Carolins träning

Styrketräning för barn?

Postad: 25 november, 2012 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Klienter, Läsning, Skador/besvär, Träning | Etiketter: | 3 kommentarer

Nyss hemkommen från en fullspäckad dag på gymmet. Söndagar är bra dagar i alla fall om man som jag arbetar med människors fritidssysslor. Några PT pass, massage och två Cirkelpass och icke att förglömma- egen träning.

Hockeygrabbarna körde sitt andra pass och nu var det bättre flyt mellan övningarna. De kämpade hårt och såg rätt möra ut när passet var klart. Själv var jag också rätt mör-i huvudet! Det krävs en hel del att hålla igång alla och samtidigt se till att tekniken är rätt.

Läste en intressant artikel i SvD i morse. Ca 60 000 ungdomar per år skadas under idrottsutövande enligt Socialstyrelsens rapport. Främsta orsaken är felaktig träning som inte tar hänsyn till barnens förutsättningar. Sverige ligger efter när det gäller skadeförebyggande, muskeluppbyggande träning för barn. I USA rekommenderar statliga myndigheten att barn och ungdomar styrketränar minst tre gånger per vecka. USAs främsta medicinska klinik (Mayo Clinic) betonar att styrketräning inte bara är till för idrottande barn utan att den är av centralbetydelse för alla barns utveckling och hälsa. Även Storbritannien, Kanada och Norge betonar vikten muskelstärkande träning för barn. Michail Tonkonogi som skrivit artikeln är professor i medicinsk vetenskap och ansvarig för styrketräning vid Norges idrottsförbund, olympiska och paralympiska kommitén, är kritisk till utvecklingen stått still på området i Sverige. Läs artikeln på svd.se/opinion

Nu handlar det ju inte om att lägga 6-åringar i bänkpressen utan anpassad träning som både är fysiskt uppbyggande, pedagogisk och KUL!

Michail ha skrivit en vansinnigt bra bok i ämnet som alla barn- och ungdomstränare borde läsa. Den heter just  ”Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom”



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt