Carolins träning

”Så går du ner 2kilo- på bara en vecka”

20 januari, 2015 | Kommentera (0)

 

Tror jag måste sluta läsa Aftonbladet. Jag har inte köpt den på år och dar men ibland läser jag i alla fall rubrikerna i mobilen. Skrollade fram till rubriken och och fick plötsligt en känsla av högt blodtryck, huvudvärk, andningssvårigheter, magont och ett akut behov av angermanagement…

Samma ”expert” som skrivit x-antal böcker om i stort sett alla tidigare kända dieter har nu hittat ”metoden som funkar”. Tror bestämt att de orden har nämnts tidigare..

Jag vet också en metod som innebär 2 kilos viktminskning på en vecka, till och med snabbare – Vinterkräksjukan.

Vi vet alla hur det är med kilon man tappar efter Vinterkräksjukemetoden – de går man upp igen. Rätt kvickt dessutom då det främst är vätska man förlorar 😉

Är det vätska och muskler man vill förlora är det en bra metod. Är det fettvikt man vill bli av med och helst inte få tillbaka inom kort gör man dock rätt i att testa en annan metod.

Är det ens möjligt att tappa 2kilo fettvikt på en vecka? För att tappa 2kilo fett på en vecka krävs ett underskott på 14000kcal, alltså minus 2000kcal per dag. Du ska alltså få i dig 2000kcal mindre än vad du gör av med 😮

Då de flesta av oss har en energiförbrukning i vila (BMR)på mellan 1200kcal (mindre kvinna) upp till ca 2000kcal (större man) så begriper även den som inte är överintelligent att det är tufft att få den matematiken att gå ihop 😉

Min absoluta favorit löpsedel ses nedan…

bild

 

Okej, den är gammal och den är fejk men ändå såå mycket bättre löpsedel än så många andra som vi överöses med…

Inte nog med att den är gammal, jag har redan bloggat om den en gång innan. Men allvarligt hur svårt kan det vara? Är det verkligen ytterligare mirakeldieter och supermetoder för att få ordning på kropp & knopp och må så bra som bara är möjligt?

Att peta i sig mindre energi än vad man gör av med är ett måste för att gå ner i fettvikt, absolut. Men måste man leva på svältgränsen för att fixa den matematiken? Nä, välj livsmedel med omsorg. Det behöver inte ens handla om hur mycket av energin som kommer från kolhydrater, protein eller fett utan mer vad det är för typ av livsmedel. Allra helst bör det vara råvaror och inte livsmedel… 😉

Den Brasilianska motsvarigheten till Livsmedelsverket kom ut med nya kostråd förra året. De har inte snöat in på 2 eller 3 potatisar till lunch, lätt- eller standardmjölk, de har tagit fasta på det som verkligen är viktigt – Skippa skräpmaten!

Då jag inte är en hejare på brasilianska har jag saxat översättningen av råden ur Henrik Ennarts artikel i SvD ( en tidning jag tänker fortsätta läsa..) i höstas.

 

 1. Gör naturlig och minimalt processad mat till grunden för din diet.

2. Använd olja, fett, salt och socker i små mängder när du smaksätter och tillagar naturliga och minimalt processade livsmedel och förbereder måltider.

3. Begränsa konsumtionen av processade livsmedel.

4. Undvik konsumtion av ultra-processade livsmedel.

5. Ät regelbundet och noggrant i lämplig miljö och alltid då det är möjligt, tillsammans.

6. Handla på ställen som erbjuder ett urval av naturliga och minimalt processade livsmedel.

7. Utveckla, öva och dela med dig av kunskaper i matlagning.

8. Planera din tid för att göra matlagning och ätande till en viktig del av ditt liv. (Ät eftertänksamt, undvik mellanmål.)

9. När du äter ute, välj ställen som serverar färsk och nylagad mat.

10. Se upp med reklam och marknadsföring.

Klicka på länken nedan för att läsa hela artikeln-

http://blog.svd.se/ennartshalsa/2014/11/19/brasiliens-nya-kostrad-trana-pa-att-laga-mat/

Att helt skippa skräpmaten och att träna (för h*lv*t*) gör det så mycket enklare att nå den där formen man så hett eftertraktar och behålla den. Kanske inget man kan skriva 82böcker om men en metod som verkligen fungerar –  då, nu och sen 😉

 

Postad: 20 januari, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Kondition, Kost, Motivation, styrka, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , | Kommentera (0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt