Carolins träning

Backintervaller med brorsan

15 juli, 2014 | Kommentera (0)

Min lillebror håller på att göra Klassikern och har nu bara Lidingöloppet kvar. Inför varje lopp har han börjat sina förberedelser ungefär 3veckor innan – helt galet men sån är han 😉

Nu tänkte jag dock ta mig an honom och se till att han förbereder sig något bättre inför Klassikerns sista moment. Trots att vi nu förlänger förberedelsetiden till 10 veckor så är det ändå för kort tid om man som han, inte springer alls. Hade han varit en “vanlig” klient hade jag sagt nej (just ja, han har inte ställt frågan ens). 30k kuperat är tufft i alla lägen och ska du träna upp dig inför det på ett säkert sätt, så är tiden knapp. Nu ska han ju springa i vilket fall som helst och han är ingen vanlig klient – han betalar inte, han anser nog snarare att han borde betalt….

Till hans stora fördel är att han är väldigt allround och vältränad från början. Han har tränat ordentligt, både styrka och kondition. Han är i en j*vligt bra form helt enkelt och har varit det länge. Han har som jag skrivit tidigare både “min” envishet men han har även begåvats med talang för vad han än tar sig för (är inte det liite äckligt egentligen?)

Men löpning sliter rätt hårt och den stora utmaningen är att bygga upp vävnadståligheten så att han inte drar på sig muskelbristningar och annat trist inför eller under loppet.

Den största delen av löpträningen kommer handla om att han helt enkelt ska få lite mil i benen, hålla nere tempot och lägga tid på att helt enkelt vänja kroppen vid löpning.

Ett intervallpass per vecka kommer att ingå och bara för att det kallas intervall betyder det inte att det handlar om “all in” och maxfart. Nopp, intervall handlar om att växla tempo. Att varva gång med jogg är också ett intervallpass 😉

Nu var det inte det som gällde för lillebror (ååh, vad jag älskar att kalla honom lillebror). Vi började med några km lugn uppvärmning, lite löpskolningsövningar som höga knän, ravellisteg, hälkickar och annat smått och gått för att sen ge oss i kast med backintervaller i en lång och rätt seg backen. Mer seg än brant. 60sek x12 där varje intervall skulle vara jobbigt som en 8 i skala 1-10. (Han skrek “ELVA” efter två stycken men det lyssnade jag inte på. Han är ju ingen “riktig” klient) Joggvila ner.

Han fixade detta galant! Jäklar vad han är bra!! Det måste vara den fantastiska genbanken 😉

Tricket är att hålla ett jämnt tempo – under alla 12 intervaller ska man komma lika långt. Konsten att inte rusa iväg under de första för att sedan krokna efter 4-5stycken , är rätt svår. Han fixade det och sen joggade vi hem och tog ett dopp i den för dagen, iskalla Vättern.

“Det här med att njuta är du inte mycket för va?” sa badkrukan åt mig. Men han har ju fattat heeeelt fel, det är ju det jag gör hela tiden 😀

Jag ska lära dig allt jag kan om det, lillebror – var så säker 😀

bild-432

 

Det otäcka är att han är snabbare än mig. Han har löptränat typ 22 gånger totalt och jag i 22 ÅR. Pannben OCH talang…Livet är inte rättvist… 🙁

Postad: 15 juli, 2014 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Fritid, Hälsa, Klienter, Kondition, konditionsträning, Löpning, Motivation, Okategoriserade, Personlig Träning, Skador/besvär, Träning | Etiketter: , , , , , , , , | Kommentera (0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt