Carolins träning

Ät frukt.punkt

21 maj, 2015 | Kommentera (0)

Är det okej att äta frukt? Innehåller det inte väldigt mycket socker?  Denna ständiga fråga… Jag fick möjligheten att svar på den i senaste frågan till Kostexperten (dvs jag, och jag bara ääälskar titeln) på Maratonbloggen på svd.se Nedan följer en del av mitt svar…

”Jajamän, frukt innehåller fruktos och en kost rik på fruktos är inte att rekommendera. Den kan göra oss både feta och sjuka men då handlar det inte om att vi äter för mycket frukt utan om att vi helt enkelt äter för mycket produkter som innehåller socker (sackaros = lika delar glukos som fruktos) och produkter som innehåller ren fruktos eller fruktossirap. Detta hittar vi i livsmedel som inte borde kallas livsmedel utan skräpmat, som söta frukostflingor, fruktyoghurt, godis, kakor, sylt, läsk, glass och annat liknande. De studier som visar att fruktos är skadlig för oss är baserade på konsumtion av fruktos, inte på konsumtion av frukt. När vi äter frukt och grönsaker får vi i oss så mycket annat som är bra, som vitaminer, mineraler, antioxidanter, fibrer och en hel del vätska.

För att få i oss för mycket fruktos via frukt krävs det att vi äter galet mycket, till exempel ett kilo äpplen om dagen. Äter man så mycket äpplen dagligen har man ett annat problem, kan jag tycka. Att anse att fruktätandet är skadligt för vikten och hälsan är att sila mygg och svälja kameler. Är man rädd för fruktos, ät frukt och framför allt: ät grönsaker men strunta i skräpmaten/drycken. Torkad frukt och fruktjuicer gör det lättare att överkonsumera och bör kanske avnjutas med lite måtta om man inte är väldigt fysiskt aktiv.”

Men alla bekämpningsmedel då?  Vindruvor och ananas ska ju vara rena giftbomberna ju! och så ratar man frukten men har inga som helst betänkligheter om var den fantastiska färgen på smågodiset man trycker i sig, kommer ifrån….

Mindre lämpliga ämnen får vi i oss dagligen men frukten står för det lilla i sammanhanget. Kort och gott kan man rätt lätt konstatera att en kosthållning rik på frukt och grönt varken gör oss sjuka eller feta, motsatsen gör det däremot 😉

Läs hela svaret genom att klicka på länken -> http://blog.svd.se/maratonbloggen/2015/05/13/kostexperten-hur-bra-ar-det-egentligen-att-ata-frukt/

När ni ändå är i bloggläsartagen klicka då in på http://petramanstrom.se/ Petra Månsström som driver Maratonbloggen har just startat ytterligare en blogg. Befriande ofiltrerat om träning och livet i stort . Läs! 😀

 

Postad: 21 maj, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Kost, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , | Kommentera (0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt