Carolins träning

Förmodligen en av världens bästa…

Postad: 31 juli, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, koordination, Motivation, Okategoriserade, styrka, Träning | Etiketter: , , , , | Kommentera

Jo, så är det nog. En av världens bästa övningar. Kan göras var som helst, när som helst och borde kunna göras av de allra flesta av oss. Kräver inga redskap även om det ibland kan ge lite extra krydda åt övningen. Fantastisk övning för bålen, slår varenda plankvariant med hästlängder- ARMHÄVNINGAR! Så klart 😀

Om ni mot förmodan glömt bort tekniken så följer här lite tips-

Placera fötterna axelbrett isär, väljer du att ha dem tätare blir det tuffare och sätter du dem brett isär blir det lättare. Det ska vara en rak linje mellan axel- höft-knä, inget putande med rumpan och ingen svankande rygg. Placera händerna i höjd med axlarna. Kroppen ska vara rak som en planka under hela rörelsen och det fixar du om du är bålstabil. Spänn magen inifrån och ut- HUGH!

En av mina absoluta favoritövningar som kan varieras i det oändliga. Håll händer tätt ihop, brett isär, på diagonalen, lägg en hand på en boll, sätt fötterna på en bänk, lyft ett ben i taget eller kanske till och med låta knät nudda armbågen i bottenläget. Tufft? JA! Effektivt? Jajamän! Bål, armar, axlar och bröst får sig en match. Funktionell  träning, funktionell kroppskontroll:-)

Lyckades göra 301 styck under morgonens cirkelfys. Är lite smånöjd med det 😀

Hur många har du gjort idag? 😉375905_403672419687927_1756239643_n

 

 



Fullständigt komprimerad…

Postad: 31 juli, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Hälsa, Kondition, konditionsträning, Löpning, Motivation, Skador/besvär, Träning | Etiketter: , , , , , , , , | Kommentera

Fyllde på min Walk in Closet igår… Ett par 2xu kompressionsbyxor 🙂 Har sen länge använt mig av kompressionsstrumpor och jag har ett par Addidas kompressionstajts men 2xu ska vara ”top of the line” har jag hört. Invigde dem i går kväll och nog komprimerar de alltid!  Ryktet stämmer, de är synnerligen effektiva 🙂

bild-248

Jag är knappast ensam om mina kompressionsplagg – varför har det blivit så populärt?

Själva poängen med kompression är trycket på vävnaderna ökar återflödet till hjärtat, det venösa flödet. Friskt blod kommer snabbare ut i vävnaderna och förbättrar både närings- och syreutbytet.  Musklerna blir kvitt slaggprodukter snabbare vilket gör att de återhämtar sig snabbare. Piggare muskler snabbt alltså 🙂

Vissa hävdar att de springer snabbare med kompressionsplagg, själv är jag inte säker på det men de hjälper helt klart till med återhämtningen. Mina vader mår så mycket bättre nu sedan jag började med strumporna och jag undrar om inte mina gluteus känns ovanligt återhämtade idag 😀

”Prylsport” var det nån som sa- Jajamän! Om man vill ha det så. Det allra bästa med löpning är annars just den raka motsatsen- enkelheten 😀

Man måste inte ha nån speciell utrustning alls för att njuta av löpningen. Som trenden är nu behövs det inte ens ett par skor, om man vill vara riktigt hardcore 😉

bild-247

 

Löparutsikten igår kväll 😀

För att njuta av löpning i sån här miljö behövs inte mycket prylar…men jag måste medge att det  ger en extra push framåt 😉



Fördelarna med morgonträning…

Postad: 28 juli, 2013 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Fritid, Hälsa, Kondition, konditionsträning, Kost, Löpning, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , | Kommentera

….är många! Det blir en fantastisk start på dagen, man liksom sätter ribban direkt. Både kropp och knopp vaknar till liv och man har bästa tänkbara förutsättningar att ta sig an dagens övriga utmaningar. Risken för att något annat kommer i vägen för det planerade passet minimeras. För min egen del är morgonträningen svår att vara utan, jag får liksom inte bort kudden ur ansiktet förrän framåt eftermiddagen om jag av någon anledning måste hoppa över det. Kaffe, vatten och en proteindrink och jag är redo. Vi är alla vanemänniskor och jag har odlat den vanan i över tjugo år…Jisses hur går det ihop, jag som bara är typ 22… 😮

På sommaren har morgonträning ytterligare några fördelar- det är någorlunda svalt och fritt från knott.

Kan dock meddela att det sistnämnda gäller INTE om man vaknar 09:33 och det dessutom tar typ 2 timmar innan man lyckats snöra på sig skorna och ge sig ut…! Sovmorgon deluxe kostar på. Mulet och stekhett är en rätt märklig kombo. Överhettad samtidigt som det gäller att hålla munnen stängd då vätterstranden bjuder på galet stora svärmar av märkliga knott som inte ens fåglarna verkar uppskatta. Detta, tillsammans med löpning blir resultatet- LTI, Löpning Tills Illamående 😀

Den helt fantastiska värmen vi upplever denna sommar har definitivt gett mig ett hårdare pannben. Att så fullständigt lyckas köra slut på sig själv om och om igen…Det häftiga är att ju tuffare pass desto underbarare känsla efteråt! Belöningen kommer direkt och det är såå värt det 😀

500 före målet idag kom regnet. Sällan har ett regn varit mer välkommet 😀

bild-246DEN känslan…Värt allt!! Riktig vardagslyx 😀

 

 



”Jag tränar för att jag mår BRA…

Postad: 25 juli, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Fritid, Hälsa, Kondition, Kost, Löpning, Mentalt, Motivation, Planering, Skador/besvär, smidighet, Stretch, styrka, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , , , , , , | En kommentar

….inte för att jag mår dåligt.” Precis så sa en vän till mig idag. Hon har varit krasslig mer eller mindre hela vintern och våren men nu mår hon äntligen bra! Hon har alltid varit en tränande och aktiv människa men har inte kunnat leva som hon brukar på ganska länge. Äntligen kan hon! Hon mår bra! Vad möts hon av då? Jo, säkert välmenande men ack så ovälkomna kommentarer. Hon borde ligga kvar i hängmattan. Kommentarer som antyder att hon tränar för mycket och borde ta det lugnt, det är ju ändå semester. Hon ligger inte i hårdträning, vi snackar promenader, cykla på icke racercykel och yoga samt en allmänt ökad aktivitet för att hon äntligen mår BRA. ”Det verkar som att det passar folk bättre att jag mår dåligt. Det stör visst mindre” var hennes slutsats.

En annan vän skrev nöjt på ett socialtforum att hon hittills tränat varje dag utom en på semestern. 75 procent av kommentarerna bestod av- ”Det är inte bra att träna så mycket.” ”Du måste vila!!”  Tjejen fick försvara sig med ”Det har inte varit högintensivt varje dag..”

Undrar vad hon hade fått för kommentarer om hon skrivit- ”Jag har legat i hängmattan nonstop sen första semesterdagen” Säkerligen minst 99 procent av typen”Det är dig väl unt”  ”Helt rätt, på semestern ska man ta det lugnt” eller liknade hejarop..

Våra kroppar är gjorda för rörelse!

Semestern ger tid att göra det man tycker är roligt, det man mår bra av och tycker om. Att välja att spendera en del av den tiden till att öka träningsdosen verkar vara ett provocerande val. Jag kan inte begripa varför..

Genom att variera träningen kan träningsdosen öka utan att det på något sätt blir skadligt. Lågintensivt varvat med högintensiv, styrka varvat med kondition. Det är framför allt det ensidiga som sliter. Variation är tricket! Är man ledig finns det dessutom tid över för mer vila och återhämtning. 1timmes träning är fortfarande bara 4 procent av dygnet. Även på semestern 😉

bild-244

Just nu trängs redskapen hemma i trädgården. Multitrainer vs Hängmatta…. Varför välja när det finns tid och möjlighet till båda 😀

 



”Det går upp och det går ner…

Postad: 23 juli, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Cirkelfys, envishet, Fakta, Hälsa, Högintensiv, Kondition, konditionsträning, Kost, Mentalt, Motivation, Okategoriserade, Skador/besvär, Stretch, styrka, Styrketräning, Tankar, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

…berg- och dalbana så långt jag ser” Var det Kicki D eller Lotta E som sjöng den där låten? Minns inte men jag trallar på den ibland. Den påminner mig om hur det kan kännas med träningen emellanåt. Vissa dagar är man på topp och allt är möjligt och bara några dagar efter det känns det precis tvärtom.

I förrgår var jag så här tuff efter 250 burpees och en väldig massa annat.. På topp 😀

IMG_1744

 

Och idag var jag allt annat än just tuff…

IMG_1788

 

Det var 63min KÄMPA hela vägen. Ska man bara träna när det känns lätt blir det inte mycket tränat och inte mycket resultat heller 😉

Att dagsformen varierar har ni säkert märkt av ni också. Det finns massor av orsaker till det. Istället för att deppa ihop – analysera varför och lär av det. Det bör man förstås göra även efter de ovanligt lyckade passen.

1. Hur var träningsmotivationen innan passet?

2. Hur pass återhämtad var du från föregående pass?

3. Hur skulle du gradera din egen insats under detta pass? Gjorde du allt eller var du rent av lite slö?

4. Hur har du skött kosten? i går och idag?

5. Hur mycket vätska har du druckit? Och vilken typ av vätska…

6. Hur har sömnen varit? De allra flesta av oss mår som bäst med åtminstone 7 timmars sömn.

7. Stressnivån- hur är den? Här räknas även inre stress och oro in inte bara om du har mycket att göra.

Alla dessa punkter påverkar dagsformen. Ett kanonpass brukar vara resultatet av full poäng på, om inte alla, så nästan alla punkter 😉

 

 

 

 

 

 



Bästa övningen för att boosta humöret!

Postad: 21 juli, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Fritid, Hälsa, Mentalt, Motivation, Träning | Etiketter: , , | Kommentera

Semestern är då vi verkligen har tid att umgås med dem vi älskar allra mest. Njuta av sol, bad, sena kvällar och långa sovmornar 🙂

Njuta av att tränga ihop hela familjen i den lilla husvagnen/semesterstugan/båten. Eller göra roadtripp och hälsa på heeela släkten, även svärmor… Eller kanske det är just ditt hem som är allas utflyktsmål?

Nu kanske det inte alltid är jättemysigt och ibland kanske man behöver lite tid för sig själv?

Känner du inte alls igen dig?

Okej..är det kanske sista dagen på semestern och du kanske är lite deppig för det?

Inte det heller? Härligt!

Att boosta humöret lite extra kan man göra även om man råkar ha ett synnerligen gott redan innan.  Övning jag tänker på passar oavsett humör och ni som läst bloggen ett tag har sett den förut- Knäböj med kick eller svärmors knäböj, välj själva 😀

Klicka på länken nedan så får ni se filmsnutten som jag gjorde i julas. Då var det Dagens Övning för annandagen som för övrigt infaller om 5 månader och 5 dagar… 😉

Klicka alltså här ->  Carolins träning         

bild-243Ps. Satte för övrigt nytt burpeesrekord i dag- 250 Är lite smånöjd med det 😀

 



”Mjölksyra är min vän…

Postad: 20 juli, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Högintensiv, Kondition, konditionsträning, Löpning, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

….mjölksyra är min vän.” Det var mitt mantra under morgonens backiga löprunda i skogen.  Affirmationer brukar ju funka och jag tog mig runt milrundan med gott humör men jag ska erkänna att det var ren och äkta lycka när jag skymtade målet.

Alla vet väl hur det känns när mjölksyran slår till? Hela systemet skriker STOPP! STANNA!  Mjölksyra är inte på något sätt farligt för kroppen men det påverkar helt klart vår prestationsförmåga.

Ska man vara petnoga så är det inte mjölksyra som det handlar om utan laktat som är mjölksyrans salt. Det är heller inte laktatet i sig som påverkar vår prestationsförmåga negativt utan andra processer som sker i kroppen samtidigt som laktatet bildas. Men för de allra flesta är mjölksyra det ord vi tänker på när det bränner i benen och vi är på vippen att ge upp.

Vad göra för att slippa eller i alla fall utfärda mjölksyra? Jo, umgås mer med denna härligt brännande vän 🙂

Mjölksyra (laktat) uppstår när vi inte lyckas syresätta musklerna och är en helt naturlig nedbrytningsprodukt.

När man tränar högintensiva intervaller förbättras musklernas förmåga att göra sig av med mjölksyra. Den skickas ut i blodet och används som energikälla istället för glukos i hjärnan. Mera uthålliga muskler kan också omvandla mjölksyran till energi, resten transporteras till levern och omvandlas till glukogen som sedan kan användas som energi till kroppens övriga muskler.

Att umgås med den goda vännen Mjölksyra är mentalt påfrestande men det lönar sig. Genom att träna upp mjölksyra(laktat)tåligheten ökar också uthålligheten och prestationsförmåga.

Intervallträning är grejen! Våga nosa på högre intensitet och känn hur det bränner! Våga testa dina egna gränser! Att nöta på i bekvämlighetszonen kan vara trivsamt men det kommer inte öka kondition och prestation.

Känslan efter ett riktigt brännande pass är helt klart värt all ansträngning. Känslan när resultaten kommer, att orkar mer och mer, är om möjligt ännu bättre 😀

IMG_1723

 

Kan man dessutom göra det i så här vacker miljö… ja då är det ännu härligare 😀

 



Träna och äta vettigt när man är på resande fot- går det?

Postad: 19 juli, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Fritid, Hälsa, Kondition, Kost, Löpning, Motivation, Okategoriserade, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , , , | Kommentera

Jajamänsan! 6 dagar i ”Fish´n chips” landet med i ungefär samma träningsvanor och om än något justerade men ändå bra matvanor, som vanligt. Inte för att jag måste, utan för att jag vill 😉

Frukostbuffe´är kanon- då får man välja helt själv vad man stoppar i munnen. Man måste inte trycka in tre croissanter med smör och marmelad bara för att det finns…hmpfr nämner inga namn här… 😮  Man kan välja grekisk yoghurt med musli, nötter och annat mums, ägg ingår givetvis och har man tur finns det havregrynsgröt 🙂

Visst är det fish´n chips som säljs i vartenda gathörn men det finns även vansinnigt bra snabbmatställen- Pret A Manger är min absoluta favoritkedja för snabbmat. Fräscha sallader med utan gammal seg pasta men med massor av gott- hummus, quinoa, linser och allt annat nyttigt och smarrigt man kan tänka sig. Snabb, god, nyttig och billig snabbmat när man är på språng. Fruktsallader utan ”syrup”, naturella nötter  och frukt allt är gjort för att ätas direkt och är därför fritt från konserveringsmedel och annat tjafs. Kanonlunch varje dag. När öppnar denna kedja i Sverige undrar jag?

Gillar deras marknadsföringsmatrial också 🙂

IMG_1660

IMG_1661

 

Shopping och sightseeing kräver energi 🙂

20130717-102431.jpg

Vill man äta lite mer ordentligt till middag är det bara till att vara lite besvärlig. Jag vet inte när jag beställde något som är exakt som på menyn 😀 Är det ett bra ställe så byter de gladerligen ut pommes mot spenat eller lägger på extra grönsaker till laxen även om det biffstek som är deras specialitet 😀

Träningen då? Ta alltid med löparskorna- löpning funkar överallt! Välj en vettig tid på dygnet bara. Hittar du som jag, dåligt, så är det bara till att springa x antal minuter åt ena hållet för att sen vända 😉

Själv väljer jag i mesta möjliga mån hotell där man har tillgång till gym men finns inte det behövs det inte mycket utrymme för att få till ett bra pass med bara egna kroppen som redskap- knäböj, utfall, armhävningar, plankan och crunches kan man köra sig trött på och det kostar inget mer än vilja 😉

Visst kan man klara sig bra utan träning under en vecka och det är heller inte hela världen om maten blir lite si och så under en så begränsad tid. MEN det går om man VILL.

Jag vill 😉

Det allra bästa med att resa bort är ändå att få komma hem igen. Som jag njöt av att byta Hyde Park mot den svenska naturen i morse. Home sweet home 🙂

IMG_1697



Läget i London..

Postad: 17 juli, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Cirkelfys, Fritid, Kondition, konditionsträning, löpning, Okategoriserade, Träning | Kommentera

Häftigare stad än London får man leta efter! Här finns allt och lite 🙂 Det har blivit mycket sightseeing och en del shopping… Missa inte Nike Town när ni åker hit! Ligger i hörnet Oxford Street- Regent Street. Tre våningar med bara Nike kläder och skor, hur läcker butik som helst och mycket bra personal 😀

Vi bor precis vid Hyde Park, vilket gör miljön för löpning kanon trots att vi är mitt i storstan. Parken är stor men det finns orienteringstavlor lite överallt så att även jag hittar tillbaka till hotellet 😉

20130717-101845.jpg

När vi bokar hotell ha jag två krav – schysst frukost och gym. Detta hotell har båda 🙂
Idag dissade jag parken för CIRKELFYS i gymmet. Efter ett sånt pass smakar frukosten sååå bra
😀

20130717-103057.jpg



Ett måste i packningen..

Postad: 13 juli, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Fritid, löpning, Okategoriserade | Kommentera

…..löparskorna måste alltid med. Förutom biljetter, pass och pengar är det nog det viktigaste 😉 Var man än befinner sig funkar det alltid med löpning! Ett vansinnigt bra sätt att upptäcka orten man befinner sig på.
Just nu är vi i engelska Brighton. En helt fantastiskt lång strand att springa utmed. Eftersom jag har urtaskigt lokalsinne höll jag mig till att springa 5km åt ena hållet för att sen vända. Vis av erfarenhet skulle jag vilja säga då jag sprungit vilse i ett antal städer…i Eskilstuna till exempel….och i Kalmar…och i Skärholmen…
Utsikten från löprundan i morse har ni här-

20130713-093922.jpg

Efter frukost tog vi bussen ut till Devils Dyke- helt fantastiska vidder och minst sagt kuperade vandringsstigar.

20130713-172109.jpg

I morgon drar vi vidare till London. Det sägs att det väntas bli runt 28-29 grader där, känns kanske inte riktigt som den bästa temperaturen för just Sightseeing… Sicken tur att de har så bra luftkonditionering på Nike Town, typ världens bästa sportbutik 😀



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt