Carolins träning

Kompensationskampen fortsätter- rynkor vs rutor

4 mars, 2014 | Kommentera (1)

Idag är det ingen vanlig dag för det är TokTuffTränings-Tisdag idag.  Jaja, jag vet att det är nån annan typ av tisdag också men det väljer jag att ignorera 😉

Jag firar TokTuffTränings-Tisdagen genom fortsätta kompensationskampen – Rynkor vs Rutor. Är man +40 kan man konstatera att de förstnämnda kommer utan att man anstränger sig nämnvärt medan de andra får man jobba rätt hårt för. Vi är ju inne i första vårmånaden- Summer is comming och vassen är inget alternativ denna sommaren heller. Tänkte friska upp minnet och upprepa en av mina magmördarfavoriter – Fyra Favoriter 😀

Börja med Fällkniven, med eller utan vikt. 10-15 repetitioner. Tryck ner ryggen mot golvet, fötter och händer ska stanna några centimeter över golvet. Lyft ben och skuldror så att händer och smalben möts och vänd långsamt tillbaka ner mot golvet igen.

fällkniv 2fällkniv 1

Tätt  följt av Magkramp, med eller utan vikt 20-30 repetitioner. Tänk på att ryggen ska vara tryckt mot golvet, lyft skuldrorna och tänk “magemagemage” inte “uppuppupp” då är det såå lätt att man bara krampar i hals och nacke i stället.

magkramp

 

Tätt följt av Båt med Rotation, med eller utan vikt. 20-30 repetitioner. Långsamma rörelser..njuuut av varje repetition 😉

båt

 

Tätt följt av Nudda  Häl. 20-30 repetitioner. Pressa ryggen mot golvet och försök nudda hälarna med fingerspetsarna (nej, inte ha hälarna för nära rumpan nu..) genom att lyfta skuldrorna från golvet. Här gäller det att hålla tempot uppe och riktigt bränna ut magen så mycket det bara går.

nudda häl

 

Pausa en stund och kör på igen, så många varv du mäktar med. Very najs! 😀

 

Postad: 4 mars, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Okategoriserade, styrka, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , , , , | Kommentera (1)

Det finns 1 kommentar:

Kompensationskampen fortsätter- rynkor vs rutor

  1. Katrine skrev den

    Oh tur man inte firar den andra dagen, för då skulle jag inte klara någon av dina tok-tuffatisdagsövningar 😛

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt