Carolins träning

Livsnjutare….!

Postad: 31 mars, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Allmänt, Cirkelfys, familj, Fritid, Hälsa, Jobb, Kondition, Kost, Träning | Kommentera

Äta, sova, träna, äta, sova, träna, äta, sova, träna- lägg till lite intressant läsning, trevligt sällskap och solsken och jag är helnöjd 🙂

Så har påskhelgen sett ut so far. Träningsvärken i benen börjar göra sig påmind efter morgonens cirkelfys och hela överkroppen ömmar gott sen gårdagen styrkepass. Så gott!

Ska väl lägga till förberedelse inför arbetsveckan som väntar och en hel del artikelskrivande inför kommande pappers Kurera. Redaktör Malin förväntar sig att allt är klart på tisdag och henne vill jag INTE göra besviken 😉

Undrar vad hon gjort i helgen…? Suttit i solstolen och vässat sin rödpenna? Hm, ja förmodligen 😉

kickoff 048

 



”Du behöver väl inte deffa….du är ju gammal”

Postad: 29 mars, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Cirkelfys, Hälsa, Högintensiv, Kondition, konditionsträning, Kost, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , , , , | Kommentera

Det fick jag höra av en yngre manlig medlem i går. Vi kan kalla honom Sälen, inte efter orten- efter djuret…

Tänk att en mening som började så trevligt kunde sluta så dumt. Nu är jag inte speciellt lättstött, det kan man inte vara med mitt umgänge. 😉

Undrar om Sälens passerkort till gymmet kommer fungera fortsättningsvis?..

Deffa låter väl hårt men förändring av träningsupplägg är det dags för. Mer fokus på kondition och förbränning och mindre på tung styrketräning. Nej, jag kommer inte ödsla tid på långa Power Walks. Promenerar gör jag om jag är förkyld, är allmänt sliten, vill njuta av väder och natur eller umgås med Herr Protes.

Löpning, spinning, crosstrainer, stepmaskin, rodd och mer cirkelfys- variation och mer resultat på mindre investerad tid. Tre styrkepass per vecka ska också in. 🙂

Mina kostvanor behöver jag inte ändra på mer än att kanske dra ner lite grann på jordnötssmöret och alla cashewnötter. Även hälsosam mat kan släta till kroppen om det blir för mycket av det 😉

Jaha, det var mina tankar så på Långfredagen… Skapar jag dålig stämning mitt i Påskgodiset? Jo jag vet, det är lite min grej det 😉



Storhäxan har fått Påskpresenter

Postad: 28 mars, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Allmänt, Fakta, Hälsa, Kost, massage, Skador/besvär, Tips, Träning | Etiketter: , , , , , , , , | Kommentera

Påsken måste ju vara min absolut bästa högtid – jag kallas dagligen för Storhäxan av någon outgrundlig anledning… Ägg äter jag varje  dag. Skulle jag bli tvungen att bara äta en enda sak resten av livet skulle jag lätt välja ägg. Världens bästa livsmedel, typ 🙂

Gult är en av mina favoritfärger och Påsken brukar vanligtvis infalla på våren och vem tycker inte om våren?! Spanade efter vårtecken och kan konstatera att det enda jag kunde hitta förutom strålande sol var en Vättern som nu är helt täckt av is. Vad hände med den där våren egentligen?

Man brukar  säga att det inte lönar sig att gnälla men i bland gör det faktiskt det. Min bloggkollega här på Kurera, akupunktören Tobias Schön läste om min vän kroken och skickade över en Happy Trigger. Kan meddela att jag har en ny och mycket bättre vän nu. Den är lättare och mer träffsäker 😉 Läs Tobias blogg Tusen Nålar.

bild-145

Finalen av Kom i Form kurserna är avklarad och om det är nåt de har lärt sig är det att ägg är bra mat. Är man osäker på någon av repetitionsfrågorna vi går igenom kan man alltid svara: ÄGG! Nästan alltid rätt svar 😉

En som verkligen fattat hur man mutar Fru Storhäxa är Bettan. Kolla in vad jag fick av henne igår!

 

 

bild-144

Dagsfärska ägg från hennes hönor. Garanterat lyckliga hönor som lägger kalasgoda ägg. Det var en del av min frukost idag 🙂

”Men tänker inte människan på kolesterolet?” tänker ni kanske. Kolesterol är ett kroppseget ämne. Kroppen producerar själv ca 3 g kolesterol om dagen. Äter du 5 ägg tillför du 1g kolesterol. Kroppen är finurlig och justerar sin egen produktion när vi tillför kolesterol via kosten- 1 gram  mindre av den egna produktionen alltså, så länge kroppen fungerar som den ska. Dina kolesterolvärden reglerar du bäst genom fysisk aktivitet. TRÄNA och ät ÄGG! Bra Påsktips!

Förnämlig proteinkälla, bra fett, vitaminer och mineraler, mättande och gott- ÄGG!

Ja, ni fattar 🙂



Igår premiär – idag final

Postad: 27 mars, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Allmänt, envishet, föreläsningar, Hälsa, Jobb, Kondition, Kost, Mentalt, Motivation, styrka, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , , , , | Kommentera

I går kväll var det vårpremiär för föreläsningsturnén Tema Fett som jag fått äran av Soma Nordic att genomföra. Götteborrrrg- Sveriges framsida var först ut. Värmerekord bjöds det på dessutom 🙂

En blandad skara  hälsomedvetna åhörare´, som jag glömde fånga på bild 🙁 , förvånansvärt många män- 3 st! Jo, männen brukar tyvärr lysa med sin frånvaro- kan de allt redan eller är de helt enkelt inte intresserade?  Hm..

Riktigt trevligt med många bra frågor, det vill till att hålla sig på tå 😉 Ingen av åhörarna lär i alla fall äta Becel mer, bara där har jag lyckats.

Torsdag nästa vecka är det Ystad som gäller. Föreläsningarna är öppna  och det går fortfarande bra att boka plats- info@somanordic.se

Första Kom i Form gruppen är i princip klara och jag kan konstatera att de har slagit rekord – så många kilo fett bort och så mycket mer muskler har ingen annan grupp lyckats åstadkomma 🙂 Pigga, glada och friska är de nu igång och de fortsätter att hålla i gång, på ett eller annat sätt- det har de lovat..

Ikväll är det då dags för final för Kom i form grupp nr två VT-13. Nu är det upp till bevis- har de lyckats nå sina mål/delmål och framför allt- kommer de lyckas att behålla sina goda vanor? Jag tror stenhårt på dem! Grymt duktiga har de varit och de har förgyllt de senaste månaderna 🙂



Kniiiiip dig till platt mage

Postad: 26 mars, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Hälsa, Okategoriserade, Träning | Etiketter: , , | 2 kommentarer

Platt mage mage NU! Typisk rubrik på löpsedlarna när sommaren närmar sig. Dags att börja snippgympa 🙂

Oavsett om du är man eller kvinna har du stor nytta av bäckenbottenträning. Inte bara för att undvika inkontinens utan för att hålla magen platt. I princip alla bäckenbottenövningar inkluderar M. Transversus abdominis, den muskel som täcker hela den inre delen av bukhålan. Det är den i särklass starkaste muskeln när det gäller att kunna hålla buktrycket men den framkallar inte någon större rörelse av bålen. Den fungerar som en gördel och en stark, vältränad transversus ser till att hålla den nedre delen av magen platt- den lilla bulan som många av oss har går alltså att träna bort. Susanne Lanerfeldt hade rätt- Kniiiip 🙂

Hur gör man då? Jag erkänner att jag inte knipit mycket i min dag och har rätt svårt att själv få till tekniken.

En galet bra instruktion hur du hittar rätt teknik hittade jag på www.snippgympa.nu

För att utföra en korrekt snippgympa är det viktigt att hitta rätt muskler. Många kniper ihop skinkorna och låren, vilket är fel. För att hitta rätt muskler, börja med att knipa runt ändtarmen – ungefär som om du försöker hålla tillbaka en prutt – och fortsätt framåt.

Kvinnor fortsätter genom att spänna slidmusklerna och män genom att spänna musklerna upp mot pung och penis. Håll emot under några sekunder och slappna sedan av. Det är viktigt att slappna av mellan knipen. I början är det bra att knipa två till tre sekunder för att sedan, ju starkare musklerna blir, knipa åtta till tio sekunder.

Har ni inte redan en pilatesboll därhemma är det dags att skaffa en. Det finns massor av bra övningar med bollen som tränar upp bäckenbotten och transversus. Håll utkik- de lär dyka upp på bloggen framöver 🙂

 



Veckans Övning- en variant av en av världens bästa…

Postad: 25 mars, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Styrketräning, Träning, Veckans Övning | Etiketter: | Kommentera

Äntligen måndag! Äntligen dags för veckans övning! Äntligen dags för Armhävningar deluxe!

Enda redskap som behövs förutom den egna kroppen är en bänk/sten/trappsteg/kompis.

Inta armhävsposition -Håller du fötterna brett isär blir det lättare, vill du göra det ännu lättare ställer du dig på knäna. Det ska vara en rak linje mellan axel- höft-knä, inget putande med rumpan och ingen svankande rygg. Placera ena handen på bänken/stenen eller vad du har för redskap, placera den andra på marken. Gör en armhävning (du behöver inte gå så djupt som jag gör på bilden och du behöver inte heller ha så hög bänk) pressa dig upp och ”vandra” över bänken för att göra en armhävning åt andra hållet. Upprepa så många gånger du orkar.  Har du problem med axlarna bör du fortsätta med dina vanliga armhävningar på golv då du endast går ner så pass djup att axlar och armbågar är parallella.

Lycka till!!bild-141bild-140bild-143

Måste framför ett tack till mästerfotografen Magnus den Starke- han ställer upp i alla lägen och bidrar till husfriden då den dryge fotografen helt enkelt slipper bli tillfrågad. Ser att Muskel Henrik kom också med på ett hörn ser jag.bild-142



Träning av gravida

Postad: 24 mars, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Hälsa, Kondition, Kost, Personlig Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Hemma igen efter en grymt bra utbildning. Det går inte att påpeka för mycket hur viktigt det är med vidareutbildningar med jämna mellanrum. Man får både bekräftelse på den kunskap man redan har, hur mycket man fortfarande har att lära och en del tankeställare på vad man kan förbättra i sin yrkesroll. Att man dessutom får en riktig inspirationsinjektion och en massa nya projekt börjar ta form i huvudet är ytterligare en effekt. Det surrar i huvudet nu….

Alla gravida som i övrigt är friska bör verkligen ta hand om kroppen och träna den inför de påfrestningar som en graviditet innebär. Det kan motverka rygg- och bäckensmärtor och hjälper mamman att komma tillbaka efter graviditeten. En förlossning är en tuff pärs för kroppen, en stark kropp klarar det bättre.

Fysiologiska förändringar, näringslära, kontraindikationer och riktlinjer för träning under graviditetens olika faser och även riktlinjer för träning efter förlossningen var några av de ämnen utbildningen tog upp.

bild-138Praktik i gymmet med gravidmage ingick. Många övningar som går bort med en sån kula

😉

Det brainstormades frisk och övningsbanken är proppfull. Pernilla Ohlsson på Personal Training School är en helt fantastisk lärare som får sina elever att tänka kreativt. Det var bara tjejer med på utbildningen- mammor, blivande mammor, lilla Ester 6 månader och så jag och några till utan egen erfarenhet av graviditet och barnafödande.

bild-139

Jag simulerar inte barnafödande på bilden- jag tränar balans på en foam roll, men det ser helt klart märkligt ut… 🙂

Massor med nya kunskaper!! Nu vill jag ha blivande och nyblivna mammor som klienter- Bums!

 

 



Dags att ladda batterierna!

Postad: 20 mars, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Allmänt, Fakta, föreläsningar, Hälsa, Jobb, Klienter, Kost, Motivation, Planering, Träning | Kommentera

Nu när den intensiva perioden av Kom i Formkursande börjar lida mot sitt slut är det dags för mig att ladda batterierna med nya kunskaper. I morgonkväll drar jag till Stockholm för en specialistutbildning vid Personal Training School- Träning av gravida. Det händer en hel del med kroppen under en graviditet och perioden efter förlossning som ställer extra krav på mig som Personlig Tränare. Ska bli störtkul och intressant att få grotta ner sig i det ämnet.

I mitten på maj är det dags för nästa specialistutbildning- Funktionell analys, ytterligare ett intressant och viktigt ämne.

Att alltid vilja framåt och att alltid vilja utveckla sig själv och sina kunskaper är ett måste om man ska arbeta med människors hälsa. Det spelar ingen roll vilken avancerad utbildning du skaffade dig för ett antal år sedan om du inte regelbundet repeterar, kompletterar och vidareutbildar dig. Det är ju dessutom det som gör arbetet såå kul! Ju mer man lär sig desto mer inser man att man behöver veta 🙂

Det damp ner ett gäng böcker förra veckan. Sträckläste nästan hela ” Näringslära för personliga tränare och kostrådgivare” av Anki Sundin. En del ”aha-upplevelser” och en del repetition- kunskapens moder ni vet 😉

bild-132



Friskvårdsdag, roliga resultat och utelåst…!

Postad: 19 mars, 2013 Av: Carolins träning Kategori: envishet, föreläsningar, Hälsa, Kost, Motivation, Styrketräning, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , | Kommentera


Japp, så skulle man kunna summera min dag. Hade förmånen att få föreläsa på möbelföretaget Martelas friskvårdsdag. Smart val av dem att ha den dagen nu och inte i början på januari. Är det någon gång det behövs en extra puff i rätt riktning så är det nu, ett par månader efter man avlagt det där nyårslöftet. Att börja ett ”nytt” liv är inte så svårt, det är att fortsätta som är den stora utmaningen.  Friskvårdsdagen var startskottet för en stegräknartävling.  Att ta vara på möjligheterna till motion i vardagen är A och O. Och möjligheter finns det gott om- ta trapporna, gå av bussen ett par hållplatser tidigare eller ta cykeln (eller sparken i detta väder..) Nöjer du dig med att må halvbra eller vill du må så bra som det bara går? Ja, då krävs det lite mer än vardagsmotion vännen. Träna dig ordentlig svettig ett par gånger i veckan och du börjar få de riktigt stora hälsovinsterna.

Tränat sig svettiga har helt klart de Kom i Formare som idag tog sin examen 🙂

Har redan hunnit göra kroppskompositionsmätning nr 2 på några stycken och vilka resultat! En massa kroppsfett har svettats bort kan jag säga, en hel del muskler har byggts. Att bara väga sig på en vanlig våg säger inte mycket om den fysiska formen – släng ut den!

Avslutade en lyckad dag med att sitta utelåst på garageuppfarten då jag åkt  ifrån husnyckeln på jobbet 4,5 mil bort och Herr Protes var på vift.



Veckans Övning- Planka med rotation

Postad: 18 mars, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, styrka, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , , , , , | Kommentera

Ny vecka, nya utmaningar och ny Veckans Övning!!

Det spelar ingen roll hur starka armar och ben du har om du inte har en stark bål. Den är själva navet som resten av kroppen bygger på. Plankan är en basövning för stabil bål men som ni vet tycker jag att vanlig statisk planka är uuurtåkigt och inte alls lika funktionellt som olika dynamiska plankor.

Planka med rotation är veckans övning och här sätts balansen på prov.Stå på tå med händerna i marken. Axel-höft-knä-häl i linje. Tippa bäckenet bakåt för att undvika svank. lyft höger arm mot taket och låt hela bålen följa rörelsen, vänd sedan tillbaka mot golvet, rotera kroppen, sträck höger arm under bålen och peka åt vänster. Upprepa så många gånger som du orkar och byt sedan sida. Lycka till!!

bild-136

bild-135

bild-134



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt