Livspusslet med Cajsa Forell

Lyssna på kroppens signaler

12 juli, 2013 | Kommentera (1)

Hej på er!

Kort efter att jag fick veta att jag var gravid började jag fundera på hur det skulle bli med min träning. Jag har alltid gillat att röra på mig och kunde träna 4-5 dagar i veckan. Jag började läsa en massa om träning för gravida och förstod snabbt att det finns en massa olika rön kring detta. Jag frågade även mina vänner och folk på gymmet och förstås min barnmorska, vad dom sa om träning när man är gravid. Det var likadant där, mycket varierande svar.  Det jag bestämde mig för är att LYSSNA på vad MIN kropp säger.

Eftersom jag har en bakgrund som dansare där kroppen är ens arbetsverktyg har jag lärt mig att lyssna på kroppens signaler. Det är bara jag som känner min kropp bäst. Jag kan säga att jag fått lite blickar och kommentarer när jag kommer svettig ut från ett spinningpass eller aerobicpass i gravidvecka 25-30. ”Ska du verkligen bli sådär svettig när du är gravid?”   ”Borde inte du hålla dig till långa promenader?”  Att fysisk aktivitet är bra när man är gravid känner det flesta till, men det kan skilja så oerhört mycket VAD som är fysisk aktivitet från person till person. Den aspekten är viktig att tänka på. Om man har tränat mycket innan man blev gravid eller om man inte alls tränat innan.

När jag tränar nu så känner jag direkt vart jag kan ”lägga ribban” Min utmaning har varit att hålla mig på den nivån. Det jag helt enkelt har fått göra är att sätta upp nya mål med min träning. Förut hade jag mål som att springa snabbare på milen. Nu har jag fått tänka om och ett av mina mål med min träning nu är att bli en stark mamma, slippa ryggvärk och förbereda mig för förlossningen. (som ni säkert hört kan jämföras med ett maraton)

Så just nu njuter jag av mina cykelturer från och till jobbet ( 9 km enkel väg). Det är vad just min kropp säger till mig är den bästa fysiska aktiviteten för mig just nu.

Önskar er en riktigt Trevlig Helg!

Soliga hälsningar

Cajsa

Postad: 12 juli, 2013 Av: Livspusslet med Cajsa Forell Kategori: gravid, hälsa, träning, välmående | Etiketter: , , , , | Kommentera (1)

Det finns 1 kommentar:

Lyssna på kroppens signaler

  1. Linnéa skrev den

    Kloka du! Träning då man är gravis är bra för både bebis å mamma! Hade jag kunnat träna under mina grav hade jag absolut gjort det!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen:


Namn: Cajsa Forell.
Ålder: 29 år.
Bor: Örebro.
Familj: Min man Per, vår lilla dotter Ellen och vår 10-åriga kelgris till katt Simba.
Sysselsättning: Just nu studerar jag till sjuksköterska. Annars kostrådgivare, gruppträningsinstruktör och danslärare.
Om mig: En glad tjej som har ett stort intresse för kost och träning. Gillar att gå långa promenader med min dotter Ellen och mysa med familj och vänner.
Fokus just nu: Först och främst att ta hand om min älskade dotter. Men också att komma i form igen efter att ha fött barn, samt att kombinera mammalivet med att studera.
Om bloggen: Här får ni läsa om mitt vardagsliv som mammaledig och hur jag och min familj får ihop vardagspusslet med allt det vi vill fylla det med.

Vi söker framtidens stjärnbloggare

Är du den vi söker?

Skriv till oss och berätta mer om dig själv.