Carolins träning

En riktig kämpe!

Postad: 31 oktober, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Jobb, Klienter, konditionsträning, Kost, Motivation, Okategoriserade, Personlig Träning, styrka, Styrketräning, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , | 2 kommentarer

Vissa människor man möter gör större intryck än andra – Therese är en sån 🙂

I somras anlitade hon mig som PT. Vi körde alltså igång då många andra trappar ner på sin träning och trappar upp på lata dagar, grillkvällar och ros´e vin 😉

Upp som en sol, ner som en pannkaka är inte Therese melodi. Fullt medveten om att allt börjar i huvudet, tog hon ett steg i taget. La till en god vana, tog bort en dålig. Träningen började på en lugn nivå (kanske hon inte riktigt tyckte då..) och har ökat i takt med hennes framsteg.

 

therses 1

Och vilka framsteg sen! 10 kg lättare, mer muskler, bra mycket mindre fett, koordinationsförmåga, balans och kondition har förbättrats nåt helt makalöst!

Det har inte varit lätt- tid, svett, envishet, ett pannben som få det har hon den där Therese! I bland sviktar modet även hos den starkaste men hon har kämpat vidare även när det känts tungt. Även en del blod och tårar har spillts då jag (helt oavsiktligt) råkade slänga en 4kg medicinboll mitt i plytet på henne härom veckan. Hon reste sig även från det och körde på- en riktig kämpe!

therses 2

Hon är klok som en bok, har en syn på livet som få och lämnar efter sig oneliners som framkallar både gapskratt och eftertanke.

Det har varit en helt fantastik erfarenhet att få vara en del av hennes resa. Resan är inte slut än och jag tänker inte sluta vara hennes ”reskamrat”. För en kamrat rikare har jag blivit 😀

 

 



Är ditt pannben tjockt nog?

Postad: 28 oktober, 2013 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Hälsa, Kost, Motivation, Planering, Tankar, Träning | Etiketter: , , , , , | En kommentar

Det är nu det gäller….Nu är det vintertid, eller normaltid (vem tusan bestämde det?) vilket betyder att det i bästa fall är ljust fram till femsnåret på eftermiddagarna och mörkare lär det bli. Och kallare. Det är inte mycket vi kan göra åt det. Emigrera kanske 😉

Man kan hantera det genom att gå i ide- krypa ner under filten i soffan, käka praliner och stanna där fram till vårdagjämningen. Om man vill.

Jag fick en del kommentarer angående lördagens inlägg om godiskonsumtionen. En öm tå verkar det som.

”Låt folk äta vad de vill”

”Jag vill faktiskt unna mej godis ibland”

Vet ni vad? Man får göra precis som man vill 😉 Gå i ide, äta godis och skräpmat, jojobanta eller bara träna när solen skiner- valet är högst personligt.

Men hur vill du möta våren?

Piggare, starkare, gladare, friskare  och i bättre form än någonsin förr?

Då är det nu det gäller… Att plocka fram det där pannbenet och vara lite envis 😉 Att hålla igång och vara aktiv när vädret är behagligt, det ljust ute och solen tittar fram med jämna mellanrum, energin är på topp- ja, det är ingen större utmaning. Det är NU det gäller.

Fundera på:

  • Orsakerna till att du började träna och äta sunt?
  • Finns de orsakerna kvar?
  • Är du nöjd med dina resultat?
  • Vill du behålla de resultat du redan fått?
  • Vill du förbättra dina resultat ytterligare?
  • …eller vill du tillbaka till ditt gamla otränade och mindre sunda jag igen?

bild-310

I de allra flesta fall får man de resultat man förtjänar 😉

80 procent av alla jag möter i mitt yrke säger- ”Jag vet ju egentligen…men det blir liksom inte av att jag tar tag i det” Oavsett om det handlar om tränings- eller kostvanor så börjar allt i huvudet.

En bra start är att börja använda det du redan kan och vet. Man behöver inte vara raketforskare för att fatta att kexchoklad inte är ett bra alternativ till mellanmål. Man måste inte kunna allt om intervallträning för att snöra på sig löpardojjorna och ge sig ut. Vill du ha hjälp? Ta dig då till ett gym med välutbildad personal som hjälper dig.

Det krävs-Handling. Envishet. Pannben. Ge inte upp när det är blir motigt. Det blir det för alla någon gång. Varför skulle det då bara vara lätt för dig? 😉

 

bild-309

Ska hösten och vintern bara bli en transportsträcka, något du bara ska genomlida fram till våren?

Möt våren bruten, i sämre skick än någonsin eller piggare, starkare, friskare och gladare? Valet är fritt. Valet är ditt 😉

 



Förlåt att jag stör mitt i lördagsmyset….igen

Postad: 26 oktober, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Hälsa, Kost, Motivation, Viktminskning | Etiketter: , , , , | Kommentera

Sverige är bra på många sätt- ni vet allemansrätten, yttrandefrihet, härliga årstider, dalahästar, gratis skolgång, sjukförsäkringssytemet, barnbidrag, med mera, med mera.

En annan sak är vi rackarns duktiga på- att stoppa i oss godis. Jag har sett lite olika siffror på det där men mellan 13-17kg per person och år landar det på. I snitt. Per person. Då är det ändå rätt många som inte äter nåt godis alls.

Läste en annan siffra- 25procent av alla kalorier vi petar i oss kommer från godis, kakor, läsk och snacks. I snitt. Per person.

Var på Maxi i eftermiddags och två frågor dök upp i huvudet-

1.”Är jag helt galen som åker hit en lönelördag?” svar: Förmodligen

2.”Vad är det som gör att vuxna människor armbågar sig fram som utsvultna gamar vid lösgodiset?” svar: De är galna…eller?

bild-308

”39.90 kilot- bäst att passa på! Det är ju ändå helg och det är ju bara Hallowen en gång om året. Sen har vi ju Jul & Nyår förstås, lite adventsmys innan det. Sen är det långt till Påsken och då är det tur att vi i alla fall har det Heliga Fredagsmyset och Lördagsgodiset. Sen är det ju dumt att dramatisera det där med godis så det är ju bättre att det är okej i veckorna också. Man måste ju njuuuta av livets goda lite då och då…helst hela tiden”

Okej, jag överdriver kanske lite. Det är förmodligen frukten vi blir feta av. Eller i alla fall det faktum att vi äter bra mat 7 dagar veckan och inte bara 5. Eller är det den där 3dje potatisen på tallriken som livsmedelsverket rekommenderade tidigare?

Nä slut på tramset! Mexico verkar ha fattat vad som gäller. Läste en liten notis i Dagens Industri-bild-307

Heja Mexico!! Gör det dyrare, gärna 50 procent eller mer. Markera med varningstext- ”Hälsovådligt, orsakar övervikt, karies, diabetes, hjärt- kärlsjukdom och för tidig död.”

Oj, fick nästan högt blodtryck bara av att skriv detta inlägg…Ni ser – hälsovådligt var ordet 😉

 

 



Säg ”Hej Då” till putmagen!

Postad: 25 oktober, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Dagens Övning, Okategoriserade, styrka, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , , , , | Kommentera

Har du en liten putmage som du vill korrigera eller skaffa dig en starkare bäckenbotten? Transversus heter muskeln som ligger allra djupast av magmusklerna och fungerar som en gördel och håller alltså in magen 🙂 Den utför ingen direkt rörelse men påverkar buktrycket och stabiliserar bålen. Den utför ingen rörelse och kan vara ganska svår att komma men det finns knep…eller rättare sagt knip 😉

Jag har tagit upp det förut- att kniiipa är inte bara bra för att slippa kissa på sig, det är även grejen för komma i kontakt med transversus.  www.snippgympa.nu  förklarar det så här härligt-

”Många kniper ihop skinkorna och låren, vilket är fel.För att hitta rätt muskler, börja med att knipa runt ändtarmen – ungefär som om du försöker hålla tillbaka en prutt – och fortsätt framåt. Kvinnor fortsätter genom att spänna slidmusklerna och män genom att spänna musklerna upp mot pung och penis. ”

 

Precis så ska ni tänka när ni gör Transversus Plankan-

Ligg på mage spänn enligt ovanstående instruktion, händerna i ansiktshöjd och armbågarna en bit ut från kroppen.

planka 1

 

Lyft dig upp en lite bit från marken och känn hur nedre delen av magen spänns, stanna kvar i det läget så länge du bara orkar. Kniiiip och njut av helgen 😀

planka 2

 



#TBT ThrowBack Thursday

Postad: 24 oktober, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Fritid, Hälsa, Kondition, Mentalt, Motivation, Tankar, Träning | Etiketter: , , , , , , , | En kommentar

Att titta tillbaka i tiden kan vara både roligt och vemodigt, pinsamt och sporrande. Jag tillhör inte dem som tycker att allt var bättre förr. Personligen tycker jag att livet blir bara bättre och bättre. Man lär av sina misstag och man blir klokare och klokare 😉

I morse satt jag med morgonkaffet och lyssnade på hur regnet vräkte ner på altantaket. Funderade på hur många meters löpning det skulle bli annan jag blev helt genomblöt. Kom fram till att det inte var nåt speciellt uppmuntrande  att fundera på. Slutade genast med det och började istället tänka tillbaka- TBT Throw Back Thursday 🙂

bild-306

För 4 månader sen såg det ut så här efter morgonträningen- Svettigt, mjölksyran hade sprutat i takt med endorfinerna, solen sken och jasminbusken blommade. Till och med underbettet satt på plats.

Hur blev det då med morgonträningen idag?

Svettigt, mjölksyran sprutade i takt med endorfinerna, det slutade regna och solen tittade fram, underbettet satt där det skulle, det var egentligen bara den där jasminbusken som inte höll måttet 😀

Häftigt va?!

Det häftigaste av allt- om ynka 8 månader blommar den där jasminbusken igen!

Tiden går fort när man har roligt. 8 månader lär rusa iväg om vi ser till att fylla dem med svett, mjölksyra, endorfiner och lite solsken om vi har tur. Sånt där som är riktigt kul ni vet. Jag kallar det träningsglädje 😀



Spännande, hedrande och vansinnigt roligt..

Postad: 22 oktober, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Kost, Mentalt, Motivation, Personlig Träning, styrka, Styrketräning, Tankar, Träning | Etiketter: , , , , , , | Kommentera

En beskrivning av en måndag i oktober 🙂

Jag har nämligen fått det hedersamma uppdraget att medverka i Personal Training Schools fokusgrupp. Vi är en skara på 14 stycken PTs från olika delar av landet blivit ombedda att bidra med våra synpunkter på bla nya utbildningar. Detta var första träffen och det kommer mera… Det är sannerligen en förmån att få tillbringa tid och dela tankar och idéer med dessa proffsiga och urhäftiga personer 🙂

Som vanligt var det inte bara snack utan även träning på schemat. Fick med mig lite nya idéer som kommer prövas på min omgivning inom kort 😉

Full av ny energi fick jag tyvärr avvika tidigare än övriga… Eller tyvärr är helt fel ord! Anledningen till att jag var tvungen att dra tidigt var att det var kursstart för höstens andra Kom i Form kurs i går kväll. STÖRTKUL! Ännu ett härligt gäng som ska bli så kul att följa 😀

Första kurstillfället handlar mycket om vikten av att sätta SMARTA mål och att göra en handlingsplan för att lyckas. En del såg nästan lite chockade ut ”Handlingsplan? Smarta mål? Vill ju bara börja träna lite” såg de ut att tänka. Att börja träna och äta sunt är inget svårt- det svåra är att fortsätta med de sunda vanorna. Det handlar om att coacha sig själv för att kunna lyckas.

Ni har väl inte glömt? Ett mål hur smart det än må vara är bara en önskan om man inte har en handlingsplan för att nå dit… Värt att tänka på när regnet smattrar och mörkret kommer allt tidigare…

MÅL-HANDLINGSPLAN-RESULTAT eller jag-vet-jag-vill-men-orkar-inte?  Valet är ditt 😉

bild-305

Den här bilden får man tolka hur man vill- Ensam och trött i hörnet omsprungen av alla med ett SMART mål och handlingsplan?  NÄ, inte du inte 😉



Det finns inget dåligt väder…

Postad: 20 oktober, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Fritid, Hälsa, Kondition, löpning, Mentalt, Motivation, Träning, träningsmusik | Etiketter: , , , , , | 5 kommentarer

…bara mer eller mindre bra val av aktivitet. I morse kändes skogslöpning som rätt val. 2,5 grader och spöregn… i kortbrallor… 😮

Ärligt talat så kände jag inte efter överhuvudtaget innan jag klev ur bilen upp vid spåret. Då var det så dags 😉

Med ett högt tempo och hög pudelrock i öronen blev det en helt fantastik mil. Idag var det inte uppförsbackarna som var utmaningen utan att lyckas hålla sig på benen i nedförsbackarna. Risk för löv-, rot- och lerhalka 😀

bild-304

Ofta är det just så- att när förutsättningarna är som sämst så blir det som bäst 😀

Att stanna upp och känna efter och liksom leta ursäkter för att ändra på sina träningsplaner är bland det sämsta man kan göra. Vill man så finns det alltid någon ursäkt att ta till, eller hur? Stanna hellre till och fundera på när du senast ångrade ett genomfört träningspass. Typ aldrig, brukar svaret bli 😉

bild-303

Även om vädret var synnerligen grått och vått så var skogen makalöst grön. Och man kan ju inte bli mer än genomblöt 😀

En perfekt start på dagen, precis som det brukar bli när man håller sig till sin handlingsplan 😉

 

 

 

 

 



Min magmördarfavorit…för tillfället

Postad: 18 oktober, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Dagens Övning, Kondition, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , | Kommentera

Kroppen är galet bra på att anpassa sig. För att få mesta möjliga av träningen gäller det att variera, variera och variera igen.

En av mina favorit kombinationer för magträning är följande-

Börja med Fällkniven, med eller utan vikt. 10-15 repetitioner. Tryck ner ryggen mot golvet, fötter och händer ska stanna några centimeter över golvet. Lyft ben och skuldror så att händer och smalben möts och vänd långsamt tillbaka ner mot golvet igen.

fällkniv 2fällkniv 1

 

 

 

 

 

 

Tätt  följt av Magkramp, med eller utan vikt 20-30 repetitioner. Tänk på att ryggen ska vara tryckt mot golvet, lyft skuldrorna och tänk ”magemagemage” inte ”uppuppupp” då är det såå lätt att man bara krampar i hals och nacke i stället.

magkramp

 

Tätt följt av Båt med Rotation, med eller utan vikt. 20-30 repetitioner. Långsamma rörelser..njuuut av varje repetition 😉

båt

 

Tätt följt av Nudda  Häl. 20-30 repetitioner. Pressa ryggen mot golvet och försök nudda hälarna med fingerspetsarna (nej, inte ha hälarna för nära rumpan nu..) genom att lyfta skuldrorna från golvet. Här gäller det att hålla tempot uppe och riktigt bränna ut magen så mycket det bara går.

nudda häl

 

Pausa en stund och kör på igen, så många varv du mäktar med. Very najs! 😀

 



Hur mycket tränar du egentligen?

Postad: 16 oktober, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Fritid, Hälsa, Högintensiv, Kondition, koordination, Kost, Löpning, Mentalt, Motivation, Okategoriserade, Personlig Träning, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , | 2 kommentarer

Hur ofta får jag inte den frågan?.. Tätt följt av- Men vad äter du egentligen? 😮

Min träning och min kosthållning är på intet sätt någon hemlighet men jag drar mig ändå för att ge ett snabbt svar på frågorna.

Varför?

Min syn på träning och kosthållning är att den ska vara individanpassad. Min träningsdos är inte den dos jag rekommenderar till den som just börjat träna eller för den som har något annat mål med sin träning än vad jag har.

Jag varierar min träning- löpning och spinning som central konditionsträning, tyngre styrketräning i gymmet för ökad styrka och muskeltillväxt, cirkelträning för lokal konditionsträning, spänst och koordination och sen har jag ju fulyogan också om man nu ska räkna med den… smidighet får det väl i alla fall kallas;-)

Jag varierar aktivitet och intensitet vilket gör att det blir ett smart upplägg för mig. Jag tillhör dem som tränar för tränandets skull, om ni missat det- Jag ÄLSKAR att träna!

Jag lägger mellan 10-12 timmar i veckan på träning och gör något fysiskt i princip varje dag så länge kroppen känns fräsch. Det gör den för det mesta, gör den inte det- ja då hoppar jag över träningen men är sällan stillasittande för det 🙂

Ett smart träningsupplägg behöver dock inte innebära många timmars träning. Vilket målet är är avgörande för upplägget.

Vill du bli av med värk i axlar, rygg och nacke? Ja, då kommer man långt med två styrkepass i veckan och att man ser till att inte hamna i samma arbetsposition för många timmar i sträck.

Vill du bygga maximalt med muskelmassa? Då krävs det betydligt mer än 2 pass i vecka.

Vill du få en bra tid på maran? Ja, då lär inte tunga bicepscurl hjälpa dig att nå det målet.

Individanpassad träning-det är grejer det 🙂

Men träningsupplägget är inte det enda som krävs för att man ska lyckas nå sina mål.

VILA- sömnen är jätteviktig! Vill man, som jag, kunna träna mycket så är sömnen den absolut bästa återhämtningen. 7-8 timmar per natt är mitt mål, då fixar jag även någon natt med lite mindre sömn utan att må dåligt.

MAT- Jag är supernoga med att äta regelbundet och ser till att ladda kroppen med bra mat. Grönsaker, frukt, rotfrukter, havregrynsgröt, fisk, ägg, bönor, linser, nötter, fröer, keso. Jag ser till att äta sådana mängder att jag orkar prestera både fysiskt och mentalt.

10-12 timmar träning… hm, ja…det är det antal timmar som många tillbringar sittandes på rumpan- varje dag 😉

 

 



Världens bästa…

Postad: 13 oktober, 2013 Av: Carolins träning Kategori: föreläsningar, Hälsa, Jobb, Klienter, Kost, Motivation, Okategoriserade, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

…jobb, det har jag 😀

Jag försöker i mesta möjliga mån att vara ledig i alla fall på lördagar. I går blev dock lite jobb. Redan i våras fick jag en beställning Smålands Idrotten att föreläsa om ”Mat för resultat- kostens betydelse för prestationen”. 09:00 en lördagsmorgon och närmare 60 pers dyker upp 🙂

Att föreläsa är nog den absolut roligaste delen i mitt jobb. Träffa nya människor med olika erfarenheter, frågor och åsikter- störtkul! Extra roligt med denna föreläsning var just att det för en gångs skull inte var fokus på viktminskning utan prestation. Använd maten som ett viktigt och effektivt redskap att få resultat är ett hett tips för alla idrottsklubbar därute, oavsett idrott. All träning är nedbrytande och därför är återhämtningen extremt viktig. Återhämtning i form av MAT och vila.

Ingen vilodag för mig i dag dock- fullbokad fram till kvällen med att träffa nya Kom i Form kursare. Första mötet med en person på ett eller annat sätt bestämt sig för att det är dags för en livstilsförändring, det är spännande ! Det är nog också det absolut roligaste med mitt jobb när jag tänker efter 😉

Njut av söndagen! Njut av hösten! Känns det lite kallt och ruggigt? Röra på er! Nu behöver man inte ens höja blicken för att se allt det vackra- Knallgult är dagens kamouflagefärg 😀

bild-302



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt