Carolins träning

Hur mycket tränar du egentligen?

16 oktober, 2013 | Kommentera (2)

Hur ofta får jag inte den frågan?.. Tätt följt av- Men vad äter du egentligen? 😮

Min träning och min kosthållning är på intet sätt någon hemlighet men jag drar mig ändå för att ge ett snabbt svar på frågorna.

Varför?

Min syn på träning och kosthållning är att den ska vara individanpassad. Min träningsdos är inte den dos jag rekommenderar till den som just börjat träna eller för den som har något annat mål med sin träning än vad jag har.

Jag varierar min träning- löpning och spinning som central konditionsträning, tyngre styrketräning i gymmet för ökad styrka och muskeltillväxt, cirkelträning för lokal konditionsträning, spänst och koordination och sen har jag ju fulyogan också om man nu ska räkna med den… smidighet får det väl i alla fall kallas;-)

Jag varierar aktivitet och intensitet vilket gör att det blir ett smart upplägg för mig. Jag tillhör dem som tränar för tränandets skull, om ni missat det- Jag ÄLSKAR att träna!

Jag lägger mellan 10-12 timmar i veckan på träning och gör något fysiskt i princip varje dag så länge kroppen känns fräsch. Det gör den för det mesta, gör den inte det- ja då hoppar jag över träningen men är sällan stillasittande för det 🙂

Ett smart träningsupplägg behöver dock inte innebära många timmars träning. Vilket målet är är avgörande för upplägget.

Vill du bli av med värk i axlar, rygg och nacke? Ja, då kommer man långt med två styrkepass i veckan och att man ser till att inte hamna i samma arbetsposition för många timmar i sträck.

Vill du bygga maximalt med muskelmassa? Då krävs det betydligt mer än 2 pass i vecka.

Vill du få en bra tid på maran? Ja, då lär inte tunga bicepscurl hjälpa dig att nå det målet.

Individanpassad träning-det är grejer det 🙂

Men träningsupplägget är inte det enda som krävs för att man ska lyckas nå sina mål.

VILA- sömnen är jätteviktig! Vill man, som jag, kunna träna mycket så är sömnen den absolut bästa återhämtningen. 7-8 timmar per natt är mitt mål, då fixar jag även någon natt med lite mindre sömn utan att må dåligt.

MAT- Jag är supernoga med att äta regelbundet och ser till att ladda kroppen med bra mat. Grönsaker, frukt, rotfrukter, havregrynsgröt, fisk, ägg, bönor, linser, nötter, fröer, keso. Jag ser till att äta sådana mängder att jag orkar prestera både fysiskt och mentalt.

10-12 timmar träning… hm, ja…det är det antal timmar som många tillbringar sittandes på rumpan- varje dag 😉

 

 

Postad: 16 oktober, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Fritid, Hälsa, Högintensiv, Kondition, koordination, Kost, Löpning, Mentalt, Motivation, Okategoriserade, Personlig Träning, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , | Kommentera (2)

Det finns 2 kommentarer:

Hur mycket tränar du egentligen?

  1. Katrine skrev den

    Hur ofta får man inte höra ”Tränar Du VARJE dag? Det är ju INTE bra”.

  2. Carolin skrev den

    Som sagt- det beror på upplägget… 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt