Byter du sängkläder tillräckligt ofta – och på rätt sätt? Kolla här

Fakta

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 16-19 september 2016 har sammanlagt 1523 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre. Data vägdes utifrån kriterierna kön, ålder och region mot bakgrund av en modell från Statistiska Centralbyrån, så att resultatet är representativt för befolkningen i förhållande till det totala antalet personer som har deltagit i undersökningen. (Avvikelser i procentsumman beror på avrundning.)

Resultatet:
• Dagligen: 0 procent
• 2-3 gånger i veckan: 2 procent
• 1 gång i veckan: 23 procent
• Varannan vecka: 41 procent
• Någon gång i månaden: 26 procent
• Mer sällan: 5 procent
• Vet ej: 2 procent
Källa: Yougov/Metro.

Varannan vecka. Så lyder den allmänna rekommendationen om hur ofta vi bör byta våra lakan för att bibehålla god hygien.
Det är dock en rekommendation långt ifrån alla håller, visar en ny undersökning. 

Men – det viktigaste är  inte hur ofta du byter sängkläder utan hur du tvättar dem, enligt hygienprofessorn Marie-Louise Danielsson-Tham.

En del har rutin på lakansbytena och byter ofta. Andra glömmer - eller tycker inte att det är så viktigt att byta ofta så länge det inte känns smutsigt.
Så hur ofta byter gemene man/kvinna sina sängkläder egentligen? Ja, den frågan har nu fått sitt svar.

 Läs också: Så här städar du utan kemikalier!

 

En avslappnad inställning till sänghygien
En ny undersökning som Yougov gjort i samarbete med Metro visar att många svenskar har en rätt slapp inställning till sänghygien. Över 30 procent uppger till exempel att de byter sängkläder mer sällan än två gånger i veckan.
Egentligen finns det inga rätt och fel, det handlar om personlig inställning till vad som är god hygien. Men det finns däremot en rådande rekommendation som säger att man bör byta lakan var fjortonde dag, som dock främst är riktad till en viss grupp av människor.

Rådande rekommendation gäller allergiker
Marie-Louise Danielsson-Tham, professor i livsmedelshygien vid Örebro universitet, berättar mer.
– Vad gäller sängkläder finns bara en rekommendation och den har Astma- och allergiförbundet för människor som är allergiska mot kvalster. De säger att du ska byta varannan vecka, säger hon till Metro.

Läs också: De detoxade hemmet på kemikalier – och sonen blev frisk

Marie-Louise Danielsson-Tham, professor i livsmedelshygien.

Marie-Louise Danielsson-Tham, professor i livsmedelshygien.

Hur ofta man bör byta beror på livssituation
Marie-Louise Danielsson-Tham menar att frågan om hur ofta du ska byta sängkläder rätt beroende av hur livssituationen ser ut. Finns småbarn i hemmet, eller djur som fäller hår, kan man behöva byta oftare, anser hon. Likaså om man svettas mycket.
Är man däremot en person som duschar precis innan man lägger sig kan samma lakan få stanna längre än två veckor, resonerar hon.

 

Läs också: Så får du bort fläckar – naturligt!

Tillvägagångssättet viktigare än frekvensen
Men sänghygien handlar om mer än hur ofta man byter lakan. Många gör gissningsvis fel gällande den hygienpunkt som, enligt Marie-Louise Danielsson-Tham, är allra viktigast. Den gäller inte frekvensen utan tillvägagångssättet.
– Det viktigaste är att du tvättar sängkläderna på en tillräckligt hög temperatur, minst 60 grader, säger hon till Metro.
– Det måste vara så varmt att bakterierna dör.

Av Isabelle G Hedander

Källa: Yougov/Metro.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 16-19 september 2016 har sammanlagt 1523 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre. Data vägdes utifrån kriterierna kön, ålder och region mot bakgrund av en modell från Statistiska Centralbyrån, så att resultatet är representativt för befolkningen i förhållande till det totala antalet personer som har deltagit i undersökningen. (Avvikelser i procentsumman beror på avrundning.)

Resultatet:
• Dagligen: 0 procent
• 2-3 gånger i veckan: 2 procent
• 1 gång i veckan: 23 procent
• Varannan vecka: 41 procent
• Någon gång i månaden: 26 procent
• Mer sällan: 5 procent
• Vet ej: 2 procent
Källa: Yougov/Metro.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

 

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

 

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

 

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

 

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.