Carolins träning

Vad gör du i motlut- gasar eller bromsar?

17 februari, 2014 | Kommentera (2)

Vi är nu inne i den 8:e veckan på 2014. Vecka 8 är en avgörande vecka för många. Ja, inte just kalendervecka 8 utan den 8:e veckan som tränande individ. Just precis här brukar den där härliga motivationen man hade vid start börja avta. När det borde flyta på och så smått bli en del av det vardagliga livet, då väljer många att lägga av. . Märkligt men ack så vanligt…

Vad kan det bero på?

När man sätter igång och börjar träna brukar resultaten visa sig snabbt. Man blir snabbt starkare och starkare men sen händer det något eller rättare, inte lika mycket. Varför?

Tittar man på styrketräning är förklaringen enkel. De första 8-10 veckorna med styrketräning är det främst nervbanorna som utvecklas, hjärnans koppling till muskeln blir bättre.Vi blir mycket starkare på kort tid genom att vi lär oss använda de muskler vi redan har, fullt ut. Därefter börjar den riktiga muskelutvecklingen, muskelfibrer blir både större och fler. Detta tar längre tid och utvecklingskurvan blir inte alls lika brant som tidigare.

Man tycker kanske att man helt plötsligt står och stampar på samma vikter och inget händer när det i själva verket är NU den verkliga utvecklingen sker.

När det gäller konditionen är det på liknande sätt. Har man en dålig kondition krävs det inte speciellt mycket för att öka den medan det krävs närmare 3 gånger så stor ansträngning för att öka kapaciteten hos den redan hyfsat tränade individen.

bild-358

Upplever du just nu en dipp i motivationen? Börjar det kännas motigt? På väg att lägga av?

Hur gör du om du möter en brant backe när du kör bil? Släpper du gasen, bromsar och kanske till och med parkerar där och börjar fundera på om du verkligen behöver köra upp för backen? Nä, vill du någonstans så gasar du på och väljer en växel som med säkerhet tar dig upp för backen och fram till målet.

Börjar träningen kännas motig – bit ihop och gasa på! Det är dags att förändra träningsprogrammet, nya övningar, höja vikterna eller testa nåt nytt. Men för tusan inte dags att ge upp!

Det enda det resulterar i är att nästa gång motivationen infinner sig börjar du om från början igen och en ny motig backe kommer förr eller senare dyka upp.

Visst är motivation viktigt till att börja med men det är vanan som kommer få dig att fortsätta och det är vanan gör träningen till en naturlig del av livet 😉

 

Postad: 17 februari, 2014 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Hälsa, Kondition, Motivation, styrka, Styrketräning, Tankar, Träning | Etiketter: , , , , , , | Kommentera (2)

Det finns 2 kommentarer:

Vad gör du i motlut- gasar eller bromsar?

  1. Pelle skrev den

    Men för tusan inte dags att ge inte upp!
    eehh?! =)

    • Carolins träning skrev den

      DÅÅÅLIGT av mej! Har dragit på mej ordblindhet på äldre dar….Sorry!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt