Livspusslet med Cajsa Forell

Det här med en stillasittande vardag.

5 februari, 2014 | Kommentera (5)

Hej på er!

Jag är  nu inne på min tredje vecka som student. Förutom den stora omställningen från att ha varit mammaledig och kunnat njuta av min dotter varje sekund till att komma in i universitetets värld, så är det en annan stor utmaning som sticker ut. Nämligen allt stillasittande! Det verkligen kryper i hela kroppen på mig efter att ha suttit på föreläsningar en hel dag. Jag är verkligen inte van vid detta och vågar vägra vänja mig vid det också. 🙂 Men hur göra? För det första tar jag alla chanser jag kan få till att få in vardagsmotionen. Jag cyklar till skolan vilket känns otroligt skönt. Jag tänker även på att dagar jag är hemma med Ellen alltid komma ut på minst en halvtimmes promenad. Sedan kör jag ju mitt pass på gymmet 1 dag i veckan och utöver det har jag som mål att träna 2 pass till i veckan. Har märkt att just nu kan detta bli svårt men har iallafall fått till ett pass till utöver mitt egna pass. Jag känner att det är bara att acceptera att situationen ser ut så just nu. En annan negativ aspekt med att sitta mycket och framförallt ha mycket att läsa är att man lätt blir trött och behöver ofta snabbt piggna till och få energi. Då är det viktigt vad man väljer för alternativ till snabb energi. När jag ser utbudet vad som finns på universitetet så är det en ingrediens som alla har gemensamt, nämligen socker. Jag har sagt till mig själv att jag ”vågar vägra studentkilon”. Vad jag menar med det är att jag inte tänker tillåta att mina studier kommer göra att jag tappar min hälsa på köpet. Det handlar givetvis inte bara om att inte gå upp i vikt utan alla andra negativa effekter en stillasittande vardag kan orsaka. Men åter då till hur jag kan få i mig snabb energi utan vitt socker.  Kaffe i all ära (dricker ca: 3 koppar/dag) men är varken speciellt hälsosamt eller gott efter fjärde koppen samma dag…..Något som fungerar för mig och som jag brukar ta när jag vill piggna till är en bit av en choklad med 100% kakaohalt. Brukar lägga en liten bit på tungan och låta den smälta. Kan låta knäppt men jag blir faktiskt piggare av detta. 🙂 Ett annat bra alternativ är att ta lite naturella nötter (en näve), eller självklart en frukt. 🙂 Jag vill absolut inte komma med några pekpinnar utan detta är mitt val och självklart kan även jag ta till en bulle eller godis någon gång då och då. Min tanke är absolut inte att låta som ”den duktiga hälsosamma tjejen”, utan detta handlar om att jag vet och känner att jag mår bra av dessa val och hoppas jag kan tipsa och inspirera andra. 🙂

Apropå mat så har Ellen gjort stora framsteg dessa veckor! 🙂 Hon har börjat äta lite från flaska samt börjat lära sig att äta lite gröt! 🙂 Att se hur otroligt bra hon har det på dagarna med sin fina pappa gör att mitt dåliga samvete, att jag är borta från henne när hon är så liten, försvinner och byts ut mot ren lycka och kärlek! <3

Idag är det jag och Ellen som är hemma.  Förutom att jag ska bombardera henne med kärlek och pussar så vankas 5-månaders vaccination…..Jag återkommer med hur det gick. Förra gången fick hon hög feber och var riktigt ledsen. Så håll tummarna för oss idag!

Önskar er en riktigt fin dag!

Varma vintriga hälsningar

Cajsa

 

Postad: 5 februari, 2014 Av: Livspusslet med Cajsa Forell Kategori: hälsa, kost, mamma, stillasittande, studentliv | Etiketter: , | Kommentera (5)

Det finns 5 kommentarer:

Det här med en stillasittande vardag.

  1. Dellie skrev den

    våga vägra studentkilon.. så jäkla bra!! jag håller verkligen med dig. Kroppen blir så otroligt rastlös under föreläsningarna..ont i kroppen, nacken, knäna.. blä. trots att de bara är 60 min. Samma när jag sitter hemma och läser.

    Och ja… utbudet i skolan är inget vidare. 🙁 Bästa är att ta med mellis hemifrån. Bra inlägg!

    • Cajsa Forell skrev den

      Ja visst är det blä att sitta stilla. Kul att du gillade inlägget!
      Kram /Cajsa

  2. Carolina skrev den

    Hej Cajsa! Jag skrev en kommentar i din blogg tidigare om att jag var gravid och blivit så peppad av din förlossningsberättelse. Nu är vår son Vilhelm här o vi är så lyckliga! Förlossningen gick bra o precis som du hade jag stor nytta av profylax andning. Nu ser jag fram emot att kunna börja träna snart igen o redan nu börja äta hälsosamt o näringsrikt.Du får gärna i bloggen tipsa om bra middagsrecept 🙂 Nu blir det snart mellokväll! Ha det gott!

    • Cajsa Forell skrev den

      Å var roligt Carola! Stort stort GRATTIS till din lilla skatt Vilhelm! Jättekul å höra att förlossningen gick bra och att du också fick styrka och hjälp av andningen. Tänk vad våra kroppar klan klara! Njut nu riktigt ordentligt i bebisbubblan och att bara ligga å dofta på din lilla kille. Härligt å höra att du redan känner dig pepp att komma tillbaka fysiskt men ta det sakta å säkert är mitt råd. Självklart bjuder jag gärna på goda middagsrecept! Tack för tipset! Må så gott nu å ännu en gång stort GRATTIS!!

    • Cajsa Forell skrev den

      Förlåt! Carolina menar jag såklart!
      Ha en fin dag!
      Kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen:


Namn: Cajsa Forell.
Ålder: 29 år.
Bor: Örebro.
Familj: Min man Per, vår lilla dotter Ellen och vår 10-åriga kelgris till katt Simba.
Sysselsättning: Just nu studerar jag till sjuksköterska. Annars kostrådgivare, gruppträningsinstruktör och danslärare.
Om mig: En glad tjej som har ett stort intresse för kost och träning. Gillar att gå långa promenader med min dotter Ellen och mysa med familj och vänner.
Fokus just nu: Först och främst att ta hand om min älskade dotter. Men också att komma i form igen efter att ha fött barn, samt att kombinera mammalivet med att studera.
Om bloggen: Här får ni läsa om mitt vardagsliv som mammaledig och hur jag och min familj får ihop vardagspusslet med allt det vi vill fylla det med.

Vi söker framtidens stjärnbloggare

Är du den vi söker?

Skriv till oss och berätta mer om dig själv.