Carolins träning

Effektiva Hyper Helena

14 oktober, 2012 | Kommentera (0)

Tillhör du dem som vill lägga på dig mer muskelmassa? Lägger du mycket tid på gymmet men har inte fått de resultat du är ute efter? Innan du går in på mysko webbsidor och köper superduperpiller för ökad muskelmassa- ta dig en funderare på om du tränar så effektivt som möjligt.

Tre tips-

  1. Långsamma rörelser- varje repetition bör ta mellan 1-3 sek i den positiva fasen  och 2-4 sek i den negativa fasen. Större muskelgrupper – längre tid. Maximal belastning på muskeln och minimalt slitage på muskelfästen och leder. Du orkar inte lika tunga viker men du får ett fantastiskt pump i muskeln.
  2. Muskeln ska tränas i sin fulla längd utan att du hamnar i vilolägen.  Exempel – låt inte viktplattorna gå emot varandra om du tränar i maskin. När viktplattorna slår ihop får du ingen belastning alls- vila ägnar du dig åt mellan seten, eller hur?Samma sak gäller när du arbetar med hantlar i tex en bicepscurl- alternera inte sidorna(inte köra varannan alltså) utan kör båda armar samtidigt annars får du onödigt mycket vila och du når inte maximal muskelutmattning.
  3. Utnyttja varje övning maximalt genom att arbeta med just den muskel du vill träna… självklart eller hur? Eller inte. Ett exempel är latsdrag där vikten dras ner ovanifrån, utnyttja det till att använda trapezius och höja skuldrorna, sänka dem för att sedan dra mot hakan så att den stora ryggmuskeln får jobba. Detta är en övning där man ofta ser alla möjliga varianter av hävningar av hela överkroppen där allt annat än ryggen får jobba hårt.

 

Hyper Helena efter ett effektivt pass

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyper Helena, född -72 (bra årgång by the way), började träna vid årsskiftet. Hon har lyckats tona till kroppen ruskigt bra. Tuff, effektiv träning och välplanerad kosthållning ger resultat 🙂

Postad: 14 oktober, 2012 Av: Carolins träning Kategori: Klienter, Kost, Okategoriserade, Styrketräning, Tips, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera (0)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt