaker.
2. Vitt mjöl som finns i vitt bröd, vit pasta, vitt ris, bakverk.
3. Rött kött. Byt oftare ut mot grönsaker, baljväxter, rotfrukter och fisk.
4. Snabbmat, färdigmat, pulverprodukter. Har ofta högt GI (höjer blodsockret snabbt) och innehåller tillsatser.
5. Margarin. En ”nyckelprodukt” som bidrar till att utveckla inflammationer, enligt den nya studien.

Satsa på kost som är inflammationshämmande, till exempel...
1. Gröna bladgrönsaker som broccoli, spenat, grönkål med mera. Extremt rika på antioxidanter och andra ämnen som främjar kroppens friska processer.
2. Övriga grönsaker, baljväxter, örter, rotfrukter, frukter, bär och nötter.
Ju starkare färger desto mer antioxidanter som rustar oss mot stress och sjukdomar. Blåbär, björnbär, jordgubbar och rödbetor är till exempel tydligt inflammationslindrande. Även nötter är bra; de fleromättade fettsyrorna skyddar mot inflammation.
3. Olivolja. Innehåller växtkemikalier med antiinflammatorisk verkan. Rik på enkelomättade fetter som sänker nivån av blodfetter och motverkar åderförkalkning.
4. Kryddor. Ingefära, vitlök, gurkmeja, curry, chili och kanel är exempel på kryddor som anses mota bort inflammationer.
5. Kaffe, vin och kakao.
• Kaffe: Växtkemikalier har antiinflammatorisk verkan. Innehåller också flavonoider som skyddar mot cancer.
• Vin, helst rött: Alkoholen samt växtkemikalier i druvskalen anses motverka inflammationer – förutsatt att man dricker i små mängder.
• Mörk choklad (med kakaohalt på minst 70 procent). Antioxidanterna i kakaon stärker oss mot inflammationer och motverkar åderförkalkning.

Källor: Studien ”Inflammatory dietary pattern and risk of depression among women” och boken ”Maten som stärker vår hälsa” av Charlotte Erlanson-Albertsson.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så kan du slippa klåda och eksem under armarna

Hud

Aluminiumklorid skyddar från svett under armarna, men kan ge klåda, eksem och andra hudirritationer. Och det har antytts att aluminiumklorid kunna öka risken för vissa sjukdomar. I väntan på svar kan ett miljövänligt alternativ vara ett klokare val.

Vitaminet som kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Hälsa

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för att stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det kan vara svårt att få i sig vitaminet i kosten. Det kan behövas stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

vitlök

Lagrad vitlök kan sänka blodtrycket

Naturlig hälsa

Tre av tio vuxna har högt blodtryck – och 40 procent av dessa riskerar att dö på grund av hjärtproblem. Ännu fler går omkring med en låggradig inflammation i kärlen utan att veta om det. En kost rik på antioxidanter och ett tillskott med vitlök kan både förebygga och sänka högt blodtryck, och dessutom stärka immunförsvaret.

Kvinna i sängen med mobil i handen

Så skyddar du huden mot skärmarnas blå ljus

Hud

De flesta av oss tillbringar numera många av dygnets timmar framför en skärm. Det tär på huden i ansiktet som åldras snabbare av det blå ljuset som datorn eller mobilen avger. Men det finns saker du kan göra själv för att skydda huden från ljuset!

Collage: kvinna som tvättar ansiktet och 6 rengöringsprodukter

Skönhetspanelen testar: Rengöring

Hud

Efter en lång dag då hyn har utsatts för såväl smuts som avgaser och make-up behöver ansiktet rengöras inför nattens vila. Önskemålet är en rengöringsprodukt som tvättar rent, är så naturlig som möjligt samt är skonsam och inte torkar ut huden. Vilken produkt gör ”rent hus” i vårt test?

 

Gröna pannkakor med hallon

Skönt gröna kikärtspannkakor

Recept

Pannkakor till middag även för vuxna – varför inte? Med  kikärtor och grön spenat i smeten och toppat med hallon blir det näringsrikt, mättande, färgglatt och riktigt gott! Dessutom gör du ett bra val för miljön. 

sågpalmetto blad

Så kan mannen slippa nattliga toabesök

Hälsa

Med ökad ålder är det vanligt att män får en förstorad prostata. Det kan bland annat leda till en akut känsla av att vilja kissa, och dessutom oftare. Händer det flera gånger per natt då stör det självklart nattsömnen. Men det går att lindra besvären. – Vid lättare urineringsbesvär kan extrakt av ekologisk sågpalmetto hjälpa, säger näringsexperten och medicine doktorn, Magnus Nylander.

kvinna hos tandläkare

En av fem undviker att gå till tandläkaren på grund av priset

Hälsa

Att gå till tandläkaren är dyrt. En undersökning visar att en av fem undviker tandläkarbesök på grund av kostnaderna. I stockholmsförorten Botkyrka är akuta tandvårdsbesök tre gånger vanligare än i Danderyd. Intresset för estetisk tandvård har ökat, när Tandhälsorapporten ställde frågor till svenskarna svarade en majoritet att de vill bleka tänderna.

 

några personer lyfter vikter

Därför får du inte ut lika mycket av träningen när du är stressad

TRÄNING

Om du känner dig stressad efter en jobbig arbetsdag kan det kännas skönt att träna – då brukar stressen rinna av. Men om du  känner hög psykologisk stress och samtidigt tränar hårt, då får du inte alls ut lika mycket av träning. Dessutom kan du skada dig. Dra ner på träningsintensiteten och ge dig tid till återhämtning när huvudet är överbelastat.

Ung kvinna omfamnar sin hund

Vad tänker och känner din hund?

Husdjur

Har du funderat över vad din hund egentligen menar med ett visst beteende, eller vad den tänker och känner i vissa situationer? Med en ny bok förklarar hundpsykolog Fredrik Karlsson hur du lär dig att förstå din hund bättre.

Råkostsallad

Råkostsallad med prebiotika

Recept

Sväng ihop den här färgsprakande vitaminbomben till sallad och förvara i en burk i kylen och ät lite av den i flera veckor. Full av prebiotika som gynnar de goda tarmbakterierna och perfekt som immunförsvarsboost!

 

rot av ashwagandha

”Vi kan garantera ren och säker ashwagandha” 

Hälsa

Nyligen återkallade Livsmedelsverket ett parti ashwagandha från Great Earth på grund av att rester av bekämpningsmedlet etylenoxid upptäckts vid en kontroll. Vågar vi lita på ashwagandha nu? Ja, det säger svenska leverantörer och förklarar hur deras ashwagandha odlas, kontrolleras och testas.

teckning mage-tarm

Kiselgel lindrar IBS-symtom

Mage

En av tio svenskar beräknas ha IBS, och tre procent behöver behandling för sina magproblem. Näringsterapeuten Anette Berglind möter dagligen patienter med magbesvär. Ändrad livsstil och kostomläggning krävs för att magen ska må bra, men hon rekommenderar även kiselgel och probiotika för bra tillfrisknande.

kvinna med migrän

Ny forskning visar på samband mellan mens och migrän

Forskning

Rapporter visar att det är runt en miljard människor i världen som drabbas av migrän. Kvinnor som är i fertil ålder påverkas tre gånger mer än män. Ett internationellt forskarteam presenterar en ny teori om sambandet mellan migrän och menscykeln. En upptäckt som forskarna hoppas kan hjälpa kvinnor med migrän.

Man lutar sig mot en lyktstolpe

Sonnys huvudvärk försvann med akupunktur

Naturlig hälsa

En dag fick Sonny Johnsson huvudvärk – en värk som höll i sig varje dag under ett helt år innan han sökte hjälp hos en akupunktör. Värken blev först värre, men sedan successivt bättre. Nu går Sonny till akupunktören en gång varje månad. Och huvudvärken är borta.

kvinna på yogamatta

Med små förändringar kan du minska det farliga bukfettet

TRÄNING

Förut var det oftast män som riskerade hälsan för att de ätit sig till en stor mage, men antalet kvinnor med det farliga bukfettet ökar. Det är dessutom farligare för kvinnor att bära på alldeles för många överviktskilon runt magen. Men små förändringar i vardagen kan göra att det förrädiska bukfettet snabbt minska i omfång.

 

 

Man och kvinna på äng med en drake

Potens – en fråga om friskt blodflöde

Hjärt- kärlhälsa

I den manliga självbilden ingår förmågan att få erektion. Men för att kunna ha sex behöver sinnena stimuleras och det har inte med ålder att göra. Stefan Arver är docent och överläkare på ANOVA vid Karolinska universitetssjukhuset. Han menar att ofta är erektionsproblem lätta att lösa. Det handlar i grunden om att få fart på blodflödet.

bara ben

Naturliga sätt att ta bort hudflikar

Hud

Hudflikar är små utväxter som plötsligt dyker upp på halsen, under armen, på ögonlocket och där det finns veck på kroppen. Dessa kan uppstå vid hormonförändringar och med en ökad ålder. Här är några naturliga sätt att få bort dem.

Man i kostym

Så slapp Magnus biverkningar från statiner

Hälsa

Magnus Nibelius var bara 33 år när han vid en hälsokontroll fick veta att hans kolesterolvärde var alldeles för högt. Han ordinerades kolesterolsänkande statiner, men medicinerna gav smärtsamma biverkningar. När han började ta Q10 upphörde bieffekterna av läkemedlet.