Grönsaker mix

Byt ut maten som gör dig deppig – mot maten som gör dig glad

Fakta

Byt ut kost som är inflammationsdrivande, som till exempel:
1. Socker, läsk och sötsaker.
2. Vitt mjöl som finns i vitt bröd, vit pasta, vitt ris, bakverk.
3. Rött kött. Byt oftare ut mot grönsaker, baljväxter, rotfrukter och fisk.
4. Snabbmat, färdigmat, pulverprodukter. Har ofta högt GI (höjer blodsockret snabbt) och innehåller tillsatser.
5. Margarin. En ”nyckelprodukt” som bidrar till att utveckla inflammationer, enligt den nya studien.

Satsa på kost som är inflammationshämmande, till exempel...
1. Gröna bladgrönsaker som broccoli, spenat, grönkål med mera. Extremt rika på antioxidanter och andra ämnen som främjar kroppens friska processer.
2. Övriga grönsaker, baljväxter, örter, rotfrukter, frukter, bär och nötter.
Ju starkare färger desto mer antioxidanter som rustar oss mot stress och sjukdomar. Blåbär, björnbär, jordgubbar och rödbetor är till exempel tydligt inflammationslindrande. Även nötter är bra; de fleromättade fettsyrorna skyddar mot inflammation.
3. Olivolja. Innehåller växtkemikalier med antiinflammatorisk verkan. Rik på enkelomättade fetter som sänker nivån av blodfetter och motverkar åderförkalkning.
4. Kryddor. Ingefära, vitlök, gurkmeja, curry, chili och kanel är exempel på kryddor som anses mota bort inflammationer.
5. Kaffe, vin och kakao.
• Kaffe: Växtkemikalier har antiinflammatorisk verkan. Innehåller också flavonoider som skyddar mot cancer.
• Vin, helst rött: Alkoholen samt växtkemikalier i druvskalen anses motverka inflammationer – förutsatt att man dricker i små mängder.
• Mörk choklad (med kakaohalt på minst 70 procent). Antioxidanterna i kakaon stärker oss mot inflammationer och motverkar åderförkalkning.

Källor: Studien ”Inflammatory dietary pattern and risk of depression among women” och boken ”Maten som stärker vår hälsa” av Charlotte Erlanson-Albertsson.

Inflammationsdrivande mat gör dig sjuk och deppig och inflammationshämmande kost gör dig frisk och glad. Det visar en ny studie från Harvard. 

Rött kött, socker och vitt mjöl kan orsaka hjärtkärlsjukdomar, diabetes och cancer. Men inflammationsdrivande mat gör oss inte bara sjuka utan ökar även risken för att bli deprimerade, visar en ny studie.
Här är livsmedlen du ska undvika – och maten som gör dig glad.

 

Vitt mjöl kan skapa kroniska inflammationer
Inflammationer är en viktig del av kroppens naturliga immunförsvar. Det är med hjälp av inflammationer vi skyddas mot bakterier, virus och skadliga partiklar men med mycket rött kött, socker, vitt mjöl och processad mat blir immunförsvaret ”överstimulerat”, vilket på sikt kan orsaka kroniska inflammationer vilket skadar blodkärlen.
Forskare har på senare år sett ett tydligt samband mellan dessa inflammationer och de vanliga sjukdomarna demens, hjärtkärlsjukdomar, diabetes och cancer, skriver Expressen.

Omfattande studie med nästan 45 000 kvinnor
Enligt en ny omfattande studie från Harvard kan inflammationsdrivande mat göra oss deprimerade. Studien, där man sedan 1996 har följt 43 685 amerikanska kvinnor i åldern 50–77 år,  visar att risken för depression och annan psykisk ohälsa ökar vid intag av denna kost. Ingen av kvinnorna i studien hade tidigare haft diagnosen depression eller behandlats för depression när studien startade – men under studiens gång fick 2 594 kvinnor diagnosen.

Matvanor avgörande
Kvinnornas matvanor undersöktes vid sex tillfällen samtidigt som man tog blodprov för att spåra kronisk inflammation. Resultatet visade att kvinnorna som åt en kost med mycket vitt mjöl, socker, rött kött och margarin samt drack sockrade drycker löpte 29-41 procent större risk att drabbas av depression än de som åt en sundare kost.

Medelhavskost gör oss gladare
Det fanns ingen klar koppling mellan kroppsvikt och depression. En normalviktig löper lika stor risk att påverkas negativt av maten, enligt studien.
Klassisk medelhavskost – som domineras av kallpressad olivolja, grönsaker, baljväxter, örter, kryddor och frukt samt måttliga mängder fisk – minskar däremot inflammationsprocesserna i kroppen. Den maten gör oss alltså gladare.
Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi i Lund, har läst Harvard-forskarnas artikel, som publicerades i tidskriften ”Brain, behaviour and immunity”.
– Studien är stor och mycket intressant. Den visar framför allt hur viktigt det är att vi börjar äta mer från växtriket, främst grönsaker. En kost som vi är skapta för, som vi utvecklats av och mått bra av både fysiskt och psykiskt, säger hon till Expressen.
– Samtidigt behöver vi minska på mängden rött kött, mjölmat, socker, färdigmat och snabbmat och livsmedel med högt GI.

Antioxidanter troligen viktiga
Att den grönare, mer fiberrika och ursprungliga medelhavskosten påverkar vår psykiska hälsa positivt tror Charlotte Erlanson-Albertsson har att göra med två saker: Att vi får i oss massor av antioxidanter som är hälsofrämjande för kroppens olika system och stärker oss mot sjukdomar. Och att en ”grön” kost tar tid att spjälkas vilket innebär att tarmhormoner som stimulerar humöret – så kallade ”lyckohormoner” – frigörs. Mikrofaunan i tjocktarmen gynnas vilket också gör att vi känner oss mer tillfreds.
– Tarmarna trivs när de får jobba. En vit kost med mycket socker och vitt mjöl absorberas i övre tarmen och magen blir ”arbetslös”. Vi blir låga, trötta, energilösa – och riskerar att bli sjuka på sikt, förklarar hon.

 

Glad av grön kost
Den grönare, mer fiberrika och ursprungliga medelhavskosten tar tid att spjälkas vilket innebär att tarmhormoner som stimulerar humöret – så kallade ”lyckohormoner” – frigörs.

Deppig av vit kost
Socker och vitt mjöl absorberas i övre tarmen och magen blir ”arbetslös”. Vi blir låga, trötta, energilösa. Kvinnor som äter en vit kost löper 29-41 procent större risk att drabbas av depression jämfört med de som äter en sundare kost, visar ny omfattande Harvard-studie.

Av Isabelle Hedander


Fakta

Byt ut kost som är inflammationsdrivande, som till exempel:
1. Socker, läsk och sötsaker.
2. Vitt mjöl som finns i vitt bröd, vit pasta, vitt ris, bakverk.
3. Rött kött. Byt oftare ut mot grönsaker, baljväxter, rotfrukter och fisk.
4. Snabbmat, färdigmat, pulverprodukter. Har ofta högt GI (höjer blodsockret snabbt) och innehåller tillsatser.
5. Margarin. En ”nyckelprodukt” som bidrar till att utveckla inflammationer, enligt den nya studien.

Satsa på kost som är inflammationshämmande, till exempel...
1. Gröna bladgrönsaker som broccoli, spenat, grönkål med mera. Extremt rika på antioxidanter och andra ämnen som främjar kroppens friska processer.
2. Övriga grönsaker, baljväxter, örter, rotfrukter, frukter, bär och nötter.
Ju starkare färger desto mer antioxidanter som rustar oss mot stress och sjukdomar. Blåbär, björnbär, jordgubbar och rödbetor är till exempel tydligt inflammationslindrande. Även nötter är bra; de fleromättade fettsyrorna skyddar mot inflammation.
3. Olivolja. Innehåller växtkemikalier med antiinflammatorisk verkan. Rik på enkelomättade fetter som sänker nivån av blodfetter och motverkar åderförkalkning.
4. Kryddor. Ingefära, vitlök, gurkmeja, curry, chili och kanel är exempel på kryddor som anses mota bort inflammationer.
5. Kaffe, vin och kakao.
• Kaffe: Växtkemikalier har antiinflammatorisk verkan. Innehåller också flavonoider som skyddar mot cancer.
• Vin, helst rött: Alkoholen samt växtkemikalier i druvskalen anses motverka inflammationer – förutsatt att man dricker i små mängder.
• Mörk choklad (med kakaohalt på minst 70 procent). Antioxidanterna i kakaon stärker oss mot inflammationer och motverkar åderförkalkning.

Källor: Studien ”Inflammatory dietary pattern and risk of depression among women” och boken ”Maten som stärker vår hälsa” av Charlotte Erlanson-Albertsson.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Insektshotell

Så bygger du ett eget insektshotell

Trädgård

Fjärilar, bin, nyckelpigor och humlor i trädgården hör till sommaren. Men ibland får man hjälpa dem på traven. Och att bygga ett tillhåll för insekter är både enkelt och billigt – och du får garanterat valuta för ansträngningen.

vilda-vaxter-skola-syren

Vilda växter-skola: syren

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om den väldoftande syrenens något oväntade användningsområden.

Lämna skorna hemma – idag är det barfotadagen

Hälsa

Att vistas i naturen är helande för kropp och själ. Och när du slänger av dig skorna och går barfota på gräs, sand, jord och sten då får du en ännu starkare kontakt med jorden. Författaren, föreläsaren och kursmentorn Lilian Alterskjaer ville uppmärksamma oss på att inte glömma bort naturen självläkande kraft och skapade Barfotadagen – som firas överallt i Sverige idag.

Ny undersökning: Därför har svenskarna magproblem

Hälsa

Fyra av fem svenskar har så stora problem med magen att det påverkar deras vardag. Stress uppges som den största orsaken följt av fet mat, för mycket mat, alkohol och oregelbundna måltider. Hälsobarometern har även inkluderat våra grannländer och i Finland har man mest ont i magen - 87 procent uppger att de lider av magproblem.

Mineralet som boostar hud, hår & naglar

Hälsa

Sommaren står inför dörren – men håret känns tunt, naglarna sköra och ansiktet vinterglåmigt. Känns det igen? Ett tillskott med kisel kan ge fylligare hår, friskare hud och starkare naglar på några veckor. Läs om kroppens behov av mineraler och spårämnet kisel.

 

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

 

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.