Carolins träning

Mitt mål hösten 2012

6 september, 2012 | Kommentera (0)

Jag tillbringar hela dagarna på gymmet och har på så sätt oförskämt lätt att träna så fort tillfälle ges. Mina matvanor är rotade sen länge och så länge inte yttre omständigheter orsakar allt för långa mellanrum mellan målen är inte heller det något jag måste arbeta på. Min svaga länk är sömnen… Det blir lätt alldeles för lite av den varan. För mycket roligt att göra, så mycket som jag vill klämma in och då hinns sömnen liksom inte med på det sätt som den borde.

 

Mitt mål för hösten 2012 blir således minst 7 timmars sömn varje natt. Varför är sömnen så viktig då? När vi sover händer det en hel del i kroppen, hjärnan återhämtar sig, blodsockernivåerna sjunker, blodtrycket och hjärtrytmen sjunker. Musklerna slappnar av och de för musklerna så viktiga tillväxthormonerna utsöndras.  Sömnbrist ökar nivåerna av stresshormonet kortisol. Kortisol ökar muskelnedbrytningen och ökar fettinlagringen. Vårt immunförsvar blir sämre av för lite sömn. Att nå och behålla toppformen krävs sömn!

 

Återhämtning och vila i väl avvägda doser bör planeras in i ett bra träningsupplägg. Att gå ”all in” och från att vara helt inaktiv till att träna stenhårt varje dag är ett bra sätt om man INTE vill nå sina träningsmål. Skador, förkylningar och annat elände är vad man får i stället. Träna varannan dag kan vara ett bra upplägg om du är helt otränad. Varierar du din träning klarar kroppen av en högre träningsdos. Styrka ena dagen och kondition den andra, cykel ena dagen och löpning den andra etc.
Att träna mycket behöver inte vara fel om upplägget är smart.

Postad: 6 september, 2012 Av: Carolins träning Kategori: Träning | Etiketter: , | Kommentera (0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt