Carolins träning

Utsliten- ett kvitto på vad?

26 april, 2013 | Kommentera (2)

Hörde en kvinna på radion säga följande-

“Jag har fått mina besvär med nacke och axlar klassade som arbetsskada. Det ser jag som ett kvitto på att jag har slitit” Hon hade arbetat inom vården och dagligen lyft tungt.

Nu vet jag inte alls hur just denna kvinna levt sitt liv i övrigt men jag blir ändå bedrövad när jag hör hennes slutsats.

När jag är ute på arbetsplatser och föreläser är det nästan alltid så att de som har ett fysiskt arbete är de som har minst insikt av vikten av att ta hand om sina kroppar på fritiden. De anser ofta att de sliter på jobbet och att använda ledigt tid till träning är inte aktuellt.

Om arbetet kräver mycket av kroppen är det extra viktigt att ge den möjligheten att kunna vara stark nog att klara av det. Hur? Jag är ledsen men lugna kvällspromenader räcker inte.

Förebygg skador genom att träna styrka! Det stärker, balanserar och motverkar risken för arbetsskador på grund av felbelastningar och monotona arbetsuppgifter. Vilka behöver det mest? KVINNOR!

Det borde vara kvinnorna som dominerade alla gym då det är vi som har svårast för att bygga muskler och ofta måste jobba hårdare än andra för att hålla kroppen stark och funktionell.

Och tjejer- var inte rädda för att bli biffiga… Att råka få mer muskler än man vill ha som tjej är nästintill omöjligt… Mer muskler gör det också lättare att hålla vikten. Muskelmassa förbrukar mer energi än fettmassa vilket gör att energiförbrukningen i vila ökar. Du kan alltså ligga i soffan efter träningspasset och bara förbränna mer utan att du gör nåt annat än zappar på TVn 😉

Glädjande nog verkar buskapet nåt fram på vårt gym. Kvinnorna dominerar och de tränar styrka, inte “hopp och skutt i takt till musik”. Varför? Jo det har fattat det roliga i träning som ger resultat! Starka, snygga, pigga, vältränade och smärtfria- Girlpower!

Det allra häftigaste med styrketräning- alla kan!
biceps

Jennie är en av alla tjejer som fattat vitsen med styrketräning. Hon kör hårt och om jag inte passar mig är hon snart ikapp 🙂

Postad: 26 april, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Okategoriserade, Skador/besvär, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , , , , | Kommentera (2)

Det finns 2 kommentarer:

Utsliten- ett kvitto på vad?

  1. Jessica skrev den

    Hej !
    En stor anledning till att vi kvinnor börjar tro på oss själva är du Carolin !!! Tack för alla tips o råd! Även att ja precis börjat så känns de bara så bra. O jag tränar för att bli stark för o klara av mitt jobb och givetvis för o må bra o om musklerna kommer synas är de bara ett + i kanten.

    • Carolins träning skrev den

      Åhh TACK Jessica!! Vad glad jag blir! Riktigt kul att du kommer igång du också 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt