Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Anna Hållams

Cajsa Tengblad: Så blir du kroppsnöjd och själsstark

Hur blir man stark nog att parera idealen i en tid av jämförelsesjuka, sociala medier,  ”snyggfilter” och skönhetsingrepp? Vi frågade författaren och hälsopedagogen Cajsa Tengblad, som efter en livslång kamp nu själv ser sin kropp som en vän, inte en fiende.

Cajsa Tengblad har gett ut flera böcker och är en flitig föreläsare på teman som hälsa, relationer och självbild. Hon brinner för att förmedla redskap till hur vi kan få en mer sann bild av oss själva och därmed främja psykisk hälsa.

I vintras gav hon ut sin femte bok ”Kroppsnöjd och själsstark” (Marcus förlag). I bokens inledning skriver hon: ”Istället för att motarbeta mig själv försöker jag vara min egen medarbetare. Kroppen, som tidigare var min fiende, börjar jag nu se som min vän.”

 

Du skriver i bokens inledning att budskapet i den är livsviktigt och kan rädda liv. På vilket sätt?

Syftet med boken är att förebygga psykiska ohälsa och ge redskap till att bli vän med sig själv och hantera livet när det är tufft. Jag skriver om det jag själv hade behövt läsa när jag drabbades av ätstörningsproblematik i 20-årsåldern. Anorexi är den psykiska sjukdom som har högst dödlighet. Därför är det livsviktigt att skaffa sig mer kunskap om hur vi kan förebygga denna sjukdom, som är till hälften genetisk och till hälften beror på miljöfaktorer.

LÄS OCKSÅ: Så påverkar depression och oro kroppen

Cajsa menar att hon som ung upplevde att hon saknade beredskap att hantera livets utmaningar.

– Jag led brist på hälsosamma livsstrategier. Psykisk hälsa definieras enligt WHO bland annat som att klara av vanliga påfrestningar. I brist på konstruktiva, kreativa redskap, försökte jag ta kontroll över livet och mina känslor genom att kontrollera maten och vikten. Detta ledde till många års självdestruktivitet då kroppen blev själens slagfält; kroppen fick ta stryk för att själen led.

Genomgått flera tuffa kriser
Idag, som 50-årig kvinna, högskoleutbildad hälsopedagog och diplomerad coach med livserfarenhet, vet Cajsa Tengblad saker som hon önskar att hon visste tidigare.

– Jag har tagit mig igenom många tuffa livssituationer och kriser med livsgnistan och hoppet i behåll. Därför ser jag det som min uppgift att dela med mig av mina livsstrategier till andra. Jag vill vara en förmedlare av hopp - det finns hjälp att få och det går att ta sig igenom livets utmaningar utan att göra sig själv illa. 

 

Vad innebär det för dig att vara kroppsnöjd och har din resa dit sett ut?

– Det innebär att vara vän med sig själv, sin kropp och sin själ. Att acceptera och omfamna hela sig själv med både styrkor och svagheter, möjligheter och begränsningar. Ärligt talat har jag aldrig gillat min kropp så mycket som jag gör idag när jag fyllt 50! Jag kan känna sorg över all tid som jag genom åren lagt ned på att kritisera och kämpa emot min kropp och dess behov. Jag fick tidigt med mig en syn på kroppen som ett objekt som skulle disciplineras, tyglas och till och med straffas. Denna kroppsbild kom både från elitgymnastiken och från kyrkan. När jag var i 20-årsåldern arbetade jag under en period som volontär i Omsk, Sibirien. Det var vanligt att religiösa ledare i det sammanhang jag tillhörde fastade i 40 dagar. Eftersom jag var en ”duktig flicka” ville jag också försöka mig på det. Jag avstod från mat i 13 dagar och började bli mer och mer fixerad vid kontroll över maten och vikten. När jag kom hem till Sverige hade jag rasat i vikt, tappat mensen och ätstörningsproblematiken var ett faktum.

LÄS OCKSÅ: 6 steg till rätt mental inställning

Resten av mitt liv vill jag kämpa med och inte mot kroppen. Jag har en holistisk syn på kropp och själ, vilket innebär att jag tror att de hänger ihop och påverkar varandra. Ju äldre jag blir, desto mindre tar jag min kropp och hälsan för given. Känner mer och mer tacksamhet över att jag har en kropp som fungerar!

Förändring tar tid och kräver träning
Cajsa Tengblad vill poängtera att det inte är en snabbfix att gå från kroppsmissnöje till kroppsnöjdhet. Förändring tar tid och kräver träning och målmedvetenhet. Det positiva är att vi kan hjälpa varandra, genom att se och bekräfta det fina hos varandra, menar hon.

– Det är viktigt att vara medveten om att det finns mycket pengar att tjäna på kroppsmissnöjet. Vad skulle hända med skönhetsindustrin om alla kvinnor i Sverige vaknade upp i morgon och var nöjda med sig själva? En missnöjd människa är den bästa konsumenten.

 

LÄS OCKSÅ: Fysioterapeuten: Se på kroppen som en god vän

Foto: Anna Hållams

Så hur blir man stark nog att parera idealen i en tid av utbredd ”jämförelsesjuka”, sociala medier, ”snyggfilter” och skönhetsingrepp?

– Att bli själsstark handlar om att inse sitt värde som människa, att vara sann mot sig själv, att våga be om och ta emot hjälp, att använda sig av sin kreativitet, att vara lika snäll mot sig själv som mot andra, att vara med och påverka och göra skillnad, att förlåta sig själv och andra och att ge sig själv och sin själ utrymme. Detta är något vi kan träna oss på varje dag, i mötet med oss själva, varandra och livet som ständigt bjuder oss på nya utmaningar. När livet utmanar kan vi se det som tillfälle till inre styrketräning.

LÄS OCKSÅ: Marie Forleo: "Min mission är att hjälpa så många jag kan".

Cajsas 10 tips till att bli mer kroppsnöjd

  1. Minska användandet av sociala medier. I genomsnitt möter vi mellan 3000 till 20 000 reklambilder per dag. Undersökningar visar att ju mer tid vi ägnar åt media, desto fler idealbilder möter vi, vilket i sin påverkar vår självbild och kroppsuppfattning negativt. 70 procent av tonåringar och unga vuxna uppger att bilden av den egna kroppen blir mer negativ att att använda Instagram. Hälften av alla 15-åriga tjejer upplever sig vara överviktiga när 12 procent lider av medicinsk övervikt. Det finns ett glapp mellan ideal och verklighet.
  2. Jämför dig inte med andra. ” Var dig själv. Alla andra personer är redan upptagna.”
  3. Fokusera på vad din kropp kan göra för dig och inte på hur den ser ut.
  4. Tacka kroppen för allt den kan göra, uttrycka och hjälpa dig med. ”Tacksamhet föder kroppsnöjdhet.”
  5. Tala positivt om din egen och andras kroppar. Istället för att börja dagen med att hitta fem fel på oss själva, kan vi tänka på det vi uppskattar och är tacksamma för gällande kroppen.
  6. Håll balansen mellan in- och utsidan. ”Vi är alltid mer än vad vi ser.”
  7. Håll balansen mellan att äta, träna och vila. ”Ju större ansträngning, desto mer vila”.
  8. Fokusera på personlighet istället för utseende hos dig själv och andra. ”
  9. Behandla kroppen väl genom att använda kläder och skor som sitter skönt.
  10. Studera hur kroppar ser ut i verkligheten och förundras över olikheterna.

LÄS OCKSÅ: 6 steg till rätt mental inställning

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Yogagrupp sträcker ut armarna

Yogan som hjälper traumadrabbade

Mental hälsa

Den som varit med om svåra och traumatiska händelser i livet kan få hjälp att må bättre och känna sig trygga genom en speciell, anpassad yogaform. Josefin Wikström är grundare av "Traumaanpassad yoga" i Sverige. Här berättar hon hur yogan kan lindra symtom på traumatisk stress.

Då bör du ta D-vitamin

Hälsa

Under vinterhalvår är det väldigt svårt för oss nordbor att lagra D-vitamin eftersom solen står lågt. Då kan det vara en god idé att ta ett tillskott för att säkerställa sina behov. Men varför vill Livsmedelsverket sänka maxgränsen för dagligt intag när forskningen säger något annat? Kurera frågade näringsterapeuten Leif Östberg om hur vi ska tänka kring D-vitamin.

 

Kolhydraten som bekämpar infektioner

Hälsa

Immunförsvarets uppgift är först och främst att skydda oss mot bakterier, virus och gifter. Kurera frågade Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, om hur vi ger immunförsvaret en boost och på vilket sätt betaglukaner från en speciell alg kan stödja immunförsvaret. 

“Nu kan jag äta lök igen”

Mage

Peter Rönnholm har haft ett resande jobb och lärt känna många olika matkulturer. Han tycker lika mycket om att prova nya rätter som att laga mat i sitt eget kök. Hans mage däremot sätter ibland gränser för det han tycker om. Men så började han ta ett tillskott med matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas. Och nu klagar inte Peters mage längre.

Närbild på händer som virkar en korg

Stressa ner och må bättre – med hjälp av hantverk

Mental hälsa

Årets julklapp 2022 blev det hemstickade plagget – vilket säger något om vår samtid. Hantverk är en sysselsättning som inte bara står för hållbarhet – det får oss även att stressa ner och må bra. Oona von Zweygbergk har länge använt virkning som stresshantering. Här är hennes bästa tips för att komma igång med hantverk!

Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

Har du fastnat i en känslofälla?

Mental hälsa

Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

 

“Jag vill vara aktiv i många år till ”

Hälsa

Viveca Söderlund, 74 år, gillar att hålla igång. Hon är nybliven pensionär och har inga problem att sysselsätta sig. Men är hon för mycket i farten får hon värk i kroppen. Numera gör det ingenting, för de senaste åren har hon använt en CBD-kräm som ger smärtlindring efter en liten stund.

Barrskog mot blå himmel

Forskning: Träd kan också bli stressade

Eko/miljö

Ja du läste rätt! De gaser som träd i skogen utsöndrar i form av dofter kallas terpener. Dessa luktar gott , men fungerar även som ett försvar för träden, mot bland annat luftföroreningar och värme. Att träden börjar dofta annorlunda kan vara tecken på att träden är stressade på grund av klimatförändringar.

Friskare tänder med rätt tandkräm

Munhälsa

Blödande tandkött, karies och tandlossning drabbar inte bara munhälsan. Det kan även orsaka sjukdomar i resten av kroppen. Bra munvård är därför enormt viktigt. Hydroxiapatit är ett ämne i tandkräm som bromsar kariesangrepp tidigt, jämnar ut emaljen och fyller ut ojämnheter.

Ont i ryggen? Så blir du bra

Värk

När forskare i Australien analyserade drygt 30 000 personers data för att ta reda på hur de kommit tillrätta med smärtor i ländryggen visade det sig att regelbunden fysisk aktivitet var det bästa sättet att få bukt med värken.

Probiotika – tarmens hjältar

Hälsa

Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

TRÄNING

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Blomkålspizza med ruccola

Blomkålspizza med pesto och zucchini

Recept

Sugen på pizza, men vill helst undvika bröd och gluten? Testa en lite hälsosammare variant som funkar även för glutenkänsliga magar, med botten gjord av blomkål, ägg och ost. Toppa sedan med mozarella, ruccola, zucchini och paprika!

 

Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Forskning

Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.

planet I genomskärning som står i grön miljö

För 2,5 miljarder år sedan förändrade Q10 livet på jorden

Hjärta-kärl

Q10 är ett ämne som kroppen kan tillverka själv, men med ökad ålder minskar produktionen. Q10 är bra för hjärthälsan och minskar inflammationer i kroppen.  Molekylen som också kallas ubiqinon utvecklades från början av förhistoriska bakterier för att hjälpa dessa att överleva. Utan Q10 hade det livet på jorden troligen sett annorlunda ut.

 

Kvinna blundar i profil mot dramatisk himmel

5 myter om självkänsla – och sanningar!

Mental hälsa

Vi har hört mycket om vikten av en god självkänsla för vårt välmående. En god självkänsla behövs för att vi ska kunna ta oss igenom livet på stabil grund, stå upp för oss själva och möta livets motgångar. Men enligt psykolog Siri Helle, är mycket av det vi lärt oss om självkänsla fel!

Naturliga ämnen som dämpar värk i lederna

Leder

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.