Carolins träning

Löpcoachutbildning steg 1 – CHECK!

Postad: 31 mars, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Hälsa, konditionsträning, koordination, Löpning, Motivation, Skador/besvär, smidighet, Stretch, Träning | Etiketter: , , , , , , , , | Kommentera

Wow, vilken helg det har varit! Är så laddad, inspirerad, fylld av nya kunskaper och fullständigt sketaslut 😀

Jag har sprungit regelbundet vecka in och vecka ut de senaste 22 åren (snart, 8maj är det på dagen..) och har njutit av det på ett eller annat sätt hela tiden. Idag njuter jag av det på ett nytt sätt… Jösses! Löpskolning har jag aldrig ägnat mig åt tidigare och jag har nu muskler som skriker högljutt som tidigare varit synnerligen lågmälda. Rackarns vad det känns i underben, vrister, fötter och tår. Ja, även höftböjare och säte gör sig påmint. Så för den som idag undrar ”Har hon gjort på sig?” Nej, men det hade förmodligen varit skönare… 😀

Jag har älskat löpning för dess enkelhet och har tänkt fortsätta älska det för just det, men med dessa nya kunskaper kommer det inte bli fullt lika enkelt ett tag framöver…

Som alltid när man gått en utbildning är man inte ”klar”, det är nu jobbet att nöta in alla övningar på sig själv börjar. Det måste sitta i den egna kroppen innan det går att lära ut till andra 😉

Varför löpskolning, det är väl bara till att snöra på sig skorna och lubba på? Jo, visst. Det är precis det jag gjort under alla år. Men finns det någon grupp tränande som drar på sig skador så är det just löpare. Hur många är det inte som satt igång med löpträning och så fort det börjar flyta, flåset känns okej och det är kraft i varje steg – då smäller det! En hälsena går av, benhinnorna börjar krångla eller knäna börjar spöka.

Löpskolning går ut på att ge ett mer ekonomiskt löpsteg, förebygga skador, ge bättre rörlighet, styrka, koordination, spänst och balans.

Utbildningen innefattade så mycket mer än bara löpskolning men det är den som känns i kroppen idag 😀

Syftet med kursen är att kunna coacha löpargrupper, utforma löppass som funkar för grupper med blandade nivåer av löpare.

En heeelt suverän utbildning! Pernilla Ohlsson från Personal Traning School höll i teorin och Sirpa Felhendler, Ulrika Flodin och Rubin McRae från Urban Tribes höll i det praktiska. Vilket team!!

Med grymt roliga kursdeltagare  som sällskap kunde helgen inte bli bättre 😀

bild-374

Steg 2 som jag givetvis ska gå är inriktad på individuell träning av löpare. Nu gäller det att nöta, nöta, nöta så att allt sitter i den här gamla tantkroppen. Vill ju inte komma till nästa utbildning oförberedd 😉

Ser även mycket fram emot att orsaka liknande smärtor hos mina klienter som jag idag själv genomlider 😀

(”Snäll” är väl ett skällsord, va?)

 



En månad med kokosvatten..

Postad: 28 mars, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Hälsa, Högintensiv, Jobb, Kondition, Kost, Löpning, Okategoriserade, Personlig Träning, Skador/besvär, Stretch, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , | Kommentera

Jag har fått förfrågan från Biofood att testa Vita Coco kokosvatten under en månad. Jag ska använda det dagligen och berätta vad jag tycker om det. Då jag är en kokosälskare av rang var jag inte speciellt svårövertalad 😀

Kokosfett äter jag varje dag och det är i princip bara olivolja och kokos som jag använder vid matlagning men kokosvatten har jag faktiskt bara smakat nån gång då och då.

Det brukar kallas för naturens egna sportdryck då det innehåller elektrolyter och återställer vätskebalansen på ett bra sätt. Före, under eller efter träning men kan egentligen drickas även om man inte tränat.

Det finns i flera smaker, jag har bara testat den naturella hittills- Mums!

 

bild-373

Mer info om Vita Coco hittar ni här -> http://vitacoco.com/se/

I helgen är det äntligen dags för Löpcoachutbildning steg1, Personal Training School! Under lördagen är det teori men på söndag lär det bli desto svettigare. Jag packar väskan med Vita Coco och håller tummarna för toppform 😀

En fullständig rapport om utbildningen kommer under veckan…



Hon började ta i på riktigt och se – Vilket resultat!

Postad: 27 mars, 2014 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Hälsa, Högintensiv, Kondition, Kost, Motivation, styrka, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , | Kommentera

Under veckan som varit har vårens första Kom i Form kursare  tagit ”examen” och vilka resultat de har visat upp! STÖRTKUL och så väl unt!

En som stuckit ut lite extra från första stund är Litte. En kvinna i sina bästa år som har tränat rätt länge, mest gruppträning, stavgång, enduro och löpning. Som hon själv uttryckte det ”jag är bra på att mala på men dålig på att ta i på riktigt”. Ett träningsprogram där det gäller att ta i ”på riktigt” 3-4 pass i veckan, var vad hon fick.

Sen var det ju det här med kosten 😉 Hon åt regelbundet och lagom mycket sett till kalorimängd men alltså, knäckebröd… Det är väl helt okej att äta knäckebröd men när nästan 70procent av näringintaget kommer från just knäcke och annan mjölmat är det hög tid att förändra dieten en smula 😉

Mer riktig MAT, mer proteiner och mindre mjölmat.

Vad kan då dessa hyfsat enkla åtgärder ge för resultat på 8 veckor?

I Littes fall heeelt otroliga resultat –

Upp 2hg i vikt, ner 2,9kg fett, ner 4,5procent fett, upp hela 3kg muskler!!

Vad kan man säga? Inget ont om knäckebröd och stavgång men tänk vad bra mat och ordentlig styrketräning kan göra 😀

bild-372

Litte- vilken tjej! Numera lyssnar hon dock bara till namnet Fru Fitness 😀

 

Ps. Fler Kom i Form resultat dyker upp på bloggen inom kort.

 

 

 



Socker, socker och åter socker…

Postad: 24 mars, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Kost, Okategoriserade, Träning | Etiketter: , , , , , , , | 3 kommentarer

Det är mycket snack om socker just nu. ”Sockerfällor, sockerberoende, det dolda sockret ” Sockerchocken är brutal..

Raffinerat socker, glukos- och fruktossirap innehåller inget av värde för oss, inga näringsämnen utan bara extremt mycket energi som kommer att göra oss feta och sjuka. Detta hittar vi i hel- och halvfabrikat, godis, kakor, läsk, söta frukostflingor, snack och annat som man inte kan kallas bra val i något avseende.

Men…

Vi behöver kolhydrater för att kunna prestera på topp fysiskt och mentalt. Det gäller dock att välja rätt källor och rätt mängd. Det är här jag anser att det ofta blir fel.

Det finns de (i synnerhet kvällspressens löpsedlar) som vill förenkla det hela så pass mycket att det blir totalt missvisande. Man tittar på kolhydratinnehåll och visar sedan hur många sockerbitar det innebär. Totalt galet!

Potatis innehåller inte raffinerat socker, det gör inte heller frukter som banan och äpple. Inte heller morötter eller kolrötter innehåller detta. Detta är naturliga råvaror som innehåller så mycket mer än bara sockerarter- vitaminer, mineraler, antioxidanter, bioflavonoider, fibrer med mera och de ger mättnad innan vi fått i oss för mycket. Potatis innehåller bara 16procent kolhydrater, banan är den mest kolhydratsrika frukten och den innehåller blott 22 procent. Det finns alltså plats för så mycket andra nyttigheter 😀

Rätt mängd då? Kör du inte med bilen särskilt många mil behöver du heller inte tanka lika mycket. Det gäller även för vår kropp. Å andra sidan tar du dig inte speciellt långt på tom tank heller. Ja, det är mycket förenklat då kroppen har fler energikällor än vad en bil har, men ni förstår tanken 😉

Kolhydrater är dock det bränsle som krävs för att vi ska kunna vara explosivt starka , de krävs för högintensiv träning och det är det enda bränsle som hjärnan godtar.

 

bild-371Hittade ovanstående serie i JP i lördags och tyvärr är det det där tänket alldeles för vanligt. Man skippar potatisen till lunch och faller sen för godispåsen vid tretiden… Tja, inte undra på att man blir trött, slö och så långt från sin toppform man kan komma.

Genom att välja bra kolhydratskällor, äta regelbundet, röra på sig regelbundet och skippa skräpet slipper man undan så väl sockerfällor, sjukdomar och paltkoma. Rätt enkelt egentligen 😉



Vårdagjämning!

Postad: 20 mars, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Jobb, Kondition, Kost, Löpning, Motivation, Träning | Etiketter: , , , | Kommentera

bild-370

YES!! Det är här!! Ljuset alltså 😀 Nu går det inte längre att gnälla över mörka kvällar. Nu blir det mer ljus än mörker och nästa helg blir det sommar tid på riktigt 😀

Denna veckan är en riktig vårvecka för mig, ni vet en sån där vecka då det dags för det ”första” av något. Vårens första Kom i Form kurs har gått i (del)mål och vårens sista Kom i Form kurs hade sitt första kurstillfälle igår kväll.

Grymt kul att se resultaten i den första kursen och grymt kul att lära känna alla nya kursare. Känner på mig att det kommer bli riktigt roliga onsdagkvällar framöver 😀

Mina första artiklar för PTKvinna är inskickade och jag har fått korr med bilder och allt. Nu ska det bara finslipas lite till och i helgen jag ska knåpa ihop mitt första blogginlägg på den sidan 😉

Årets första vitsippor skådades under löprundan i morse, bara en sån sak gör ju hela veckan till en succé 😀

 

 



Muskelmat – Tokbra kokbok!

Postad: 18 mars, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Kost, Läsning | Etiketter: , , , , , | Kommentera

Jag är sent ute, jag vet. Köpte den här boken innan jul som en tänkt julklapp men den kom av sig… Den blev liggande på skrivbordet och har hamnat lite väl långt ner i högen av böcker jag köpt på mig. I helgen började jag dock bläddra. Jag är ingen kokboksnötare precis, jag läser hellre näringslära än recept, men den här är kanon! Hela 316sidor fulla med riktigt bra mat.

Frukost, lunch, middag, efterrätter, vegetariskt, snacks, tapas och håll i er till och med pizzarecept som är helt okej. Dessutom recept på bröd, proteindrinkar, smoothies och en del näringslära däremellan.

Till alla recept presenteras näringsinnehåll. Låt inte titeln avskräcka – Muskelmat av Hannah Runsten, en tokbra kokbok för alla som vill äta god och bra mat som bygger upp kroppen 😀

bild-364



”Du kan inte misslyckas…”

Postad: 17 mars, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Kost, Läsning, Mentalt, Motivation, Tips, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , | Kommentera

”Du är inte ditt förflutna, du är dina beslut. Du kan inte misslyckas, det är en känsla och det är din egen. Du kan möjligtvis göra ett misstag, byt väg, gör om och hitta rätt”

Börjar du tappa sugen? Känns mer lockande att gå och fika än ta sig till gymmet? Har du försökt ändra på dina vanor så många gånger och gett upp att du helt enkelt slutat tro på din egen förmåga? Sug då i dig av orden ovan..

Det kan vi nog alla suga i oss, då de funkar på alla områden i livet.

Det är chefredaktör, Lisa Kaptein Kvists ord i senaste numret av PT Kvinna. Ja, jag vet att jag kanske kan verka lite partisk (jag börjar iofs skriva först i nästa nummer) men det är en jäkligt bra tidning för alla som verkligen vill komma i form en gång för alla. För det handlar egentligen inte om exakt vilket träningsupplägg du väljer eller vilken typ av pålägg du lägger på den eventuella mackan – den stora förändringen måste ske i huvudet. Hur du ser på dig själv, din kropp, maten och träningen. Attityden till det du gör betyder ALLT om du vill ha en bestående förändring och bestående resultat.

Johanna Karttunen skriver även hon en vansinnigt bra artikel om att ”Våga prioritera dig och din egen hälsa”

bild-365

 

Mindfullness för stressade småbarnsmammor, effektiv hemmaträning och givetvis inspirerande reportage om kvinnor som lyckats med sin livsstilsförändring.

Nej, jag får inte betalt för att skriva det här 😉 Det är bara så bra att jag måste tipsa om det. Läs för tusan 😀

 



ONOFF is my middle name…

Postad: 16 mars, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Familj och vänner, Fritid, Hälsa, Kondition, konditionsträning, löpning, massage, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , | En kommentar

Min kära make brukar kalla mig ONOFF – antingen är jag På eller Av, ytterst sällan något mittemellan. Idag har det varit en helt underbar dag för en ONOFF person som jag 😀

Vaknade 06.40 pigg och alert! Morgonlöpning längs med Vättern. Heeeelt fantastiskt. Rackarns va mycket piggare man blir i benen av att få springa om folk för en gångs skull 😉

Jag springer mest på tider och på vägar där det är ont om andra löpare, lite sällskap förgyller 😀

bild-369

Efter 11,4k var jag riktigt härligt trött och efter en monsterfrukost tryckte jag på OFFknappen och satte mig i lä i trädgården. Konstigt men där får jag alltid sällskap av maken, aldrig att det händer på löprundan…. 😮

bild-366

Riktigt bra läsning (mer om det i veckan som kommer), sol och gott kaffe – heelt fantastiskt 😀

Tja sen har det mest blivit ännu mera läsning lite foamrollmassage tills det började krypa i kroppen och dags att trycka på ON och ge sig ut för lite backintervaller. Luften ute nu alltså!! Heeeelt fantastiskt! Blev dock lite förvånad över sällskapet… Det började snöa!?

Även våren är visst lite ONOFF 😉

Med fulltankade batterier är jag redo för veckan som kommer och det är tur det- den är tokmaxad den också, precis som det ska va 😀

bild-367



Bor det en liten Hagbard i dig?

Postad: 15 mars, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Kost, Motivation, Okategoriserade, Träning | Etiketter: , , , , , | Kommentera

 

bild-363

”Jag vet ju egentligen men…”

”Jag borde ju egentligen men..”

”Mitt problem är xxx men…”

Känner du igen det där? Kanske inte hos dig själv men hos någon eller några i din omgivning? 

Man vet och kan, men man gör inget.

Eller är du kanske en av dem som ställer samma fråga om och om igen i hopp om att få ett svar som känns mest bekvämt?

Det spelar ju egentligen ingen som helst roll om man kan ALLT om kost och träning men inte GÖR något.

Tänk så mycket tid som går till spillo genom att bara tänka ”jag borde” istället för att se till att bara börja göra.

Man kanske inte kan göra enligt allt man lärt sig men ALLA kan göra NÅT 😉

Nå, är du lite som Hagbard i serien ovan? Bor det en liten Hagbard i dig? Släng ut honom i så fall och sätt igång, vänta inte till måndag – Gört nu! 😀



Placebo vs Nocebo

Postad: 12 mars, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Motivation | Etiketter: , , , , | Kommentera

Nocebo, ett nytt ord för mig.

Jag tillhör en av alla dom som får Olof Röhlanders peptalk mailat till mig på varje måndag. Denna vecka om just nocebo.

Nocebo och är motsatsen till placebo. Nocebo betyder ‘Jag skall skada dig’.

När man kliver in på jobbet och får höra – ”Åh vad du ser trött ut idag” Då vill man ju bara vända i dörren och åka hem och lägga sig igen, eller hur?  Inte blir vi piggare i alla fall.. Ett sånt uttalande behöver ju inte vara sagt för att skada men inte tusan hjälper det precis 😉

Vi behöver sällan andras hjälp för att känna och se våra mindre bra dagar, det fixar vi finfint själva..

För någon vecka sen hade jag en sån där dag då jag var såå trött. Jag var helt klart inte mitt bästa jag men gjorde vad jag kunde. Då fick jag höra precis vad jag behövde- ”Hur kan du vara så där pigg och glad jämt, Carolin?!”

Den lilla frågan gjorde min dag så mycket bättre. Så farligt trött var jag väl ändå inte, trots allt? Blev min reaktion och dagen som började lite sisådär blev kanske inte kanon men så mycket bättre 🙂

Ibland är inte allt superduperbra. Man är trött och hängig, kanske till och med lite grinig.. Vad behövs då? Någon som påpekar faktumet? Nä, lite mer placebo eller härliga affirmationer kan behövas. Saker som gör att vi mår lite bättre, kanske ännu bättre än förtjänat 😉

Min polare konstnären skickade över denna underbara bild häromdagen. Den ska jag ta mig tusan sätta upp i taket över sängen, på spegeln i badrummet, på kylskåpet, på kontoret och dessutom ha en liten bild i fickan också för att pigga upp när helst det behövs.

För visst är den helt underbar 😀

bild-362

 

Gå in på www.upphopp.se och prenumerera du också på Olof Röhlanders Peptalk 😉

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt