Carolins träning

Magträning Fondastyle

Postad: 31 januari, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Carolins Utmaning, Dagens Övning, Träning | Etiketter: , | 2 kommentarer

På med benvärmarna, här kommer en riktig klassiker! Idag blir det inte lika mycket flås, inget hoppande upp och ner, inga brännande lår men brännande magmuskler kommer ni inte undan 🙂

Armbåge till knä

Sitt på golvet på den bakre delen av baken, rotera överkroppen långsamt och kontrollerat så att höger armbåge når utsidan på vänster knä. Rotera till andra sidan och gör om och om och om igen. Så många gånger som ni orkar, 3 set.

ps. Tack Micha för hjälp med bilderna

Vi hörs på facebook under dagen 🙂

bild-69

bild-70



Dagens övning- Grodhopp!

Postad: 30 januari, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Carolins Utmaning, Dagens Övning, Träning | Etiketter: | Kommentera

GGGoooomorron!! Dagens övning är GGGGrodhopp –

Här kan vi snacka om en övning som är mycket tuffare än den ser ut, för inte ser man tuff ut  när man hoppar som en groda. Mjölksyra, flås och hela kroppen är med, ett bra sätt att värma upp kroppen på en kall januaridag alltså 🙂

Sitt ner som en groda, med rumpan så nära golvet som det går, brett isär med fötterna. Hoppa upp och klapp händerna över huvudet (känns handklappet för löjligt så skippa det) Så många ni orkar, 3 set. UPP och HOPPA!!!!

Den dryge fotografen lär inte få fler jobb efter detta kan jag säga… Bifoga gärna bilder på era egna grodhopp på Kureras facebooksida 🙂

bild-53

bild-54

 



Redan halvvägs!

Postad: 29 januari, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Carolins Utmaning, Dagens Övning, Motivation, Okategoriserade, Träning | Etiketter: | Kommentera

Nu är vi precis på mitten av utmaningen- Dag 16 av 31!

Utmaningens syfte är att, beroende på ”startstatus”, få ändan ur vagnen och börja aktivera sig, att öka takten för den som redan är i gång men som vill höja ribban något, att få lite tips på hur enkelt det faktiskt kan vara att träna, när som helst, var som helst och helt utan redskap.

Är det trots allt svårt med motivationen?

Fundera då på vilka fördelar ett mer aktivt liv kan ge dig? Piggare, starkare, lättare? Skriv ner ALLA fördelar du kan komma på.

Fundera sen på vilka fördelar du har av att sitta kvar i soffan och fortsätta med ett inaktivt liv…. Skriv upp och välj sedan själv vilket alternativ som passar dig bäst. Det bara DU, ingen annan som bestämmer vilka val DU gör. Det är också DU som får leva med resultatet 😉

Dags för övningen för dagen!

Armhävningar är som ni förstått, en av mina favoritövningar som kan varieras i det oändliga. Övning för dagen-

Armhävningar med diagonala handförflyttningar, mitt egna hittepånamn på en kalasbra övning 🙂

Håller du fötterna brett isär blir det lättare, vill du göra det ännu lättare ställer du dig på knäna. Det ska vara en rak linje mellan axel- höft-knä, inget putande med rumpan och ingen svankande rygg. Placera händerna med ca 30 cm avstånd, en hand vid bröstet, den andra framför huvudet. Gå ner tills ni har 90 graders vinkel i armbågen, pressa upp och byt handposition. Förstår ni hur jag menar? Titta på bilderna så kanske det klarnar   😉

Obs! Kommentera på Kureras facebooksida under dagen…

bild-68bild-71



Magmåndag!

Postad: 28 januari, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Carolins Utmaning, Dagens Övning, Träning | Etiketter: , | 2 kommentarer

God morgon! Hur känns det i låren? Dagens övning är lugnare för benen med desto tuffare för magen.
Planka med benlyft

Ytterligare en plankmodell, bålstabilitet är viktigt och variation är är nyckeln till framgång. Inta plankposition-Stå på tå med armbågarna i marken. Axel-höft-knä-häl i linje. Tippa bäckenet bakåt för att undvika svank. Knip med skinkorna. Dra vartannat ben till samma sidas arm utan att ben eller fot nuddar marken. Så många gånger som ni orkar, 3 set. Håll ut och njuuuuut!!
Kommentera på Kureras Facebooksida hur dagens utmaning går. Lycka till!!

kickoff 059



Dagens övning- en favorit alla dagar i veckan!

Postad: 27 januari, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Carolins Utmaning, Dagens Övning, Kondition, Träning | Etiketter: | 2 kommentarer

Lugna söndagar är perfekta dagar för lite tuffare träning. Oftast har man tid att ta igen sig ordentligt efteråt, eller hur? Hur gott är det inte med en eftermiddagslur i soffan efter väl utfört träningspass? !

Knäböjshopp-

Underbar övning för dig som gillar mjölksyra 🙂

Stå med fötterna lite mer än axelbrett isär. Böj dig ner så långt du kan med bibehållen rak rygg, magen är spänd, armarna sträckta framför dig. Ta i och hoppa upp, armarna pendlar bakåt. Landa med händerna framför dig och hoppa explosivt upp igen. Upprepa så många gånger som du orkar, 3 set. Helt underbart jobbig övning i all sin enkelhet. Nu köööör vi!!!

Är det för tufft? Nöj dig då med vanliga knäböj utan hopp.

Får vi något världsrekord i antal knäböjshopp denna söndag? Kommentera era resultat på Kureras facebooksida 🙂

bild-72

bild-73



Smidig och mjuk?

Postad: 26 januari, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Carolins Utmaning, Dagens Övning, Träning | Etiketter: , | Kommentera

Äntligen lördag! I dag är det fokus smidighet och tajta sätesmuskler 🙂

Bordet är dagens övning. Det är DU som är bordet…

Sätt dig på golvet och lyft upp dig själv genom att kuta ryggen och skjuta sätet bakom dig, hälarna nuddar golvet. Pendla fram sätet, fötterna stadigt i marken, 90 grader i knäleden, pressa upp sätet så att du har en rak linje mellan knä-höft-axel. Stanna till en stund för att sedan pendla tillbaka till utgångspositionen. Det sträcker gott i bröst- och axelmuskulatur plus att det gäller att spänna rumpmusklerna ordentligt 🙂

Så många som möjligt, 3 set.

Är det för svårt? Skippa pendlingen bakåt och fokusera bara på slutpositionen 😉

Spänn och sträck och lycka till!!

Obs! Facebook….glöm inte att kommentera era resultat på Kureras facebooksida under dagen.

kickoff 092

kickoff 093



Redo för fredagsfys?

Postad: 25 januari, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Carolins Utmaning, Dagens Övning, Okategoriserade, Träning | Etiketter: | Kommentera

Äntligen fredag och dags att ta hand om volangerna eller jag menar ju förstås- trimma den redan vältrimmade midjan lite extra 😉

Övning för dagen- Dynamisk sidoplanka

Fantastisk övning för magens sidomuskler. Lägg dig på sidan, låt axlar, höft, knä och ankel bilda en rak linje. Sätt i armbågen rakt under axelleden och lyft upp kroppen till en rak sidoplanka, gå långsamt tillbaka till ursprungspositionen, snudda bara underlaget med höften (ingen vilopaus alltså) och lyft upp igen. Tänk på att hålla bålen lodrätt, inte luta varken framåt eller bakåt. Vill du gör den lite lättare? Böj på knäna och utgå därifrån i stället för från foten.

Så många som möjligt på varje sida, 3 set på varje och ni kommer njuta av det heeeela helgen 😉

Facebook, mina vänner, facebook- glöm inte kommentera på Kureras facebooksida hur ni lyckats med dagen!

kickoff 065

kickoff 063



Dagens Övning- Rumpa, lår och flås!

Postad: 24 januari, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Carolins Utmaning, Dagens Övning, Kondition, Träning | Etiketter: | 2 kommentarer

Efter gårdagens torrsimmande ostbågsövning är det dags att UPP och HOPPA!!

Jumping Jacks, militärhopp eller väderkvarn – kärt barn har många namn 😉

Vi ska göra dem lite tuffare genom att böja på knäna och hoppa djup ner för att sen hoppa upp. Rumpa, lår, flås och lite mjölksyra på det 🙂 Har ni börjar älska mjölksyra ännu? Inte? Då får ni tillfälle att öva på det idag igen. Välkomna mjölksyran……njuuuuut!

Så många hopp ni orkar, 3 set.

Som ni ser är det den dryga fotografen bakom kameran igen och då ser man lätt så här löjlig ut… Övningen är dock kanon 🙂

Och ni glömmer inte att kommentera dagens utmaning på Kureras facebooksida, eller hur?!

bild-52

bild-55



Ostbågar på ett lite annorlunda sätt…

Postad: 23 januari, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Carolins Utmaning, Dagens Övning, Träning | Etiketter: | Kommentera

Dagens Övning- Ryggresningar på golv.

En övning som är jobbigare än man kan tro, ryggen, skuldrorna och sätet får jobba. Ligg på mage, raklång på golvet med händerna framför kroppen. Lyft armarna, bröstet och låren, ”ostbågeform” på kroppen. Böj armarna och dra dem bakåt, skulderbladen ska nypas ihop i ryggen. Slappna av en litenliten stund och gör om och om och om igen. Lite som torrsimmande ostbågar alltså 🙂

Hur många? Som vanligt så många som möjligt, 3 set.

Såg ni på Nyhetsmorgon i går? Där togs det upp om ”skrytet” om ett hälsosamt liv på sociala medier. Det finns de som känner sig kränkta över andras sunda vanor… !

Man väljer alltid sin egen respons- Kränkt eller sporrad? Ja, det är ett personligt val.

Fortsätt för tusan med att kommentera på Kureras Facebooksida era prestationer för dagen. Klapp på axeln för sunda val, det är inget man ska dölja!!

bild-56

bild-57



Laddad för en toppenbra tisdag?

Postad: 22 januari, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Carolins Utmaning, Dagens Övning, Okategoriserade, Träning | Etiketter: | Kommentera

Är ni lite möra i benen idag efter gårdagens utfall? Bra! Idag är det plankdag igen 🙂

Tycker du att vanlig planka börjar bli långtråkig? Pröva då denna variant-

Pekplanka

Inta plankposition, stå på tå med armbågarna i marken. Axel-höft-knä-häl i linje. Tippa bäckenet bakåt för att undvika svank. Sträck ut ena armen framför dig samtidigt som du är helt stabil i höften. Detta klarar du bara om du spänner de inre magmusklerna ordentligt. Byt sedan arm. För bästa effekt bör rörelserna göras långsamt. Upprepa så många gånger som du orkar, 3 set.

Glöm inte kommentera på Kureras facbooksida hur din dag av utmaning har varit. Nu köööör vi!!

 

IMG_7850



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt