Carolins träning

Cirkelfys deluxe

21 april, 2014 | Kommentera (0)

Ahh jag älskar cirkelfys! Det är egentligen ett komplement till övrig träning jag ägnar mig åt men ojoj vad jag gillar att köra mig själv sketaslut i hela kroppen på just det sättet 😀

2-3 cirkelpass i veckan brukar det bli och aldrig två likadana pass i rad. Är lite extra nöjd med dagens upplägg. Eftersom det blev dubbla löppass igår blev det lite xtra bål idag. Jag brukar utgå från den upplevda dagsformen och är inte helt säker på hur jag tänkte faktiskt 😮 Formen för dagen kan beskrivas som, ursäkta ordvalet alla känsliga läsare – Ilsken Menskossa..

Jag delade upp passet i tre små cirklar –

Cirkel 1 fokus ben och flås, 5 varv

Hälkickar (springer fram och tillbaka på gräsmattan)

Höga knän (springer fram och tillbaka på gräsmattan)

Sidoutfall

Knäböj m kick (även kallas Svärmorsknäböj)

Utfallsgång (fram och tillbaka på gräsmattan)

Jag HATAR höga knän! Mina ben är på tok för långa för detta…och tunga… Måste helt enkelt vara en helt fantastisk bra övning. Ska bli min favoritövning 🙂

Cirkel 2 fokus bål, 5 varv

Sidohöftlyft x2

Höftlyft m hältryck x2

Bordet

Planka m hopp

Armhävningar

Båda varianterna på höftlyft är statiska så dom går på tid, övriga på antal reps 10-30 beroende på övning.

Cirkel 3 magmördare, 5 varv

Superstar som Redaktör Malin valt att kalla den i senaste Kurera, Sidoplanka med benlyft är väl lite mer beskrivande om än inte lika fränt 😉

Fällkniv m extra vikt eller utan

Magkramp kallar jag det men kan beskrivas som crunches m vikt

Båt med rotation med vikt

Ironwoman som också är ett av Redaktör Malins fräna namn, Benlyft är kanske lite mer beskrivande 😉

Här var det bara Ironwoman som gick på tid, övriga på reps.

Vilan mellan varje övning i alla cirklar försökte jag hålla till enbart transportsträcka och som ni ser är många av övningarna på mattan – inte mycket till vila alltså 😉

Det häftiga är att alla övningar kan anpassas så att de passar alla. Kör fler eller färre varv, reps, tid, ta längre pauser eller stå på knä eller armbågar istället för for och hand. ALLA KAN!

Hur dagsformen var efter passet? Fortfarande menskossa men inte lika ilsk och det är fler än jag glada för 😀

 

bild-390De flesta av övningarna finns att söka här på bloggen, de som inte finns dyker upp inom en snar framtid 🙂

Postad: 21 april, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Cirkelfys, envishet, Hälsa, Kondition, Träning | Etiketter: , , , , , , | Kommentera (0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt