Carolins träning

ONOFF is my middle name…

Postad: 16 mars, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Familj och vänner, Fritid, Hälsa, Kondition, konditionsträning, löpning, massage, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , | En kommentar

Min kära make brukar kalla mig ONOFF – antingen är jag På eller Av, ytterst sällan något mittemellan. Idag har det varit en helt underbar dag för en ONOFF person som jag 😀

Vaknade 06.40 pigg och alert! Morgonlöpning längs med Vättern. Heeeelt fantastiskt. Rackarns va mycket piggare man blir i benen av att få springa om folk för en gångs skull 😉

Jag springer mest på tider och på vägar där det är ont om andra löpare, lite sällskap förgyller 😀

bild-369

Efter 11,4k var jag riktigt härligt trött och efter en monsterfrukost tryckte jag på OFFknappen och satte mig i lä i trädgården. Konstigt men där får jag alltid sällskap av maken, aldrig att det händer på löprundan…. 😮

bild-366

Riktigt bra läsning (mer om det i veckan som kommer), sol och gott kaffe – heelt fantastiskt 😀

Tja sen har det mest blivit ännu mera läsning lite foamrollmassage tills det började krypa i kroppen och dags att trycka på ON och ge sig ut för lite backintervaller. Luften ute nu alltså!! Heeeelt fantastiskt! Blev dock lite förvånad över sällskapet… Det började snöa!?

Även våren är visst lite ONOFF 😉

Med fulltankade batterier är jag redo för veckan som kommer och det är tur det- den är tokmaxad den också, precis som det ska va 😀

bild-367



Hatkärlek…

Postad: 14 augusti, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Kondition, Löpning, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , | Kommentera

Jag älskar verkligen att träna. Jag anser att träning ska förknippas med glädje. Jag anser dock inte att att man ska förvänta att det alltid är jättekul att träna.

Träningsglädjen kan infinna sig inför passet, under passet, efter genomfört pass eller först då resultatet av träningen visar sig.

Hittar du aldrig glädjen? Byt träningsform eller bit ihop. Effekterna är värt besväret oavsett 😉

Måste nog ändå säga att de pass där man får bita ihop lite extra och jobba extra med disciplinen är de pass som ger största glädjen efteråt.

Ungefär så känner jag inför backintervaller….varje gång. Mitt mantra inför varje intervallpass- ”Det enda träningspass man ångrar är det som inte blir av” . Det funkade i kväll också och nu sitter jag här- helnöjd 🙂

Ånger sig är inget roligt. Att njuta av träningsglädje är däremot väldigt roligt 😀

bild-255

Galet glad- Lite snabbare? Förhoppningsvis. Lite snyggare? Förmodligen inte 🙂

 



”Mjölksyra är min vän…

Postad: 20 juli, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Högintensiv, Kondition, konditionsträning, Löpning, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

….mjölksyra är min vän.” Det var mitt mantra under morgonens backiga löprunda i skogen.  Affirmationer brukar ju funka och jag tog mig runt milrundan med gott humör men jag ska erkänna att det var ren och äkta lycka när jag skymtade målet.

Alla vet väl hur det känns när mjölksyran slår till? Hela systemet skriker STOPP! STANNA!  Mjölksyra är inte på något sätt farligt för kroppen men det påverkar helt klart vår prestationsförmåga.

Ska man vara petnoga så är det inte mjölksyra som det handlar om utan laktat som är mjölksyrans salt. Det är heller inte laktatet i sig som påverkar vår prestationsförmåga negativt utan andra processer som sker i kroppen samtidigt som laktatet bildas. Men för de allra flesta är mjölksyra det ord vi tänker på när det bränner i benen och vi är på vippen att ge upp.

Vad göra för att slippa eller i alla fall utfärda mjölksyra? Jo, umgås mer med denna härligt brännande vän 🙂

Mjölksyra (laktat) uppstår när vi inte lyckas syresätta musklerna och är en helt naturlig nedbrytningsprodukt.

När man tränar högintensiva intervaller förbättras musklernas förmåga att göra sig av med mjölksyra. Den skickas ut i blodet och används som energikälla istället för glukos i hjärnan. Mera uthålliga muskler kan också omvandla mjölksyran till energi, resten transporteras till levern och omvandlas till glukogen som sedan kan användas som energi till kroppens övriga muskler.

Att umgås med den goda vännen Mjölksyra är mentalt påfrestande men det lönar sig. Genom att träna upp mjölksyra(laktat)tåligheten ökar också uthålligheten och prestationsförmåga.

Intervallträning är grejen! Våga nosa på högre intensitet och känn hur det bränner! Våga testa dina egna gränser! Att nöta på i bekvämlighetszonen kan vara trivsamt men det kommer inte öka kondition och prestation.

Känslan efter ett riktigt brännande pass är helt klart värt all ansträngning. Känslan när resultaten kommer, att orkar mer och mer, är om möjligt ännu bättre 😀

IMG_1723

 

Kan man dessutom göra det i så här vacker miljö… ja då är det ännu härligare 😀

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt