Livspusslet med Cajsa Forell

Skyndar långsamt

Postad: 15 november, 2013 Av: Livspusslet med Cajsa Forell Kategori: hälsa, träning, välmående | Etiketter: , , | Kommentera

Hej på er!

Jag har ju nu börjat min resa tillbaka till en vältränad och stark kropp igen efter en graviditet och förlossning. Och lika många direktiv och rön det finns om hur man ska träna när man är gravid, lika många finns det om hur man ska träna efter barnafödande.

Jag försöker tänka likadant som jag gjorde när jag var gravid: Låt kroppen få styra och säga vad som är lagom och okej. Med den tanken kommer man långt. Visst kan det vara bra att läsa på lite om vad som har hänt med kroppen efter en graviditet och förlossning. Jag tänker då mest på bäckenet och hela coremuskulaturen som har mist sin styrka för att få plats att föda fram ett barn. Att skynda långsamt är mitt motto just nu när det gäller träningen. Så sakta men säkert bygger jag upp min styrka igen! Jag försöker att tänka på hållningen i varje vardagsrörelse jag gör. Speciellt när jag är ute och går med vagnen. Jag märker direkt i ryggen när jag inte har “spänt ihop” coremuskulaturen.

I helgen tänkte jag hinna med 2 träningspass. 1 konditionspass på crosstraining (55 min) och ett corepass (30 min). Jag är så glad och tacksam att jag har kunnat komma igång med träningen igen! Jag vet att detta inte bara stärker min kropp utan gör mycket med mitt psyke och humör också. Blir nog en smula både bättre mamma och fru av att få göra det jag älskar. 😉

Helgen kommer jag givetvis fylla med en massa mys med min familj också. <3 Vår goa Ellen får dessa mörka novemberdagar att lysa och stråla! <3

Hoppas ni också får en mysig helg!

Ellen 2 månader <3

Ellen 2 månader <3

 

Varma hösthälsningar

Cajsa

 

 



Lyssna på kroppens signaler

Postad: 12 juli, 2013 Av: Livspusslet med Cajsa Forell Kategori: gravid, hälsa, träning, välmående | Etiketter: , , , , | En kommentar

Hej på er!

Kort efter att jag fick veta att jag var gravid började jag fundera på hur det skulle bli med min träning. Jag har alltid gillat att röra på mig och kunde träna 4-5 dagar i veckan. Jag började läsa en massa om träning för gravida och förstod snabbt att det finns en massa olika rön kring detta. Jag frågade även mina vänner och folk på gymmet och förstås min barnmorska, vad dom sa om träning när man är gravid. Det var likadant där, mycket varierande svar.  Det jag bestämde mig för är att LYSSNA på vad MIN kropp säger.

Eftersom jag har en bakgrund som dansare där kroppen är ens arbetsverktyg har jag lärt mig att lyssna på kroppens signaler. Det är bara jag som känner min kropp bäst. Jag kan säga att jag fått lite blickar och kommentarer när jag kommer svettig ut från ett spinningpass eller aerobicpass i gravidvecka 25-30. “Ska du verkligen bli sådär svettig när du är gravid?”   “Borde inte du hålla dig till långa promenader?”  Att fysisk aktivitet är bra när man är gravid känner det flesta till, men det kan skilja så oerhört mycket VAD som är fysisk aktivitet från person till person. Den aspekten är viktig att tänka på. Om man har tränat mycket innan man blev gravid eller om man inte alls tränat innan.

När jag tränar nu så känner jag direkt vart jag kan “lägga ribban” Min utmaning har varit att hålla mig på den nivån. Det jag helt enkelt har fått göra är att sätta upp nya mål med min träning. Förut hade jag mål som att springa snabbare på milen. Nu har jag fått tänka om och ett av mina mål med min träning nu är att bli en stark mamma, slippa ryggvärk och förbereda mig för förlossningen. (som ni säkert hört kan jämföras med ett maraton)

Så just nu njuter jag av mina cykelturer från och till jobbet ( 9 km enkel väg). Det är vad just min kropp säger till mig är den bästa fysiska aktiviteten för mig just nu.

Önskar er en riktigt Trevlig Helg!

Soliga hälsningar

Cajsa



Sök i bloggen

Om bloggen:


Namn: Cajsa Forell.
Ålder: 29 år.
Bor: Örebro.
Familj: Min man Per, vår lilla dotter Ellen och vår 10-åriga kelgris till katt Simba.
Sysselsättning: Just nu studerar jag till sjuksköterska. Annars kostrådgivare, gruppträningsinstruktör och danslärare.
Om mig: En glad tjej som har ett stort intresse för kost och träning. Gillar att gå långa promenader med min dotter Ellen och mysa med familj och vänner.
Fokus just nu: Först och främst att ta hand om min älskade dotter. Men också att komma i form igen efter att ha fött barn, samt att kombinera mammalivet med att studera.
Om bloggen: Här får ni läsa om mitt vardagsliv som mammaledig och hur jag och min familj får ihop vardagspusslet med allt det vi vill fylla det med.

Vi söker framtidens stjärnbloggare

Är du den vi söker?

Skriv till oss och berätta mer om dig själv.