Carolins träning

Steget före…

Postad: 30 november, 2012 Av: Carolins träning Kategori: Jobb, Klienter | Kommentera

Fotojobb idag igen! Inomhus den här gången- tack för det. När det handlar om tryckta tidningar gäller det att ligga steget före. Kurera med tips inför julen har knappt kommit ut förrän det är dags att skriva tips för att komma i form efter helgerna 😉 Nästa nummer blir bättre än någonsin tidigare och så är det alltid – bättre och bättre blir den hela tiden. Underbara Ulrica och hennes väg till toppform kommer att fylla några sidor. Som ni ser ovan fick Daniel på DW Design jobba hårt 🙂

Underbara Ulrica in action

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Modellkarriär på G…?

Postad: 28 november, 2012 Av: Carolins träning Kategori: Jobb | En kommentar

Alltså, anbuden på modelljobb har inte precis haglat över mig genom åren. Får jag då frågan så ställer jag upp direkt 🙂

Januari 2013 är det jag som är Krösa Profilen i tidningen Lingonet och jag känner mig hedrad. Blev fotad inför uppdraget idag. Perfekt väder för utomhusfotografering….not.



Hårt tränande grabbar

Postad: 27 november, 2012 Av: Carolins träning Kategori: Jobb | Etiketter: , | Kommentera

Så här ser hockeygrabbarna ut efter ett cirkelpass a la Carolin. Tycker de ser alltför pigga ut..eller är de bara glada att det är över…? Bildens suddighet måste nog skyllas på fotografens mentala status efter passet. Nu dröjer det en hel vecka till nästa pass. Vet inte riktigt hur det är med dem men jag ser redan fram emot det 🙂

 



Svenskens största dröm

Postad: 27 november, 2012 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Jobb, Kost, Läsning, Okategoriserade, Viktminskning | Etiketter: | Kommentera

Vad önskar du dig mest av allt just nu? En cykel?

Nej, inte fred på jorden utan ett långt och friskt liv. Det är det som vi svenskar anger som svar på frågan vad som är vår största dröm, enligt TNS/Sifo. På andra plats? Ekonomiskt oberoende.

Samtidigt ökar välfärdssjukdomarna och vi skuldsätter oss allt mer… hm….

Varför inte välja att äta mer vegetariskt och slå två flugor i en smäll?

Har precis intervjuat författaren till Vegetariska Kokboken, Inga-Britta Sundqvist– Läs den! Fantastiskt inspirerande kokbok med mycket fakta om både miljö, näringslära, goda recept, tips på variation för både den som är helvegetarian eller den som bara vill skära ned på sin köttkonsumtion. 85kilo kött per person och år petar vi svenskar i oss så det finn en del att skära ned på kan man säga. Kött är dyrt- vitkål är billigt 😉 Nu skiljer det sig förstås en hel del i innehållet men fattar poängen va? Och man kan få i sig protein från annat håll än kött också. Nötter, bönor, linser och alger. Äter man mejeriprodukter och ägg är det absolut inga som helst problem.

Allt måste inte vara svart eller vitt, av eller på – variera och ät lite mindre kött till förmån för vegetariska alternativ. Då lär vi må lite bättre, planeten vi lever på mår bättre och plånboken kan bli lite tjockare.  Smalare kropp & tjockare plånbok- inte tvärtom. Tänk på det nu när alla Julbord närmar sig… 😉



Styrketräning för barn?

Postad: 25 november, 2012 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Klienter, Läsning, Skador/besvär, Träning | Etiketter: | 3 kommentarer

Nyss hemkommen från en fullspäckad dag på gymmet. Söndagar är bra dagar i alla fall om man som jag arbetar med människors fritidssysslor. Några PT pass, massage och två Cirkelpass och icke att förglömma- egen träning.

Hockeygrabbarna körde sitt andra pass och nu var det bättre flyt mellan övningarna. De kämpade hårt och såg rätt möra ut när passet var klart. Själv var jag också rätt mör-i huvudet! Det krävs en hel del att hålla igång alla och samtidigt se till att tekniken är rätt.

Läste en intressant artikel i SvD i morse. Ca 60 000 ungdomar per år skadas under idrottsutövande enligt Socialstyrelsens rapport. Främsta orsaken är felaktig träning som inte tar hänsyn till barnens förutsättningar. Sverige ligger efter när det gäller skadeförebyggande, muskeluppbyggande träning för barn. I USA rekommenderar statliga myndigheten att barn och ungdomar styrketränar minst tre gånger per vecka. USAs främsta medicinska klinik (Mayo Clinic) betonar att styrketräning inte bara är till för idrottande barn utan att den är av centralbetydelse för alla barns utveckling och hälsa. Även Storbritannien, Kanada och Norge betonar vikten muskelstärkande träning för barn. Michail Tonkonogi som skrivit artikeln är professor i medicinsk vetenskap och ansvarig för styrketräning vid Norges idrottsförbund, olympiska och paralympiska kommitén, är kritisk till utvecklingen stått still på området i Sverige. Läs artikeln på svd.se/opinion

Nu handlar det ju inte om att lägga 6-åringar i bänkpressen utan anpassad träning som både är fysiskt uppbyggande, pedagogisk och KUL!

Michail ha skrivit en vansinnigt bra bok i ämnet som alla barn- och ungdomstränare borde läsa. Den heter just  ”Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom”



Något mindre vis…

Postad: 23 november, 2012 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Jobb, Kost, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , | Kommentera

Att en rackarns tand kan ta så mycket energi! Det där är ju inte riktigt sant- nu är det bara en grop kvar av tandeländet. En visdomstand mindre och jag är alldeles sned i ansiktet. Hoppas verkligen att bedövningen släpper…..!? Jag har två fotograferingar inbokade nästa vecka och det vore trist om vi blir tvungna att retuschera bort hela ansiktet tycker jag.

I övrigt har denna veckan varit synnerligen energigivande. Nya klienter, nya medlemmar på gymmet och nya uppdrag.

I går kväll var det Närigslivsträff i Nässjö och jag fick förmånen att prata om värdet av att satsa på friskvård för sin personal. Många företag erbjuder sina anställda ett friskvårdsbidrag, vilket är jättebra. Tyvärr är det ofta så att de som bäst behöver det inte utnyttjar det. Det ligger alltid på individens ansvar att ta hand om sin hälsa men de kan behöva hjälp att ta det ansvaret. Det räcker sällan med ett gymkort till billigt pris. Kunskap är det som behövs! Kunskap om den egna fysiska statusen, hur det påverkar dem och att ge dem redskapen för att kunna göra en förändring. Det handlar både kost, träning och motivation. Resultatet – piggare, friskare, gladare och högpresterande, lojal personal 😉 Runt 200 personer från jag vet inte hur många företag, var närvarande.

Trevlig kväll! Fick dessutom två färska humrar som tack. Gissa om jag var populär när jag kom hem 😉

Fredagsmyset är givet! Små bitar som tuggas på höger sida lär det bli för mig…

Jorå, det har blivit fredagsfys också om någon undrar… I morse fick jag vakna till på trappmaskinen. Svettigt och jobbigt, precis som det ska va 😉

 

 

 



Ännu mera muskler

Postad: 21 november, 2012 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Hälsa | Etiketter: , , , , | Kommentera

Hörrni – bara en månad till vintersolståndet! Snart blir det ljusare igen!! Årets bästa träningsmånad har bara knappt 10 dagar kvar. Men för tusan, trappa inte ner på träningen bara för det.

En ny studie som gjorts på 1,1 miljoner män visar nyttan av starka muskler. De tonåringar som vid mönstringen visade sig vara svagare i enkla muskeltester  i händer, armar och knän löpte en ökad risk att dö tidigare i livet.  Socialstyrelsen har följt dödsorsaksregister under i genomsnitt 24 år. Studien är internationell med bland annat forskare från Karolinska institutet som publiceras i British Medical Journal.  Man har bland annat kopplat muskelsvagheten till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. De muskelstarka ungdomarna löpte mellan 20-35 procents lägre risk att dö i förtid.

Att börja träna i unga år har helt klart sina poänger, men man har även sett fantastiska fysiska resultat på mellan 80-100 åringar när det gäller styrketräning. Det är ALLTID rätt tid att träna alltså 🙂



En avslutning och en premiär

Postad: 20 november, 2012 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Jobb, Motivation, Träning | Etiketter: | Kommentera

Ytterligare en novemberdag till ända. Allt går i rasande fart just nu! I kväll var det sista kurstillfället för grupp nr 2  av höstens Kom i formare. Närmaste veckan är det avslutande mätningar för dessa, alltid lika spännande…! Hoppas verkligen att alla håller i med sina goda vanor nu. Att börja träna, börja förändra sina matvanor gör de flesta allt för många gånger. Det är att fortsätta som är den stora utmaningen.

Det var premiär för Cirkelträning hockeygrabbarna i dag. Att hålla koll på 14 stycken 13-åringar kräver simultankapacitet vill jag lova. De körde på riktigt bra och jag tror bestämt att de blev lite förvånade över hur tufft det är när det blir lite tempo på övningarna. Spänst och explosivitet utvecklas som bäst i den åldern så det blir en hel del hopp för grabbarna. Tror allt att de kommer ha lite träningsvärk i morgon. Hopp av olika slag mina absoluta favoritövningar även för personligt bruk. Jobbigt, enkelt & effektivt. Fick några härliga kommentarer efteråt-

” Va det här det lätta passet? HJÄLP!”

”Nu är det bara 14 pass kvar, tror jag får influensa”

Det bästa var nog i alla fall- ”Fatta hur vältränade vi kommer bli nu!!”

Den killen kommer gå långt 😉

I morgon ska jag prata träning med personalen på Hotell Högland som ligger tvärs över gatan från e3. Det är hög tid för dem att bekanta sig med grannen tycker jag. Vad e3 är? e3 Träning & Hälsa, det är där jag tillbringar det mesta av min tid 🙂

 



Komplett hemgym i en liten påse

Postad: 19 november, 2012 Av: Carolins träning Kategori: Fritid, Klienter, Kondition, Styrketräning, Tips, Träning | Etiketter: | Kommentera

Att underhålla sina muskler är viktigt, det är sen gammalt. Efter mitt senaste inlägg har kvinnor över 30 hört av sig – ”Hjälp mig, jag gillar inte att gymma!”Har du svårt att ta dig till gymmet, inte hittat rätt gym kanske?Svårt att lämna hemmet? Inga problem! Det finns massor av redskap för träning hemma, en del är bra andra är rena skräpet. Min favorit bland dessa redskap är utan tvekan TRX band. Det finns en massa olika märken med samma funktion kostar 700-2000:-. Till TRX banden finns det  en DVD med massor av övningar, plus en bra instruktionsbok. Grymt bra träning för hela kroppen. Både styrka, koordination, balans och flås får arbeta. Jag jobbar mycket med dem med mina PT klienter och jag har ett par hemma för eget bruk. En helt nykläckt klient har precis lämnat anläggningen med lite lagom öm kropp efter att ha fått pröva på dessa… Testa du också!

 



Mera muskler ger bättre hälsa

Postad: 18 november, 2012 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Hälsa, Skador/besvär, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , , | Kommentera

Tillhör du dem som ännu inte börjat styrketräna? Tänker du att det viktigaste är ju ändå att ha en bra kondition? Visst- ett bra flås är viktigt men en ordentlig muskelmassa bör vi också se till att ha om målet är optimal hälsa. Att styrketräna med fokus på ökad muskelmassa innebär inte bara ökad prestation- det ger en massa olika hälsofördelar. Muskulaturen är kroppens största organ, även hos en otränad individ står den för 40-50 procent av kroppsvikten. Den stor för majoriteten av värmeproduktionen. Är du frusen? Träna styrka! Musklerna fungerar som förråd åt olika livsnödvändiga substanser, till exempel en av kroppens viktigaste antioxidanter glutathion. När vi skadas eller drabbas av sjukdom släpper musklerna ut glutathionet som blodet för till det skadade området. Stora och vältränade muskler har stort ett förråd och mer släpps ut. Detta gör att du återställs snabbare efter skada, sjukdom eller operation.

Stora vältränade muskler är bättre på att ta upp socker från blodet vilket gör att det krävs mindre insulin. Höga halter av insulin orsakar problem i blodkärlen och kan på sikt leda till att kärlen i hjärtat och hjärnan blir igentäppta. Detta leder till en hjärtinfarkt eller en stroke.

Stora vältränade muskler är bra att ha till mycket- ökad prestationsförmåga och bättre hälsa bland annat 🙂

Vilka behöver jobba hårdast för att bygga och behålla muskelmassa? KVINNOR! Efter 30års ålder sätter muskelnedbrytningen fart ordentligt. Så alla ni kvinnor över 30 som ännu inte börjat styrketräna regelbundet- det är hög tid att sätta igång!

 

Är du redo?


Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt