Carolins träning

Svart eller vitt? Rätt eller fel?

10 april, 2013 | Kommentera (0)

“Alltså jag blir alldeles förvirrad! Den ena säger en sak och andra säger annat. Vad är rätt??”

Denna fråga ställde en kvinna efter att ha varit på en föreläsning där det rekommenderades följande- drick juicen av 20 apelsiner till frukost, 8 bananer och spenat till lunch. Det är kolhydraterna vi måste äta massor av, proteinbehovet täcks genom de få gram som spenaten innehåller. Ät för tusan inga mellanmål och nötter ska du vara försiktig med. Fett behöver vi knappt alls…

Samtidigt  finns det de som å det bestämdaste  hävdar att kolhydrater är det värsta du kan stoppa i dig och att fett i mängder är vad alla borde stoppa i sig. Bacon, smör, grädde och annat mättat fett det är lösning på allt!

En del förespråkar att du ska hålla dig fastande (dricka kaffe och lightläsk är okej) 16-20 timmar av dygnet och se till att äta hela dagsbehovet under  de timmar som blir över. Ofta är  motiveringen- ”Jag älskar mat och gillar att äta mycket. Att äta regelbundet är gammalt nys och man måste faktiskt tänka utanför boxen…”

Vissa hävdar att kolhydrater och högintensiv träning bör undvikas då det triggar igång belöningscentrat och det kan väl aldrig vara bra?

Det finns de som rekommenderar pulverdieter och kosttillskott och andras som menar att kosttillskott i bästa fall är onödiga och i sämsta fall rent av livsfarliga.

Det som det skrivs mest om i media är extrema dieter som utlovar helt fantastiska resultat på minimal tid. Det låter oftast för bra för att vara sant….och det är det oftast.

Vad ska man då svara kvinnan som uppriktigt vill veta- Hur ska jag veta vad som är bäst?

Vad finns det för vetenskapliga bevis för alla dessa påståenden? Är det beprövade metoder eller är det helt enkelt subjektiva egenstudier som ligger till grund för “metoden”? Om så är fallet passar det in i mitt liv?

För den som lever ett yogiskt liv som lever genom sin kosthållning kanske 20 apelsiner och spenat funkar finfint? Jag själv skulle dock då hungerdöden..

Fett är ett livsviktigt näringsämne men massor av mättat fett? Vad finns det för långtidsstudier på att det är sunt för oss?

Att vi har ett belöningscentra som går igång på kolhydrater och högintensiv träning- säger inte det att rätt använt är detta något som vi faktiskt mår bra av?

Periodisk fasta- för den som trivs med det är det bara att gratulera. Fasta kan vara fantastiskt bra om man lider av någon autoimmun sjukdom  men det kan också trigga igång beteenden som är allt annat än sunda.

Kosttillskott är det bra eller dåligt? Vitaminer, mineraler, fettsyror och aminosyror har livsviktiga funktioner i kroppen. En del av oss behöver mer än andra beroende på vilken typ av liv vi lever. Kosttillskott som stressar kroppen, som  ger sömnproblem, ångest, hjärtklappning och innehåller förbjudna substanser är något helt annat.

Rätt eller fel? Svart eller vitt? Ett kort svar är svårt att ge…

Jag hörde ett citat-

” Innan man blir säker på sin sak är man ofta tvärsäker”

 

Ju mer man lär sig inser man att det finns mer att lära. Det som var vetenskapliga fakta och väl beprövat för 15 år sedan har ofta reviderats på grund av nya kunskaper. Att kunna luta sig mot bevisade fakta ökar trovärdigheten men det betyder inte att man inte kommer att bli motbevisad över tid. Att hålla dörrarna öppna och söka nya kunskaper borde vara en plikt för alla som arbetar med någon form av rådgivning.

Tack och lov är  upp till var och en att bestämma vad man vill stoppa i sig och hur man vill leva sitt liv men man ska akta sig för att tvärsäkert hävda att alla andra borde göra  exakt på samma sätt..

 

 

 

 

 

 

Postad: 10 april, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Allmänt, Fakta, Hälsa, Kost, Träning | Kommentera (0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt