Carolins träning

“Jag tränar för att jag mår BRA…

25 juli, 2013 | Kommentera (1)

….inte för att jag mår dåligt.” Precis så sa en vän till mig idag. Hon har varit krasslig mer eller mindre hela vintern och våren men nu mår hon äntligen bra! Hon har alltid varit en tränande och aktiv människa men har inte kunnat leva som hon brukar på ganska länge. Äntligen kan hon! Hon mår bra! Vad möts hon av då? Jo, säkert välmenande men ack så ovälkomna kommentarer. Hon borde ligga kvar i hängmattan. Kommentarer som antyder att hon tränar för mycket och borde ta det lugnt, det är ju ändå semester. Hon ligger inte i hårdträning, vi snackar promenader, cykla på icke racercykel och yoga samt en allmänt ökad aktivitet för att hon äntligen mår BRA. “Det verkar som att det passar folk bättre att jag mår dåligt. Det stör visst mindre” var hennes slutsats.

En annan vän skrev nöjt på ett socialtforum att hon hittills tränat varje dag utom en på semestern. 75 procent av kommentarerna bestod av- “Det är inte bra att träna så mycket.” “Du måste vila!!”  Tjejen fick försvara sig med “Det har inte varit högintensivt varje dag..”

Undrar vad hon hade fått för kommentarer om hon skrivit- “Jag har legat i hängmattan nonstop sen första semesterdagen” Säkerligen minst 99 procent av typen”Det är dig väl unt”  “Helt rätt, på semestern ska man ta det lugnt” eller liknade hejarop..

Våra kroppar är gjorda för rörelse!

Semestern ger tid att göra det man tycker är roligt, det man mår bra av och tycker om. Att välja att spendera en del av den tiden till att öka träningsdosen verkar vara ett provocerande val. Jag kan inte begripa varför..

Genom att variera träningen kan träningsdosen öka utan att det på något sätt blir skadligt. Lågintensivt varvat med högintensiv, styrka varvat med kondition. Det är framför allt det ensidiga som sliter. Variation är tricket! Är man ledig finns det dessutom tid över för mer vila och återhämtning. 1timmes träning är fortfarande bara 4 procent av dygnet. Även på semestern 😉

bild-244

Just nu trängs redskapen hemma i trädgården. Multitrainer vs Hängmatta…. Varför välja när det finns tid och möjlighet till båda 😀

 

Postad: 25 juli, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Fritid, Hälsa, Kondition, Kost, Löpning, Mentalt, Motivation, Planering, Skador/besvär, smidighet, Stretch, styrka, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera (1)

Det finns 1 kommentar:

“Jag tränar för att jag mår BRA…

  1. Katrine skrev den

    Klockrent! “Såklart att Ni valt ett hotell med GYM, ska inte Ni vara lediga?” får vi höra då vi visar “vårt” hotell för Jamaica…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt