Carolins träning

Glögg och löpning…

Postad: 15 november, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Löpning, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Jag älskar Runners World! Det är en av de mest inspirerande tidningarna jag känner till. Jag fick senaste numret igår och av någon anledning fastnade jag direkt för speciellt en artikel – ”Glögg och löpning – hör det ihop?”

Snart börjar julfest- och glöggkvällsäsongen och eftersom det är lördag idag och jag älskar att vara en Partypooper bara måste jag citera lite fakta från artikeln 😀

Så påverkar alkohol löpning (och övrig träning)-

  • Sämre återhämtning– förmågan att glykogendepåerna försämras, sömnkvaliteten blir för många försämrad och sömn är som ni vet, bästa återhämtningen.
  • Viktuppgång– alkohol innehåller mycket energi (7kcal/g) och minimalt med näring. Dessutom brukar omdömet bli sämre och mer onyttigheter slinker ner på köpet 😉
  • Vätskebrist– alkohol är vätskedrivande, i kombination med träning är det extra olyckligt och kan leda till vätskebrist. Tappar man 2procent av sin vikt i vätska, kan det påverka prestationsförmågan.
  • Sämre temperatur reglering– det blir svårare för kroppen att reglera kroppstemperaturen vilket kan vara förödande en kall vinterdag eller för den som  tränar i varma klimat.
  • Utdragna skador- alkohol vidgar blodkärlen, vilket enligt vissa studier kan försämra läkningen om du har en muskelskada.
  • Hjärtat påverkas-hjärt-och kärlfunktioner kan förändras dagen efter. Ökat blodtryck och förhöjd puls är några effekter som är negativa för hälsan.
  • Du blir latare – risken att hoppa över träningen eller välja ett lättare pass dagen efter ökar om du druckit lite för mycket kvällen före 😉

Om inte det är skäl nog att ta det lite lugnt med alkoholen finns det fler fakta att hämta i senaste numret av Runners 😉

bild-494

Fortsatt trevlig lördagskväll. Med vänlig hälsning från The Partypooper 😀



Alkohol och träning

Postad: 30 april, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Hälsa, koordination, styrka, Träning | Etiketter: | 2 kommentarer

Märkligt ämne att blogga om på Valborgsmässoafton… 😉

Hur dumt är det att festa när man tränar hårt? En vanligt förekommande fråga från framför allt yngre män…

Carl Johan Sundberg, professor i fysiologi och farmakologi på Karolinska institutet, har studerat effekterna av att träna med alkohol i blodet. Han menar att alkoholen, beroende på dos, påverkar kroppen minst tre dagar efteråt. Levern lägger all tid på att ta hand om alkoholen och försämrar proteinsyntesen så att du bygger mindre mängd muskler. Koordinationen försämras vilket kanske inte är så svårt att förstå men styrkan påverkas dock inte nämnvärt.

På frågan om hur smart det är att träna bakfull svarar han- ”Att dricka och inte träna är inte bra. Att inte träna och inte dricka är mindre dåligt. Att träna och dricka är bättre än att inte ha tränat alls” ( JP 29/4-13)

Ett eller två glas rött då och då är däremot något som kan rekommenderas för hälsan. Rödvin innehåller rejält med antioxidanter och en del forskning visar att alkohol i form av rödvin har mindre fettbildande effekt än annan alkohol. Baileys inte OK- Rödvin helt OK 😉

Och självklart är det ekologiskt rödvin utan tillsatt socker…!

Trevlig Valborg hörrni 🙂



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt