Carolins träning

Hon har nått sitt SMARTA mål!

25 januari, 2014 | Kommentera (4)

Känner ni igen henne?

bild-347

Det är inte helt lätt, då hon förändrats en hel del det senaste halvåret 😀

Jag har skrivit om henne förut. Therese- kämpen!

https://kurera.se/carolin-helt/2013/10/31/en-riktig-kampe/

Nu har hon nått sitt SMARTA mål!

Hennes mål var att minska 10procent i kroppsfett. Hon har minskat drygt 11procent och i smörpaket räknat – 27 stycken!! TJUOGOSJU!! Lägg det i varukorgen nästa gång ni handlar 😉

Hur har hon lyckats?

  • Hon bestämde sig- på riktigt
  • Hon satte ett långsiktigt SMART mål
  • Hon gjorde en handlingsplan
  • Hon skaffade den hjälp hon behövde för att genomföra det
  • Hon har ätit bra mat – varje dag.
  • Hon har haft nolltolerans mot skräpmat, godis och snacks
  • Hon har varit fysiskt aktiva varje dag
  • Hon har varierat sin träning

Det allra viktigaste är att VILJA – på RIKTIGT. Inte “jag borde” eller “jag skulle vilja men…”

Att satsa på bestående resultat istället för snabba resultat är ett vinnande koncept. För hur mycket värt är det att “rasa” 10kg på 5 veckor om man efter 3månader är tillbaka där man startade igen. Risken med snabb viktminskning är dessutom att det är annat än fett som går förlorat – muskler alltså.

Ett mål utan handlingsplan är bara en önskan… Therese skaffade hjälp för att nå sitt mål och jag är så jäkla glad för att hon valde mig 😀

Therese har gått ner i vikt tidigare men då har det enbart fokuserats på kilon och på kalorier- inte på att gå ner i fettvikt och på vilka näringsämnen kalorierna kommer ifrån. Hon har fått göra en helomvändning när det gäller maten och har skippat snabbmat till förmån för välplanerade måltider och mellanmål.

Hon har ätit mat som innehåller långsamma kolhydrater i väl avvägd mängd. Nej, man blir inte tjock av kolhydrater så länge de är av god kvalitet och i rätt mängd. Kolhydraterna har gett henne energin att orka träna hårt.

Hon har ätit rikligt med protein. Det har hållit henne mätt, reglerat hennes sug efter snacks och godis och hjälpt henne att bevara muskelmassa.

Hon har ätit fett från framför allt olivolja, fet fisk, ägg och nötter.

Hon har ätit regelbundet– frukost, lunch, middag och ett par mellanmål. Även detta har hjälpt henne att hålla energinivån upp och hålla suget nere. Eftersom hon arbetar oregelbundna tider har det krävts planering. Therese har gjort vad som krävts av henne 😉

Therese Akilles häl har varit chips men nolltoleransen mot skräpmat har hjälpt henne att avstå. Chips är inte gjorda för att “bara äta ett”… Få lyckas i alla fall med den bedriften. Hon hade ju som bekant satt ner foten och bestämt sig och chips skulle inte hjälpa henne att nå målet så nolltolerans fick det bli.

Efter en lite smygande start har Therese tränat tung styrketräning. Nej, styrketräning gör dig inte stor och krallig. Det gör dig stark, ger dig en bra kroppssammansättning och håller energiförbrukningen i vila uppe (BMR).

Hon har kompletterat styrketräningen med simning, cykling, cirkelträning och löpning. Genom att variera träningen, både genom val av aktivitet och intensitet, har hon hållit sig skadefri och kunna hålla träningsdosen hög.

Ni ser – inga promenader i träningsprogrammet. Promenader är den minst tidseffektiva träning man kan ägna sig åt. De har hon sparat till sina vilodagar 😉

Therese har ett pannben som få men det har inte gått “jättelätt”. En del av hennes framgång ligger i att hon har skrikit, nej “skrikit” är fel ord, Therese skriker inte 😉 Hon har bett om hjälp när det varit tungt och hon har gjort det innan latmasken/suget tagit överhand. Smart!

Eftersom Therese inte är den typ av person som slår sig för bröstet och skryter över de resultat hon uppnått, får jag göra det åt henne. Jag är så stolt att jag blir tårögd och får gåshud på samma gång. Jag är inte ett dock inte ett dugg förvånad. Hon ÄR en kämpe! Hon har genomgått nån quick fix kur, hon har gjort en livsstilsförändring. Som hon själv skrev i går – “Du kan inte vara tjock om du inte har en livsstil som stödjer det”

Så hur firar Therese att hon gått i mål? Med en stor påse chips? För det har hon väl förtjänat?…

Nänä, ,man får de resultat man förtjänar 😉

Therese är såå värd sina resultat men nu sätter hon nya mål. Hon är en kämpe!!

 

 

 

Postad: 25 januari, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Klienter, Kondition, Kost, Motivation, Okategoriserade, Planering, Styrketräning, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , | Kommentera (4)

Det finns 4 kommentarer:

Hon har nått sitt SMARTA mål!

  1. Malin skrev den

    Vad är det för fel på promenader? Jag tar pw så gott som dagligen nämligen & mår bra av det.

  2. Carolins träning skrev den

    Inget fel med promenader men det är inte det effektivaste sättet att komma i form på. Njut av promenader för tusan! Det gör jag också 😉

  3. JLMS skrev den

    Finns bara ett ord Världsklass 🙂

    • Carolins träning skrev den

      Precis! Therese är i en klass för sig – Världsklass 😀

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt