Carolins träning

Leve medelåldern!!

Postad: 6 augusti, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Fritid, Hälsa, Kondition, konditionsträning, Kost, Motivation, Okategoriserade, smidighet, styrka, Tankar, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , | 2 kommentarer

Jo, jag menar det verkligen – Länge leve medelåldern!! Den har ju annars en tendens att bli utskälld i diverse sammanhang 😉

Men ojojoj, vad glad jag är för att jag inte är 20 igen! Okej, tuttarna satt längre upp och huden var slät men det hade jag ändå inte vett att uppskatta då i alla fall. I övrigt har det bara blivit bättre 😀

Den medelålders tantkroppen som jag dras med är starkare, uthålligare, friskare, gladare och betydligt med bekväm med sig själv än någonsin tidigare. Den kräver helt klart mer underhåll än förr. Sömn och mat är inget man slarvar med ostraffat. Den är inte lika smidig, benen är väldigt långa när man ska ta på strumporna på morgonen alltså… 😛

Kroppen har hunnit vara skadad både här och där. Erfarenheter som gör att  man oerhört tacksam när den är hel, oöm och fungerande.

Klokare har man blivit av egna och andras dåliga och goda erfarenheter. Klokare även genom år av kunskapstörst. En törst som blir större ju mer kunskap man skaffar sig. Det som tidigare var enkelt och solklart är kanske inte lika solklart med mer kunskap i ämnet 😉

Lite så tänkte jag under morgonens styrkepass. Länge leve medelåldern! Den är ta mig tusan bästa åldern hittills! 😀

bild 2-12



Boka nu – Träningsweekend på Yxnerum!

Postad: 27 maj, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Fakta, föreläsningar, Fritid, Hälsa, Högintensiv, Jobb, Kondition, konditionsträning, koordination, Kost, Löpning, massage, Mentalt, Motivation, Okategoriserade, Personlig Träning, Planering, Skador/besvär, smidighet, Stretch, styrka, Styrketräning, Tips, Tips, Träning, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera
Hör nu alla vänner, varenda kotte som jag känner. Nu ska vi leva loppan TJOLAHOPPFALLERALLANLEJ! Boka in 9-10 augusti för då är det träningsweekend på Yxnerum Hotel & Konferens med grymma Lisa Kaptein Kvist, fantastiska PT Pejv och lilla jag. Det kommer bli hur kul som helst!! Kolla in infon nedan och BOKA!!
“Skjut upp ditt “bäst-före-datum” med hjälp och inspiration under en helg här hos oss på vackra Yxnerum!
I samarbete med tre helt fantastiskt inspirerande PT-tjejer i en mix av träning ute och inne ( i vår alldeles egna sporthall) samt föreläsningar i bland annat motivation och hur du ska lägga upp din kost för att nå just dina mål med din träning. Det här är en helg för dej som gillar att träna allsidig träning och du behöver inte vara på någon särskilt hög nivå för att hänga med!

För endast 2450kr ingår allt i paketet vi satt ihop! (logi, mat, träning och föreläsningar)

PT-tjejerna som kommer är inga mindre än:
Päjvi “PT-Pejv” Korhonen- Bloggare, skribent, inspiratör som dessutom emellanåt kan höras i radio o synas i TV-rutan. Nominderad till Guldhjärtat i kategorn “årets-PT” 2013
Carolin Helt- Int. Lic. PT, diplomerad Hälso & Kostrådgivare, driver gym och kursverksamheten e3 och är skribent på Kurera & PT Kvinna. Ligger dessutom bra till för att bli “årets PT 2014”
Lisa Kaptein Kvist- Årets PT 2010, driver eget företag- På Rätt Väg. Föreläsare med ruggby- och boxarförflutet. Chefredaktör på PT Kvinna.

För mer information kan ni följa länken till vår hemsida (som är under nykonstruktion!) eller kontakta oss på Yxnerum på 0120-610 22
Arrangemanget är öppet för alla så bjud in alla du känner som gillar att träna! “

http://www.yxnerum.se/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=6&Itemid=7

ps. Det där “ligger bra till för att bli Årets PT” var jag ju bara tvungen att få klämma in när jag hamnat i detta sällskap. Ett skämt man måste ju bli nominerad…blink blink 😉

 



Livsnjutare – på riktigt!

Postad: 22 maj, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, envishet, Fritid, Hälsa, Klienter, Kondition, Kost, Löpning, Mentalt, Motivation, Okategoriserade, Personlig Träning, styrka, Tankar, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , | En kommentar

Vilken dag det har varit! Började dagen med att sova tills jag vaknade alldeles av mig själv vilket blev 07.00 ganska exakt. Bara känslan av att kunna göra just så – sova tills kroppen har fått nog är en riktig livsnjutarlyx. En av fördelarna med att jobba mycket kvällar 😉

Morgonkaffe i solsken och sen ut i skogen för att försöka besegra backarna. Stekhett redan tidigt och det var allt annat än en liten lätt löpning idag kan jag meddela. Typ nära döden 😛

Men känslan efter ett riktigt tufft pass gör ju att man njuter av livet ännu lite mera 😀

 

 

skogen

 

Att vara en livsnjutare verkar dock ha väldigt olika innebörd beroende på vem man frågar. Jag träffade en man för ett tag sen som sa sig vara en riktig livsnjutare. Han mådde jättebra och njöt för fullt av livet, han hade en rejäl mage men den bar han upp med stolthet, att listan på alla mediciner han stoppade i sig täckte in i stort sett alla vitala organ gjorde ju inte heller nånting då de funkade finfint… Nu kom han i alla fall till mig och jag tänker få honom att må ännu bättre. Säga vad man vill men en positiv inställning har han 😉

instaq

För mig  handlar det inte om att må bra utan om att må mitt allra bästa. Att ha en kropp (och knopp) som är pigg och stark. Som fixar de utmaningar den utsätts för och som tar sig an dem med glädje 😀

För att kunna vara en riktig livsnjutare krävs det dock vissa insatser. Inga uppoffringar som jag ser det men är det något som gör att jag inte mår mitt bästa är jag mer än villig att plocka bort det och ersätta det med något annat.

Att träna och äta sunt är inte att leva ett liv utan njutningar – tvärtom! Att må sitt allra bästa är att vara en livsnjutare på riktigt 😀

Läste ett vansinnigt bra blogginlägg härom veckan klicka på länken nedan och läs det ni också –

 

http://blogg.topphalsa.se/kostpepp/2014/05/13/livsnjutare-really/



Lost in Berlin..

Postad: 10 april, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Familj och vänner, Fritid, Kondition, Löpning, Träning | Etiketter: , , , , , | Kommentera

Nyss hemkommen från ett vårligt Berlin! Jag har inte varit där förut och nu när min kära make INTE fyllde 50 åkte vi dit för att INTE fira det 😀

Då han tillbringat hela veckan innan på resande fot utan mig var han dock lite sliten till att börja med. Helt utan koppling till min make kommer jag att tänka något en massagekund sa till mig en gång “den femtioåring som inte har ont någonstans – han är död..”

bild-380

Han piggnade till och vi har ägnat dagarna åt sightseeing, shopping, god mat och bara varande.

bild-379

 

Givetvis bodde vi på ett hotell med gym, fattas bara 😀  En av oss tog sovmorgon och eftermiddags lur och en av oss tränade 😉

Nu var inte gymmet speciellt välutrustat men utrymme för ett ordentligt cirkelpass, det fanns det allt 😀

bild-377

 

Okej, okej han som INTE fyllde 50 tränade faktiskt också. En gång i alla fall. Bra där! 😀

Kan konstatera att Berlin är stort. Att jag har urkass lokalsinne är sen gammalt och Ja, jag lyckades förvirra mig under en löprunda i Berlin också…

Vi bodde bredvid en fantastiskt fin park och jag hade stenkoll på vart jag befann mig men så helt plötsligt var jag på avvägar i alla fall. Hittade en karta och lyckades lista ut vart jag skulle och sprang på men mötte en annan löpare som jag för säkerhetsskull frågade om vägen. Mycket riktigt sprang jag mot helt fel håll samt befann mig bara 500m från hotellet… Väl “hemma” upptäcker jag att jag tappat nyckeln till rummet och får försöka bevisa att jag är för receptionisten. Tur att jag kan min hemadress och namnet på han som INTE just fyllt 50 😀

bild-376

Ska man förvirra sig ska man göra det i fantastisk miljö- det lyckades jag med i alla fall 😀

 



Kompensationskampen fortsätter- rynkor vs rutor

Postad: 4 mars, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Okategoriserade, styrka, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , , , , | En kommentar

Idag är det ingen vanlig dag för det är TokTuffTränings-Tisdag idag.  Jaja, jag vet att det är nån annan typ av tisdag också men det väljer jag att ignorera 😉

Jag firar TokTuffTränings-Tisdagen genom fortsätta kompensationskampen – Rynkor vs Rutor. Är man +40 kan man konstatera att de förstnämnda kommer utan att man anstränger sig nämnvärt medan de andra får man jobba rätt hårt för. Vi är ju inne i första vårmånaden- Summer is comming och vassen är inget alternativ denna sommaren heller. Tänkte friska upp minnet och upprepa en av mina magmördarfavoriter – Fyra Favoriter 😀

Börja med Fällkniven, med eller utan vikt. 10-15 repetitioner. Tryck ner ryggen mot golvet, fötter och händer ska stanna några centimeter över golvet. Lyft ben och skuldror så att händer och smalben möts och vänd långsamt tillbaka ner mot golvet igen.

fällkniv 2fällkniv 1

Tätt  följt av Magkramp, med eller utan vikt 20-30 repetitioner. Tänk på att ryggen ska vara tryckt mot golvet, lyft skuldrorna och tänk “magemagemage” inte “uppuppupp” då är det såå lätt att man bara krampar i hals och nacke i stället.

magkramp

 

Tätt följt av Båt med Rotation, med eller utan vikt. 20-30 repetitioner. Långsamma rörelser..njuuut av varje repetition 😉

båt

 

Tätt följt av Nudda  Häl. 20-30 repetitioner. Pressa ryggen mot golvet och försök nudda hälarna med fingerspetsarna (nej, inte ha hälarna för nära rumpan nu..) genom att lyfta skuldrorna från golvet. Här gäller det att hålla tempot uppe och riktigt bränna ut magen så mycket det bara går.

nudda häl

 

Pausa en stund och kör på igen, så många varv du mäktar med. Very najs! 😀

 



Tips för lyckligare liv

Postad: 29 januari, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Fakta, Familj och vänner, Hälsa, Läsning, Motivation, Okategoriserade, Tankar, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

Läste en härlig artikel  i SvD om lycka i helgen. Där listar man 11 forskningsbaserade tips på lycka. Nopp, det är inte tillgången på pengar som är det avgörande för hur lyckliga vi är, det är tiden… Eller rättare sagt – hur vi väljer att spendera tiden…

Några punkter som föll mig i smaken lite extra var följande-

  • Fysisk träning – enligt forkningen behövs bara några minuters träning om dagen för att öka känslan av lycka. På köpet känner du dig även vackrare. Det är endorfinerna som frigörs som gör jobbet. Kom inte med invändningen att du “inte har tid” – 20min är vad som behövs för att få effekt, allra helst varje dag. Träning funkar bättre än antidepressiv medicin både kort och lång sikt. Det motverkar stress, smärta och kan göra dig euforisk. 20 min…det är ju ingenting 😉
  • Sov tillräckligt– för lite sömn slår hårt på hippocampus, den del av hjärnan som hanterar positiva minnen och det är lättare att bli negativ och butter. Kan du lyxa till det med en tupplur på eftermiddagen kan du räkna med en  bättre motståndskraft mot rädsla, ilska och andra negativa känslor och du blir mer mottaglig mot det positiva 🙂
  • Umgås med dem du tycker om – ingen av oss lär ligga på dödsbädden och ångar att vi inte lade mer av vår tid på facebook/instagram/twitter…Det är umgänge med de som är oss riktigt nära och kära som ger lycka. Bra relationer mellan syskon verkar vara särskilt viktigt enligt forskningen 😮
  • Var utomhus– frisk luft gör dig lycklig. Även här räcker det med ca 20min om dagen. Du blir lyckligare, förbättrar minnet och ökar tankekapaciteten. Nopp, det är inte de varma sommardagarna som bidrar med mest lycka- 13,9 grader är den bästa temperaturen för lycka( tänker helt osökt på det där med inomhustemperaturen, måste säkert påverka..)
  • Le och skratta– till och med ett fejkat leende kan förbättra ditt humör. Allra bäst är det förstås om leendet och skrattet är hjärtligt men även ett ansträngt leende en deppig dag hjälper upp humöret 😀
  • Var tacksam– tacksamhet kan övas upp. Ett experiment där deltagarna fick föra dagliga anteckningar över saker de var tacksamma över visade att de fick fler positiva känslor. Så även om du inte är religiös kan en “aftonbön” där dagens positiva händelser sammanfattas kan bidra till större lycka och att du blir mer nöjd med livet 🙂
  • Njut av att bli äldre-forskningen visar att vi blir lyckligare ju äldre vi blir. Efter medelåldern skjuter lyckan i höjden. Byt ut åldersnåjan mot positiv förväntan 🙂 Hjärnan blir helt enkelt mer mottaglig och mer fokuserad på positiv stimuli. Vi går lättare vidare från besvikelser och är bättre på att hamna i situationer där vi trivs. Vi väljer helt enkelt vårt sällskap bättre 😉      För mer lyckobringande tips, läs hela artikeln –

 http://www.svd.se/naringsliv/sa-blir-du-lycklig-elva-tips_8897176.svd?sidan=2

 

 



Kondition och uthållighet. Svett och skratt – min söndag.

Postad: 19 januari, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Hälsa, Kondition, Motivation, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

Boken “Kondition och uthållighet- för träning, tävling och hälsa” av Filip Larsen och Mikael Mattson, kan verkligen rekommenderas om du tillhör dem som vill grotta ner sig lite extra i humanfysiologi, träningsprinciper, hormonella förändringar, energisystem, syreupptag på olika nivåer med mera, med mera. Fastnade ett antal timmar med den idag 😀

Jag brukar alltid säga att jag är född utan talang och just våra gener påverkar hur vi svarar på träning. Vissa svarar snabbt medan andra får träna längre och hårdare för att nå samma resultat. Som tröst kan tilläggas att det inte alls är avgörande för vem som i slutändan blir bäst 😉

bild-343

Hittade även denna “utvecklingstrappa “där det visas vilken typ av träning som passar bäst för olika åldersgrupper.

Konstaterar att jag kan skylla på mina föräldrar OCH på min höga ålder. Att träna för att vinna är kört…Som +35 är det träning för att vara aktiv hela livet som gäller. Känner ni alla +35? Känner ni hur pressen släpper 😉

Med den känslan begav jag mig till e3 för att för en gång skull delta i Cirkelträningen. Brukar ju vara den som håller i tidtagning, piska och pepp (eller personliga påhopp..)

SÅ kul och SÅ jobbigt. Det där upplägget har jag gjort bra 😀

Jag kör minst 2 cirkelpass hemma i min ensamhet men då kör jag på x-antal och minimal vila mellan övningarna, nu var det 40sekunder arbete 20sek vila oavsett hur många reps. Det var ett tag sen jag körde på det sättet och det kändes 😀

bild-344

Galet trevligt sällskap även om jag tycker att de hade onödigt mycket koll på hur jag skötte mig.

e3s nya stjärna Markus, ledde sitt första Cirkelpass alldeles strålande. Han har gått Personal Training School under hösten och pluggar för fullt för att klara alla tentor. Det kommer gå strålande för Markus, helt säkert 🙂



Bästa Julklappstipset!

Postad: 19 december, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Högintensiv, ledbesvär, Okategoriserade, Skador/besvär, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Bästa tänkbara julklappen måste helt klart vara- Mera muskler!

Varför?

  • den som styrketränar så lite som 30min per vecka reducerar risken att drabbas av hjärt- kärlsjukdom med hela 23 procent. Jämför det med de som går raska promenader 30 min varje dag- de minskar den risken med 18 procent.*
  • risken för att drabbas av MetS- det Metabola syndromet (bukfetma, högt blodsocker, högt blodtryck, höga blodfetter, låga halter av det goda kolesterolet HDL ) minskar med 14-24 procent hos de som styrketränar. *
  • risken för att drabbas av diabetets typ 2 minskar vid styrketräning. En stor metaanallysstudie som omfattade 27 olika studier har kommit fram till slutsatsen att effekten som  styrketräning har på insulinkänslighet och blodsockerkontroll är lika stor som effekterna av medicinering med antidiabetesmediciner eller insulin.*
  • styrketräning kan lindra fibromyalgi. Styrketräning kan bromsa de flesta av fibromyalgins negativa effekter. Studier har visat att styrketräning är en trygg form av träning för de som lider av fibromyalgi trots att det just är muskelvärk som kännetecknar sjukdomen.*
  • styrketräning både lindrar och förebygger artros.  Även reumatiska ledsjukdomar mår bra av styrketräning. Från att ha avrått patienter från fysisk aktivitet har nu studier visat att både ökad styrka och kondition förbättrar tillståndet. 16 veckor av tung styrketräning har visat sig reducera smärta hos RA- patienter med hela 53 procent.*
  • styrketräning ger inte bara starkare muskler utan det stärker även benstommen, en förutsättning för god hälsa.*
  • en god muskelstyrka håller hjärnan i trim. En ökad muskelstyrka har visat att risken att drabbas av Alzheimers sjukdom minskar med 43 procent. Promenader i all ära men det gäller att ta i om man vill behålla styrkan i både kropp och knopp.*
  • styrketräning kan skjuta upp åldrandet. Vid styrketräning börjar våra satellitceller att föröka sig och vi får nya fräscha celler som inte är skadade av fria radikaler. Mycket enkelt uttryckt.. En studie på kvinnor som efter 14 veckor styrketräning visade en lägre nivå av oxidativ stress. *
  • styrketräning gör oss friskare. Mera muskler innebär mer av vår viktigaste antioxidant– aminosyran glutamin. Vi blir friskare och om vi råkar bli sjuka eller skadade så återhämtar vi oss snabbare.
  • styrketräning ger mera muskler. Mera muskler ger en ökad energiförbrukning även i vila vilket gör det lättare att både gå ner i fettvikt och lättare att behålla den nya vikten.
  • styrketräning formar kroppen, lyfter det som lyftas bör, fylla ut där det behöver fyllas ut 😉
  • styrketräning gör dig stark!

Den som säger att “styrketräning är inget för mig” är som ni förstår – Heeeelt fel ute 😉

Om ni inte redan har ett så börja nu årets önskelista med – “Kära Tomten i år önskar jag mig ett gymkort som jag lovar att använda flitigt” 🙂

* Mer info och hänvisningar till studier i Senior Power- styrketräning för äldre av Michail Tonkonogi & Helena Bellardini, ytterligare ett julklappstips 😉



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt