Carolins träning

Stress….

16 januari, 2015 | Kommentera (0)

… vad är det och hur hanterar vi det på bästa sätt?  Det var temat på gårdagens föreläsning jag hade förmånen att hålla på Försvarsmakten (Swedec) i Eksjö igår.  Stresshantering ligger mig extra varmt om hjärtat just nu kan jag meddela. Nu är det mycket att göra och arbetsdagarna är låååånga för min del men att ha mycket att gör måste inte betyda att man stressar…det finns knep för hur man kan få allt att gå ihop 😉

Kroppen är en förunderlig uppfinning och alla till synes märkliga reaktioner har en logisk förklaring. Det är väl mest vår ”moderna” livsstil som är märklig 😉

I en stressad situation förbereder sig kroppen på flykt eller attack. Adrenalinet pumpar, blodtryck höjs, pulsen höjs och både blodsocker- och blodfettsnivåerna höjs för att det ska finnas gott om tillgänglig energi till FYSISK aktivitet. Och vad gör vi? Knyter näven i ficka eller bankar lite omilt på bilratten? När vi inte har en björn att springa ifrån eller nån fysisk fiende att försvara oss ifrån, ta då till löpardojjorna eller skivstången och använd energin på ett vettigare sätt än att utveckla bukfetma, diabetes och ett deppigt sinne.

En vältränad kropp är  bättre rustad att hantera stress, man faktiskt skulle kunna kalla träning för kontrollerad stress då samma typer av hormoner utsöndras. Det fina med träning är dock att även härliga ”må-bra-hormoner” utsöndras och vi blir lugnare, mer harmoniska och lyckligare 😀

Förutom att träna är det galet viktigt med vila. Då menar jag inte ligga i soffan och slötitta på TV – SOV! Vilodagar från träning är av underordnad betydelse om man jämför hur viktigt det är att sova gott och tillräckligt länge varje natt. Det är då kroppen återhämtar sig som bäst. Genom att få tillräckligt med djupsömn varje natt håller vi immunförsvaret på topp, våra tillväxthormoner får chansen att optimera muskeltillväxten så att vi får de träningsresultat vi så hett eftersträvar och får vi tillräckligt med drömsömn (REM) så håller vi även hjärnan och vår inlärningsförmåga på topp. Minst 7 timmar verkar vara den mängd sömn de flesta av oss behöver.

Och vet ni vad, träning ger en ökad sömnkvalitet 😉

Har man mycket att göra och vill undvika att bli en stressad person bör man alltså lägga till en sak till på ”att göra”listan – TRÄNING! Världens bästa medicin 😉

Snacka går ju men det vill till att man GÖR det också. Jag brukar alltid ha lite knäböjspauser på föreläsningar längre än 45min och så även här. Numera har gårdagens alla åhörare ett lite minigym i skrivbordslådan – ett gummiband kan man göra mycket skoj med 😀

Det är en lite speciell upplevelse att föreläsa för Försvarsmakten. Jag har då aldrig varit med om att alla åhörare sitter på plats 2min innan utsatt tid när det varit kaffepaus precis innan…inte heller att alla gör rörelserna i takt :-O

Nja, i takt funkade väl ända tills det var dags för att göra parövningar, då spårade det faktiskt ur litegrann. Men de är lösningsorienterade inom det militära, det måste jag ge dem 😀

Jag har världens bästa jobb och jag måste nog påstå att föreläsa är den absolut roligaste delen i jobbet. Många intressanta frågor, kommentarer och skratt. Jag lär mig nåt nytt varje gång och jag hoppas att även åhörarna gör det 😉

Extra roligt är det när jag som i detta fall, får göra återbesök och till åhörarna igår säger jag – I´ll be back!!

bild-509

Postad: 16 januari, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, envishet, Fakta, föreläsningar, Fritid, Hälsa, Jobb, Kondition, Kost, massage, Mentalt, Motivation, Stretch, styrka, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera (0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt