Carolins träning

Så undviker du väggen…

1 mars, 2015 | Kommentera (0)

bild.PNG-14

 

Att arbeta hårt och mycket kan drivas av passion för det man gör, vilket är helt underbart 😀

Att arbeta hårt och mycket av orsaker som drivs av måsten och nödvändigt ont kan däremot leda till något som är helt annat än underbart – en stress som är allt annat än positiv 🙁

Oavsett vad anledningen till att man jobbar hårt är gör man helt klart rätt i att ta hand om sig, antingen för att kunna fortsätta göra allt det där man tycker är så galet roligt eller helt enkelt för att kunna härda ut.

SvD har haft en artikelserie i ämnet ”På väg in i väggen” och nu i veckan publicerades 6 tips för att undvika väggen –

1. Värna sömnen

Sömnen är stressens antagonist. Det stressen bryter ner bygger sömnen upp. Nattsömnen är den absolut viktigaste återhämtningen. Prioritera sömnen både i kvantitet och kvalitet.Snarkande makar, gråtande barn och bökande husdjur bör hållas på avstånd under stressiga perioder 😉

2. Träna i lagom dos

När det är som mest att göra är träningen som viktigast. Att välja bort träningen är bland det sämsta vi kan göra. Vi är gjorda för rörelse och träning reducerar de negativa effekter som stress utsätter oss för. Men sänk prestationskraven! Förvänta inte att kroppen ska kunna prestera på topp när knoppen är full av stress. Njut av de stressreducerande endorfinerna och ta de allra tuffaste passen när det lugnat ner sig på andra fronter.

3. Inga Dieter

Det är ju i och för sig ett tips som gäller alla dagar året om men extra viktigt under stressiga perioder. Är det någon gång det gäller att se till att kroppen får den näring den behöver så är det nu! Att hoppa över eller äta minimal lunch pga stress eller pga att träningen inte varit lika tuff som vanligt är absolut ingen god idé. Att ge sig in i några sopdieter a la VLCD (lågt kaloriintag) eller fastor (5:2) kommer stressa kroppen ytterligare och kan vara droppen som får bägaren att rinna över.

4. Vårda vännerna

Sociala relationer med människor som ger energi och som ger ett avbrott i vardagsstressen är viktigt. Men se upp för parasiterna som bara slukar mer energi av dig!

5. Våga säga nej

Säg nej till parasiterna. Gå och träna som planerat även om det finns saker som ”måste” göras. Strunta i dammråttorna (de syns inte om man kisar lite och sänker belysningen). Det är bara du själv som vet hur stressad du är och därför Du som måste sätta ner foten och säga ifrån.

6. Fastna inte i oro

Ta en sak i taget. Jag brukar skämta och säga att min typ av mindfullness är när huvet är fullt, men på allvar är det ju faktiskt så att man bara kan vara på ett ställe i taget. Att skriva ner vad som ska göras underlättar, då behöver man inte hålla allt i huvudet och sen är det ju en så fantastisk känsla att få bocka av punkt efter punkt.

Det var mina tankar om de 6 tipsen för att undvika väggen. Läs hela artikeln genom att klicka på länken nedan…

 

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/sa-undviker-du-att-ga-in-i-vaggen_4366909.svd

Postad: 1 mars, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Kost, Okategoriserade, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera (0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt