Carolins träning

Hur hanterar Du stress?

22 september, 2013 | Kommentera (2)

“Stress kan definieras som ett tillstånd av ökad psykologisk, fysologisk ochh beteendemässig beredskap. En stressreaktion är en normal reaktion och betraktas inte som farlig men snarare nödvändig.” enligt Fyss 2008.

Ordet “stress” förknippar vi ofta med nåt jobbigt men det är helt enkelt kroppens alarmreaktion, en överlevnadsreaktion. Stresshormoner som kortisol, adrenalin och noradrenalin frisätts som ger oss energi att klara av påfrestningen. En lagom dos av stress gör oss mentalt på tå och gör att vi presterar bra. Tillfällig stress är alltså inte skadlig, den långvariga stressen däremot – den är inte bra alls.

Långvarig stress med en långvarig ökad utsöndring av kortisol kan leda till störning i ämnesomsättningen. Det metabola syndromet (förhöjda blodfetter, bukfetma, högt blodtryck och insulinresistens) är starkt förknippade med långvarig stress. Skippa stressen alltså!

Lätt att säga kanske inte lika lätt att göra…

För några år sedan fick jag helt oförklarligt hjärtklappning i tid och otid. Det kunde hända när jag låg helt avslappnad i soffan, när jag satt i bilen eller när jag var ute och sprang. Vid ett tillfälle visade pulsklockan att jag hade en puls på 253!! som snabbt svängde till 70.. Hade jag inte känt det jag kände skulle jag helt klart trott att det var klockan det var fel på. Dags att kolla upp det tänkte jag. Försedd med sladdar och elektroder kollades mitt dygns-EKG. Givetvis fick jag inga “attacker” under just det dygnet. Alla andra prover var ok. Samtalet med läkaren var dock intressant. Till saken hör att under denna period hade jag ett heltidsjobb som innebar mycket resor plus att vi precis hade öppnat e3 och jag jobbade där alla kvällar och helger. Man måste väl inte vara överläkare för att fatta att det var stress som gjorde att mitt hjärta slog lite extra då och då 😉

Läkaren sa säkert väldigt massa bra saker men det jag minns var följande-

“Det som är gemensamt för nästan alla patienter jag har som “gått in i väggen” är att de under lång tid haft stora krav på sig men de har ändå tagit hand om sin egen fysik genom att träna. Till sist har belastningen blivit så stor att de slutat träna och då, inom loppet av ett halvår, har de brakat samman med buller och bång. Träningens stressreducerande effekter hade hjälpt dem att klara av det tuffa tempot och när de slutade med det så gick det helt enkelt inte längre. Så vad du än gör- sluta inte träna.” Klok läkare 😀

Fysisk träning har en massa goda effekter och är du stressad är det just träning du bör se till att prioritera. Är vi fysiskt starka blir vi betydligt bättre på att hantera de påfrestningar som vardagen bjuder på. Otränade individer är helt enkelt inte lika väl rustade för att tåla både psykisk och fysisk stress. Träning ger ett ökat välbefinnande och även om tillvaron i övrigt inte är mindre stressad så upplevs den mindre påfrestande. Träning frisätter humörshöjande endorfiner och med en positiv sinnesstämning får vi faktiskt en mindre fysiologisk stressreaktion.

All form av träning ger en god effekt om den egna inställningen till träningen är positiv. Om även träningen känns som ett “jag måste” blir det fel. Ett “jag vill” eller varför inte ett “jag unnar mig” träning- det är då det funkar som bäst 😉

Det finns studier som visar att träning ökar den kognitiva förmågan och påverkar nybildandet av hjärnceller.

Jag tog hand om min egen stresshantering och “hjärnvård” ute i skogen i morse. Min hjärna återhämtar sig  som allra bäst just där, i löparspåret…

Kolla in vilken miljö…Helt omöjligt att må annat än bra 😀

bild-286

 

 

 

Postad: 22 september, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Fritid, Hälsa, Kondition, Löpning, Träning | Etiketter: , , , , , , | Kommentera (2)

Det finns 2 kommentarer:

Hur hanterar Du stress?

  1. Katrine skrev den

    WOW! Klockrent, som alltid!!! Denna skulle jag vilja, ja trycka på en stor skylt och gå omkring med!!!

  2. Carolins träning skrev den

    😀 TACK, det får du gärna göra!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt