Carolins träning

Parmesanost – fredagsmyset är räddat!

24 april, 2015 | Kommentera (0)

Jag har blivit med parmesanost 😀

bild (1)

Roberto, en av våra medlemmar på e3 Värnamo tipsade mig om en parmesanimportör – parmesan.nu Parmigiano Reggiano, lagrad i 36månader, tillverkad i ett litet familjeägt mejeri utanför Parma och vinnare av San Lucio, prestigefull osttävling i Italien. Är helt övertygad om att den är galet god 😛

Jag brukar lite provocerande fråga ”måste allt vi äter vara gott?” och jag brukar få ett rungande JA som svar. Då jag inte håller i matlagningskurser (ska alla vara tacksamma för) utan är mer inriktad på matens funktion, brukar jag ifrågasätta det svaret. Jag menar på intet sätt att vi ska äta äcklig mat men om vi har ett specifikt mål och vet att en viss typ av mat kommer hjälpa oss att nå målet men kanske inte är det absolut godaste vi vet, kanske det kan vara värt besväret att ändå äta lite mer av det. Broccoli kanske inte får det att kn** i mun men det och  mer grönsaker generellt är kanske det som krävs för att få en bättre kosthållning. Om det nu är så att det där vi tycker är det absolut godaste som finns (pommes, feta korvar och bea eller varför inte läsk, kakor och godis) är det som fått oss att hamna där vi är i dag – ur form. Tja, då lär det knappast vara ett fortsatt stort intag av just det som får oss att nå målet. Eller? Vem vet, har man tur kanske smaken kanske kan ändra sig. Aptiten är bästa kryddan, brukar det ju sägas. Hungern är ännu bättre krydda om ni frågar mig 😉

Det fina är att även riktigt bra mat kan vara galet god. Parmesan är ett exempel 😀

Just denna parmesanost innehåller mycket protein 33%, fett 28%, all parmesan innehåller rikligt med kalcium, fosfat och zink. I Italien kan det hända att läkare skriver ut recept på parmesanost till barn och gamla som behöver stärka skelettet p.g.a. det höga kalciuminnehållet. Näringsmässigt liknar en parmesanost en fin biff men då proteinerna och fetterna har brutits ned kemiskt mycket mer är parmesanosten betydligt mer lättsmält för magen och kroppen kan mycket snabbare tillgodogöra sig näringsämnena. Hur bra det är med parmesan för formen är givetvis en dosfråga. Man kan bli ohälsosamt fet även av hälsosam mat, just saying 😉

Roberto som gav mig tipset, gillar ett talesätt extra mycket – Do more of what makes you happy.  Att äta god och nyttig mat gör mig lite extra lycklig! Fredagsmyset är räddat 😀

Postad: 24 april, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, föreläsningar, Hälsa, Jobb, Klienter, Kost, Mentalt, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , | Kommentera (0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt