Carolins träning

Tips för lyckligare liv

29 januari, 2014 | Kommentera (0)

Läste en härlig artikel  i SvD om lycka i helgen. Där listar man 11 forskningsbaserade tips på lycka. Nopp, det är inte tillgången på pengar som är det avgörande för hur lyckliga vi är, det är tiden… Eller rättare sagt – hur vi väljer att spendera tiden…

Några punkter som föll mig i smaken lite extra var följande-

  • Fysisk träning – enligt forkningen behövs bara några minuters träning om dagen för att öka känslan av lycka. På köpet känner du dig även vackrare. Det är endorfinerna som frigörs som gör jobbet. Kom inte med invändningen att du “inte har tid” – 20min är vad som behövs för att få effekt, allra helst varje dag. Träning funkar bättre än antidepressiv medicin både kort och lång sikt. Det motverkar stress, smärta och kan göra dig euforisk. 20 min…det är ju ingenting 😉
  • Sov tillräckligt– för lite sömn slår hårt på hippocampus, den del av hjärnan som hanterar positiva minnen och det är lättare att bli negativ och butter. Kan du lyxa till det med en tupplur på eftermiddagen kan du räkna med en  bättre motståndskraft mot rädsla, ilska och andra negativa känslor och du blir mer mottaglig mot det positiva 🙂
  • Umgås med dem du tycker om – ingen av oss lär ligga på dödsbädden och ångar att vi inte lade mer av vår tid på facebook/instagram/twitter…Det är umgänge med de som är oss riktigt nära och kära som ger lycka. Bra relationer mellan syskon verkar vara särskilt viktigt enligt forskningen 😮
  • Var utomhus– frisk luft gör dig lycklig. Även här räcker det med ca 20min om dagen. Du blir lyckligare, förbättrar minnet och ökar tankekapaciteten. Nopp, det är inte de varma sommardagarna som bidrar med mest lycka- 13,9 grader är den bästa temperaturen för lycka( tänker helt osökt på det där med inomhustemperaturen, måste säkert påverka..)
  • Le och skratta– till och med ett fejkat leende kan förbättra ditt humör. Allra bäst är det förstås om leendet och skrattet är hjärtligt men även ett ansträngt leende en deppig dag hjälper upp humöret 😀
  • Var tacksam– tacksamhet kan övas upp. Ett experiment där deltagarna fick föra dagliga anteckningar över saker de var tacksamma över visade att de fick fler positiva känslor. Så även om du inte är religiös kan en “aftonbön” där dagens positiva händelser sammanfattas kan bidra till större lycka och att du blir mer nöjd med livet 🙂
  • Njut av att bli äldre-forskningen visar att vi blir lyckligare ju äldre vi blir. Efter medelåldern skjuter lyckan i höjden. Byt ut åldersnåjan mot positiv förväntan 🙂 Hjärnan blir helt enkelt mer mottaglig och mer fokuserad på positiv stimuli. Vi går lättare vidare från besvikelser och är bättre på att hamna i situationer där vi trivs. Vi väljer helt enkelt vårt sällskap bättre 😉      För mer lyckobringande tips, läs hela artikeln –

 http://www.svd.se/naringsliv/sa-blir-du-lycklig-elva-tips_8897176.svd?sidan=2

 

 

Postad: 29 januari, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Fakta, Familj och vänner, Hälsa, Läsning, Motivation, Okategoriserade, Tankar, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera (0)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt