Carolins träning

Hög på endorfiner!

16 oktober, 2012 | Kommentera (0)

Det finns nog ingen härligare känsla än den som infinner sig efter en riktigt härlig löprunda. Det kan kännas trögt de första kilometrarna men sen, ca 20 minuter senare, när endorfinerna börjar pumpa och fettförbränningen kickar in med extra energi då kommer flowet. Jag älskar verkligen mina morgonrundor, lite längre, lite långsammare, den absolut bästa starten på dagen. Extra plus om man hinner ut innan regnet börjar vräka ner som det gjort varje dag den senaste tiden…

Jag har löptränat regelbundet sedan min 20 års dag med några kortare avbrott pga skador. Har varit hyffsat förskonad från skador sen jag började träna bort min utpräglade hälisättning. Det har sedan den stora jogginghypen på tidiga 80-talet (eller var det redan på 70-talet) varit självklart att skorna du springer i ska vara väldämpade med proneringsstöd då vi av någon anledning inte längre använder den naturliga dämpningen som foten, vristen och knät tillhandahåller. Att landa på den smalaste och stummaste delen på foten har varit normen. Helt galet! Tittar man på hur småbarn springer och på hur vi vuxna springer om vi springer barfota så landar vi på framfoten alternativt mitt på foten och rulla fram, eller hur?

Jag slipper numera bristningar i vaderna och slipper även byta ut löpardojjor för tusentals kronor efter bara ett par månader. Det tog några månader att lägga om steget med mycket träningsvärk som följd men nu sitter det där. Lätta, platta skor och fötterna gör jobbet själva. Titta på ditt löpsteg, kanske det är det som orsakar problemen inte att dämpningen i skorna är slut… Ett tips på vägen- alla förändraringar bör givetvis ske gradvis. Gör inte som jag och spring milen på första ”framfots”rundan, det gör onödigt ont 😉

Det var någon som sa ”Those who didn´t belive in barefootrunning 10 000 years ago got eaten”

Nu riskerar vi väl sällan att bli uppätna under löprundorna men skaderisken har visat sig sjunka markant, enligt Mens Health drabbas 47 procent av de som springer med dämpade skor av skador motsvarande siffra för de som väljer barfota- eller lättare skor är bara 14 procent.

Lästips för den löpsugne- ”Born to run ”av Christopher Mc Dougall

Postad: 16 oktober, 2012 Av: Carolins träning Kategori: Kondition, Läsning, ledbesvär, Skador/besvär, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , | Kommentera (0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt