Carolins träning

”Bra-saker-lista” – från trist till tokbra på nolltid

Postad: 30 september, 2013 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Fakta, familj, Fritid, Hälsa, Kost, Mentalt, Motivation, Okategoriserade, Tankar, Träning | Etiketter: , , , , , , , , | 2 kommentarer

Jag gillar ”att göra listor”, det är själva avbockandet jag gillar. En klapp på axeln till mig själv för det jag lyckats åstadkomma 🙂 Numera är ”att göra listorna” dessutom helt nödvändiga för att jag ska komma ihåg allt som ska göras…hm..åldern?

Om jag gillar ”att göra listor” så älskar jag ”bra saker listor”. Det fina med dessa listor är att de kan göras i massor av versioner, helt och hållet efter behov. Exempel-

  • Bra saker med den här dagen
  • Bra saker med den här veckan
  • Bra saker med hösten
  • Bra saker med mitt arbete
  • Bra saker med min familj
  • Bra saker med min partner
  • Bra saker med mitt boende

Och kanske den svåraste och viktigaste-

  • Bra saker med mig själv

Att hitta negativa saker är ofta en lätt sak.. Det är mulet väder i dag, det blir mörkare ute för varje dag som går, min man är urusel på att städa och själv blir jag bara mer och mer rynkig- har man det snacket med sig själv på morgonen,har man knappast hittat receptet på en tokbra dag…troligen en rätt trist sådan, eller hur? 😉

Nä, skärpning! Skriv istället ner saker som är bra, saker som gör dig glad!

Detta gäller även när det kommer till kost- och träningsvanor. Lista dina framgångar- hur mycket starkare är du nu än för 6 månader sen? Notera alla träningspass som blev av istället för dem du av någon (outgrundlig…) anledning missade. Det blir en så mycket positivare inställning och det blir så mycket lättare att fortsätta se till att träningen blir av.

Hur många kakor och bullar har du tackat nej till? Hur många sunda val har du gjort? Fokusera på dem! Jag menar inte att du ska glömma misstagen, men häng dig inte fast vid dem- gör om och gör rätt istället 😀

Skriv dina listor och gör som Jessica i länken nedan. Över 13 680 000 har redan sett henne och jag har tipsat om henne förrut. Hon är helt fantastisk!! Jag gör som hon med jämna mellanrum och det funkar- från trist till tokbra på nolltid 😀

 

http://www.youtube.com/watch?v=qR3rK0kZFkg

jessica

 

Har man tur kan man få se en glimt av solen även en mulen dag. Idag var den just en sån turdag. En sak på litsan redan vid soluppgången 😀

bild-289



”Mjölksyra är min vän…

Postad: 20 juli, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Högintensiv, Kondition, konditionsträning, Löpning, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

….mjölksyra är min vän.” Det var mitt mantra under morgonens backiga löprunda i skogen.  Affirmationer brukar ju funka och jag tog mig runt milrundan med gott humör men jag ska erkänna att det var ren och äkta lycka när jag skymtade målet.

Alla vet väl hur det känns när mjölksyran slår till? Hela systemet skriker STOPP! STANNA!  Mjölksyra är inte på något sätt farligt för kroppen men det påverkar helt klart vår prestationsförmåga.

Ska man vara petnoga så är det inte mjölksyra som det handlar om utan laktat som är mjölksyrans salt. Det är heller inte laktatet i sig som påverkar vår prestationsförmåga negativt utan andra processer som sker i kroppen samtidigt som laktatet bildas. Men för de allra flesta är mjölksyra det ord vi tänker på när det bränner i benen och vi är på vippen att ge upp.

Vad göra för att slippa eller i alla fall utfärda mjölksyra? Jo, umgås mer med denna härligt brännande vän 🙂

Mjölksyra (laktat) uppstår när vi inte lyckas syresätta musklerna och är en helt naturlig nedbrytningsprodukt.

När man tränar högintensiva intervaller förbättras musklernas förmåga att göra sig av med mjölksyra. Den skickas ut i blodet och används som energikälla istället för glukos i hjärnan. Mera uthålliga muskler kan också omvandla mjölksyran till energi, resten transporteras till levern och omvandlas till glukogen som sedan kan användas som energi till kroppens övriga muskler.

Att umgås med den goda vännen Mjölksyra är mentalt påfrestande men det lönar sig. Genom att träna upp mjölksyra(laktat)tåligheten ökar också uthålligheten och prestationsförmåga.

Intervallträning är grejen! Våga nosa på högre intensitet och känn hur det bränner! Våga testa dina egna gränser! Att nöta på i bekvämlighetszonen kan vara trivsamt men det kommer inte öka kondition och prestation.

Känslan efter ett riktigt brännande pass är helt klart värt all ansträngning. Känslan när resultaten kommer, att orkar mer och mer, är om möjligt ännu bättre 😀

IMG_1723

 

Kan man dessutom göra det i så här vacker miljö… ja då är det ännu härligare 😀

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt