Carolins träning

Är det stessigt? Träna gott folk, träna!

14 december, 2014 | Kommentera (0)

Oops! Nu är det bara drygt en vecka till jul. Tiden rusar och folk med den. Har tvingats ner till stan nu i helgen och jösses – julstress delux! Jag har inte speciellt mycket som måste julstressas om, då vi har lagt oss till med en väldigt bekväm jultradition. Vi åker helt enkelt bort, till sol, värme och all inclusive 😀

Eftersom jag varken kokar knäck eller bakar lussebullar har ägnat ett antal timmar åt att nörda ner mig i ämnet stress istället. Har värsta tunga tjockboken som jag läst förut men nu har jag gjort det igen. Repetition är kunskapens moder och jag gillar kunskap 😉

bild-498

Kroppen är fantastisk! Det finns en logisk orsak till varför den reagerar som den gör i alla situationer.

Det finns olika sätt att reagera på när vi ställs inför stressade situationer. Den allra vanligaste och mest utredda är ”alarmreaktionen” – akut försvars-, attack- eller flyktbeteende.

Livet som en del av jägarfolket för x-antal tusen år sedan innebar många fysiska stressituationer. Jaga eller jagas, äta eller ätas. Då krävdes en kropp som snabbt kunde reagera.. De funktionerna har vi fortfarande kvar.

En stressig situation? Jag hinner inte allt jag ska!! Klappar ska köpas! Huset ska städas! Inga parkeringsplatser finns det! Alla ska vara glada! Och på jobbet är det mer än någonsin och alla andra är sjuka! Upp på tå! Hela cirkulationsapparaten ställer om sig och prioriterar, muskel-, hjärn- och hjärtförsörjning. Blodtrycket höjs, hjärtat slår snabbare och hårdare, adrenalinet pumpar, blodets koaguleringsförmåga ökar, kroppens näringsförråd mobiliseras och glukos från leverns glykogen förråd och fett från fettdepåerna frisätts.

Kroppen reagerar som om en vildsint björn rusade emot och och gör oss redo för kamp eller flykt men det enda som händer är att vi sitter fast i en bilkö…. alla denna fysiska förberedelse. Högt blodtryck, höga blodfetter, högt blodsocker, adrenalinet pumpar och till råga på allt förhöjda kortisolnivåer som ser till att lagra den överflödiga energin kring midjan…

Händer det nån gång då och då är det ingen fara men långvarig perioder av mycket stress kan göra oss sjuka, feta och deprimerade 🙁

Vad göra åt det? Jo, ser ni här kommer det fina i kråksången – TRÄNA gott folk, TRÄNA!!

Det är nämligen så att en vältränad kropp kan hantera stressreaktionerna mycket bättre än en otränad. Kroppen och kroppen klarar så mycket mer utan att uppleva sig stressad och om man ändå lyckas bli det hanteras det bättre och gör inte lika mycket skada. Kroppens främsta sätt att återhämta sig på är sömn. Mycket stress kräver mycket sömn. Tyvärr brukar stress orsaka sömnbesvär och det blir dubbelt värre. TRÄNING ger ökad sömnkvalitet och man slår två flugor i en smäll.

Det metabola syndromet (bukfetma, högt blodtryck, diabetes, höga blodfetter, högt kolesterol) är ett allt allvarligare hot mot folkhälsan. Stress, dåliga matvanor och alltför lite fysisk aktivitet är de främsta orsakerna. Ni ser – genom att TRÄNA motverkar man även den risken 😉

”Men HALLÅ”, säger nån ”Jag hinner inte träna och jag orkar inte heller. Det är helt enkelt för stressigt”

Men HALLÅ, har ni inte läst ovanstående ordentligt? Har man inte tid att ta hand om sig i dag kommer man bli tvungen att ha tid att vara sjuk i morgon…. Träning GER energi, ork och rackarns mycket glädje! Är det någon gång träningen behövs som allra allra mest så är det när det är stressigt och ont om tid 😉

Jag var hos en stressläkare en gång för rätt många år sedan, han sa många saker men en sak lyssnade jag extra mycket på-

”Sluta aldrig träna! Jag har sett så många högpresterande människor dundra in i väggen. De har haft mycket omkring sig länge men tagit hand om sig genom att träna regelbundet, sen har de av någon anledning börjat slarva med det och ett par tre månader senare har det helt enkelt inte fungerat längre. Träning är stressreducerande” punkt.

Just den läkaren gillar jag extra mycket 😉

Redan efter 1:a advent börjar man dock märka att det blir lite glesare på gymmet. Jag undrar hur mycket knäck som ska kokas, hur många glöggkvällar som ska genomlidas och hur mycket julstök folk egentligen måste ställa till med? :-O

Okej, man kanske inte satsar på att toppa formen och sätta personliga rekord i juletid, men med lite träning i kroppen blir till och med julstöket trevligare. Pigg och glad är ju en av träningens effekter 😉 Hur mycket träning krävs då? Inte speciellt mycket alls om det bara är den minsta graden av goda effekter man vill ha – 30min pulshöjande aktivitet per dag – 2 procent av dagen. Typ ingenting! Det är ta mig tusan något ALLA borde unna sig, alldeles extra speciellt vid jul 😉

 

 

Postad: 14 december, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Kondition, Kost, Motivation, Okategoriserade, Träning | Etiketter: , , , , , , , , | Kommentera (0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt