Carolins träning

Så undviker du väggen…

Postad: 1 mars, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Kost, Okategoriserade, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

bild.PNG-14

 

Att arbeta hårt och mycket kan drivas av passion för det man gör, vilket är helt underbart 😀

Att arbeta hårt och mycket av orsaker som drivs av måsten och nödvändigt ont kan däremot leda till något som är helt annat än underbart – en stress som är allt annat än positiv 🙁

Oavsett vad anledningen till att man jobbar hårt är gör man helt klart rätt i att ta hand om sig, antingen för att kunna fortsätta göra allt det där man tycker är så galet roligt eller helt enkelt för att kunna härda ut.

SvD har haft en artikelserie i ämnet ”På väg in i väggen” och nu i veckan publicerades 6 tips för att undvika väggen –

1. Värna sömnen

Sömnen är stressens antagonist. Det stressen bryter ner bygger sömnen upp. Nattsömnen är den absolut viktigaste återhämtningen. Prioritera sömnen både i kvantitet och kvalitet.Snarkande makar, gråtande barn och bökande husdjur bör hållas på avstånd under stressiga perioder 😉

2. Träna i lagom dos

När det är som mest att göra är träningen som viktigast. Att välja bort träningen är bland det sämsta vi kan göra. Vi är gjorda för rörelse och träning reducerar de negativa effekter som stress utsätter oss för. Men sänk prestationskraven! Förvänta inte att kroppen ska kunna prestera på topp när knoppen är full av stress. Njut av de stressreducerande endorfinerna och ta de allra tuffaste passen när det lugnat ner sig på andra fronter.

3. Inga Dieter

Det är ju i och för sig ett tips som gäller alla dagar året om men extra viktigt under stressiga perioder. Är det någon gång det gäller att se till att kroppen får den näring den behöver så är det nu! Att hoppa över eller äta minimal lunch pga stress eller pga att träningen inte varit lika tuff som vanligt är absolut ingen god idé. Att ge sig in i några sopdieter a la VLCD (lågt kaloriintag) eller fastor (5:2) kommer stressa kroppen ytterligare och kan vara droppen som får bägaren att rinna över.

4. Vårda vännerna

Sociala relationer med människor som ger energi och som ger ett avbrott i vardagsstressen är viktigt. Men se upp för parasiterna som bara slukar mer energi av dig!

5. Våga säga nej

Säg nej till parasiterna. Gå och träna som planerat även om det finns saker som ”måste” göras. Strunta i dammråttorna (de syns inte om man kisar lite och sänker belysningen). Det är bara du själv som vet hur stressad du är och därför Du som måste sätta ner foten och säga ifrån.

6. Fastna inte i oro

Ta en sak i taget. Jag brukar skämta och säga att min typ av mindfullness är när huvet är fullt, men på allvar är det ju faktiskt så att man bara kan vara på ett ställe i taget. Att skriva ner vad som ska göras underlättar, då behöver man inte hålla allt i huvudet och sen är det ju en så fantastisk känsla att få bocka av punkt efter punkt.

Det var mina tankar om de 6 tipsen för att undvika väggen. Läs hela artikeln genom att klicka på länken nedan…

 

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/sa-undviker-du-att-ga-in-i-vaggen_4366909.svd



Underbar morgon!

Postad: 19 juli, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Fritid, Hälsa, Kondition, konditionsträning, Löpning, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

I dag hände det…. Jag satte klockan på 06:00 bara för att komma ut och springa i skogen innan tropikhettan slår till.

Jag är egentligen morgonmänniska men 06:00 vaknar jag inte särskilt ofta av mig själv nu för tiden. Sömn är högprioriterat för mig då sömn är en av de allra viktigaste delarna av en god återhämtning. Och sen är det ju så vansinnigt skönt att få sova också 😉

Min kompis Foliehatten, jag har kallat henne konstnären och yogaguru och allt möjligt, hon som kallar sig själv Angel som i Art by Angel, hon påstår att ”det är inte bra att sova på mornarna” ….

Jag vill å det bestämdaste påstå att sömnbehovet regleras, i alla fall till viss del, av aktivitetsgraden. Gör man av med mycket energi krävs det mer återhämtning i form av bla sömn. Ju högre energiomsättning, desto högre sömnbehov helt enkelt 😉

Det gäller i djurvärlden också. En råtta gör av med vansinnigt mycket energi , för att hinna göra så mycket skada som möjligt 😉 och sover ca 14timmar per dygn och en giraff, som mest bara glider runt på savannen sover ca 4 timmar per dygn… (som Foliehatten alltså)

Jag lever nog mer som en råtta och behöver sova 😀

Men i dag hade jag bestämt mig för tidig morgonlöpning och det ångrar jag inte det minsta 😀

bild 2-11

Skogen är ju heeeeelt fantastisk. Skippade musiken idag (igen) och lät fåglarna stå för underhållningen. Snacka om att njuta 😀

Blev dock lite mindre sugen på kringelikrokstigarna  efter att jag var 2cm från att trampa på en huggorm och tog en annan väg sista biten. En väg med lite bättre sikt vart man sätter fötterna.

Sammantaget en helt fantastisk runda och trots den tidiga timmen blev det en riktig svettfest även av den rundan.

Raskt hem för ett dopp i det blå 😀

bild 1-9

Bara jag och den kalla Vättern. Bästa doppet är ”efterträningsdoppet” om ni frågar mig 😀 Kalla bad är inte bara skönt det är bra för återhämtningen det också.

Nu tänker jag mig en dag i solstolen med både en och två tupplurar för att kompensera sömnbortfallet i morse, man är ju ingen giraff 😉

Njuta, njuta, njuta – Det är jag rätt bra på 😀



På begäran – Varför kokosvatten?

Postad: 3 april, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Fakta, Hälsa, Kost, Löpning, Okategoriserade | Etiketter: , , , , , , , , | 2 kommentarer

Mitt uppdrag som testpanelare av Vita Coco kokosvatten är inne på andra veckan. Jag har fått massor med frågor, främst på Instagram, vad det är som är så speciellt med kokosvatten. Har lovat att utveckla det hela lite mer här på bloggen.

Lite fakta : Kokosvatten är den klara vätska som, om kokosnöten får mogna, så småningom stelnar till den vita massa som blir själva kokosköttet. Det är alltså inte detsamma som kokosmjölk (som iofs också är näringsrikt och används ofta i mitt kök). Kokosvattnet består till 95 procent av vatten, resten är näringsämnen och mineraler som vitamin B, C, fosfor, kalcium och zink. Kokosvatten är extra rikt på kalium, 12,5 procent.

Det har gjorts en del studier om kokosvatten hjälper till att återställa vätskebalansen bättre efter träning än andra typer av sportdrycker. Men ingen verkar ha sett någon större skillnad mellan kokosvatten och klassisk sportdryck med tillsatta elektrolyter som natrium och kalium. Man har inte sett några skillnader ännu kanske man ska tillägga.

En fördel med kokosvatten jämfört med industriellt tillverkad sportdryck är att det är helt naturligt. Finns att köpa på hälsokosten, 330cl för runt 20kronor.

Jag kan inte påstå att jag känner någon fysisk skillnad ännu men jag kan konstatera att det är riktigt gott och jag ser fram emot varenda slurk 😀

Personligen tycker jag att den med naturell smak är absolut godast. De som är smaksatta är smaksatta med juice från annan frukt, inte med aromer eller sockerlösningar 😉

vita coco

Konstaterade i morse att jag smörjer in kroppen med CoVera, en lotion med cocos och aloevera som huvudingredienser, jag steker mina frukostägg i Cocosa och jag återställer vätskebalansen med Vita Coco. Finns det risk för att jag vaknar upp en morgon med mörka, långa, vassa strån i ansiktet och med en väldigt rund kroppsform … 😮 ??? Hojta till i så fall är ni snälla!



ONOFF is my middle name…

Postad: 16 mars, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Familj och vänner, Fritid, Hälsa, Kondition, konditionsträning, löpning, massage, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , | En kommentar

Min kära make brukar kalla mig ONOFF – antingen är jag På eller Av, ytterst sällan något mittemellan. Idag har det varit en helt underbar dag för en ONOFF person som jag 😀

Vaknade 06.40 pigg och alert! Morgonlöpning längs med Vättern. Heeeelt fantastiskt. Rackarns va mycket piggare man blir i benen av att få springa om folk för en gångs skull 😉

Jag springer mest på tider och på vägar där det är ont om andra löpare, lite sällskap förgyller 😀

bild-369

Efter 11,4k var jag riktigt härligt trött och efter en monsterfrukost tryckte jag på OFFknappen och satte mig i lä i trädgården. Konstigt men där får jag alltid sällskap av maken, aldrig att det händer på löprundan…. 😮

bild-366

Riktigt bra läsning (mer om det i veckan som kommer), sol och gott kaffe – heelt fantastiskt 😀

Tja sen har det mest blivit ännu mera läsning lite foamrollmassage tills det började krypa i kroppen och dags att trycka på ON och ge sig ut för lite backintervaller. Luften ute nu alltså!! Heeeelt fantastiskt! Blev dock lite förvånad över sällskapet… Det började snöa!?

Även våren är visst lite ONOFF 😉

Med fulltankade batterier är jag redo för veckan som kommer och det är tur det- den är tokmaxad den också, precis som det ska va 😀

bild-367



Egenvård för ömma muskler

Postad: 31 januari, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Allmänt, familj, Hälsa, massage, Skador/besvär, Tips, Träning | Etiketter: , , , | 4 kommentarer

Som massör tar jag hand om många ömma muskler. Tyvärr är det mer sällan jag själv blir masserad. Ärligt talat har jag nog blivit lite kräsen och kritisk vilket gör att det är få massörer som är tuffa nog för min smak. Muskelknutor smeker man inte bort och smörja in mig kan jag göra själv 😉

Jag har sedan länge min bloggkollega Tobias Schöns uppfinning – Happy Trigger.( //kurera.se/tusen-nalar/ ) Kanonbra för skuldror och nacke. Nu har jag skaffat mig den perfekta prylen  för säte, lår, vader och övriga ryggen – en Foam Roll eller to be more Swedish, en skumrulle 😀

bild-348

Grymt bra massage för trötta och ömma muskler. Hjälper till med både återhämtning och stretch men även som uppvärmning. Eftersom man kan använda hela kroppsvikten blir det ett rejält tryck. Finns en väldigt massa sorter att välja på och alla jag testat har varit kanon 😀

Med dessa grymma hjälpmedel i min ägo kan jag inte annat än undra vad jag ska ha den där fleeceklädda mannen till… 😮

bild-353

Javisstja…han fixar ju alltid fredagsmyset 😀



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt