Livspusslet med Cajsa Forell

Skyndar långsamt

Postad: 15 november, 2013 Av: Livspusslet med Cajsa Forell Kategori: hälsa, träning, välmående | Etiketter: , , | Kommentera

Hej på er!

Jag har ju nu börjat min resa tillbaka till en vältränad och stark kropp igen efter en graviditet och förlossning. Och lika många direktiv och rön det finns om hur man ska träna när man är gravid, lika många finns det om hur man ska träna efter barnafödande.

Jag försöker tänka likadant som jag gjorde när jag var gravid: Låt kroppen få styra och säga vad som är lagom och okej. Med den tanken kommer man långt. Visst kan det vara bra att läsa på lite om vad som har hänt med kroppen efter en graviditet och förlossning. Jag tänker då mest på bäckenet och hela coremuskulaturen som har mist sin styrka för att få plats att föda fram ett barn. Att skynda långsamt är mitt motto just nu när det gäller träningen. Så sakta men säkert bygger jag upp min styrka igen! Jag försöker att tänka på hållningen i varje vardagsrörelse jag gör. Speciellt när jag är ute och går med vagnen. Jag märker direkt i ryggen när jag inte har “spänt ihop” coremuskulaturen.

I helgen tänkte jag hinna med 2 träningspass. 1 konditionspass på crosstraining (55 min) och ett corepass (30 min). Jag är så glad och tacksam att jag har kunnat komma igång med träningen igen! Jag vet att detta inte bara stärker min kropp utan gör mycket med mitt psyke och humör också. Blir nog en smula både bättre mamma och fru av att få göra det jag älskar. 😉

Helgen kommer jag givetvis fylla med en massa mys med min familj också. <3 Vår goa Ellen får dessa mörka novemberdagar att lysa och stråla! <3

Hoppas ni också får en mysig helg!

Ellen 2 månader <3

Ellen 2 månader <3

 

Varma hösthälsningar

Cajsa

 

 



Välkommen tillbaka, älskade löpning!

Postad: 11 november, 2013 Av: Livspusslet med Cajsa Forell Kategori: hälsa, tacksamhet, träning, välmående | Etiketter: , , | Kommentera

Hej på er!

Att ha gått igenom en graviditet och förlossning sätter sina spår både i kroppen men även i knoppen.  Jag tycker att alla som har fött barn ska vara stolta över vad deras kropp har presterat! 🙂 Tänk vilket tufft jobb den har bemästrat. Med tanke på att att min kropp har byggt upp och bildat ett helt nytt människoliv i 9 månaders tid så får jag banne mig ha tålamodet och respekt för att min kropp behöver återhämta sig.

Det var först efter 6-7 veckor efter Ellen hade kommit som jag ens började fundera på att komma igång å träna igen. Jag har verkligen lyssnat på vad min kropp vill, vilket jag tror är otroligt viktigt.

Men 10 veckor efter förlossningen var det då dags för min första löprunda! Eftersom jag inte sprang något det sista 3-4 månaderna när jag var gravid så var det över ett halvår sedan jag tog ett löpsteg. Det första stegen jag tog var så otroligt häftigt. I huvudet hade jag känslan av hur det är att springa; lätta ben, stark kropp.  Men oj vad min kropp inte stämde med den känslan! Givetvis förstod jag innan jag begav mig ut att det skulle kännas annorlunda men det var som ett “wake up call” när jag tog mina första löpsteg. Men när jag hade blivit lite varm i kläderna och hittat det tempo min kropp sa att jag skulle hålla så kom det där underbara endorfinkickarna som jag bara kan få av träningen komma! Det var då jag kände hur mycket jag saknat träningen. Vilken underbar känsla!

Så nu är jag så smått igång men som sagt det gäller att ha tålamod och skynda långsamt. Just nu har jag som mål att få till 2 corepass i veckan för att bygga upp styrkan i bålen och 1 löppass/konditionspass i veckan. För att detta ska fungera så krävs det en hel del planering nu när vi har vår lilla skatt att ta hand om.  Som tur är har jag världens bästa och förstående man som vet hur bra jag mår av träningen och hur mycket den betyder för mig.

Mitt mål? Att bygga upp en stark kropp så jag orkar med vardagens bestyr och framförallt att bära, amma och leka med min dotter. <3 (Sen om jag blir av med degmagen och omfördela de 3 gravidkilona från fett till muskler ser jag bara som en bonus. 😉 )

 

Lika många rön det finns om hur man ska träna när man är gravid, finns det om hur man ska träna efter en förlossning……..Det får jag komma till i ett eget inlägg. 🙂

Idag skiner solen så jag och lillskruttan ska bege oss ut på en långpromenad och ta till vara på dagens ljus denna annars mörka årstid.

Varma hösthälsningar

Cajsa

 

 

 



Sök i bloggen

Om bloggen:


Namn: Cajsa Forell.
Ålder: 29 år.
Bor: Örebro.
Familj: Min man Per, vår lilla dotter Ellen och vår 10-åriga kelgris till katt Simba.
Sysselsättning: Just nu studerar jag till sjuksköterska. Annars kostrådgivare, gruppträningsinstruktör och danslärare.
Om mig: En glad tjej som har ett stort intresse för kost och träning. Gillar att gå långa promenader med min dotter Ellen och mysa med familj och vänner.
Fokus just nu: Först och främst att ta hand om min älskade dotter. Men också att komma i form igen efter att ha fött barn, samt att kombinera mammalivet med att studera.
Om bloggen: Här får ni läsa om mitt vardagsliv som mammaledig och hur jag och min familj får ihop vardagspusslet med allt det vi vill fylla det med.

Vi söker framtidens stjärnbloggare

Är du den vi söker?

Skriv till oss och berätta mer om dig själv.