Carolins träning

Tappat motivationen? Variera!

26 september, 2013 | Kommentera (0)

Det var en helt fantastisk sommar vi hade i år, eller hur? Sol, bad, goda mat och hängmattehäng 😀

Jag kan inte minnas en sommar då så många verkade njuta av så mycket härlig träning heller. Även de som brukar slappa till sig lite under semestern höll igång- Kanon!

Men nu tycker jag att det verkar pipas lite väl mycket om bristande motivation eller karaktär eller bara ren trötthet (läs slöhet).

Vad göra? Skrika ut sin klagan och få “välmenta” kommentarer som- “ta det lite lugnt”eller “unna dig lite soffhäng du”.

Nix den typen av tips får ni icke av mig 😉

Vill du få en nytändning på träningsfronten så är mitt tips- Variera!

Ser ditt träningsprogram nästan likadant ut nu som innan sommaren? Är det spinning ett par dagar i veckan, lite powerwalks eller den gamla löprundan när andan faller på och sen det där styrkeprogrammet som du kört sen nyår? Hög tid för förändring!

“Men vaddå- jag varierar ju?! Både konditionsträning och styrka. Det är väl bra?”

Jorå, det är helt korrekt. Vill man ha en god fysik behövs båda delar. Vill man ha riktigt bra resultat av investerad träningstid bör man dock se till att variera sin träning mer än så. Det behöver inte handla om att byta till andra träningsformer men…

Om du alltid springer samma runda är det dags att börja ändra på det. Spring lite längre och lugnare ett pass, kortare och snabbare ett annat. Att bara byta varv på den gamla rundan kan vara en upplevelse 😉

Spinning är kanon men se till att även de passen utmanar dig. ” Jag blir ju genomsvettig varje gång!!” Det är bristen på luftmotstånd som gör det, vännen. Hade du cyklat samma runda utomhus hade svetten dunstat- ta i lite mer, du fixar det med ska du se 😉

Styrketräning är det som formar kroppen, lyfter upp det som lyftas bör, tajtar till där det behövs, förbättrar din hållning och du blir STARKARE. För att få resultat måste programmet ändras regelbundet. Ändra ordning på övningarna, lägg till nya övningar, ändra rörelsehastigheten, ändra antal reps och höj vikterna. Träningen blir inte lättare- det är du som blir starkare och därför måste du höja ribban om du vill ha fortsatta resultat. Resultat ger motivation!

Vet du inte hur du ska göra- fråga tränaren på gymmet. Kan du inte få hjälpen där- Byt gym eller skaffa den hjälpen på annat håll.

Det fullkomligt dräller av böcker, bloggar och sajter i ämnet träning, se bara till att den som ligger bakom tipsen är välutbildad i ämnet. Inspirationskällorna är många men det är bara DU som bestämmer om det bara är ord som faller tungt eller om det blir till handling…

Kom ihåg- det enda träningspass du ångrar är det som inte blev av.

Och…

Har du någon gång ångrat ett sunt val?

Nä, just det.. JUST DO IT!! 😀

bild-288

 

Postad: 26 september, 2013 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Fakta, Hälsa, Kondition, Kost, Löpning, Mentalt, Motivation, smidighet, styrka, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera (0)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt