Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Anna Hållams

Cajsa Tengblad: Så blir du kroppsnöjd och själsstark

Hur blir man stark nog att parera idealen i en tid av jämförelsesjuka, sociala medier,  ”snyggfilter” och skönhetsingrepp? Vi frågade författaren och hälsopedagogen Cajsa Tengblad, som efter en livslång kamp nu själv ser sin kropp som en vän, inte en fiende.

Cajsa Tengblad har gett ut flera böcker och är en flitig föreläsare på teman som hälsa, relationer och självbild. Hon brinner för att förmedla redskap till hur vi kan få en mer sann bild av oss själva och därmed främja psykisk hälsa.

I vintras gav hon ut sin femte bok ”Kroppsnöjd och själsstark” (Marcus förlag). I bokens inledning skriver hon: ”Istället för att motarbeta mig själv försöker jag vara min egen medarbetare. Kroppen, som tidigare var min fiende, börjar jag nu se som min vän.”

 

Du skriver i bokens inledning att budskapet i den är livsviktigt och kan rädda liv. På vilket sätt?

Syftet med boken är att förebygga psykiska ohälsa och ge redskap till att bli vän med sig själv och hantera livet när det är tufft. Jag skriver om det jag själv hade behövt läsa när jag drabbades av ätstörningsproblematik i 20-årsåldern. Anorexi är den psykiska sjukdom som har högst dödlighet. Därför är det livsviktigt att skaffa sig mer kunskap om hur vi kan förebygga denna sjukdom, som är till hälften genetisk och till hälften beror på miljöfaktorer.

LÄS OCKSÅ: Så påverkar depression och oro kroppen

Cajsa menar att hon som ung upplevde att hon saknade beredskap att hantera livets utmaningar.

– Jag led brist på hälsosamma livsstrategier. Psykisk hälsa definieras enligt WHO bland annat som att klara av vanliga påfrestningar. I brist på konstruktiva, kreativa redskap, försökte jag ta kontroll över livet och mina känslor genom att kontrollera maten och vikten. Detta ledde till många års självdestruktivitet då kroppen blev själens slagfält; kroppen fick ta stryk för att själen led.

Genomgått flera tuffa kriser
Idag, som 50-årig kvinna, högskoleutbildad hälsopedagog och diplomerad coach med livserfarenhet, vet Cajsa Tengblad saker som hon önskar att hon visste tidigare.

– Jag har tagit mig igenom många tuffa livssituationer och kriser med livsgnistan och hoppet i behåll. Därför ser jag det som min uppgift att dela med mig av mina livsstrategier till andra. Jag vill vara en förmedlare av hopp - det finns hjälp att få och det går att ta sig igenom livets utmaningar utan att göra sig själv illa. 

 

Vad innebär det för dig att vara kroppsnöjd och har din resa dit sett ut?

– Det innebär att vara vän med sig själv, sin kropp och sin själ. Att acceptera och omfamna hela sig själv med både styrkor och svagheter, möjligheter och begränsningar. Ärligt talat har jag aldrig gillat min kropp så mycket som jag gör idag när jag fyllt 50! Jag kan känna sorg över all tid som jag genom åren lagt ned på att kritisera och kämpa emot min kropp och dess behov. Jag fick tidigt med mig en syn på kroppen som ett objekt som skulle disciplineras, tyglas och till och med straffas. Denna kroppsbild kom både från elitgymnastiken och från kyrkan. När jag var i 20-årsåldern arbetade jag under en period som volontär i Omsk, Sibirien. Det var vanligt att religiösa ledare i det sammanhang jag tillhörde fastade i 40 dagar. Eftersom jag var en ”duktig flicka” ville jag också försöka mig på det. Jag avstod från mat i 13 dagar och började bli mer och mer fixerad vid kontroll över maten och vikten. När jag kom hem till Sverige hade jag rasat i vikt, tappat mensen och ätstörningsproblematiken var ett faktum.

LÄS OCKSÅ: 6 steg till rätt mental inställning

Resten av mitt liv vill jag kämpa med och inte mot kroppen. Jag har en holistisk syn på kropp och själ, vilket innebär att jag tror att de hänger ihop och påverkar varandra. Ju äldre jag blir, desto mindre tar jag min kropp och hälsan för given. Känner mer och mer tacksamhet över att jag har en kropp som fungerar!

Förändring tar tid och kräver träning
Cajsa Tengblad vill poängtera att det inte är en snabbfix att gå från kroppsmissnöje till kroppsnöjdhet. Förändring tar tid och kräver träning och målmedvetenhet. Det positiva är att vi kan hjälpa varandra, genom att se och bekräfta det fina hos varandra, menar hon.

– Det är viktigt att vara medveten om att det finns mycket pengar att tjäna på kroppsmissnöjet. Vad skulle hända med skönhetsindustrin om alla kvinnor i Sverige vaknade upp i morgon och var nöjda med sig själva? En missnöjd människa är den bästa konsumenten.

 

LÄS OCKSÅ: Fysioterapeuten: Se på kroppen som en god vän

Foto: Anna Hållams

Så hur blir man stark nog att parera idealen i en tid av utbredd ”jämförelsesjuka”, sociala medier, ”snyggfilter” och skönhetsingrepp?

– Att bli själsstark handlar om att inse sitt värde som människa, att vara sann mot sig själv, att våga be om och ta emot hjälp, att använda sig av sin kreativitet, att vara lika snäll mot sig själv som mot andra, att vara med och påverka och göra skillnad, att förlåta sig själv och andra och att ge sig själv och sin själ utrymme. Detta är något vi kan träna oss på varje dag, i mötet med oss själva, varandra och livet som ständigt bjuder oss på nya utmaningar. När livet utmanar kan vi se det som tillfälle till inre styrketräning.

LÄS OCKSÅ: Marie Forleo: "Min mission är att hjälpa så många jag kan".

Cajsas 10 tips till att bli mer kroppsnöjd

  1. Minska användandet av sociala medier. I genomsnitt möter vi mellan 3000 till 20 000 reklambilder per dag. Undersökningar visar att ju mer tid vi ägnar åt media, desto fler idealbilder möter vi, vilket i sin påverkar vår självbild och kroppsuppfattning negativt. 70 procent av tonåringar och unga vuxna uppger att bilden av den egna kroppen blir mer negativ att att använda Instagram. Hälften av alla 15-åriga tjejer upplever sig vara överviktiga när 12 procent lider av medicinsk övervikt. Det finns ett glapp mellan ideal och verklighet.
  2. Jämför dig inte med andra. ” Var dig själv. Alla andra personer är redan upptagna.”
  3. Fokusera på vad din kropp kan göra för dig och inte på hur den ser ut.
  4. Tacka kroppen för allt den kan göra, uttrycka och hjälpa dig med. ”Tacksamhet föder kroppsnöjdhet.”
  5. Tala positivt om din egen och andras kroppar. Istället för att börja dagen med att hitta fem fel på oss själva, kan vi tänka på det vi uppskattar och är tacksamma för gällande kroppen.
  6. Håll balansen mellan in- och utsidan. ”Vi är alltid mer än vad vi ser.”
  7. Håll balansen mellan att äta, träna och vila. ”Ju större ansträngning, desto mer vila”.
  8. Fokusera på personlighet istället för utseende hos dig själv och andra. ”
  9. Behandla kroppen väl genom att använda kläder och skor som sitter skönt.
  10. Studera hur kroppar ser ut i verkligheten och förundras över olikheterna.

LÄS OCKSÅ: 6 steg till rätt mental inställning

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leila Söderholm

Leila Söderholm: “Läkarna gav mig 50 procents chans”

Hälsa

När hon var så svårt sjuk i cancer att hon inte ens kunde resa sig ur fåtöljen lurade Leila Söderholm sin hjärna att känna glädje genom att dansa med fingrarna. Leila lät inte sjukdomen och de mörka tankarna ta över. Idag är hon fortfarande ärrad av sjukdomen, men har lyckats starta om sitt liv och mår bra – och drivs av att få andra att hitta sin lustfyllda väg till hälsa. 

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

 

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.