Carolins träning

Stark Tant

7 augusti, 2013 | Kommentera (0)

Jag trappar inte precis ner på träningen under sommar och semester men det blir lite annorlunda upplägg.  Älskar verkligen mitt jobb men jag försöker ändå undvika egna gymmet när jag är ledig. Jag har så förtvivlat svårt att vara ledig när jag är där nämligen 😉

Det gör att de tunga styrkepassen till viss del ersätts med mer cirkelfys med mina hemredskap. Nu är det dock slut med ledigheterna på ett bra tag och jag har riktigt längtat efter mina tunga styrkepass inomhus 😀

För att bygga muskler och bli stark funkar det inte med massor av repetitioner på låga vikter- då tränar du upp uthålligheten i musklerna och det är ju i och för sig också bra att ha men vill du bli stark krävs det tyngre vikter. Vi kvinnor har svårare för att lägga på oss muskelmassa än vad män har däremot är vi ofta mer uthålliga. Kanske är det därför det är mer kvinnor på body pump och fler män på gymmet? Tvärtom lite då och då skulle inte skada för någon.

En vikt som gör att du orkar 8-12 repetitioner krävs för att musklerna ska stimuleras till att växa, har du tränat ett tag så lägg in någon övning där det är ytterligare lite tyngre för att verkligen öka styrkan. Vi kvinnor måste ofta lära oss att VÅGA ta i och inte bara mala på med lättare vikter. Stora och bulliga muskler behöver man inte vara rädd för att råka få utan medvetet hårt arbete…Tyvärr tycker jag 😉

Ju äldre vi blir desto viktigare är det med enstark kropp. Medelålders och äldre kvinnor borde vara de som trängdes bland vikterna på gymmet 😉

Styrketräning ger ökad kroppskontroll. Kroppskontroll gör dig funktionellt stark. En stark kropp- det är livskvalitet. Jag siktar på att bli en Stark Tant 😀

“Det ena är du redan” sa nån. Funderar fortfarande på om det var en komplimang eller ej..

bild-253

I morse fick ryggen jobba lite extra. Chins – en fantastiskt bra övning där jag än så länge klarar mig gott med egna kroppen som vikt 😉

Postad: 7 augusti, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Cirkelfys, Motivation, Skador/besvär, styrka, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , | Kommentera (0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt