Carolins träning

“Mat, belöning och övervikt…”

3 december, 2013 | Kommentera (4)

“- Varför viss mat mättar sämre och driver folk att överäta.” Det var temat för Jacob Gudiols föreläsning under PT dagarna.

Kroppen vill egentligen hålla vikten, den har flera olika system för att balansera energiintag och energiåtgång. Tog upp detta i ett inlägg tidigare under hösten-

https://kurera.se/carolin-helt/2013/09/29/hur-gor-du-for-att-behalla-vikten/

Problemet med att “unna sig” skräpmat efter träning har jag tagit upp vid ett flertal tillfällen. Valet är ju som bekant fritt men hur man än vänder på det så skjuter man toppformen ytterligare fram i tiden.

Kroppen har olika belönings system och det är belöningen som driver motivationen. Fråga är vilken belöning man allra helst vill ha- en extra bulle eller toppform..

Har man hamnat i “Sug efter mer- träsket” är det inte helt lätt att välja rätt belöning. Det finns dock sätt att ta sig ur suget!

Vad är det då som triggar igång suget efter mer? Vad ska vi undvika? Jacob radar upp följande-

  • socker
  • fett
  • salt
  • smakvariation
  • konsekvent smak
  • kalorität mat
  • processade kolhydrater

Sug efter socker och sötma är medfött, det finns inget i naturen som smakar sött som inte är ätligt och okej som föda. Modersmjölken är söt och sockerlösning används som smärtlindring till små barn då opiater frisätts när vi får i oss sött. Äter vi mycket socker vill vi ha mer socker och barn är extra känsliga. Att starta dagen med CocoPops är inte nån speciellt god idé, inte heller att drick läsk till maten..

Fett är en smakförhöjare och oerhört energirikt. Snabbmat som Mc Donalds menyer och pizza innehåller 40-50 procent fett… Lätt att få i sig för mycket kalorier om det är den typen av mat vi väljer ofta.

75 procent av allt salt vi får i oss får vi genom mat vi inte lagat själva. Snabbmat, snacks, hel- och halvfabrikat alltså. Salt tillsätts för att framhäva sötma och dölja bismak från kemiska ämnen och bittra smaker.

Smakvariation i maten gör att vi äter mer än om vi bara fick äta av den smak vi gillar allra mest. Ni vet hur det är, man har ätit en god middag och är mätt, kanske till och med proppmätt  och så kommer värdinnan med efterrätt och helt plötsligt finns det rum för lite till. Eller vid Julbordet eller andra buffér- det blir alltid mer än om man bara har en rätt att välja på även om det råkar vara den absoluta favorit rätten.Hela 23 procent mer faktiskt..

Konsekvent smak gör att belöningen ökar. Hur då? Med konsekvent smak menas att ett visst livsmedel alltid smakar likadant. Köper vi Tropicana juice vet vi att den alltid smakar likadant, vilket egentligen är lite märkligt då vi vet att apelsiner smakar väldigt olika beroende på säsong och även från samma skörd kan smaken skilja sig mycket åt. En Big Mac smakar alltid likadant, Mamma Scans Köttbullar & Gorbys likaså. Vi vet redan från början vilken smak vi kommer att känna- det ökar känslan av belöning. Det ökar även försäljningssiffrorna för matproducenterna.

Processade kolhydrater som snabbmakaroner och formfranska smakar i sig inte så mycket men förhöjer smaken på det som det serveras med- köttbullarna, salamin eller vad man nu väljer att äta det ihop med. Det gör att vi dels får i oss kalorierna från de processade kolhydraterna plus att vi äter mer av köttbullarna etc..

Vi svenskar väger 5 kg mer i dag än på 80-talet och de som redan är överviktiga blir bara tyngre och tyngre.

Jacob sammanfattade det hel med-

“Svensken äter en väldig massa skit” Kunde inte sagt det bättre själv 😉

Vad göra för att undvika att drabbas av “suger efter mer”?

  • Ät råvaror inte matvaror
  • Minimera mat som är framtagen för att öka känslan av belöning (se ovan)
  • Minska smakvariationen – undvik buffér eller ät bara av det du tycker är allra godast
  • Undvik situationer där du lockas att köpa skitmat. 

Att planera och aldrig handla mat hungrig – då är det lättare att skippa skräpet.. två heta tips från mig 😉

 

Postad: 3 december, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, föreläsningar, Hälsa, Kost, Motivation | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera (4)

Det finns 4 kommentarer:

“Mat, belöning och övervikt…”

  1. Victor Grankvist skrev den

    Mycket bra skrivet! Keep up the good work! Ses på gymmet under julledigheten, när jag äntligen är hemma och inget arbete som drar i en.

    • Carolins träning skrev den

      Tackar Victor! Juletid är träningstid- helt rätt!

  2. Katrine skrev den

    Ja, svensken äter en massa skit. Var på citygross och handlade denna kväll fick en “Nog utvald gåva” inför julen då jag “checkade ut” En förpackning Mamma Scans köttbullar!!! Nej tack sa jag och slängde lappen!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt