Carolins träning

Cut the crap!

16 juni, 2013 | Kommentera (0)

Jag har en ny idol 😀

Nu har jag läst klart Anki Sundins bok Optimal Viktminskning 2. Boken gav mig inte några nya kunskaper men bekräftar det jag brukar tjata om och hon skriver det tydligt och “oromantiskt” som hon själv väljer att kalla det.

….oavsett hur du upplever motionen behöver du ägna dig åt någon form av fysisk aktivitet. Det är inte alla som tycker att det är roligt eller stimulerande att motionera, men lyckas du inte prova dig fram till något du verkligen tycker om får du helt sonika välja det som du trots allt står ut med.”

“Den gamla tidens arbete på åkern eller i skogen måste ersättas med frivillig träning och vardagsmotion för att vi ska hålla oss friska och i form. Om någon påstår något annat, så är vederbörande i bästa fall felunderrättad, i värsta fall en lögnare. Träning är helt nödvändig också för att minska förlusten av muskelmassa när du drar ned på ditt energiintag.”

“Du ska heller inte regelbundet ersätta godis och glass med något annat livsmedel bara för att du är sugen på något att äta. Och när du är hungrig ska du äta bra, näringstät mat. På så vis kommer du att träna dig på att se mat som något att mätta hunger med, inte fördriva tiden med, trösta dig med eller roa dig med.”

“Vi bör alla inse att det verkligen är jobbigt att träna. Bra träning ska till och med vara jobbig..”

“Väljer du bort motion en dag, väljer du också bort möjligheten att förbättra din hälsa, öka din muskelvikt och minska din fettvikt den dagen.”

Det är bara några av alla “no bullshit” formuleringar i boken, som jag älskar 😀

Fortsätter man att göra på samma sätt som man alltid har gjort kommer man att få samma gamla resultat. Visste du att en liten småkaka till kaffet varje dag blir hela 1,6 kg fett (av rätt kass kvalitet) och 2,3kg socker på ett år?

Härligt att vi alla får bestämma själva vad vi stoppar i oss och hur vi väljer att spendera vår tid. För det just precis så det är – ett eget personligt val som vi gör flera gånger varje dag…

bild-215

 

Mitt val idag- Cirkelfys i trädgården som jag hann klart med precis innan regn- och hagelskuren slog till 😀

Postad: 16 juni, 2013 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Fakta, Hälsa, Klienter, Kondition, konditionsträning, Kost, Läsning, Motivation, Planering, styrka, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera (0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt