Livspusslet med Cajsa Forell

Lite tankar kring kosten under graviditeten

16 juli, 2013 | Kommentera (3)

Hej på er!

Om det finns många rön om hur man ska träna när man är gravid så är det nog ingenting I jämförelse om vad det finns om hur man bör äta under graviditeten. Då tänker jag inte på det man ska undvika helt (alkohol, vissa ostar mm.) utan bättre att fokusera på det man bör äta och få i sig för dig och för barnets bästa.

Som kostrådgivare har jag bra koll på hur, och vad, man ska äta för att må bra men självklart blev detta mer viktigt att verkligen sätta mig in i när jag fick reda på att jag har ett växande barn i magen.

Generellt tycker jag det viktigaste är att äta allsidigt och inte utesluta något av det stora energigivarna, fett, kolhydrater och protein. Gärna mycket frukt och grönsaker (minst 500 g. om dagen) Då kan du vara relativt säker på att du får i dig det du och bebisen behöver. Uttrycket att ”äta för två” när man är gravid får många säkert höra, men inget som är nödvändigt. Däremot kan man behöva lite mer energi varje dag och hur mycket det handlar om beror lite på hur långt i graviditeten man är. Det första veckorna handlar det kanske om att lägga till 1 extra frukt medan i slutet av graviditeten behöva lägga till ett till lite matigare mellanmål. Att tänka på VAD för kalorier extra man stoppar i sig är viktigt. Så kallade ”tomma kalorier” såsom godis,läsk, kakor mm. bör man undvika och istället välja något näringsrikt. Ett perfekt extra mellanmål kan vara lite kesella med bär, en näve naturella blandade nötter eller ett kokt ägg då får man i sig ”bra kalorier” som mättar bra och som framförallt ger dig och bebisen bra energi!

En annan aspekt att tänka på är det extra intaget av alla viktiga mineraler som du och bebisen behöver för att må bra. Behovet av t.ex. kalcium, folsyra och framförallt järn ökar rejält när en ny människa ska skapas. Alla viktiga mineraler finns i maten vi äter men då gäller det just att äta allsidigt och ha kunskap om vilka livsmedel som innehåller dessa mineraler. Men även om jag äter allsidigt och vet vad jag ska äta för att få mig viktiga vitaminer och mineraler så kan man aldrig riktigt veta hur upptaget i kroppen är. T.ex. så hämmar kalcium upptaget av järn medan C-vitamin gör upptaget av järn bättre. Finns många sådana här exempel. Därför tar jag ett kosttillskott som är anpassat för gravida för att vara säker på att jag får i mig allt jag å bebben behöver. (se bild)

Fettsyran Omega-3 som det har skrivits mycket om är också väldigt viktigt för dig och bebisen. Framförallt för utvecklingen av bebisens hjärna. Omega-3 finns framförallt i fet fisk men även i ägg, linfrön och i vissa nötter (valnötter). Även om jag vet med mig att jag äter mycket livsmedel som innehåller Omega-3 så tar jag även ett extra tillskott av detta varje dag.

När man besöker barnmorskan tittar man alltid vad mamman har för blodvärde samt hur järndepåerna i kroppen ser ut. Jag blev lättad när jag fick mitt resultat på mitt järnvärde och järndepåer som var väldigt höga. Så höga att min barnmorska sa att jag inte behöver tänka på järntillskott under hela graviditeten! För mig var detta ett tecken på att mina tankar kring kost och hur jag äter är sunda och inte så tokiga, vilket känns bra. 🙂

Jag menar inte med att komma med några pekpinnar utan delar bara med mig hur jag tänker och ser på kostens betydelse och hoppas med detta komma med lite bra tips! 🙂

Nu ser jag framemot torsdag då nästa barnmorskebesök är inbokat! Det är alltid lika roligt och mäktigt att få höra bebbens hjärtljud och jag går alltid därifrån med en sådan härlig lycklig, euforisk känsla i kroppen som jag tror smittar av sig till bebben också! 🙂

Önskar er en toppenfin sommardag!

Soliga hälsningar

Cajsa

Kosttillskotten jag äter just  nu.

Kosttillskotten jag äter just nu.

Min middag igår. Full av bra energi!

Min middag igår. Full av bra energi!

 

 

 

Postad: 16 juli, 2013 Av: Livspusslet med Cajsa Forell Kategori: gravid, hälsa, kost, välmående | Etiketter: , , | Kommentera (3)

Det finns 3 kommentarer:

Lite tankar kring kosten under graviditeten

  1. Carolina skrev den

    Vad äter du för att få i dig tillräckligt med järn? Jag har ingen inspiration till middagstips, vill du tipsa om några lunch/middagsrecept? Ha en fin dag!

    • Cajsa Forell skrev den

      Hej Carolina!

      För att få i mig tillräckligt med järn brukar jag tänka på att alltid ha en sallad till maten med mörka bladgrönsaker såsom bladspenat och ruccola. Nu på sommaren äter jag mycket jordgubbar som också innehåller bra med järn. Jag väljer alltid fullkornsprodukter där järn finns.

      En typisk lunch/middag för mig kan vara en grillad kycklingfilé eller laxfilé med en mastig sallad till med quinoa eller bulgur i och säsongens grönsaker. Brukar antingen göra en dressing med olivolja och någon god vinäger eller blanda turkisk yoghurt med lite kryddor eller dijonsenap om jag äter fisk.

      Hoppas du fick lite tips! Ska försöka lägga ut lite mer inspirations recept i bloggen tänkte jag.

      Ha en fortsatt bra dag du med!

      /Cajsa

  2. Carolina skrev den

    Tack så mycket tipsen!! Det vore toppen om det kommer recept i bloggen framöver. Mvh Carolina

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen:


Namn: Cajsa Forell.
Ålder: 29 år.
Bor: Örebro.
Familj: Min man Per, vår lilla dotter Ellen och vår 10-åriga kelgris till katt Simba.
Sysselsättning: Just nu studerar jag till sjuksköterska. Annars kostrådgivare, gruppträningsinstruktör och danslärare.
Om mig: En glad tjej som har ett stort intresse för kost och träning. Gillar att gå långa promenader med min dotter Ellen och mysa med familj och vänner.
Fokus just nu: Först och främst att ta hand om min älskade dotter. Men också att komma i form igen efter att ha fött barn, samt att kombinera mammalivet med att studera.
Om bloggen: Här får ni läsa om mitt vardagsliv som mammaledig och hur jag och min familj får ihop vardagspusslet med allt det vi vill fylla det med.

Vi söker framtidens stjärnbloggare

Är du den vi söker?

Skriv till oss och berätta mer om dig själv.